دکوپاژ (Découpage) یکی از اصطلاحات مهم در فیلم سازی است که به معنای تقسیم بندی و طراحی دقیق صحنه ها و نماها در یک فیلم یا ویدئو است. این تکنیک به کارگردان و فیلم بردار کمک می کند تا نحوه فیلم برداری، حرکت دوربین، زوایای مختلف و تدوین نهایی را برنامه ریزی کنند. مراحل دکوپاژ 1. شکستن فیلمنامه به صحنه ها و نماها : اولین مرحله در دکوپاژ، شکستن فیلمنامه به صحنه ها و سپس به نماهای مختلف است. هر صحنه به نماهای مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها یک قسمت خاص از داستان را نشان می دهند. 2. تعیین زوایای دوربین : برای هر نما، زاویه دوربین تعیین می شود. این شامل انتخاب زاویه دید، ارتفاع دوربین، و فاصله آن از سوژه است. 3. حرکت دوربین : در این مرحله، نوع حرکت دوربین برای هر نما مشخص می شود. این شامل حرکت های دالی، پن (pan)، تیلت (tilt)، زوم (zoom) و دیگر تکنیک ها است. 4. تدوین اولیه : بعد از تعیین نماها و زوایای دوربین، یک طرح اولیه برای تدوین فیلم ایجاد می شود. این طرح شامل ترتیب نماها و نحوه انتقال بین آن ها است. 5. تعیین جزییات فنی : در نهایت، جزییات فنی مانند نورپردازی، صدابرداری، و دیگر جنبه های فنی مشخص می شوند. اهمیت دکوپاژ - برنامه ریزی دقیق : دکوپاژ به کارگردان و تیم تولید کمک می کند تا همه چیز را قبل از فیلم برداری برنامه ریزی کنند و اطمینان حاصل کنند که هر نما با دقت و با توجه به نیازهای داستان فیلم برداری می شود. - کارایی بیشتر : با داشتن یک برنامه دکوپاژ دقیق، فیلم برداری به طور کارآمدتری انجام می شود و زمان و منابع بهینه تر مصرف می شوند. - تدوین بهتر : دکوپاژ به تدوینگر کمک می کند تا فیلم را به شکلی که کارگردان مد نظر دارد، تدوین کند و جریان داستان به بهترین نحو ممکن منتقل شود. نمونه ای از دکوپاژ فرض کنید صحنه ای دارید که در آن یک شخصیت وارد یک اتاق می شود، نامه ای را از روی میز برمی دارد و شروع به خواندن آن می کند. دکوپاژ این صحنه می تواند شامل موارد زیر باشد: - نما 1 : نمای دور از شخصیت که وارد اتاق می شود (زاویه دوربین: نمای کلی از اتاق) - نما 2 : نمای نزدیک از دست شخصیت که نامه را برمی دارد (زاویه دوربین: نمای نزدیک از میز) - نما 3 : نمای نزدیک از صورت شخصیت که شروع به خواندن نامه می کند (زاویه دوربین: نمای نزدیک از صورت شخصیت) - نما 4 : نمای دور از اتاق که شخصیت در حال خواندن نامه است (زاویه دوربین: نمای کلی از اتاق) تقطیع فنی فیلمنامه که در آن صحنه ها به نماهای مشخصی تقسیم و در اصطلاح خرد می شود. در این مرحله، اندازه ی نماها، زاویه ی دوربین و حرکت دوربین توسط کارگردان معین می شود. به دکوپاژ، فیلمنامه ی کاری هم می گویند
دکوپاژ (Découpage) یکی از اصطلاحات مهم در فیلم سازی است که به معنای تقسیم بندی و طراحی دقیق صحنه ها و نماها در یک فیلم یا ویدئو است. این تکنیک به کارگردان و فیلم بردار کمک می کند تا نحوه فیلم برداری، حرکت دوربین، زوایای مختلف و تدوین نهایی را برنامه ریزی کنند. مراحل دکوپاژ 1. شکستن فیلمنامه به صحنه ها و نماها : اولین مرحله در دکوپاژ، شکستن فیلمنامه به صحنه ها و سپس به نماهای مختلف است. هر صحنه به نماهای مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها یک قسمت خاص از داستان را نشان می دهند. 2. تعیین زوایای دوربین : برای هر نما، زاویه دوربین تعیین می شود. این شامل انتخاب زاویه دید، ارتفاع دوربین، و فاصله آن از سوژه است. 3. حرکت دوربین : در این مرحله، نوع حرکت دوربین برای هر نما مشخص می شود. این شامل حرکت های دالی، پن (pan)، تیلت (tilt)، زوم (zoom) و دیگر تکنیک ها است. 4. تدوین اولیه : بعد از تعیین نماها و زوایای دوربین، یک طرح اولیه برای تدوین فیلم ایجاد می شود. این طرح شامل ترتیب نماها و نحوه انتقال بین آن ها است. 5. تعیین جزییات فنی : در نهایت، جزییات فنی مانند نورپردازی، صدابرداری، و دیگر جنبه های فنی مشخص می شوند. اهمیت دکوپاژ - برنامه ریزی دقیق : دکوپاژ به کارگردان و تیم تولید کمک می کند تا همه چیز را قبل از فیلم برداری برنامه ریزی کنند و اطمینان حاصل کنند که هر نما با دقت و با توجه به نیازهای داستان فیلم برداری می شود. - کارایی بیشتر : با داشتن یک برنامه دکوپاژ دقیق، فیلم برداری به طور کارآمدتری انجام می شود و زمان و منابع بهینه تر مصرف می شوند. - تدوین بهتر : دکوپاژ به تدوینگر کمک می کند تا فیلم را به شکلی که کارگردان مد نظر دارد، تدوین کند و جریان داستان به بهترین نحو ممکن منتقل شود. نمونه ای از دکوپاژ فرض کنید صحنه ای دارید که در آن یک شخصیت وارد یک اتاق می شود، نامه ای را از روی میز برمی دارد و شروع به خواندن آن می کند. دکوپاژ این صحنه می تواند شامل موارد زیر باشد: - نما 1 : نمای دور از شخصیت که وارد اتاق می شود (زاویه دوربین: نمای کلی از اتاق) - نما 2 : نمای نزدیک از دست شخصیت که نامه را برمی دارد (زاویه دوربین: نمای نزدیک از میز) - نما 3 : نمای نزدیک از صورت شخصیت که شروع به خواندن نامه می کند (زاویه دوربین: نمای نزدیک از صورت شخصیت) - نما 4 : نمای دور از اتاق که شخصیت در حال خواندن نامه است (زاویه دوربین: نمای کلی از اتاق) تقطیع فنی فیلمنامه که در آن صحنه ها به نماهای مشخصی تقسیم و در اصطلاح خرد می شود. در این مرحله، اندازه ی نماها، زاویه ی دوربین و حرکت دوربین توسط کارگردان معین می شود. به دکوپاژ، فیلمنامه ی کاری هم می گویند
دهی است از دهستان حسن آباد بخش حومه شهرستان سنندج. در 9 هزارگزی جنوب خاور سنندج و 2 هزارگزی خاورشوسۀ سنندج به کرمانشاه. 348 تن سکنه. آب آن از چشمه تأمین می شود. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
دهی است از دهستان حسن آباد بخش حومه شهرستان سنندج. در 9 هزارگزی جنوب خاور سنندج و 2 هزارگزی خاورشوسۀ سنندج به کرمانشاه. 348 تن سکنه. آب آن از چشمه تأمین می شود. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
نوعی از خوردنی اهل عمان که از برنج و ماهی سازند. (منتهی الارب) (از ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) : و طعامهم (طعام اهل الصین) الارز و ربما طبخوا معه الکوشان فصبوه علی الارز فاکلوه. (اخبار الصین و الهند ص 11)
نوعی از خوردنی اهل عمان که از برنج و ماهی سازند. (منتهی الارب) (از ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) : و طعامهم (طعام اهل الصین) الارز و ربما طبخوا معه الکوشان فصبوه علی الارز فاکلوه. (اخبار الصین و الهند ص 11)
نام سلسله ای از شاهان که از نژاد یوه چی یا از اصل ’سکه ها’ بودند و اندکی پس از مرگ گوندفارس بر قندهار و پنجاب مستولی شدند، (حاشیۀ برهان چ معین ذیل کشان)، رجوع به کوشانیان، کشان یا کشان، کشانی یا کشانی و کشانیه یا کشانیّه شود
نام سلسله ای از شاهان که از نژاد یوه چی یا از اصل ’سکه ها’ بودند و اندکی پس از مرگ گوندفارس بر قندهار و پنجاب مستولی شدند، (حاشیۀ برهان چ معین ذیل کشان)، رجوع به کوشانیان، کَشان یا کُشان، کَشانی یا کُشانی و کُشانیه یا کُشانیّه شود
کوشش و سعی و جهد کننده را گویند، (برهان) (آنندراج)، کوشش نماینده و جد و جهد کننده، (ناظم الاطباء) : از این سو از آن سو خروشان شدند به رزم اندرون سخت کوشان شدند، فردوسی، چرخ گردان بودبه هفت اقلیم جسم کوشان بود به پنج حواس، مسعودسعد، چو باد از کوه و از دریاش راند بر هوا ماند به کوشان پیل و کرگندن به جوشان شیر و اژدرها، شمعی (از حاشیۀ فرهنگ اسدی نخجوانی)، ، در حال کوشیدن، (یادداشت به خط مرحوم دهخدا)، در حال کوشیدن، سعی کنان، (فرهنگ فارسی معین)
کوشش و سعی و جهد کننده را گویند، (برهان) (آنندراج)، کوشش نماینده و جد و جهد کننده، (ناظم الاطباء) : از این سو از آن سو خروشان شدند به رزم اندرون سخت کوشان شدند، فردوسی، چرخ گردان بودبه هفت اقلیم جسم کوشان بود به پنج حواس، مسعودسعد، چو باد از کوه و از دریاش راند بر هوا ماند به کوشان پیل و کرگندن به جوشان شیر و اژدرها، شمعی (از حاشیۀ فرهنگ اسدی نخجوانی)، ، در حال کوشیدن، (یادداشت به خط مرحوم دهخدا)، در حال کوشیدن، سعی کنان، (فرهنگ فارسی معین)