لو دادن، اسرار خود یا دیگری را فاش کردن لب، کنارۀ دهان از بالا و پایین که روی دندان ها را می پوشاند و جزء اندام سخن گویی است، شفه نوعی حلوا پشته، تپه صفرا، زرداب لو دادن چیزی: کنایه از آن را مفت از دست دادن
لو دادن، اسرار خود یا دیگری را فاش کردن لَب، کنارۀ دهان از بالا و پایین که روی دندان ها را می پوشاند و جزء اندام سخن گویی است، شفه نوعی حلوا پشته، تپه صفرا، زرداب لو دادن چیزی: کنایه از آن را مفت از دست دادن
حلوا. (جهانگیری). نوعی از حلوا. (برهان) : لو و لوزینه اش در کار کردند ز جام عشرتش بیدار کردند. مجیر بیلقانی. ، پشته. بلندی. (از جهانگیری) (از برهان) : بدو بر شبان گفت ایدر بدو ره تازه پیش آیدت پر ز لو. فردوسی. ، زردآب. (جهانگیری). زردآب را نیز گویند که به عربی صفرا خوانند. (برهان) : غلط مکن ز ترش گر برای دفعلو است ز رشک چون تو نگاری است رنگ و بوی ترش. مولوی. ، لب. (جهانگیری). به معنی لب هم آمده که به زبان عربی شفه گویند، چه در فارسی باء به واو و برعکس تبدیل می یابد. (برهان) : مخلف خالدار مو لو شکر و کفاخشن حاجت وصف بنده نی هرکه خشن مجاخشن. پورفریدون. ، لاو. ترکیب ها: - لو انداختن. لوانداز. لو دادن. رجوع به هر یک از این مدخل ها در ردیف خود و لاو شود. ، نامی که در شهسوار و رامسر به اوجا دهند. رجوع به اوجا شود، در لهجۀ گیلکی، بیاره یعنی بتۀ پاره ای گیاهان، چون: هندوانه، خربزه، کدو، خیار و مانند آن
حلوا. (جهانگیری). نوعی از حلوا. (برهان) : لو و لوزینه اش در کار کردند ز جام عشرتش بیدار کردند. مجیر بیلقانی. ، پشته. بلندی. (از جهانگیری) (از برهان) : بدو بر شبان گفت ایدر بدو ره تازه پیش آیدت پر ز لو. فردوسی. ، زردآب. (جهانگیری). زردآب را نیز گویند که به عربی صفرا خوانند. (برهان) : غلط مکن ز ترش گر برای دفعلو است ز رشک چون تو نگاری است رنگ و بوی ترش. مولوی. ، لب. (جهانگیری). به معنی لب هم آمده که به زبان عربی شفه گویند، چه در فارسی باء به واو و برعکس تبدیل می یابد. (برهان) : مخلف خالدار مو لو شکر و کفاخشن حاجت وصف بنده نی هرکه خشن مجاخشن. پورفریدون. ، لاو. ترکیب ها: - لو انداختن. لوانداز. لو دادن. رجوع به هر یک از این مدخل ها در ردیف خود و لاو شود. ، نامی که در شهسوار و رامسر به اوجا دهند. رجوع به اوجا شود، در لهجۀ گیلکی، بیاره یعنی بتۀ پاره ای گیاهان، چون: هندوانه، خربزه، کدو، خیار و مانند آن
حرف شرط. اگر. ان. گر. لوفرض ، اگر فرض شود. ولو، ولو اینکه، اگر هم. صاحب منتهی الارب گوید: هو حرف یقتضی فی الماضی امتناع مایلیه و استلزامه لتالیه. سیبویه... (منتهی الارب) : شک نیاوردگان کرده یقین ان و لوشان به جای رای وزین. دهخدا. - شاه لولاک، نبی اکرم. - لولاک، اشاره به حدیث: لولاک لما خلقت الافلاک
حرف شرط. اگر. اِن. گر. لوفُرض ِ، اگر فرض شود. ولو، ولو اینکه، اگر هم. صاحب منتهی الارب گوید: هو حرف یقتضی فی الماضی امتناع مایلیه و استلزامه لتالیه. سیبویه... (منتهی الارب) : شک نیاوردگان کرده یقین اِن و لوشان به جای رای وزین. دهخدا. - شاه لولاک، نبی اکرم. - لولاک، اشاره به حدیث: لولاک لما خلقت الافلاک
