مرکّب از: بی + سکون، جنبان. متحرک. (ناظم الاطباء) ، مشوش. مضطرب. بی آرام: هر جا که دلی است در غم تو بیصبر و قرار و بیسکون باد. حافظ. ، کسی که از شوخی هیچ جا قرار نگیرد. (غیاث)، شوخ که در هیچ جا قرار نگیرد. (آنندراج)، رجوع به سکون شود
مُرَکَّب اَز: بی + سکون، جنبان. متحرک. (ناظم الاطباء) ، مشوش. مضطرب. بی آرام: هر جا که دلی است در غم تو بیصبر و قرار و بیسکون باد. حافظ. ، کسی که از شوخی هیچ جا قرار نگیرد. (غیاث)، شوخ که در هیچ جا قرار نگیرد. (آنندراج)، رجوع به سکون شود
محل عبادت خدا، خانه یا کاخی که درآن ستون نباشد، محل و کوهی سنگی نزدیک کرمانشاه که فرهاد برای رساندن جوی شیر تا قصر شیرین مأمور به تراشیدن آن شد. (نگارش کردی: بستون)
محل عبادت خدا، خانه یا کاخی که درآن ستون نباشد، محل و کوهی سنگی نزدیک کرمانشاه که فرهاد برای رساندن جوی شیر تا قصر شیرین مأمور به تراشیدن آن شد. (نگارش کردی: بستون)
بیوسکوپ (Bioscope) یکی از اولین دستگاه های نمایش فیلم بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت. این دستگاه توسط ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی، دو برادر آلمانی، توسعه یافت و در ۱ نوامبر ۱۸۹۵ برای اولین بار در برلین به نمایش عمومی درآمد. تاریخچه و ویژگی های بیوسکوپ: 1. تاریخچه : - ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی در دهه ۱۸۹۰ میلادی به توسعه دستگاهی برای نمایش تصاویر متحرک پرداختند. آن ها دستگاه بیوسکوپ را با هدف نمایش فیلم های کوتاه به صورت عمومی ساختند. - بیوسکوپ برای اولین بار در ۱ نوامبر ۱۸۹۵ در یک تئاتر در برلین به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد. 2. ویژگی ها : - بیوسکوپ از یک سیستم مکانیکی ساده برای نمایش تصاویر متحرک استفاده می کرد. این دستگاه شامل دو نوار فیلم بود که به صورت متناوب حرکت می کردند و تصاویر را روی پرده نمایش می دادند. - تصاویر با سرعت ۱۲ تا ۱۵ فریم در ثانیه پخش می شدند که باعث ایجاد توهم حرکت در تماشاگران می شد. 3. ساختار : - بیوسکوپ از یک منبع نور، لنز و مکانیزم حرکت فیلم تشکیل شده بود. نوار فیلم ها از مقابل منبع نور عبور کرده و تصاویر به کمک لنز روی پرده نمایش تابانده می شدند. - این دستگاه ساده و قابل حمل بود و می توانست در مکان های مختلف برای نمایش فیلم های کوتاه استفاده شود. 4. تأثیرات : - بیوسکوپ یکی از نخستین دستگاه هایی بود که به نمایش عمومی فیلم های متحرک پرداخت و نقش مهمی در توسعه صنعت سینما ایفا کرد. - این دستگاه در دوره خود به محبوبیت زیادی دست یافت و به نمایش فیلم های کوتاه در تئاترها و مکان های عمومی کمک کرد. کاربردها و اهمیت بیوسکوپ: 1. نمایش فیلم های کوتاه : - بیوسکوپ برای نمایش فیلم های کوتاه به صورت عمومی استفاده می شد و به مردم امکان می داد که تصاویر متحرک را برای اولین بار ببینند. 