وسترن (Western) یکی از ژانرهای محبوب و تاثیرگذار در تاریخ سینما است که معمولاً داستان های آن در دوران قرن نوزدهم در غرب آمریکا اتفاق می افتد. این ژانر شامل ماجراهای مربوط به کابوی ها، قانون شکنان، سرخ پوستان، و ماجراجویی های مربوط به غرب وحشی است. فیلم های وسترن به طور معمول شامل صحنه های تیراندازی، دوئل ها، تعقیب و گریزها و نبردهای بین شخصیت های مختلف هستند. ویژگی های ژانر وسترن: 1. موقعیت جغرافیایی : - فیلم های وسترن معمولاً در مناطق بیابانی، شهرهای مرزی و روستاهای کوچک در غرب آمریکا اتفاق می افتند. - مناظر طبیعی وسیع، کوهستان ها و دشت ها از ویژگی های بارز این ژانر هستند. 2. شخصیت ها : - کابوی ها : شخصیت های اصلی این ژانر، معمولاً قهرمانانی هستند که مهارت بالایی در سوارکاری و تیراندازی دارند. - قانون شکنان : معمولاً ضدقهرمانانی هستند که در تعقیب و گریز با قانون و نیروهای امنیتی قرار دارند. - کلانترها : نماد قانون و نظم در این فیلم ها که اغلب با قانون شکنان درگیر هستند. - بومیان آمریکا : که نقش های متفاوتی از دشمنان تا همکاران و همراهان شخصیت های اصلی دارند. 3. تم ها : - نبرد بین خیر و شر : یکی از تم های اصلی وسترن، نبرد بین نیروهای خوب و بد است. - انتقام : بسیاری از داستان های وسترن حول محور انتقام و عدالت شخصی می چرخند. - بقا : تلاش برای بقا در شرایط سخت و بی رحمانه غرب وحشی. - تمدن در برابر طبیعت وحشی : تقابل بین تمدن و طبیعت بی رحم و وحشی. 4. سبک بصری و موسیقی : - نورپردازی : اغلب از نورپردازی های طبیعی استفاده می شود تا حس واقع گرایانه تری ایجاد کند. - موسیقی : موسیقی های خاصی که حس ماجراجویی و تنش را منتقل می کنند، مانند آثار آهنگسازانی چون انیو موریکونه. نمونه های معروف فیلم های وسترن: 1. The Good, the Bad and the Ugly (خوب، بد، زشت) : - کارگردان: سرجیو لئونه - این فیلم یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین فیلم های وسترن اسپگتی است که با موسیقی به یادماندنی انیو موریکونه شناخته می شود. 2. Unforgiven (نابخشوده) : - کارگردان: کلینت ایستوود - داستان یک کابوی بازنشسته که برای آخرین بار به دنیای خشونت بازمی گردد تا انتقام بگیرد. 3. Once Upon a Time in the West (روزی روزگاری در غرب) : - کارگردان: سرجیو لئونه - داستانی پیچیده درباره انتقام و تلاش برای بقا در غرب وحشی. 4. True Grit (شهامت واقعی) : - کارگردان: برادران کوئن - داستان دختری جوان که به دنبال انتقام مرگ پدرش با کمک یک کلانتر مسن است. تاثیرات ژانر وسترن: - سینما : ژانر وسترن تاثیر بسزایی بر سایر ژانرهای سینمایی داشته و عناصر آن در فیلم های اکشن، ماجراجویی و حتی علمی تخیلی دیده می شود. - فرهنگ عامه : شخصیت ها، داستان ها و موسیقی های وسترن به بخش های مهمی از فرهنگ عامه تبدیل شده اند. - تلویزیون : سریال های وسترنی مانند `Gunsmoke` و `Bonanza` نیز نقش مهمی در تاریخ تلویزیون داشته اند. نکات کلیدی در ساخت فیلم وسترن: 1. توجه به جزییات تاریخی : بازسازی دقیق لباس ها، اسلحه ها و معماری دوران غرب وحشی. 2. انتخاب لوکیشن های مناسب : استفاده از مناظر طبیعی و مکان های بکر برای خلق فضای وسترن. 3. توسعه شخصیت های قوی : شخصیت هایی با انگیزه ها و داستان های پیچیده که به جذابیت و عمق داستان کمک می کنند. 4. موسیقی مناسب : استفاده از موسیقی که بتواند حس و حال غرب وحشی را منتقل کند. ژانر وسترن با ترکیب ماجراجویی، درام و اکشن به ایجاد داستان هایی فراموش نشدنی و جذاب کمک کرده و همچنان یکی از محبوب ترین و تاثیرگذارترین ژانرهای سینما است. وسترن ژانر یا گونه ای از فیلمهاست که با عناصری از قبیل اسب، مردتنها، مزرعه، درگیری خوب وبد، هفت تیر کش و... شناخته می شود و در دهه های پیشین بسیار رواج داشته است. ”جان فورد“ به ساخت این نوع فیلمها شهره بود. ”جان وین“ نیز شخصیت شناخته شده ی این ”ژانر“ است.
