- کر
- کسی که گوشش نمی شنود، ناشنوا
زور، قوه، تاب و توان،برای مثال ملک آن باشد کاو را به سخن باشد دست / ملک آن باشد کاو را به هنر باشد کر (فرخی - ۱۰۶)
کام، مراد، مقصود، آرزو، کام و گر
معنی کر - جستجوی لغت در جدول جو
- کر
- کسیرا گویند که گوش او چیزی نشنود، کر مادر زاد زور، تاب، قوت، توان
- کر ((کُ رُ))
- پیمانه ای برای آب که در اصطلاح شرع هر یک از طول و عرض و عمق آن سه وجب و نیم باشد
- کر ((کَ))
- ناشنوا
- کر
- زور، توان، قوت
- کر ((کَ رّ))
- حمله کردن به دشمن در جنگ
- کر ((کُ رْ))
- گروهی آوازه خوان که آواز دسته جمعی اجرا می کنند
- کر
- حمله، هجوم
کروفر: حمله کردن به دشمن و سپس فرار کردن، حمله و گریز، کنایه از جلال و شکوه، شوکت و حشمت
- کر
- پیمانه ای برای آب که هر یک از طول و عرض و عمق آن باید سه وجب و نیم باشد، ظرفی با گنجایشی در حدود ۳۵۰ لیتر
ساز بادی برنجی پیچ در پیچ شبیه شیپور که دارای پیستون است
عده ای خواننده که با هم آواز می خوانند، آواز دسته جمعی، قطعۀ آوازی گروهی، برای یک یا چند صدا
پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما
گوی، گویال
گویالی
زشتی، ناپسندی
رادی، بزرگواری
جرثقیل یا کرین (Crane) وسیله ای متحرک، چهار چرخه و مجهز به بازوی تاشویی که در انتهای آن سکویی قرار دارد. روی سکو دوربین قرار می گیرد و فیلم بردار، مدیر فیلم برداری و گاه حتی کارگردان هم پشت آن می نشینند. جرثقیل می تواند به جلو و عقب حرکت کند و بازو هم قادر به بالا و پایین رفتن است. عموما این دستگاه ها، برقی یا هیدرولیکی هستند، برخی از انواع آنها هم با دست راه می افتند. حرکت این وسیله نرم و روان است و میدان عمل وسیعی را در اختیار می گذارد. انواع کوچک این جرثقیل ها را تولیپ می نامند. تولیپ برای فیلم برداری در خارج از استودیو بسیار مفید است
فرایند پرده آبی یا کروماکی (Chroma Key) تکنیکی در فیلم سازی و عکاسی است که برای ترکیب دو یا چند تصویر یا ویدئو بر اساس رنگ استفاده می شود. این تکنیک به ویژه در جلوه های ویژه (VFX) سینما، تلویزیون، و رسانه های دیجیتال کاربرد دارد. در این روش، یک رنگ مشخص (معمولاً آبی یا سبز) به عنوان پس زمینه انتخاب می شود که بعداً در مرحله پس تولید با تصویر یا ویدئوی دیگری جایگزین می شود.
مراحل فرایند پرده آبی
1. انتخاب رنگ پس زمینه:
- معمولاً از رنگ های آبی یا سبز به عنوان پس زمینه استفاده می شود، زیرا این رنگ ها کمتر در رنگ پوست انسان و لباس های معمولی یافت می شوند و به راحتی می توان آن ها را در مرحله پس تولید حذف کرد.
2. فیلم برداری با پس زمینه آبی یا سبز:
- سوژه در مقابل پرده آبی یا سبز قرار می گیرد و فیلم برداری یا عکاسی انجام می شود. مهم است که نورپردازی یکنواخت و بدون سایه بر روی پرده باشد تا رنگ به طور یکنواخت ثبت شود.
3. پس تولید و حذف رنگ:
- در مرحله پس تولید، با استفاده از نرم افزارهای ویرایش ویدئو، رنگ پس زمینه (آبی یا سبز) حذف می شود. این فرایند به عنوان `کیینگ` (Keying) شناخته می شود.
4. جایگزینی پس زمینه:
- پس از حذف رنگ، تصویر یا ویدئوی دیگری به جای آن قرار می گیرد. این تصویر می تواند یک صحنه مجازی، یک محیط دیگر، یا هر تصویر دیگری باشد که مورد نظر است.
کاربردهای پرده آبی
1. فیلم سازی:
- استفاده از جلوه های ویژه برای ایجاد محیط ها و صحنه های غیرممکن یا هزینه بر. مانند صحنه های علمی-تخیلی، فانتزی، یا اکشن.
2. پخش تلویزیونی:
- ایجاد پس زمینه های مجازی در برنامه های خبری، هواشناسی، و برنامه های گفتگومحور.
3. عکاسی:
- برای ترکیب تصاویر مختلف و ایجاد جلوه های ویژه در عکاسی تبلیغاتی و هنری.