2. پیشگام در صنعت سینما : - این دستگاه به عنوان یکی از نخستین تکنولوژی های نمایش فیلم، راه را برای توسعه دستگاه های پیشرفته تر و رشد صنعت سینما هموار کرد. 3. تأثیر فرهنگی : - بیوسکوپ به مردم امکان داد تا تجربه جدیدی از تماشای تصاویر متحرک داشته باشند و به سرعت به یکی از سرگرمی های محبوب تبدیل شد. مقایسه با سایر دستگاه های مشابه: - کینه توسکوپ : - قبل از بیوسکوپ، دستگاه دیگری به نام کینه توسکوپ توسط توماس ادیسون و ویلیام دیکسون در آمریکا توسعه یافت. کینه توسکوپ یک دستگاه نمایش فردی بود که تماشاگران می توانستند از طریق یک دریچه کوچک تصاویر متحرک را ببینند. - برخلاف کینه توسکوپ، بیوسکوپ برای نمایش عمومی طراحی شده بود و می توانست تصاویر را روی پرده نمایش دهد. - سینماتوگراف : - تقریباً همزمان با بیوسکوپ، برادران لومیر در فرانسه دستگاهی به نام سینماتوگراف را توسعه دادند که می توانست تصاویر متحرک را به صورت عمومی نمایش دهد. - سینماتوگراف نسبت به بیوسکوپ پیشرفته تر بود و به سرعت به یکی از دستگاه های محبوب نمایش فیلم تبدیل شد. بیوسکوپ به عنوان یکی از نخستین دستگاه های نمایش فیلم نقش مهمی در تاریخ سینما ایفا کرد و به توسعه و رشد این صنعت کمک شایانی کرد. این دستگاه با معرفی تصاویر متحرک به عموم مردم، تأثیر فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی داشت و راه را برای ظهور فناوری های پیشرفته تر در صنعت سینما هموار کرد. دوربین فیلم برداری و دستگاه نمایش که توسط دو مخترع آلمانی یعنی ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی اختراع شد و اولین نمایش فیلم در آلمان، در اول نوامبر 1895 در شهر برلین به وسیله آن انجام شد.
بیوسکوپ (Bioscope) یکی از اولین دستگاه های نمایش فیلم بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت. این دستگاه توسط ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی، دو برادر آلمانی، توسعه یافت و در ۱ نوامبر ۱۸۹۵ برای اولین بار در برلین به نمایش عمومی درآمد. تاریخچه و ویژگی های بیوسکوپ: 1. تاریخچه : - ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی در دهه ۱۸۹۰ میلادی به توسعه دستگاهی برای نمایش تصاویر متحرک پرداختند. آن ها دستگاه بیوسکوپ را با هدف نمایش فیلم های کوتاه به صورت عمومی ساختند. - بیوسکوپ برای اولین بار در ۱ نوامبر ۱۸۹۵ در یک تئاتر در برلین به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد. 2. ویژگی ها : - بیوسکوپ از یک سیستم مکانیکی ساده برای نمایش تصاویر متحرک استفاده می کرد. این دستگاه شامل دو نوار فیلم بود که به صورت متناوب حرکت می کردند و تصاویر را روی پرده نمایش می دادند. - تصاویر با سرعت ۱۲ تا ۱۵ فریم در ثانیه پخش می شدند که باعث ایجاد توهم حرکت در تماشاگران می شد. 3. ساختار : - بیوسکوپ از یک منبع نور، لنز و مکانیزم حرکت فیلم تشکیل شده بود. نوار فیلم ها از مقابل منبع نور عبور کرده و تصاویر به کمک لنز روی پرده نمایش تابانده می شدند. - این دستگاه ساده و قابل حمل بود و می توانست در مکان های مختلف برای نمایش فیلم های کوتاه استفاده شود. 4. تأثیرات : - بیوسکوپ یکی از نخستین دستگاه هایی بود که به نمایش عمومی فیلم های متحرک پرداخت و نقش مهمی در توسعه صنعت سینما ایفا کرد. - این دستگاه در دوره خود به محبوبیت زیادی دست یافت و به نمایش فیلم های کوتاه در تئاترها و مکان های عمومی کمک کرد. کاربردها و اهمیت بیوسکوپ: 1. نمایش فیلم های کوتاه : - بیوسکوپ برای نمایش فیلم های کوتاه به صورت عمومی استفاده می شد و به مردم امکان می داد که تصاویر متحرک را برای اولین بار ببینند. 