وسترن (Western) یکی از ژانرهای محبوب و تاثیرگذار در تاریخ سینما است که معمولاً داستان های آن در دوران قرن نوزدهم در غرب آمریکا اتفاق می افتد. این ژانر شامل ماجراهای مربوط به کابوی ها، قانون شکنان، سرخ پوستان، و ماجراجویی های مربوط به غرب وحشی است. فیلم های وسترن به طور معمول شامل صحنه های تیراندازی، دوئل ها، تعقیب و گریزها و نبردهای بین شخصیت های مختلف هستند. ویژگی های ژانر وسترن: 1. موقعیت جغرافیایی : - فیلم های وسترن معمولاً در مناطق بیابانی، شهرهای مرزی و روستاهای کوچک در غرب آمریکا اتفاق می افتند. - مناظر طبیعی وسیع، کوهستان ها و دشت ها از ویژگی های بارز این ژانر هستند. 2. شخصیت ها : - کابوی ها : شخصیت های اصلی این ژانر، معمولاً قهرمانانی هستند که مهارت بالایی در سوارکاری و تیراندازی دارند. - قانون شکنان : معمولاً ضدقهرمانانی هستند که در تعقیب و گریز با قانون و نیروهای امنیتی قرار دارند. - کلانترها : نماد قانون و نظم در این فیلم ها که اغلب با قانون شکنان درگیر هستند. - بومیان آمریکا : که نقش های متفاوتی از دشمنان تا همکاران و همراهان شخصیت های اصلی دارند. 3. تم ها : - نبرد بین خیر و شر : یکی از تم های اصلی وسترن، نبرد بین نیروهای خوب و بد است. - انتقام : بسیاری از داستان های وسترن حول محور انتقام و عدالت شخصی می چرخند. - بقا : تلاش برای بقا در شرایط سخت و بی رحمانه غرب وحشی. - تمدن در برابر طبیعت وحشی : تقابل بین تمدن و طبیعت بی رحم و وحشی. 4. سبک بصری و موسیقی : - نورپردازی : اغلب از نورپردازی های طبیعی استفاده می شود تا حس واقع گرایانه تری ایجاد کند. - موسیقی : موسیقی های خاصی که حس ماجراجویی و تنش را منتقل می کنند، مانند آثار آهنگسازانی چون انیو موریکونه. نمونه های معروف فیلم های وسترن: 1. The Good, the Bad and the Ugly (خوب، بد، زشت) : - کارگردان: سرجیو لئونه - این فیلم یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین فیلم های وسترن اسپگتی است که با موسیقی به یادماندنی انیو موریکونه شناخته می شود. 2. Unforgiven (نابخشوده) : - کارگردان: کلینت ایستوود - داستان یک کابوی بازنشسته که برای آخرین بار به دنیای خشونت بازمی گردد تا انتقام بگیرد. 3. Once Upon a Time in the West (روزی روزگاری در غرب) : - کارگردان: سرجیو لئونه - داستانی پیچیده درباره انتقام و تلاش برای بقا در غرب وحشی. 4. True Grit (شهامت واقعی) : - کارگردان: برادران کوئن - داستان دختری جوان که به دنبال انتقام مرگ پدرش با کمک یک کلانتر مسن است. تاثیرات ژانر وسترن: - سینما : ژانر وسترن تاثیر بسزایی بر سایر ژانرهای سینمایی داشته و عناصر آن در فیلم های اکشن، ماجراجویی و حتی علمی تخیلی دیده می شود. - فرهنگ عامه : شخصیت ها، داستان ها و موسیقی های وسترن به بخش های مهمی از فرهنگ عامه تبدیل شده اند. - تلویزیون : سریال های وسترنی مانند `Gunsmoke` و `Bonanza` نیز نقش مهمی در تاریخ تلویزیون داشته اند. نکات کلیدی در ساخت فیلم وسترن: 1. توجه به جزییات تاریخی : بازسازی دقیق لباس ها، اسلحه ها و معماری دوران غرب وحشی. 2. انتخاب لوکیشن های مناسب : استفاده از مناظر طبیعی و مکان های بکر برای خلق فضای وسترن. 3. توسعه شخصیت های قوی : شخصیت هایی با انگیزه ها و داستان های پیچیده که به جذابیت و عمق داستان کمک می کنند. 4. موسیقی مناسب : استفاده از موسیقی که بتواند حس و حال غرب وحشی را منتقل کند. ژانر وسترن با ترکیب ماجراجویی، درام و اکشن به ایجاد داستان هایی فراموش نشدنی و جذاب کمک کرده و همچنان یکی از محبوب ترین و تاثیرگذارترین ژانرهای سینما است. وسترن ژانر یا گونه ای از فیلمهاست که با عناصری از قبیل اسب، مردتنها، مزرعه، درگیری خوب وبد، هفت تیر کش و... شناخته می شود و در دهه های پیشین بسیار رواج داشته است. ”جان فورد“ به ساخت این نوع فیلمها شهره بود. ”جان وین“ نیز شخصیت شناخته شده ی این ”ژانر“ است.
ستایش خداوند، اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان که امروزه یک پنجم از اصل آن باقی مانده است، ابستا، استا، است، ستا، برای مثال چو گلبن از گل آتش نهاد و عکس افکند / به شاخ او بر درّاج گشت وستاخوان (خسروانی - شاعران بی دیوان - ۱۱۹)
ستایش خداوند، اَوِستا، کتاب مقدس زرتشتیان که امروزه یک پنجم از اصل آن باقی مانده است، اَبِستا، اَستا، اَست، سَتا، برای مِثال چو گلبن از گل آتش نهاد و عکس افکند / به شاخ او بر درّاج گشت وستاخوان (خسروانی - شاعران بی دیوان - ۱۱۹)
بر وزن و معنی کوفتن است که آسیب و الم رسانیدن و زدن باشد. (برهان) (آنندراج). کوفتن. (فرهنگ رشیدی). کوفتن و زدن و برهم زدن. (ناظم الاطباء). در قدیم با واو مجهول، یعنی کوستن از مانوی کوستن. کوفتن. (فرهنگ فارسی معین) ، آزردن و جفا کردن. (ناظم الاطباء)
بر وزن و معنی کوفتن است که آسیب و الم رسانیدن و زدن باشد. (برهان) (آنندراج). کوفتن. (فرهنگ رشیدی). کوفتن و زدن و برهم زدن. (ناظم الاطباء). در قدیم با واو مجهول، یعنی کوَستَن از مانوی کوستن. کوفتن. (فرهنگ فارسی معین) ، آزردن و جفا کردن. (ناظم الاطباء)
نام مورخ لاتینی در قرن دوم میلادی. زمان زندگانی این مورخ درست معلوم نیست و تصور میکنند که در زمان آنتونن ها بخصوص آنتونن لوپیو (مقدس) زندگانی میکرده است (یعنی تقریباً بین 138 و 161 میلادی). با وجود این راجع به زمان او بعضی تا قرن چهارم میلادی. پائین می آیند. اسم او هم درست معلوم نیست ولی غالباً او را به زبان لاطین یوستی نوس می نامند. ژوستن در واقع مورخ مستقلی نیست. وی کتابهای تروگ پمپه (رجوع به این نام شود) را خلاصه کرده و چیزی از خود بر آن نیفزوده است. تروگ پمپه تاریخی در باب عالم نوشته بوده که 44 کتاب از آن گم شده است و فقط از خلاصه های ژوستن معلوم میشودکه تروگ پمپه از ادوار گذشتۀ کدام ملل یاد کرده است. بنابراین از فهرست ژوستن نه فقط بطور خلاصه به نوشته های تروگ پمپه پی می بریم بلکه درمی یابیم که مورخ مزبور از کدام یک از مورخین قدیم استفاده کرده است. باید دانست که نویسندگان قرون بعد درباره خلاصه کنندگان خوشبین نبوده اند زیرا عقیده داشتند که آنان پس از خلاصه کردن کتابها اصل کتب را معدوم میکردند. این تهمت را هم بعضی به ژوستن زده و گفته اند که وی اصل کتاب تروگ پمپه را در آتش انداخته و سوخته است. ولی چنین بنظر می آید که ژوستن چنین اتهامی را پیش بینی کرده بوده است زیرا در مقدمه و چند جای کتاب خود از تروگ پمپه و کتب او سخن میراند. مثلاً در مقدمه گوید: ’چنانکه بعض رومیان تاریخ روم را به زبان یونانی نوشته اند تروگ پمپه میخواست که تاریخ یونان و سایر ملل را به زبان لاطین بنویسد... و من کتابهای او را گلچین کرده دستۀ گلی ترتیب داده ام...’. اختلافاتی که در نوشته های ژوستن و سایر مورخین راجع به وقایع زمان اسکندر دیده میشود از تروگ پمپه است و نیز این نکته که ژوستن افسانه ها را حقایقی دانسته نیز از مورخ مذکور ناشی شده است. کلیۀ ترتیب نوشته های ژوستن و نقائص آن از کتب اصل است، از جمله اینکه بعض وقایع مهم را به سکوت گذرانیده و حال آنکه از مطالبی که چندان اهمیت نداشته مشروحاً سخن رانده است. اسلوب انشاء ژوستن را رویهمرفته بد نمیدانند و بعض جاها نیز عالی است، گرچه نمیتوان دانست که این طرز انشاء از خود اوست یا از تروگ پمپه اقتباس شده است. در خاتمه باید گفت که هرچند نوشته های ژوستن سواد مختصری است از کتب تروگ پمپه با وجود آن سواد مزبور با نقائصی که دارد سواد پردۀ نقاشی بزرگی است. عده کتابهای ژوستن به عده کتابهای تروگ پمپه 44 کتاب است. و جایهای بسیاری از کتب او با تاریخ ایران قدیم ارتباط دارد. (ایران باستان ج 1 ص 87) قدیس، نام آرتیست و ممثل رومی معاصر دیوکلسین امپراطور روم. او در سال 286 یا 303 میلادی به جرم نصرانیت به شهادت رسید. وی قهرمان تراژدی ’رترو’ است و ذکران او 26 اوت است
نام مورخ لاتینی در قرن دوم میلادی. زمان زندگانی این مورخ درست معلوم نیست و تصور میکنند که در زمان آنتونن ها بخصوص آنتونن لوپیو (مقدس) زندگانی میکرده است (یعنی تقریباً بین 138 و 161 میلادی). با وجود این راجع به زمان او بعضی تا قرن چهارم میلادی. پائین می آیند. اسم او هم درست معلوم نیست ولی غالباً او را به زبان لاطین یوستی نوس می نامند. ژوستن در واقع مورخ مستقلی نیست. وی کتابهای تروگ پمپه (رجوع به این نام شود) را خلاصه کرده و چیزی از خود بر آن نیفزوده است. تروگ پمپه تاریخی در باب عالم نوشته بوده که 44 کتاب از آن گم شده است و فقط از خلاصه های ژوستن معلوم میشودکه تروگ پمپه از ادوار گذشتۀ کدام ملل یاد کرده است. بنابراین از فهرست ژوستن نه فقط بطور خلاصه به نوشته های تروگ پمپه پی می بریم بلکه درمی یابیم که مورخ مزبور از کدام یک از مورخین قدیم استفاده کرده است. باید دانست که نویسندگان قرون بعد درباره خلاصه کنندگان خوشبین نبوده اند زیرا عقیده داشتند که آنان پس از خلاصه کردن کتابها اصل کتب را معدوم میکردند. این تهمت را هم بعضی به ژوستن زده و گفته اند که وی اصل کتاب تروگ پمپه را در آتش انداخته و سوخته است. ولی چنین بنظر می آید که ژوستن چنین اتهامی را پیش بینی کرده بوده است زیرا در مقدمه و چند جای کتاب خود از تروگ پمپه و کتب او سخن میراند. مثلاً در مقدمه گوید: ’چنانکه بعض رومیان تاریخ روم را به زبان یونانی نوشته اند تروگ پمپه میخواست که تاریخ یونان و سایر ملل را به زبان لاطین بنویسد... و من کتابهای او را گلچین کرده دستۀ گلی ترتیب داده ام...’. اختلافاتی که در نوشته های ژوستن و سایر مورخین راجع به وقایع زمان اسکندر دیده میشود از تروگ پمپه است و نیز این نکته که ژوستن افسانه ها را حقایقی دانسته نیز از مورخ مذکور ناشی شده است. کلیۀ ترتیب نوشته های ژوستن و نقائص آن از کتب اصل است، از جمله اینکه بعض وقایع مهم را به سکوت گذرانیده و حال آنکه از مطالبی که چندان اهمیت نداشته مشروحاً سخن رانده است. اسلوب انشاء ژوستن را رویهمرفته بد نمیدانند و بعض جاها نیز عالی است، گرچه نمیتوان دانست که این طرز انشاء از خود اوست یا از تروگ پمپه اقتباس شده است. در خاتمه باید گفت که هرچند نوشته های ژوستن سواد مختصری است از کتب تروگ پمپه با وجود آن سواد مزبور با نقائصی که دارد سواد پردۀ نقاشی بزرگی است. عده کتابهای ژوستن به عده کتابهای تروگ پمپه 44 کتاب است. و جایهای بسیاری از کتب او با تاریخ ایران قدیم ارتباط دارد. (ایران باستان ج 1 ص 87) قدیس، نام آرتیست و ممثل رومی معاصر دیوکلسین امپراطور روم. او در سال 286 یا 303 میلادی به جرم نصرانیت به شهادت رسید. وی قهرمان تراژدی ’رُترو’ است و ذکران او 26 اوت است
خواستن. (یادداشت مؤلف). خواهیدن: گر جاه و آبروی خوهی معصیت مورز از طاعت خدای طلب آبروی وجاه. سوزنی. شاها مترس خون ستمکاره ریختن می ریزبی محابا خوه شای و خوه مشای. سوزنی. گر می بخوهی کشت چه امروز و چه فردا ور داد خوهی داد چه فردا و چه امروز. سوزنی. خواه اسب وفا زین کن و زی مهر رهی تاز خوه تیغ جفا آخته کن کین ز رهی توز. سوزنی. تا از بت و از می سخن انگیزد شاعر می خوه ز بتان ختن و تبت و قرقیز. سوزنی
خواستن. (یادداشت مؤلف). خواهیدن: گر جاه و آبروی خوهی معصیت مورز از طاعت خدای طلب آبروی وجاه. سوزنی. شاها مترس خون ستمکاره ریختن می ریزبی محابا خوه شای و خوه مشای. سوزنی. گر می بخوهی کشت چه امروز و چه فردا ور داد خوهی داد چه فردا و چه امروز. سوزنی. خواه اسب وفا زین کن و زی مهر رهی تاز خوه تیغ جفا آخته کن کین ز رهی توز. سوزنی. تا از بت و از می سخن انگیزد شاعر می خوه ز بتان ختن و تبت و قرقیز. سوزنی
کوبیدن خرد کردن: لشکریان بفراغت غله ها بدریدند و بکوفتند و ریع برداشتند، بضرب زدن: سلطان را بر آن لشکری خشم آمد... درویش آمد و سنگ در سرش کوفت. (گلستان)، آسیب رسانیدن، ساییدن سحق کردن: دانه ها را کوبید، نواختن طبل و مانند آن: در میان لشگر طبل بکوفتند
کوبیدن خرد کردن: لشکریان بفراغت غله ها بدریدند و بکوفتند و ریع برداشتند، بضرب زدن: سلطان را بر آن لشکری خشم آمد... درویش آمد و سنگ در سرش کوفت. (گلستان)، آسیب رسانیدن، ساییدن سحق کردن: دانه ها را کوبید، نواختن طبل و مانند آن: در میان لشگر طبل بکوفتند