محل سکونت کافران. (آنندراج از بهار عجم). کشوری که ساکنین آن کافر باشند. (ناظم الاطباء) : معتصم روزی برنشسته بود با غلامان و سپاه، مردی پیر پیش او ایستاده او را گفت ای پسر هارون از خدا بترس که ترکان عجمی را از کافرستان آوردی و بر مسلمانان مسلط کردی. (ترجمه تاریخ طبری). خانه ملک را بدست خویش ویران کردند و آن رفت از ایشان که در کافرستان نرفتی بر مسلمانان. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 69). آنچه با من در غم آن نامسلمان میرود باﷲ ار با مؤمن اندر کافرستان میرود. انوری. آنچ از رخ تو رود در اسلام هرگز نرود به کافرستان. عطار. روی در زیر زلف پنهان کرد اندر اسلام کافرستان کرد. عطار. شبگهی کردند اهل کاروان منزل اندر موضع کافرستان. مولوی. وان مؤذن عاشق آواز خود در میان کافرستان بانگ زد. مولوی. میکشاندشان موکل سوی شهر میبرد از کافرستان شان بقهر. مولوی
محل سکونت کافران. (آنندراج از بهار عجم). کشوری که ساکنین آن کافر باشند. (ناظم الاطباء) : معتصم روزی برنشسته بود با غلامان و سپاه، مردی پیر پیش او ایستاده او را گفت ای پسر هارون از خدا بترس که ترکان عجمی را از کافرستان آوردی و بر مسلمانان مسلط کردی. (ترجمه تاریخ طبری). خانه ملک را بدست خویش ویران کردند و آن رفت از ایشان که در کافرستان نرفتی بر مسلمانان. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 69). آنچه با من در غم آن نامسلمان میرود باﷲ ار با مؤمن اندر کافرستان میرود. انوری. آنچ از رخ تو رود در اسلام هرگز نرود به کافرستان. عطار. روی در زیر زلف پنهان کرد اندر اسلام کافرستان کرد. عطار. شبگهی کردند اهل کاروان منزل اندر موضع کافرستان. مولوی. وان مؤذن عاشق آواز خود در میان کافرستان بانگ زد. مولوی. میکشاندشان موکل سوی شهر میبرد از کافرستان شان بقهر. مولوی
ستانندۀ کشور. گیرندۀ کشور. فاتح. مملکت گیر: میر ابواحمد محمد خسرو لشکرشکن میر ابواحمد محمد خسرو کشورستان. فرخی. خداوند ما شاه کشورستان که نامی بدو گشت زاولستان. فرخی. شاه گیتی خسرو لشکرکش لشکرشکن سایۀ یزدان شه کشورده کشورستان. عنصری. همان سال ضحاک کشورستان ز بابل بیامد به زاولستان. اسدی. همه ساله آباد زابلستان کزو خاست یل چون تو کشورستان. اسدی. دریغا تهی از تو زابلستان دریغا جهان بی تو کشورستان. اسدی. مهدی صفت شهنشه امت پناه داور جانبخش چون ملکشه کشورستان چو سنجر. خاقانی. آن چنان تخمی چنین کشورستانی داد بر بر چنین آید ز تخمی کآنچنان افشانده اند. خاقانی
ستانندۀ کشور. گیرندۀ کشور. فاتح. مملکت گیر: میر ابواحمد محمد خسرو لشکرشکن میر ابواحمد محمد خسرو کشورستان. فرخی. خداوند ما شاه کشورستان که نامی بدو گشت زاولستان. فرخی. شاه گیتی خسرو لشکرکش لشکرشکن سایۀ یزدان شه کشورده کشورستان. عنصری. همان سال ضحاک کشورستان ز بابل بیامد به زاولستان. اسدی. همه ساله آباد زابلستان کزو خاست یل چون تو کشورستان. اسدی. دریغا تهی از تو زابلستان دریغا جهان بی تو کشورستان. اسدی. مهدی صفت شهنشه امت پناه داور جانبخش چون ملکشه کشورستان چو سنجر. خاقانی. آن چنان تخمی چنین کشورستانی داد بر بر چنین آید ز تخمی کآنچنان افشانده اند. خاقانی