2. پیشگام در صنعت سینما : - این دستگاه به عنوان یکی از نخستین تکنولوژی های نمایش فیلم، راه را برای توسعه دستگاه های پیشرفته تر و رشد صنعت سینما هموار کرد. 3. تأثیر فرهنگی : - بیوسکوپ به مردم امکان داد تا تجربه جدیدی از تماشای تصاویر متحرک داشته باشند و به سرعت به یکی از سرگرمی های محبوب تبدیل شد. مقایسه با سایر دستگاه های مشابه: - کینه توسکوپ : - قبل از بیوسکوپ، دستگاه دیگری به نام کینه توسکوپ توسط توماس ادیسون و ویلیام دیکسون در آمریکا توسعه یافت. کینه توسکوپ یک دستگاه نمایش فردی بود که تماشاگران می توانستند از طریق یک دریچه کوچک تصاویر متحرک را ببینند. - برخلاف کینه توسکوپ، بیوسکوپ برای نمایش عمومی طراحی شده بود و می توانست تصاویر را روی پرده نمایش دهد. - سینماتوگراف : - تقریباً همزمان با بیوسکوپ، برادران لومیر در فرانسه دستگاهی به نام سینماتوگراف را توسعه دادند که می توانست تصاویر متحرک را به صورت عمومی نمایش دهد. - سینماتوگراف نسبت به بیوسکوپ پیشرفته تر بود و به سرعت به یکی از دستگاه های محبوب نمایش فیلم تبدیل شد. بیوسکوپ به عنوان یکی از نخستین دستگاه های نمایش فیلم نقش مهمی در تاریخ سینما ایفا کرد و به توسعه و رشد این صنعت کمک شایانی کرد. این دستگاه با معرفی تصاویر متحرک به عموم مردم، تأثیر فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی داشت و راه را برای ظهور فناوری های پیشرفته تر در صنعت سینما هموار کرد. دوربین فیلم برداری و دستگاه نمایش که توسط دو مخترع آلمانی یعنی ماکس و امیل اسکلاودانوفسکی اختراع شد و اولین نمایش فیلم در آلمان، در اول نوامبر 1895 در شهر برلین به وسیله آن انجام شد.
آلتی در موتور اتومبیل و ماشین های دیگر به شکل گلوله که به محض انفجار گاز در سیلندر به حرکت می آید و به وسیلۀ آلت دیگر که به دستۀ پیستون یا شاتون موسوم است حرکت را به میل لنگ انتقال می دهد
آلتی در موتور اتومبیل و ماشین های دیگر به شکل گلوله که به محض انفجار گاز در سیلندر به حرکت می آید و به وسیلۀ آلت دیگر که به دستۀ پیستون یا شاتون موسوم است حرکت را به میل لنگ انتقال می دهد
ابن وشمگیربن مرداویج بن زیار بن وردانشاه گیلانی. سومین از امرای آل زیار و لقب او بیستون ظهیرالدوله است و مکنی به ابومنصور (357- 366 هجری قمری). وی مدتی در ری علم اقتدار برافراخت. رجوع به الاّثار الباقیه ص 133 و حبیب السیر و مازندران و استرآباد رابینو ص 141 و طبقات سلاطین لین پول ص 124 و الجماهر ص 171 و دایره المعارف فارسی شود از حکمرانان رویان و رستمدار سلسلۀ پادوسیان. جلوس از سال 610 تا 620 هجری قمری (التدوین)
ابن وشمگیربن مرداویج بن زیار بن وردانشاه گیلانی. سومین از امرای آل زیار و لقب او بیستون ظهیرالدوله است و مکنی به ابومنصور (357- 366 هجری قمری). وی مدتی در ری علم اقتدار برافراخت. رجوع به الاَّثار الباقیه ص 133 و حبیب السیر و مازندران و استرآباد رابینو ص 141 و طبقات سلاطین لین پول ص 124 و الجماهر ص 171 و دایره المعارف فارسی شود از حکمرانان رویان و رستمدار سلسلۀ پادوسیان. جلوس از سال 610 تا 620 هجری قمری (التدوین)
