امیرکابن و ورداسف یکی از حکام غیرمستقل طبرستان (312 هجری قمری / 925 م)، ابن امیر ’کا’ معاصر قابوس بن وشمگیر بوده است، (مازندران و استرآباد تألیف رابینو ص 146)
امیرکابن و ورداسف یکی از حکام غیرمستقل طبرستان (312 هجری قمری / 925 م)، ابن امیر ’کا’ معاصر قابوس بن وشمگیر بوده است، (مازندران و استرآباد تألیف رابینو ص 146)
کالیگاریسم (Caligarism) عبارتی که توسط منتقدان فرانسوی مصطلح شد. این عبارت برگرفته از فیلم مطب دکتر کالیگاری (1919- The Cabinet Of Dr. Caligari) ساخته روبرت وینه (Robert Wiene) است. مطب دکتر کالیگاری یکی از فیلم های بسیار مهم تاریخ سینما و متعلق به مکتب اکسپرسیونیسم است. معمولا این واژه برای توصیف فیلم هایی که جهانی آکنده از هرج و مرج و جنون را به نمایش می گذارند و از طراحی صحنه، سبک و تکنیکی مانند فیلم های اکسپرسیونیستی برخوردارند، استفاده می شود.
کالیگاریسم (Caligarism) عبارتی که توسط منتقدان فرانسوی مصطلح شد. این عبارت برگرفته از فیلم مطب دکتر کالیگاری (1919- The Cabinet Of Dr. Caligari) ساخته روبرت وینه (Robert Wiene) است. مطب دکتر کالیگاری یکی از فیلم های بسیار مهم تاریخ سینما و متعلق به مکتب اکسپرسیونیسم است. معمولا این واژه برای توصیف فیلم هایی که جهانی آکنده از هرج و مرج و جنون را به نمایش می گذارند و از طراحی صحنه، سبک و تکنیکی مانند فیلم های اکسپرسیونیستی برخوردارند، استفاده می شود.
کامرشپیل (Kammerspiel) جنبشی در سینمای صامت آلمان بود که توسط فیلمسازانی چون فریدریش ویلهلم مورنائو و گئورگ ویلهلم پابست آغاز شد. خصوصیات اصلی این سینما شامل توجه به روانشناسی شخصیت، فقدان طراحی صحنه پیچیده و توصیف طبقهٔ کارگر آلمان بودند. اولین فیلم کامراشپیل در آلمان پلکان عقبی (۱۹۲۱) ساختهٔ لئوپولد یسنر بود. این جنبش به شدت تحت تأثر تئاتر مجلسی ماکس راینهارت بود. شخصیت های برجسته جنبش کامرشپیل عبارتند از: لوپو پیک فریدریش ویلهلم مورنائو کارل مایر گئورگ ویلهلم پابست فیلم های شاخص متلاشی (۱۹۲۱) ساختهٔ لوپو پیک پلکان عقبی (۱۹۲۱) ساختهٔ لئوپولد یسنر تحقیرشده ترین مرد (۱۹۲۴) فریدریش ویلهلم مورنائو واژه ای به زبان آلمانی است به معنای بازی اتاقی، و اصطلاحی است برای نمایش هایی که تماما در یک اتاق می گذرد اما در سینما به نوعی فیلم صامت اطلاق می شد که در دهه 1920 در آلمان ساخته می شدند.فیلم های کامراشپیل، آثاری ناتورالیستی و روانی بودند که در فضاهای سرد و تاریک می گذشتند. مشخصه بارز این فیلم ها، عدم وجود میان نوشته یا کمبود آن بود، همچنین این فیلم ها بیشتر بر حالت های ظاهری شخصیت ها و رفتار آنها تکیه می کرد. این تاکید گاه به صحنه هایی با حرکت های کند و افراط در بازیگری منتهی می شد، اما در ضمن احساسات درونی تکان دهنده ای را به نمایش می گذاشت.
کامرشپیل (Kammerspiel) جنبشی در سینمای صامت آلمان بود که توسط فیلمسازانی چون فریدریش ویلهلم مورنائو و گئورگ ویلهلم پابست آغاز شد. خصوصیات اصلی این سینما شامل توجه به روانشناسی شخصیت، فقدان طراحی صحنه پیچیده و توصیف طبقهٔ کارگر آلمان بودند. اولین فیلم کامراشپیل در آلمان پلکان عقبی (۱۹۲۱) ساختهٔ لئوپولد یسنر بود. این جنبش به شدت تحت تأثر تئاتر مجلسی ماکس راینهارت بود. شخصیت های برجسته جنبش کامِرشْپیل عبارتند از: لوپو پیک فریدریش ویلهلم مورنائو کارل مایر گئورگ ویلهلم پابست فیلم های شاخص متلاشی (۱۹۲۱) ساختهٔ لوپو پیک پلکان عقبی (۱۹۲۱) ساختهٔ لئوپولد یسنر تحقیرشده ترین مرد (۱۹۲۴) فریدریش ویلهلم مورنائو واژه ای به زبان آلمانی است به معنای بازی اتاقی، و اصطلاحی است برای نمایش هایی که تماما در یک اتاق می گذرد اما در سینما به نوعی فیلم صامت اطلاق می شد که در دهه 1920 در آلمان ساخته می شدند.فیلم های کامراشپیل، آثاری ناتورالیستی و روانی بودند که در فضاهای سرد و تاریک می گذشتند. مشخصه بارز این فیلم ها، عدم وجود میان نوشته یا کمبود آن بود، همچنین این فیلم ها بیشتر بر حالت های ظاهری شخصیت ها و رفتار آنها تکیه می کرد. این تاکید گاه به صحنه هایی با حرکت های کند و افراط در بازیگری منتهی می شد، اما در ضمن احساسات درونی تکان دهنده ای را به نمایش می گذاشت.