4. بازی های ویدئویی:
- ایجاد محیط های سه بعدی و ترکیب شخصیت ها با پس زمینه های دیجیتال.
مزایای پرده آبی
1. انعطاف پذیری:
- امکان ترکیب صحنه های مختلف و ایجاد محیط های مجازی بدون نیاز به ساخت لوکیشن های واقعی.
2. صرفه جویی در هزینه:
- کاهش هزینه های ساخت و ساز لوکیشن ها و انتقال به مکان های دور.
3. ایجاد جلوه های ویژه:
- امکان ایجاد جلوه های ویژه و صحنه های تخیلی که در واقعیت قابل اجرا نیستند.
چالش ها و نکات مهم
1. نورپردازی:
- نورپردازی یکنواخت بر روی پرده بسیار مهم است تا رنگ به طور کامل و بدون سایه ثبت شود.
2. انتخاب رنگ مناسب:
- رنگ پرده باید به گونه ای انتخاب شود که کمترین تداخل را با رنگ های موجود در صحنه و لباس ها داشته باشد.
3. کیفیت تجهیزات:
- استفاده از دوربین ها و نرم افزارهای با کیفیت برای به دست آوردن نتایج بهتر در فرایند کیینگ.
فرایند پرده آبی یکی از ابزارهای قدرتمند در صنعت سینما و تلویزیون است که با استفاده از آن می توان جلوه های ویژه ای ایجاد کرد که به تجربه بیننده عمق و هیجان بیشتری می بخشد.
مراحل فرایند پرده آبی
1. انتخاب رنگ پس زمینه:
- معمولاً از رنگ های آبی یا سبز به عنوان پس زمینه استفاده می شود، زیرا این رنگ ها کمتر در رنگ پوست انسان و لباس های معمولی یافت می شوند و به راحتی می توان آن ها را در مرحله پس تولید حذف کرد.
2. فیلم برداری با پس زمینه آبی یا سبز:
- سوژه در مقابل پرده آبی یا سبز قرار می گیرد و فیلم برداری یا عکاسی انجام می شود. مهم است که نورپردازی یکنواخت و بدون سایه بر روی پرده باشد تا رنگ به طور یکنواخت ثبت شود.
3. پس تولید و حذف رنگ:
- در مرحله پس تولید، با استفاده از نرم افزارهای ویرایش ویدئو، رنگ پس زمینه (آبی یا سبز) حذف می شود. این فرایند به عنوان `کیینگ` (Keying) شناخته می شود.
4. جایگزینی پس زمینه:
- پس از حذف رنگ، تصویر یا ویدئوی دیگری به جای آن قرار می گیرد. این تصویر می تواند یک صحنه مجازی، یک محیط دیگر، یا هر تصویر دیگری باشد که مورد نظر است.
کاربردهای پرده آبی
1. فیلم سازی:
- استفاده از جلوه های ویژه برای ایجاد محیط ها و صحنه های غیرممکن یا هزینه بر. مانند صحنه های علمی-تخیلی، فانتزی، یا اکشن.
2. پخش تلویزیونی:
- ایجاد پس زمینه های مجازی در برنامه های خبری، هواشناسی، و برنامه های گفتگومحور.
3. عکاسی:
- برای ترکیب تصاویر مختلف و ایجاد جلوه های ویژه در عکاسی تبلیغاتی و هنری.
4. بازی های ویدئویی:
- ایجاد محیط های سه بعدی و ترکیب شخصیت ها با پس زمینه های دیجیتال.
مزایای پرده آبی
1. انعطاف پذیری:
- امکان ترکیب صحنه های مختلف و ایجاد محیط های مجازی بدون نیاز به ساخت لوکیشن های واقعی.
2. صرفه جویی در هزینه:
- کاهش هزینه های ساخت و ساز لوکیشن ها و انتقال به مکان های دور.
3. ایجاد جلوه های ویژه:
- امکان ایجاد جلوه های ویژه و صحنه های تخیلی که در واقعیت قابل اجرا نیستند.
چالش ها و نکات مهم
1. نورپردازی:
- نورپردازی یکنواخت بر روی پرده بسیار مهم است تا رنگ به طور کامل و بدون سایه ثبت شود.
2. انتخاب رنگ مناسب:
- رنگ پرده باید به گونه ای انتخاب شود که کمترین تداخل را با رنگ های موجود در صحنه و لباس ها داشته باشد.
3. کیفیت تجهیزات:
- استفاده از دوربین ها و نرم افزارهای با کیفیت برای به دست آوردن نتایج بهتر در فرایند کیینگ.
فرایند پرده آبی یکی از ابزارهای قدرتمند در صنعت سینما و تلویزیون است که با استفاده از آن می توان جلوه های ویژه ای ایجاد کرد که به تجربه بیننده عمق و هیجان بیشتری می بخشد.
آق کرنگ
عمل جراحی، عمل کردن، جراحی
ثواب کاران
ثوابکار
مفعول
اکراد