در مآخذ عربی بغستان (بعدها) بهستون کوهی در حدود چهل کیلومتری کرمانشاه کنار جادۀ همدان. حجاریها و کتیبه های بیستون از زمان داریوش اول هخامنشی است. حجاریها داریوش را در حالی که ایستاده و دست راست را بتقدیس اهورمزدا بلند کرده و پای چپ را بر سینۀ بردیای دروغین نهاده نشان میدهد و در بالا فروهر در پرواز است و پشت سر داریوش دو نفر ایستاده و در مقابل او نه تن دست بسته حجاری شده است. این کتیبه ها مفتاح کشف رمز کلیۀ خطوط گردیده مخصوصاً ’سر ه. راولینسن’ در این موفقیت سهمی بسزا دارد. نقوش برجستۀ غیرمهمی از ادوار اشکانیان برصخره های کوچک کنار جاده و در پائین کوه دیده میشود.وقفنامۀ جدید دوران فتحعلیشاه قاجار در وسط نقش عهد اشکانی احداث شده است. در زمستان 1337 هجری شمسی ضمن عملیات جاده سازی مجسمۀ هرکول و آثار معبد سلوکی درپائین کوه کشف گردید. (دائره المعارف فارسی). داریوش در کتیبه های بیستون فتوحات خود را به سه زبان پارسی باستان و خط میخی هخامنشی و یک کتیبه بزبان بابلی و خط میخی بابلی و کتیبۀ دیگر بزبان و خط عیلامی شرح داده است. ارتفاع کوه بیستون از سطح دریا 4000 پا است. (از یادداشت مؤلف). (بغ + ستان، اداه مکان) یعنی محل خدا، در پارسی باستان ’بغیستانه’ و در مفاتیح العلوم خوارزمی نام پارسی آن ’بغستان’ و در معجم البلدان ’بهستان’ و برخی از دانشمندان عرب ’بهستون’ یاد کرده اند و چون ایرانیان فراز کوهها را برای ستایش خدا مناسب تر میدانستند، این کوه مرتفع را جایگاه (نیایش) خدا نامیدند. بزرگترین کتیبۀ هخامنشی از داریوش اول بدانجاست. (از حاشیۀ برهان چ معین). و رجوع به لغات شاهنامه شود. در داستانها نام کوهی است مشهور که فرهاد بفرمودۀ شیرین آن را کنده است. (از برهان) (از انجمن آرا) (از آنندراج). کوهی که فرهاد بگفت پرویز کنده. (شرفنامۀ منیری). رجوع به فرهاد و کتیبۀبیستون و فرهنگ ایران باستان ص 125 شود: یکی کوه داری به پیش اندرون که گر بنگری برتر از بیستون. فردوسی. به تندی چنان اوفتد بر برم که میتین فرهاد بر بیستون. آغاجی. راست گفتی زمین بخود می گشت زیر آن باد بیستون منظر. فرخی. راست گفتی که همچو فرهاد است بیستون را همی کند به تبر. فرخی. اساس بیستون و شکل شبدیز همیدون در مداین کاخ پرویز. نظامی. ز پیش سپه زنگی قیرگون جناحی برآورده چون بیستون. نظامی. بیستون نالۀ زارم چو شنید از پا شد کرد فریاد که فرهاد دگر پیدا شد. شاه اسماعیل صفوی. - امثال: بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد. - کتیبۀ بیستون، کتیبه ای که بر سنگی در این کوه داریوش به سه زبان کنده است در شرح اعمال سالهای نخستین از سلطنت خویش و عدد ولایات مفتوحه و نیز صورت نه تن از پادشاهان مغلوب در بند و محبوس غاصب بزیر پای اوبر آن نقش است و از آثار تاریخی ایران بشمار می آید. (یادداشت مؤلف). رجوع به بیستون شود. - که بیستون، کوه بیستون: و از آنجا بیامد سوی طیسفون زمین شد ز لشکر که بیستون. فردوسی. یکی رخش دارد بزیر اندرون که گویی روان شد که بیستون. فردوسی. بکوهی کرد خسرو رهنمونش که خواند هر کس اکنون بیستونش. نظامی. مراد خسرو از شیرین کناری بود و آغوشی محبت کار فرهاد است و کوه بیستون سفتن. سعدی. فرهادوارم از لب شیرین گزیر نیست ور کوه محتشم بمثل بیستون شود. سعدی. بلند است گرچه که بیستون بود سقف قدر ترا یک ستون. (شرفنامۀ منیری) دهی از دهستان چمچال بخش صحنۀ شهرستان کرمانشاه است و 850 تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
در مآخذ عربی بغستان (بعدها) بهستون کوهی در حدود چهل کیلومتری کرمانشاه کنار جادۀ همدان. حجاریها و کتیبه های بیستون از زمان داریوش اول هخامنشی است. حجاریها داریوش را در حالی که ایستاده و دست راست را بتقدیس اهورمزدا بلند کرده و پای چپ را بر سینۀ بردیای دروغین نهاده نشان میدهد و در بالا فروهر در پرواز است و پشت سر داریوش دو نفر ایستاده و در مقابل او نه تن دست بسته حجاری شده است. این کتیبه ها مفتاح کشف رمز کلیۀ خطوط گردیده مخصوصاً ’سر هَ. راولینسن’ در این موفقیت سهمی بسزا دارد. نقوش برجستۀ غیرمهمی از ادوار اشکانیان برصخره های کوچک کنار جاده و در پائین کوه دیده میشود.وقفنامۀ جدید دوران فتحعلیشاه قاجار در وسط نقش عهد اشکانی احداث شده است. در زمستان 1337 هجری شمسی ضمن عملیات جاده سازی مجسمۀ هرکول و آثار معبد سلوکی درپائین کوه کشف گردید. (دائره المعارف فارسی). داریوش در کتیبه های بیستون فتوحات خود را به سه زبان پارسی باستان و خط میخی هخامنشی و یک کتیبه بزبان بابلی و خط میخی بابلی و کتیبۀ دیگر بزبان و خط عیلامی شرح داده است. ارتفاع کوه بیستون از سطح دریا 4000 پا است. (از یادداشت مؤلف). (بغ + ستان، اداه مکان) یعنی محل خدا، در پارسی باستان ’بغیستانه’ و در مفاتیح العلوم خوارزمی نام پارسی آن ’بغستان’ و در معجم البلدان ’بهستان’ و برخی از دانشمندان عرب ’بهستون’ یاد کرده اند و چون ایرانیان فراز کوهها را برای ستایش خدا مناسب تر میدانستند، این کوه مرتفع را جایگاه (نیایش) خدا نامیدند. بزرگترین کتیبۀ هخامنشی از داریوش اول بدانجاست. (از حاشیۀ برهان چ معین). و رجوع به لغات شاهنامه شود. در داستانها نام کوهی است مشهور که فرهاد بفرمودۀ شیرین آن را کنده است. (از برهان) (از انجمن آرا) (از آنندراج). کوهی که فرهاد بگفت پرویز کنده. (شرفنامۀ منیری). رجوع به فرهاد و کتیبۀبیستون و فرهنگ ایران باستان ص 125 شود: یکی کوه داری به پیش اندرون که گر بنگری برتر از بیستون. فردوسی. به تندی چنان اوفتد بر برم که میتین فرهاد بر بیستون. آغاجی. راست گفتی زمین بخود می گشت زیر آن باد بیستون منظر. فرخی. راست گفتی که همچو فرهاد است بیستون را همی کند به تبر. فرخی. اساس بیستون و شکل شبدیز همیدون در مداین کاخ پرویز. نظامی. ز پیش سپه زنگی قیرگون جناحی برآورده چون بیستون. نظامی. بیستون نالۀ زارم چو شنید از پا شد کرد فریاد که فرهاد دگر پیدا شد. شاه اسماعیل صفوی. - امثال: بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد. - کتیبۀ بیستون، کتیبه ای که بر سنگی در این کوه داریوش به سه زبان کنده است در شرح اعمال سالهای نخستین از سلطنت خویش و عدد ولایات مفتوحه و نیز صورت نه تن از پادشاهان مغلوب در بند و محبوس غاصب بزیر پای اوبر آن نقش است و از آثار تاریخی ایران بشمار می آید. (یادداشت مؤلف). رجوع به بیستون شود. - کُه بیستون، کوه بیستون: و از آنجا بیامد سوی طیسفون زمین شد ز لشکر که بیستون. فردوسی. یکی رخش دارد بزیر اندرون که گویی روان شد که بیستون. فردوسی. بکوهی کرد خسرو رهنمونش که خواند هر کس اکنون بیستونش. نظامی. مراد خسرو از شیرین کناری بود و آغوشی محبت کار فرهاد است و کوه بیستون سفتن. سعدی. فرهادوارم از لب شیرین گزیر نیست ور کوه محتشم بمثل بیستون شود. سعدی. بلند است گرچه کُه ِ بیستون بود سقف قدر ترا یک ستون. (شرفنامۀ منیری) دهی از دهستان چمچال بخش صحنۀ شهرستان کرمانشاه است و 850 تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
