کار کریه و ناخوش. (اقرب الموارد) (منتهی الارب) (آنندراج) ، سختی، یقال ما فی هذا الامر رتب ولا عتب، ای شده. (منتهی الارب) ، میان انگشت سبابه و وسطی یا میانۀ وسطی و بنصر، چوبهای پهن که بر عود نهند تا تارهای عود را بدان دراز کشند، درشتی زمین، تباهی. (اقرب الموارد) (منتهی الارب)
کار کریه و ناخوش. (اقرب الموارد) (منتهی الارب) (آنندراج) ، سختی، یقال ما فی هذا الامر رتب ولا عتب، ای شده. (منتهی الارب) ، میان انگشت سبابه و وسطی یا میانۀ وسطی و بنصر، چوبهای پهن که بر عود نهند تا تارهای عود را بدان دراز کشند، درشتی زمین، تباهی. (اقرب الموارد) (منتهی الارب)
محمد بن عبدالله یا عبیدالله بن عمرو یا عمر بن معاویه بن عمرو بن عتبه بن ابی سفیان صخر بن حرب بن امیه بن عبدشمس قرشی اموی بصری المنشاء بغدادی المسکن و مدفن. ادیبی فصیح اللسان از افاضل و از شعراء مشهور عرب است. از تألیفات اوست الاخلاق. اشعار الاعاریب. اشعارالنساء. الخیل. الذبیح. وی به سال 228 هجری قمری به بغداد درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 68). زرکلی بنقل از ابن ندیم وفات او را به سال 228 هجری قمری نوشته است
محمد بن عبدالله یا عبیدالله بن عمرو یا عمر بن معاویه بن عمرو بن عتبه بن ابی سفیان صخر بن حرب بن امیه بن عبدشمس قرشی اموی بصری المنشاء بغدادی المسکن و مدفن. ادیبی فصیح اللسان از افاضل و از شعراء مشهور عرب است. از تألیفات اوست الاخلاق. اشعار الاعاریب. اشعارالنساء. الخیل. الذبیح. وی به سال 228 هجری قمری به بغداد درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 68). زرکلی بنقل از ابن ندیم وفات او را به سال 228 هجری قمری نوشته است
ابن غزوان بن جابر بن وهیب الحارثی. بانی شهر بصره وصحابی و قدیم الاسلام است. وی به حبشه عزیمت کرد و درجنگ بدر و قادسیه حاضر بود. عمر او را ولایت بصره داد در آن وقت بصره را ’الابله’ یا ’أرض الهند’ مینامیدند. عتبه طرح شهر را بیفکند سپس به میسان و ابزقباذبرفت و آنجا را بگشود. عمر او را به مدینه خواند و هنگام بازگشت به سال 17 هجری قمری در راه بمرد. وی قامتی بلند و چهره ای زیبا داشت و از تیراندازان نامی بود و صحیحین از او چهار حدیث آورده است. (از الاعلام زرکلی) (نزهه القلوب ص 37) (عیون الاخبار ج 1 ص 217)
ابن غزوان بن جابر بن وهیب الحارثی. بانی شهر بصره وصحابی و قدیم الاسلام است. وی به حبشه عزیمت کرد و درجنگ بدر و قادسیه حاضر بود. عمر او را ولایت بصره داد در آن وقت بصره را ’الابله’ یا ’أرض الهند’ مینامیدند. عتبه طرح شهر را بیفکند سپس به میسان و ابزقباذبرفت و آنجا را بگشود. عمر او را به مدینه خواند و هنگام بازگشت به سال 17 هجری قمری در راه بمرد. وی قامتی بلند و چهره ای زیبا داشت و از تیراندازان نامی بود و صحیحین از او چهار حدیث آورده است. (از الاعلام زرکلی) (نزهه القلوب ص 37) (عیون الاخبار ج 1 ص 217)
ابن عوف بن عامر خزاعی (21 قبل از هجرت - 57 هجری قمری) صحابی است. به حبشه و سپس به مدینه هجرت کرد و در همه جنگها همراه پیغمبر بود. او را ابن الحمراء نیز گویند. (از اعلام زرکلی ج 3 ص 1054). در متون اسلامی، صحابی به معنای شخصی است که با پیامبر ملاقات کرده و مسلمان شده و در این ایمان تا پایان عمر ثابت مانده است. این افراد از منابع اصلی احادیث نبوی به شمار می آیند و اغلب در منابع اهل سنت مورد احترام ویژه قرار دارند. ابن ابی لهب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف هاشمی پسر عم و از صحابۀ پیغمبر اکرم است. وی با برادر خود عتبه به هنگام فتح مکه اسلام آورد و در جنگ حنین شرکت داشت. (از الاصابه ج 6 ص 122)