لوکیشن (Location) یا محل فیلمبرداری در صنعت سینما و تلویزیون به مکان های واقعی که برای فیلمبرداری و تصویربرداری استفاده می شود، اشاره دارد. در مقابل، فیلمبرداری در استودیوها و با استفاده از دکوراسیون ها و صحنه های مصنوعی به عنوان `صحنه داخلی` شناخته می شود. استفاده از لوکیشن ها می تواند به فیلم ها حس طبیعی تری بدهد، زیرا محیط واقعی که در آن فیلمبرداری صورت می گیرد، می تواند جزئیات و ابعاد بیشتری به تصویر برساند. علاوه بر این، لوکیشن ها می توانند برای ایجاد اتمسفر و محیط خاصی که با داستان و حالت فیلم همخوانی دارد، استفاده شوند. به عنوان مثال، فیلم هایی که در مکان های واقعی مثل شهرها، جنگل ها، دریاچه ها یا ساختمان های تاریخی فیلمبرداری می شوند، می توانند از لوکیشن های مختلف استفاده کنند تا تجربه بصری بیشتری برای تماشاگران ایجاد کنند. استفاده از لوکیشن ها نه تنها به دلیل واقعیت و زیبایی طبیعت، بلکه به دلیل اینکه امکان ارائه یک تجربه زنده تر و گوناگون تر به تصویربرداری فراهم می کنند، مورد توجه و استفاده قرار می گیرند. لوکشین یا موقعیت به محل فیلمبرداری که خارج از استودیو باشد اطلاق میشود. این محل ممکن است داخلی یا خارجی باشد. درگذشته با توجه به سنگینی دوربینهای فیلمبرداری و نیز کنترل بهتر و سریعتر شرایط فیلم، استودیو حرف اول را میزد. معمولا برای فیلمهای مستند از لوکیشنهای واقعی استفاده می شود. پس از نهضت نئورئالیسم ایتالیا وساخت دوربینهای سبک، تدریجا فیلمبرداری در موقعیت واقعی رواج یافت.
لوکیشن (Location) یا محل فیلمبرداری در صنعت سینما و تلویزیون به مکان های واقعی که برای فیلمبرداری و تصویربرداری استفاده می شود، اشاره دارد. در مقابل، فیلمبرداری در استودیوها و با استفاده از دکوراسیون ها و صحنه های مصنوعی به عنوان `صحنه داخلی` شناخته می شود. استفاده از لوکیشن ها می تواند به فیلم ها حس طبیعی تری بدهد، زیرا محیط واقعی که در آن فیلمبرداری صورت می گیرد، می تواند جزئیات و ابعاد بیشتری به تصویر برساند. علاوه بر این، لوکیشن ها می توانند برای ایجاد اتمسفر و محیط خاصی که با داستان و حالت فیلم همخوانی دارد، استفاده شوند. به عنوان مثال، فیلم هایی که در مکان های واقعی مثل شهرها، جنگل ها، دریاچه ها یا ساختمان های تاریخی فیلمبرداری می شوند، می توانند از لوکیشن های مختلف استفاده کنند تا تجربه بصری بیشتری برای تماشاگران ایجاد کنند. استفاده از لوکیشن ها نه تنها به دلیل واقعیت و زیبایی طبیعت، بلکه به دلیل اینکه امکان ارائه یک تجربه زنده تر و گوناگون تر به تصویربرداری فراهم می کنند، مورد توجه و استفاده قرار می گیرند. لوکشین یا موقعیت به محل فیلمبرداری که خارج از استودیو باشد اطلاق میشود. این محل ممکن است داخلی یا خارجی باشد. درگذشته با توجه به سنگینی دوربینهای فیلمبرداری و نیز کنترل بهتر و سریعتر شرایط فیلم، استودیو حرف اول را میزد. معمولا برای فیلمهای مستند از لوکیشنهای واقعی استفاده می شود. پس از نهضت نئورئالیسم ایتالیا وساخت دوربینهای سبک، تدریجا فیلمبرداری در موقعیت واقعی رواج یافت.
بادام، میوه ای کوچک، کشیده و تقریباً بیضی شکل با دو نوع تلخ و شیرین که روغن آن مصرف دارویی دارد، گیاه درختی این میوه با برگ های باریک و گل های صورتی، چشم معشوق
بادام، میوه ای کوچک، کشیده و تقریباً بیضی شکل با دو نوع تلخ و شیرین که روغن آن مصرف دارویی دارد، گیاه درختی این میوه با برگ های باریک و گل های صورتی، چشم معشوق