شکارگاه. شکارگه. (یادداشت مؤلف). شکارگاه و جایی که درآن صید میکنند. (ناظم الاطباء). صیدگاه: دف را به شکارستان شادی است ز باز و سگ غم زو چو تذروان سردر خار همی پوشد. خاقانی. دف را خم چوگان شه با صورت ایوان شه همچون شکارستان شه اجناس حیوان بین در او. خاقانی. بنه در یک شکارستان نمی ماند شکارافکن شکارافکن همی راند. نظامی. گشتی از نعل او شکارستان نقش بر نقش چون نگارستان. نظامی. شکارستان او ابخاز و دربند شبیخونش به خوارزم و سمرقند. نظامی. نکرده صید گذشتیم زین شکارستان سر کمند به پای غزاله ای نزدیم. طالب آملی (از آنندراج). قسمت من زین شکارستان بجز افسوس نیست دانه اشک تلخ میگردد به چشم دام ما. کلیم کاشانی (از آنندراج). ، تصویر حیوانات و شکارگاه بر روی دف: دف هلال بدر شکل و در شکارستان او از حمل تا ثور و جدیش کاروان انگیخته. خاقانی. آن لعب دف گردان نگر بر دف شکارستان نگر وآن چند صف حیوان نگر با هم به پیکار آمده. خاقانی. و رجوع به شکارگاه شود. ، تصویر جانوران درروی سفره: محراب خضر ایوان او به زآب حیوان خوان او در هر شکارستان او حیوان نو پرداخته. خاقانی
شکارگاه. شکارگه. (یادداشت مؤلف). شکارگاه و جایی که درآن صید میکنند. (ناظم الاطباء). صیدگاه: دف را به شکارستان شادی است ز باز و سگ غم زو چو تذروان سردر خار همی پوشد. خاقانی. دف را خم چوگان شه با صورت ایوان شه همچون شکارستان شه اجناس حیوان بین در او. خاقانی. بُنه در یک شکارستان نمی ماند شکارافکن شکارافکن همی راند. نظامی. گشتی از نعل او شکارستان نقش بر نقش چون نگارستان. نظامی. شکارستان او ابخاز و دربند شبیخونش به خوارزم و سمرقند. نظامی. نکرده صید گذشتیم زین شکارستان سر کمند به پای غزاله ای نزدیم. طالب آملی (از آنندراج). قسمت من زین شکارستان بجز افسوس نیست دانه اشک تلخ میگردد به چشم دام ما. کلیم کاشانی (از آنندراج). ، تصویر حیوانات و شکارگاه بر روی دف: دف هلال بدر شکل و در شکارستان او از حمل تا ثور و جَدْیَش کاروان انگیخته. خاقانی. آن لعب دف گردان نگر بر دف شکارستان نگر وآن چند صف حیوان نگر با هم به پیکار آمده. خاقانی. و رجوع به شکارگاه شود. ، تصویر جانوران درروی سفره: محراب خضر ایوان او به زآب حیوان خوان او در هر شکارستان او حیوان نو پرداخته. خاقانی
نام دیهی است به مسافت کمی به مغرب بیرم در فارس. (فارسنامۀ ناصری). دهی از دهستان بیرم، بخش گاوبندی، شهرستان لار. واقع در 86 هزارگزی شمال خاوری گاوبندی و هفت هزارگزی راه فرعی لار به اشکنان. جلگه، گرمسیر و مالاریائی. دارای 167 تن سکنه. آب آن از چاه و باران. محصول آن غلات و خرما و لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن فرعی است. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7)
نام دیهی است به مسافت کمی به مغرب بیرم در فارس. (فارسنامۀ ناصری). دهی از دهستان بیرم، بخش گاوبندی، شهرستان لار. واقع در 86 هزارگزی شمال خاوری گاوبندی و هفت هزارگزی راه فرعی لار به اشکنان. جلگه، گرمسیر و مالاریائی. دارای 167 تن سکنه. آب آن از چاه و باران. محصول آن غلات و خرما و لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن فرعی است. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7)