مرکّب از: بی + ستون، بدون پایه. بدون ستون: بدان آهن که او سنگ آزمون کرد تواند بیستون را باستون کرد. نظامی. - بیستون ستون انگیز، کنایه از کفل و سرین معشوقان که سبب نعوظ شود. (انجمن آرا) : بیستونی همه ستون انگیز کشته فرهاد را به تیشۀ تیز. نظامی. ، کنایه از آسمان. (برهان)، اشاره به افراشته بودن آسمان بدون ستون (عمود) : اﷲ الذی رفع السموات بغیر عمد. (قرآن 2/13)، (حاشیۀ برهان چ معین)، - گنبد بیستون، کنایه از آسمان. (یادداشت مؤلف) : او راست بنای بیستونی این گنبد گرد گرد اخضر. ناصرخسرو
مُرَکَّب اَز: بی + ستون، بدون پایه. بدون ستون: بدان آهن که او سنگ آزمون کرد تواند بیستون را باستون کرد. نظامی. - بیستون ستون انگیز، کنایه از کفل و سرین معشوقان که سبب نعوظ شود. (انجمن آرا) : بیستونی همه ستون انگیز کشته فرهاد را به تیشۀ تیز. نظامی. ، کنایه از آسمان. (برهان)، اشاره به افراشته بودن آسمان بدون ستون (عمود) : اﷲ الذی رفع السموات بغیر عمد. (قرآن 2/13)، (حاشیۀ برهان چ معین)، - گنبد بیستون، کنایه از آسمان. (یادداشت مؤلف) : او راست بنای بیستونی این گنبد گرد گرد اخضر. ناصرخسرو
فرانسوی ستونک، دگمه فشاری، پشتی زبانزد اواری استوانه متحرکی که با اصطکاک در لوله تلمبه یا سیلندر ماشین بخار حرکت کند، تکمه فنری دگمه فشاری، کسی که از شخصی جانبداری کندحامیپارتی (در فرانسوی بمعنی سفارش و توصیه است)، در اتومبیل لوله فلزی تو پری است داخل لوله دیگری بنام سیلندر که در نتیجه انفجار گاز متراکم (مخلوط گاز هوا و بنزین) در ناحیه سر سیلندر (قسمت فوقانی پیستون) پیستون در داخل سیلندرها شدیدا حرکت کند و این حرکت بوسیله آلت دیگری بنام دسته پیستون به میل لنگ منتقل شود و بالاخره رفت و آمدن آن بحرکت دورانی میل لنگ تبدیل گردد. یا دسته پیستون. در اتومبیل میله آهنی است که به پیستون متصل است و بوسیله آن حرکت رفت و آمد پیستون را به میل لنگ منتقل میسازد. این حرکت رفت و آمد در داخل لوله سیلندر بنوبه خود بحرکت دورانی میل لنگ تبدیل میگردد
فرانسوی ستونک، دگمه فشاری، پشتی زبانزد اواری استوانه متحرکی که با اصطکاک در لوله تلمبه یا سیلندر ماشین بخار حرکت کند، تکمه فنری دگمه فشاری، کسی که از شخصی جانبداری کندحامیپارتی (در فرانسوی بمعنی سفارش و توصیه است)، در اتومبیل لوله فلزی تو پری است داخل لوله دیگری بنام سیلندر که در نتیجه انفجار گاز متراکم (مخلوط گاز هوا و بنزین) در ناحیه سر سیلندر (قسمت فوقانی پیستون) پیستون در داخل سیلندرها شدیدا حرکت کند و این حرکت بوسیله آلت دیگری بنام دسته پیستون به میل لنگ منتقل شود و بالاخره رفت و آمدن آن بحرکت دورانی میل لنگ تبدیل گردد. یا دسته پیستون. در اتومبیل میله آهنی است که به پیستون متصل است و بوسیله آن حرکت رفت و آمد پیستون را به میل لنگ منتقل میسازد. این حرکت رفت و آمد در داخل لوله سیلندر بنوبه خود بحرکت دورانی میل لنگ تبدیل میگردد