ابن عوف بن عامر خزاعی (21 قبل از هجرت - 57 هجری قمری) صحابی است. به حبشه و سپس به مدینه هجرت کرد و در همه جنگها همراه پیغمبر بود. او را ابن الحمراء نیز گویند. (از اعلام زرکلی ج 3 ص 1054). در متون اسلامی، صحابی به معنای شخصی است که با پیامبر ملاقات کرده و مسلمان شده و در این ایمان تا پایان عمر ثابت مانده است. این افراد از منابع اصلی احادیث نبوی به شمار می آیند و اغلب در منابع اهل سنت مورد احترام ویژه قرار دارند. ابن ابی لهب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف هاشمی پسر عم و از صحابۀ پیغمبر اکرم است. وی با برادر خود عتبه به هنگام فتح مکه اسلام آورد و در جنگ حنین شرکت داشت. (از الاصابه ج 6 ص 122)
ابن ربیعه بن عبدشمس مکنی به ابوالولید. از بزرگان قریش در عصر جاهلی است. اسلام را دریافت و در جنگ بدر با مشرکان بود و چون سری بزرگ داشت خودی که برای او مناسب باشد یافت نشد و پارچه ای بر سر خود بست. وی در این جنگ به سال 2 هجری قمری به قتل رسید. (از الاعلام زرکلی) ابن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبدشمس است که معاویه به سال 43 هجری قمری وی را ولایت مصر داد سپس به اسکندریه شد و در آنجا برای خود خانه ای بساخت و به سال 44 هجری قمری بدانجا درگذشت. (از الاعلام زرکلی) ابن الحباب انصاری شاعری غزل سرای و از مردم مدینه و از شعرای عصر اموی است. وی نزدیک مدینه به قتل رسید. (از الاعلام زرکلی)
ابن ربیعه بن عبدشمس مکنی به ابوالولید. از بزرگان قریش در عصر جاهلی است. اسلام را دریافت و در جنگ بدر با مشرکان بود و چون سری بزرگ داشت خودی که برای او مناسب باشد یافت نشد و پارچه ای بر سر خود بست. وی در این جنگ به سال 2 هجری قمری به قتل رسید. (از الاعلام زرکلی) ابن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبدشمس است که معاویه به سال 43 هجری قمری وی را ولایت مصر داد سپس به اسکندریه شد و در آنجا برای خود خانه ای بساخت و به سال 44 هجری قمری بدانجا درگذشت. (از الاعلام زرکلی) ابن الحباب انصاری شاعری غزل سرای و از مردم مدینه و از شعرای عصر اموی است. وی نزدیک مدینه به قتل رسید. (از الاعلام زرکلی)
محمد بن عبدالجبار. رازی الاصل خراسانی النشاءهاست. مکنی به ابونصر از نویسندگان و شاعران قرن پنجم هجری است. اصل او از ری بود و در خراسان نشأت یافت و در نیشابور سکونت جست. او راست: تاریخ آل سبکتکین یا تاریخ عتبی که به تاریخ یمینی مشهور است یمینی آن را شرح کرده و جرزمانی به فارسی درآورده است به سال 427 هجری قمری درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 68) اسعد بن مسعود بن علی بن محمد بن حسن عتبی مکنی به ابوابراهیم عالم، شاعر و منشی دورۀ سلجوقیان و غزنویان بود. به سال 404 هجری قمری متولد شده است و تا اواخر ایام نظام الملک میزیسته و تاریخ وفاتش به درستی معلوم نیست. (از ریحانه الادب ج 3 ص 67)
محمد بن عبدالجبار. رازی الاصل خراسانی النشاءهاست. مکنی به ابونصر از نویسندگان و شاعران قرن پنجم هجری است. اصل او از ری بود و در خراسان نشأت یافت و در نیشابور سکونت جست. او راست: تاریخ آل سبکتکین یا تاریخ عتبی که به تاریخ یمینی مشهور است یمینی آن را شرح کرده و جرزمانی به فارسی درآورده است به سال 427 هجری قمری درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 68) اسعد بن مسعود بن علی بن محمد بن حسن عتبی مکنی به ابوابراهیم عالم، شاعر و منشی دورۀ سلجوقیان و غزنویان بود. به سال 404 هجری قمری متولد شده است و تا اواخر ایام نظام الملک میزیسته و تاریخ وفاتش به درستی معلوم نیست. (از ریحانه الادب ج 3 ص 67)
ابن احمد بن عبدالعزیز اموی قرطبی اندلسی، معروف به عتبی. فقیه متوفی در 254 هجری قمری او راست: العتبیه در فقه مالکی و المستخرجه بر موطاء. (از الاعلام زرکلی ج 3 ص 844)
ابن احمد بن عبدالعزیز اموی قرطبی اندلسی، معروف به عتبی. فقیه متوفی در 254 هجری قمری او راست: العتبیه در فقه مالکی و المستخرجه بر موطاء. (از الاعلام زرکلی ج 3 ص 844)