بازفرستادن: بردار پرده از رخ و از دیده های ما نوری که عاریه است به خورشید وافرست. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 559). هر چه خورشید زاده بود از رشک هم به خورشید وافرستادی. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 922)
بازفرستادن: بردار پرده از رخ و از دیده های ما نوری که عاریه است به خورشید وافرست. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 559). هر چه خورشید زاده بود از رشک هم به خورشید وافرستادی. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 922)
مؤلف قاموس الاعلام گوید: نامی است که وقتی از اوقات به خطۀ وسیع و مرتفع اطلاق میشد که قسمت شمال شرقی افغانستان و مرکزش کابل را در بر داشت و شامل قسمت عمده از حوضۀ نهر کابل بود. زابلستان هم در طرف جنوب غربیش قرار داشت. در شاهنامه اغلب تفاوتی بین این دونام (کابل، کابلستان) داده نمیشود. بعض جغرافیانویسان هم این دو نام را یکی میدانند، اما از شاهنامه چنین برمی آید که یکجا نیست بلکه دو جاست. آئین اکبری هم این فکر را تأیید میکند. (قاموس الاعلام ترکی). پرستندگان را سوی گلستان فرستد همی ماه کابلستان. (شاهنامه چ بروخیم ج 1 ص 157). خرامان ز کابلستان آمدیم بر شاه زابلستان آمدیم. (ایضاً ص 158). سپهبد خرامید تا گلستان بنزد کنیزان کابلستان. (ایضاً ص 159). وزان چون بهشت برین گلستان نگردد تهی روی کابلستان. (ایضاً ص 183). چو کابلستان را بخواهد بسود نخستین سر من بباید درود. (ایضاً ص 190). چنان ماه بیند به کابلستان چو سرو سهی بر سرش گلستان. (ایضاً ص 197). چو شد زال فرخ ز کابلستان ببد سام یکزخم در گلستان. (ایضاً ص 198). شوید و به گنجوردستان دهید بنام مه کابلستان نهید. (ایضاً ص 201). همه کابلستان شد آراسته پر از رنگ و بوی و پر از خواسته. (ایضاً ص 216). شه کابلستان گرفت آفرین چه بر سام و بر زال زر همچنین. (ایضاً ص 218). یکی جشن کردند در گلستان ز کابلستان تا به زابلستان. (ایضاً ص 225). تو با گرز داران زابلستان دلیران و گردان کابلستان. (ج 4 ص 911). به زابلستان و به کابلستان نه ایوان بود نیز و نه گلستان. (ایضاً ص 959). که او راست تا هست زابلستان همان بست و غزنین و کابلستان. (ج 6 ص 1637). ز کابلستان تا به زابلستان زمین شد بکردار غلغلستان. (ایضاً ص 1742)
مؤلف قاموس الاعلام گوید: نامی است که وقتی از اوقات به خطۀ وسیع و مرتفع اطلاق میشد که قسمت شمال شرقی افغانستان و مرکزش کابل را در بر داشت و شامل قسمت عمده از حوضۀ نهر کابل بود. زابلستان هم در طرف جنوب غربیش قرار داشت. در شاهنامه اغلب تفاوتی بین این دونام (کابل، کابلستان) داده نمیشود. بعض جغرافیانویسان هم این دو نام را یکی میدانند، اما از شاهنامه چنین برمی آید که یکجا نیست بلکه دو جاست. آئین اکبری هم این فکر را تأیید میکند. (قاموس الاعلام ترکی). پرستندگان را سوی گلستان فرستد همی ماه کابلستان. (شاهنامه چ بروخیم ج 1 ص 157). خرامان ز کابلستان آمدیم بر شاه زابلستان آمدیم. (ایضاً ص 158). سپهبد خرامید تا گلستان بنزد کنیزان کابلستان. (ایضاً ص 159). وزان چون بهشت برین گلستان نگردد تهی روی کابلستان. (ایضاً ص 183). چو کابلستان را بخواهد بسود نخستین سر من بباید درود. (ایضاً ص 190). چنان ماه بیند به کابلستان چو سرو