مقدمه مفهومی کسر (Fraction) در ریاضیات و علوم کامپیوتر به نمایش یک عدد به صورت نسبت دو عدد صحیح (صورت و مخرج) اشاره دارد. این مفهوم در برنامه نویسی و محاسبات علمی اهمیت ویژه ای دارد، به خصوص در کاربردهایی که نیاز به دقت بالا دارند و نمایش اعشاری ممکن است منجر به خطاهای گرد شود. در بسیاری از سیستم های کامپیوتری، کسرها به صورت ساختمان داده های خاصی پیاده سازی می شوند تا عملیات ریاضی روی آنها با دقت انجام شود. انواع کسرها در محاسبات 1. کسرهای ساده (مثلاً 3/4) 2. کسرهای مرکب (مثلاً 1 1/2) 3. کسرهای ادامه دار (Continued Fractions) 4. کسرهای مصری (Egyptian Fractions) 5. کسرهای گویا (Rational Numbers) 6. کسرهای دودویی (Binary Fractions) 7. کسرهای ممیز ثابت (Fixed-Point) کاربردهای کسرها در کامپیوتر - محاسبات مالی و حسابداری دقیق - سیستم های جبر کامپیوتری - گرافیک کامپیوتری و پردازش تصویر - رمزنگاری و سیستم های امنیتی - شبیه سازی های علمی دقیق - پردازش سیگنال دیجیتال - طراحی مدارهای دیجیتال پیاده سازی در زبان های برنامه نویسی - کلاس های کسر در جاوا (java.math.Fraction) - ماژول fractions در پایتون - ساختار Rational در Ruby - کتابخانه Boost.Rational در C++ - نوع داده rational در Lisp - پیاده سازی های سفارشی برای کاربردهای خاص چالش های محاسبات با کسر - افزایش پیچیدگی محاسباتی - نیاز به ساده سازی کسرها - مشکلات نمایش و خوانایی - تبدیل بین انواع عددی - مسائل مربوط به سرریز (Overflow) - بهینه سازی عملکرد روندهای نوین - استفاده از کسرها در یادگیری ماشین - الگوریتم های جدید برای محاسبات کسری - یکپارچه سازی با سیستم های عددی دیگر - بهبود عملکرد در پردازنده های مدرن - کاربرد در محاسبات کوانتومی - توسعه کتابخانه های بهینه شده
مقدمه مفهومی کسر (Fraction) در ریاضیات و علوم کامپیوتر به نمایش یک عدد به صورت نسبت دو عدد صحیح (صورت و مخرج) اشاره دارد. این مفهوم در برنامه نویسی و محاسبات علمی اهمیت ویژه ای دارد، به خصوص در کاربردهایی که نیاز به دقت بالا دارند و نمایش اعشاری ممکن است منجر به خطاهای گرد شود. در بسیاری از سیستم های کامپیوتری، کسرها به صورت ساختمان داده های خاصی پیاده سازی می شوند تا عملیات ریاضی روی آنها با دقت انجام شود. انواع کسرها در محاسبات 1. کسرهای ساده (مثلاً 3/4) 2. کسرهای مرکب (مثلاً 1 1/2) 3. کسرهای ادامه دار (Continued Fractions) 4. کسرهای مصری (Egyptian Fractions) 5. کسرهای گویا (Rational Numbers) 6. کسرهای دودویی (Binary Fractions) 7. کسرهای ممیز ثابت (Fixed-Point) کاربردهای کسرها در کامپیوتر - محاسبات مالی و حسابداری دقیق - سیستم های جبر کامپیوتری - گرافیک کامپیوتری و پردازش تصویر - رمزنگاری و سیستم های امنیتی - شبیه سازی های علمی دقیق - پردازش سیگنال دیجیتال - طراحی مدارهای دیجیتال پیاده سازی در زبان های برنامه نویسی - کلاس های کسر در جاوا (java.math.Fraction) - ماژول fractions در پایتون - ساختار Rational در Ruby - کتابخانه Boost.Rational در C++ - نوع داده rational در Lisp - پیاده سازی های سفارشی برای کاربردهای خاص چالش های محاسبات با کسر - افزایش پیچیدگی محاسباتی - نیاز به ساده سازی کسرها - مشکلات نمایش و خوانایی - تبدیل بین انواع عددی - مسائل مربوط به سرریز (Overflow) - بهینه سازی عملکرد روندهای نوین - استفاده از کسرها در یادگیری ماشین - الگوریتم های جدید برای محاسبات کسری - یکپارچه سازی با سیستم های عددی دیگر - بهبود عملکرد در پردازنده های مدرن - کاربرد در محاسبات کوانتومی - توسعه کتابخانه های بهینه شده
