مقدمه مفهومی پرچم (flag) در برنامه نویسی به متغیری گفته می شود که معمولاً مقدار بولی دارد و برای نشان دادن وضعیت یا کنترل جریان اجرای برنامه استفاده می شود. این مفهوم ساده اما قدرتمند در تمام سطوح برنامه نویسی از زبان های ماشین تا برنامه نویسی سطح بالا کاربرد دارد. انواع پرچم 1. پرچم های وضعیت (Status Flags) 2. پرچم های کنترل (Control Flags) 3. پرچم های خطا (Error Flags) 4. پرچم های سیستم (System Flags) 5. پرچم های کاربر (User Flags) کاربردهای اصلی - کنترل جریان برنامه - نشان دادن وضعیت عملیات - گزارش خطاها و استثناها - مدیریت منابع سیستم - همگام سازی پردازه ها مزایا 1. سادگی مفهوم و پیاده سازی 2. کارایی بالا 3. خوانایی کد 4. انعطاف پذیری 5. قابلیت استفاده در سطوح مختلف معایب - امکان ایجاد کدهای نامرتبط با پرچم های زیاد - مشکل در دیباگ هنگام استفاده نادرست - محدودیت در بیان وضعیت های پیچیده - امکان بروز شرایط رقابتی - نیاز به مدیریت دقیق در برنامه های موازی پیاده سازی در زبان ها 1. استفاده از متغیرهای بولی ساده 2. بیت فیلدها در زبان C 3. ثابت های شمارشی (Enum) 4. ویژگی های شیءگرا 5. الگوهای طراحی پیشرفته کاربرد در سیستم عامل - مدیریت پردازه ها - کنترل دسترسی به منابع - گزارش وضعیت سیستم - مدیریت وقفه ها - همگام سازی بین پردازنده ها توسعه های جدید 1. استفاده در برنامه نویسی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور 3. بهینه سازی برای پردازنده های چند هسته ای 4. استفاده در الگوهای طراحی مدرن 5. مدیریت خودکار پرچم ها در چارچوب های پیشرفته
مقدمه مفهومی پرچم (flag) در برنامه نویسی به متغیری گفته می شود که معمولاً مقدار بولی دارد و برای نشان دادن وضعیت یا کنترل جریان اجرای برنامه استفاده می شود. این مفهوم ساده اما قدرتمند در تمام سطوح برنامه نویسی از زبان های ماشین تا برنامه نویسی سطح بالا کاربرد دارد. انواع پرچم 1. پرچم های وضعیت (Status Flags) 2. پرچم های کنترل (Control Flags) 3. پرچم های خطا (Error Flags) 4. پرچم های سیستم (System Flags) 5. پرچم های کاربر (User Flags) کاربردهای اصلی - کنترل جریان برنامه - نشان دادن وضعیت عملیات - گزارش خطاها و استثناها - مدیریت منابع سیستم - همگام سازی پردازه ها مزایا 1. سادگی مفهوم و پیاده سازی 2. کارایی بالا 3. خوانایی کد 4. انعطاف پذیری 5. قابلیت استفاده در سطوح مختلف معایب - امکان ایجاد کدهای نامرتبط با پرچم های زیاد - مشکل در دیباگ هنگام استفاده نادرست - محدودیت در بیان وضعیت های پیچیده - امکان بروز شرایط رقابتی - نیاز به مدیریت دقیق در برنامه های موازی پیاده سازی در زبان ها 1. استفاده از متغیرهای بولی ساده 2. بیت فیلدها در زبان C 3. ثابت های شمارشی (Enum) 4. ویژگی های شیءگرا 5. الگوهای طراحی پیشرفته کاربرد در سیستم عامل - مدیریت پردازه ها - کنترل دسترسی به منابع - گزارش وضعیت سیستم - مدیریت وقفه ها - همگام سازی بین پردازنده ها توسعه های جدید 1. استفاده در برنامه نویسی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور 3. بهینه سازی برای پردازنده های چند هسته ای 4. استفاده در الگوهای طراحی مدرن 5. مدیریت خودکار پرچم ها در چارچوب های پیشرفته
مقدمه مفهومی نوع داده شناور (Float) در برنامه نویسی برای ذخیره سازی اعداد اعشاری با دقت متوسط استفاده می شود. این نوع داده معمولاً 32 بیتی بوده و بر اساس استاندارد IEEE 754 پیاده سازی می شود. Float در مقایسه با Double دقت کمتری دارد اما حافظه کمتری مصرف می کند. ویژگی های فنی 1. اندازه معمولاً 32 بیت (4 بایت) 2. محدوده تقریبی ±3.4×10³⁸ تا ±1.4×10⁻⁴⁵ 3. دقت حدود 7 رقم اعشار 4. پیاده سازی بر اساس IEEE 754 5. پشتیبانی از مقادیر خاص مانند NaN و Infinity کاربردهای اصلی - محاسبات علمی با دقت متوسط - پردازش سیگنال دیجیتال - گرافیک سه بعدی و بازی های کامپیوتری - شبیه سازی های فیزیکی - سیستم های کنترل صنعتی مزایا 1. مصرف حافظه کمتر نسبت به Double 2. سرعت محاسبات بالاتر 3. مناسب برای پردازنده های 32 بیتی 4. پشتیبانی گسترده در زبان های برنامه نویسی 5. کافی برای بسیاری از کاربردهای عمومی معایب - دقت محدود برای محاسبات پیچیده - خطای گردکردن در عملیات مکرر - محدودیت در نمایش اعداد خیلی بزرگ یا کوچک - مشکلات در مقایسه های دقیق - نیاز به مدیریت موارد خاص مانند NaN پیاده سازی در زبان ها 1. C/C++: float 2. Java: float 3. Python: float (اما معمولاً به صورت Double پیاده سازی می شود) 4. C#: float 5. JavaScript: Number (همیشه 64 بیتی) بهینه سازی 1. استفاده از دستورات برداری (SIMD) 2. بهره گیری از واحدهای محاسباتی خاص 3. مدیریت هوشمند خطای گردکردن 4. استفاده از کتابخانه های بهینه شده 5. تبدیل به Fixed-point در موارد امکان پذیر چالش ها - خطاهای عددی تجمعی - مشکلات در محاسبات مالی - تفاوت رفتار بین پلتفرم ها - مدیریت موارد خاص محاسباتی - بهینه سازی برای پردازنده های مختلف
مقدمه مفهومی نوع داده شناور (Float) در برنامه نویسی برای ذخیره سازی اعداد اعشاری با دقت متوسط استفاده می شود. این نوع داده معمولاً 32 بیتی بوده و بر اساس استاندارد IEEE 754 پیاده سازی می شود. Float در مقایسه با Double دقت کمتری دارد اما حافظه کمتری مصرف می کند. ویژگی های فنی 1. اندازه معمولاً 32 بیت (4 بایت) 2. محدوده تقریبی ±3.4×10³⁸ تا ±1.4×10⁻⁴⁵ 3. دقت حدود 7 رقم اعشار 4. پیاده سازی بر اساس IEEE 754 5. پشتیبانی از مقادیر خاص مانند NaN و Infinity کاربردهای اصلی - محاسبات علمی با دقت متوسط - پردازش سیگنال دیجیتال - گرافیک سه بعدی و بازی های کامپیوتری - شبیه سازی های فیزیکی - سیستم های کنترل صنعتی مزایا 1. مصرف حافظه کمتر نسبت به Double 2. سرعت محاسبات بالاتر 3. مناسب برای پردازنده های 32 بیتی 4. پشتیبانی گسترده در زبان های برنامه نویسی 5. کافی برای بسیاری از کاربردهای عمومی معایب - دقت محدود برای محاسبات پیچیده - خطای گردکردن در عملیات مکرر - محدودیت در نمایش اعداد خیلی بزرگ یا کوچک - مشکلات در مقایسه های دقیق - نیاز به مدیریت موارد خاص مانند NaN پیاده سازی در زبان ها 1. C/C++: float 2. Java: float 3. Python: float (اما معمولاً به صورت Double پیاده سازی می شود) 4. C#: float 5. JavaScript: Number (همیشه 64 بیتی) بهینه سازی 1. استفاده از دستورات برداری (SIMD) 2. بهره گیری از واحدهای محاسباتی خاص 3. مدیریت هوشمند خطای گردکردن 4. استفاده از کتابخانه های بهینه شده 5. تبدیل به Fixed-point در موارد امکان پذیر چالش ها - خطاهای عددی تجمعی - مشکلات در محاسبات مالی - تفاوت رفتار بین پلتفرم ها - مدیریت موارد خاص محاسباتی - بهینه سازی برای پردازنده های مختلف