سهی بر سرش گلستان. (ایضاً ص 197). چو شد زال فرخ ز کابلستان ببد سام یکزخم در گلستان. (ایضاً ص 198). شوید و به گنجوردستان دهید بنام مه کابلستان نهید. (ایضاً ص 201). همه کابلستان شد آراسته پر از رنگ و بوی و پر از خواسته. (ایضاً ص 216). شه کابلستان گرفت آفرین چه بر سام و بر زال زر همچنین. (ایضاً ص 218). یکی جشن کردند در گلستان ز کابلستان تا به زابلستان. (ایضاً ص 225). تو با گرز داران زابلستان دلیران و گردان کابلستان. (ج 4 ص 911). به زابلستان و به کابلستان نه ایوان بود نیز و نه گلستان. (ایضاً ص 959). که او راست تا هست زابلستان همان بست و غزنین و کابلستان. (ج 6 ص 1637). ز کابلستان تا به زابلستان زمین شد بکردار غلغلستان. (ایضاً ص 1742)
نام کتابی بوده از کتب شاه اردشیر بابکان مشتمل بر حکمت و حقایق خداپرستی و ایزدشناسی و آن را کارنامه میخوانده اند. (انجمن آرا) (آنندراج). و ظاهراً مراد کارنامۀ اردشیر بابکان است
نام کتابی بوده از کتب شاه اردشیر بابکان مشتمل بر حکمت و حقایق خداپرستی و ایزدشناسی و آن را کارنامه میخوانده اند. (انجمن آرا) (آنندراج). و ظاهراً مراد کارنامۀ اردشیر بابکان است
کارسان. حکایت. تاریخ. ترجمه. شرح حال: هزاراسب را از آن (از نامۀ گشتاسب) خشم آمد و نامه کرد بگشتاسب در جواب او، و اندر آن پیغامها داد سخت تراز آنکه او نوشته بود و آنگاه کارستان ایشان بجائی رسید که هر دو لشکر بکشیدند. (ترجمه طبری بلعمی). خم زلف تو دام کفر و دین است ز کارستان او یک شمه این است. حافظ. ، کاری کرد کارستان، یعنی بسیار تغیر و تشدد و داد و فریاد کرد، محل کار و جائی که در آن مشغول کار شوند. شهرکار. (ناظم الاطباء)
کارسان. حکایت. تاریخ. ترجمه. شرح حال: هزاراسب را از آن (از نامۀ گشتاسب) خشم آمد و نامه کرد بگشتاسب در جواب او، و اندر آن پیغامها داد سخت تراز آنکه او نوشته بود و آنگاه کارستان ایشان بجائی رسید که هر دو لشکر بکشیدند. (ترجمه طبری بلعمی). خم زلف تو دام کفر و دین است ز کارستان او یک شمه این است. حافظ. ، کاری کرد کارستان، یعنی بسیار تغیر و تشدد و داد و فریاد کرد، محل کار و جائی که در آن مشغول کار شوند. شهرکار. (ناظم الاطباء)
جایی که در آن مشغول کار شوند محل کار، (به پنجم که دیدی یکی شارسان بدو اندرون ساخته کارسان. . .)، حکایت سر گذشت شرح حال: (هزار اسب را از آن (از نامه گشتاسب) خشم آمد و نامه کرد بگشتاسب در جواب او و اندر ان پیغامها داد سخت تر از آنکه او نوشته بود و آنگاه کار ستان ایشان بجایی رسید که هر دو لشکر بکشیدند. ) (تاریخ بلعمی) یا کاری کرد کار ستان. بسیار داد و فریاد و تغیر کرد، نوعی ظرف چوبین یا گلین شبیه بصندوق که در آن نان و حلوا و جز آن گذارند
جایی که در آن مشغول کار شوند محل کار، (به پنجم که دیدی یکی شارسان بدو اندرون ساخته کارسان. . .)، حکایت سر گذشت شرح حال: (هزار اسب را از آن (از نامه گشتاسب) خشم آمد و نامه کرد بگشتاسب در جواب او و اندر ان پیغامها داد سخت تر از آنکه او نوشته بود و آنگاه کار ستان ایشان بجایی رسید که هر دو لشکر بکشیدند. ) (تاریخ بلعمی) یا کاری کرد کار ستان. بسیار داد و فریاد و تغیر کرد، نوعی ظرف چوبین یا گلین شبیه بصندوق که در آن نان و حلوا و جز آن گذارند