مقدمه مفهومی تابع (Function) در برنامه نویسی به بلوکی از کد گفته می شود که یک وظیفه مشخص را انجام می دهد، می تواند پارامتر دریافت کند، مقداری را برگرداند و بارها در برنامه فراخوانی شود. توابع پایه و اساس برنامه نویسی ساخت یافته و ماژولار هستند. اجزای اصلی تابع 1. نام تابع (Function Name) 2. پارامترهای ورودی (Parameters) 3. بدنه تابع (Function Body) 4. مقدار بازگشتی (Return Value) 5. محدوده (Scope) انواع توابع 1. توابع کتابخانه ای (Built-in) 2. توابع تعریف شده توسط کاربر 3. توابع بازگشتی (Recursive) 4. توابع بی نام (Anonymous/Lambda) 5. متدهای شیءگرا (Methods) مزایای استفاده از توابع 1. کاهش تکرار کد 2. افزایش خوانایی و نظم برنامه 3. تسهیل اشکال زدایی و تست 4. امکان استفاده مجدد از کد 5. تقسیم مسئولیت ها در تیم های توسعه اصول طراحی خوب توابع - انجام یک وظیفه واحد (Single Responsibility) - نام گذاری گویا و دقیق - اندازه کوچک و مدیریت پذیر - حداقل وابستگی به محیط خارج - مستندسازی کامل چالش ها - مدیریت وابستگی های پیچیده - اشکال زدایی زنجیره فراخوانی ها - تعادل بین ماژولار بودن و عملکرد - مدیریت حالت در توابع خالص - بهینه سازی فراخوانی های مکرر روندهای جدید 1. توابع سرورلس در محاسبات ابری 2. برنامه نویسی تابعی پیشرفته 3. توابع هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین 4. بهینه سازی خودکار توسط کامپایلرها 5. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور
مقدمه مفهومی تابع (Function) در برنامه نویسی به بلوکی از کد گفته می شود که یک وظیفه مشخص را انجام می دهد، می تواند پارامتر دریافت کند، مقداری را برگرداند و بارها در برنامه فراخوانی شود. توابع پایه و اساس برنامه نویسی ساخت یافته و ماژولار هستند. اجزای اصلی تابع 1. نام تابع (Function Name) 2. پارامترهای ورودی (Parameters) 3. بدنه تابع (Function Body) 4. مقدار بازگشتی (Return Value) 5. محدوده (Scope) انواع توابع 1. توابع کتابخانه ای (Built-in) 2. توابع تعریف شده توسط کاربر 3. توابع بازگشتی (Recursive) 4. توابع بی نام (Anonymous/Lambda) 5. متدهای شیءگرا (Methods) مزایای استفاده از توابع 1. کاهش تکرار کد 2. افزایش خوانایی و نظم برنامه 3. تسهیل اشکال زدایی و تست 4. امکان استفاده مجدد از کد 5. تقسیم مسئولیت ها در تیم های توسعه اصول طراحی خوب توابع - انجام یک وظیفه واحد (Single Responsibility) - نام گذاری گویا و دقیق - اندازه کوچک و مدیریت پذیر - حداقل وابستگی به محیط خارج - مستندسازی کامل چالش ها - مدیریت وابستگی های پیچیده - اشکال زدایی زنجیره فراخوانی ها - تعادل بین ماژولار بودن و عملکرد - مدیریت حالت در توابع خالص - بهینه سازی فراخوانی های مکرر روندهای جدید 1. توابع سرورلس در محاسبات ابری 2. برنامه نویسی تابعی پیشرفته 3. توابع هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین 4. بهینه سازی خودکار توسط کامپایلرها 5. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور