چیزی که بدون پرداخت پول یا بدون رنج و زحمت به دست آید، مفت، مجانی، کنایه از صمیمی، بدون دریافت حق الزحمه، راهگان، چیزی که در راه پیدا کنند، کنایه از پست، بی ارزش
چیزی که بدون پرداخت پول یا بدون رنج و زحمت به دست آید، مفت، مجانی، کنایه از صمیمی، بدون دریافت حق الزحمه، راهگان، چیزی که در راه پیدا کنند، کنایه از پَست، بی ارزش
دهی از بخش ملاوی شهرستان خرم آباد، دارای 1000 تن سکنه، آب آن از چشمۀ ریخان ومحصول عمده آنجا غلات، لبنیات و پشم و صنایع دستی زنان فرشبافی است، ساکنان از طایفۀ جودکی هستند و زمستان قشلاق می روند، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6)
دهی از بخش ملاوی شهرستان خرم آباد، دارای 1000 تن سکنه، آب آن از چشمۀ ریخان ومحصول عمده آنجا غلات، لبنیات و پشم و صنایع دستی زنان فرشبافی است، ساکنان از طایفۀ جودکی هستند و زمستان قشلاق می روند، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6)
یا رشیدخان جغتایی، پسراوبحه خان از خوانین چنگیزخان بود و مدتها در کاشغر و توابع فرغانه حکمرانی و سلطنت کرد و در 771 هجری قمری وفات یافت. طبع موزنی داشت. اگرچه غالب اشعارش به ترکی جغتایی است به زبان پارسی این مطلع گفته است: از آمدن یار شنیدم خبر امروز در شهر فتاده ست عجب شور و شر امروز. (از مجمع الفصحا ج 1 ص 28). و رجوع به رشید جغتایی در فرهنگ سخنوران شود از سپهسالاران و فضلای هند است. در محاصرۀ قندهار از طرف ’اورنگ زیب’ و ’داراشکوه’ پسران شاه جهان (در سال 1062 هجری قمری). شرکت داشت و شرح این محاصره را روزبه روز به رشته تحریر درآورد و کتابی به نام ’لطایف الاخبار’ تصنیف کرد. رجوع به سبک شناسی ج 3 ذیل ص 297 و 198 شود
یا رشیدخان جغتایی، پسراوبحه خان از خوانین چنگیزخان بود و مدتها در کاشغر و توابع فرغانه حکمرانی و سلطنت کرد و در 771 هجری قمری وفات یافت. طبع موزنی داشت. اگرچه غالب اشعارش به ترکی جغتایی است به زبان پارسی این مطلع گفته است: از آمدن یار شنیدم خبر امروز در شهر فتاده ست عجب شور و شر امروز. (از مجمع الفصحا ج 1 ص 28). و رجوع به رشید جغتایی در فرهنگ سخنوران شود از سپهسالاران و فضلای هند است. در محاصرۀ قندهار از طرف ’اورنگ زیب’ و ’داراشکوه’ پسران شاه جهان (در سال 1062 هجری قمری). شرکت داشت و شرح این محاصره را روزبه روز به رشته تحریر درآورد و کتابی به نام ’لطایف الاخبار’ تصنیف کرد. رجوع به سبک شناسی ج 3 ذیل ص 297 و 198 شود
این واژه پارسی است ودرست آن: اژیران اژیر هوشمند و زیرک شعبه پنجم از شعب بیست و چهار گانه موسیقی که قدما آن را جزو حسینی می دانستند ولی حسین امروزه از قطعات نوا است شعبه ای از بوسلیک
این واژه پارسی است ودرست آن: اژیران اژیر هوشمند و زیرک شعبه پنجم از شعب بیست و چهار گانه موسیقی که قدما آن را جزو حسینی می دانستند ولی حسین امروزه از قطعات نوا است شعبه ای از بوسلیک