ظاهراً نام شکارگاه و جایگاهی بوده است در نزدیکی غزنین که بدانجای به نخجیر رفتندی: امیر گفت ما به شکار ژه خواهیم رفت و روزی بیست کار گیرد. (تاریخ بیهقی ص 260). پس از نماز سوی ژه رفت به شکار با عدتی و آلتی تمام و خواجۀ بزرگ و عارض و صاحب دیوان رسالت به غزنین ماندند. (تاریخ بیهقی ص 260). امیر از شکار ژه به باغ صدهزار بازآمد. (تاریخ بیهقی ص 263). شانزدهم شعبان امیر رضی الله عنه به شکار ژه رفت و پیش یک هفته کسان رفته بودند فرازآوردن حشر را از بهر نخجیر و شکاری سخت نیکو رفت و امیر به باغ محمودی بازآمد. (تاریخ بیهقی ص 418). پنجم شوال امیر به شکار ژه رفت با خاصگان لشکر و ندیمان و مطربان. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 509)
ظاهراً نام شکارگاه و جایگاهی بوده است در نزدیکی غزنین که بدانجای به نخجیر رفتندی: امیر گفت ما به شکار ژه خواهیم رفت و روزی بیست کار گیرد. (تاریخ بیهقی ص 260). پس از نماز سوی ژه رفت به شکار با عدتی و آلتی تمام و خواجۀ بزرگ و عارض و صاحب دیوان رسالت به غزنین ماندند. (تاریخ بیهقی ص 260). امیر از شکار ژه به باغ صدهزار بازآمد. (تاریخ بیهقی ص 263). شانزدهم شعبان امیر رضی الله عنه به شکار ژه رفت و پیش یک هفته کسان رفته بودند فرازآوردن حشر را از بهر نخجیر و شکاری سخت نیکو رفت و امیر به باغ محمودی بازآمد. (تاریخ بیهقی ص 418). پنجم شوال امیر به شکار ژه رفت با خاصگان لشکر و ندیمان و مطربان. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 509)
علامت تصغیر است مانند چه و ’زه’ در: نایژه، و دریاژه: هفتم دریاژه کاندر حد سروشنه است که از چهار رود پیوندد که از بتمان گشاید اندر میان کوههاست از او رودی بگشاید که آب سمرقند و بخارا و سغد از آنجاست مقدار چهار فرسنگ اندر چهار فرسنگ. (حدود العالم ص 11)
علامت تصغیر است مانند چه و ’زه’ در: نایژه، و دریاژه: هفتم دریاژه کاندر حد سروشنه است که از چهار رود پیوندد که از بتمان گشاید اندر میان کوههاست از او رودی بگشاید که آب سمرقند و بخارا و سغد از آنجاست مقدار چهار فرسنگ اندر چهار فرسنگ. (حدود العالم ص 11)
فیلم های با جلوه های ویژه (Special Effects Films) فیلم هایی چون جنگ ستارگان (Star Wars) و... که موفقیت خود را در وهله اول مدیون ایجاد جلوه های ویژه اند. در این فیلم ها شخصیت پردازی و قصه پیچیده ای دیده نمی شود، در عوض تمام فشار روی خلق جلوه های دیدنی متمرکز شده است. فیلم های با جلوه های ویژه (Special Effects Films) به فیلم هایی اطلاق می شود که از تکنیک های ویژه ای مانند جلوه های ویژه و تکنیک های تصویری متنوع برای ایجاد صحنه ها و اثرات ویژه در فیلم استفاده می کنند. این جلوه ها و اثرات می توانند شامل انیمیشن کامپیوتری (CGI)، استفاده از مینیاتور، استفاده از مدل های فیزیکی، استفاده از استندینگ، جلوه های نوری خاص، جلوه های صوتی خاص و غیره باشند. کاربردهای فیلم های با جلوه های ویژه: 1. سینما : در ساخت فیلم های علمی تخیلی، فانتزی، اکشن و تاریخی، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه ها و اشیاء خیالی، تخریب های بزرگ، اجسام بیگانه و موارد دیگر استفاده می شوند. 2. تلویزیون : در برنامه های تلویزیونی مانند سریال های درام، علمی تخیلی، واقع گرایانه و غیره، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه های واقع نمایی و خیالی استفاده می شوند. 3. تبلیغات : در تولید تبلیغات تلویزیونی و ویدئوهای تبلیغاتی، جلوه های ویژه برای جلب توجه و ارائه ایده های نوآورانه به کار می روند. 4. ویدئوهای موسیقی : در تولید کلیپ های موسیقی و ویدئوهای موزیکال، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه ها و جو های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه انجام: 1. پیش تولید : برنامه ریزی دقیق از جلوه های ویژه و نحوه استفاده از آن ها در فیلم. 2. فیلم برداری : ضبط صحنه ها با در نظر گرفتن جلوه های ویژه و مکانیزم های لازم برای اجرای آن ها. 3. پردازش : استفاده از نرم افزارها و تکنیک های مختلف برای ایجاد و ترکیب جلوه های ویژه با صحنه های فیلم. 4. نمایش : نمایش نهایی فیلم با جلوه های ویژه در سینما، تلویزیون، وب یا در هر محیط دیگر. نکات مهم: - هماهنگی با داستان : جلوه های ویژه باید با داستان و سبک فیلم هماهنگی داشته باشند تا به ترسیم دقیق تر واقعیات کمک کنند. - استفاده از فناوری : با توجه به پیشرفت فناوری های رایانه ای، تکنیک های جلوه های ویژه برای تولید جلوه های بیشتر و بهتر بهبود یافته اند. فیلم های با جلوه های ویژه یک ابزار قدرتمند برای ایجاد تجربه تصویری جذاب و استفاده از خلاقیت در صنعت سینما، تلویزیون و بسیاری از حوزه های دیگر هنری و تجاری هستند.
فیلم های با جلوه های ویژه (Special Effects Films) فیلم هایی چون جنگ ستارگان (Star Wars) و... که موفقیت خود را در وهله اول مدیون ایجاد جلوه های ویژه اند. در این فیلم ها شخصیت پردازی و قصه پیچیده ای دیده نمی شود، در عوض تمام فشار روی خلق جلوه های دیدنی متمرکز شده است. فیلم های با جلوه های ویژه (Special Effects Films) به فیلم هایی اطلاق می شود که از تکنیک های ویژه ای مانند جلوه های ویژه و تکنیک های تصویری متنوع برای ایجاد صحنه ها و اثرات ویژه در فیلم استفاده می کنند. این جلوه ها و اثرات می توانند شامل انیمیشن کامپیوتری (CGI)، استفاده از مینیاتور، استفاده از مدل های فیزیکی، استفاده از استندینگ، جلوه های نوری خاص، جلوه های صوتی خاص و غیره باشند. کاربردهای فیلم های با جلوه های ویژه: 1. سینما : در ساخت فیلم های علمی تخیلی، فانتزی، اکشن و تاریخی، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه ها و اشیاء خیالی، تخریب های بزرگ، اجسام بیگانه و موارد دیگر استفاده می شوند. 2. تلویزیون : در برنامه های تلویزیونی مانند سریال های درام، علمی تخیلی، واقع گرایانه و غیره، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه های واقع نمایی و خیالی استفاده می شوند. 3. تبلیغات : در تولید تبلیغات تلویزیونی و ویدئوهای تبلیغاتی، جلوه های ویژه برای جلب توجه و ارائه ایده های نوآورانه به کار می روند. 4. ویدئوهای موسیقی : در تولید کلیپ های موسیقی و ویدئوهای موزیکال، جلوه های ویژه برای ایجاد صحنه ها و جو های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه انجام: 1. پیش تولید : برنامه ریزی دقیق از جلوه های ویژه و نحوه استفاده از آن ها در فیلم. 2. فیلم برداری : ضبط صحنه ها با در نظر گرفتن جلوه های ویژه و مکانیزم های لازم برای اجرای آن ها. 3. پردازش : استفاده از نرم افزارها و تکنیک های مختلف برای ایجاد و ترکیب جلوه های ویژه با صحنه های فیلم. 4. نمایش : نمایش نهایی فیلم با جلوه های ویژه در سینما، تلویزیون، وب یا در هر محیط دیگر. نکات مهم: - هماهنگی با داستان : جلوه های ویژه باید با داستان و سبک فیلم هماهنگی داشته باشند تا به ترسیم دقیق تر واقعیات کمک کنند. - استفاده از فناوری : با توجه به پیشرفت فناوری های رایانه ای، تکنیک های جلوه های ویژه برای تولید جلوه های بیشتر و بهتر بهبود یافته اند. فیلم های با جلوه های ویژه یک ابزار قدرتمند برای ایجاد تجربه تصویری جذاب و استفاده از خلاقیت در صنعت سینما، تلویزیون و بسیاری از حوزه های دیگر هنری و تجاری هستند.
نام یکی از خاورشناسان. وی ناشر قسمتی از آثار نویسندگان اسلامی است و کتاب ’بغیه المستفید’ ابن ربیع شیبانی را که در احوال بنی طاهر و غیره تألیف شده به چاپ رسانیده و این نسخه را با مقدمه و تعلیقات از نسخۀخطی ناقص کتاب خانه کپنهاگ به لاتین نقل کرده است
نام یکی از خاورشناسان. وی ناشر قسمتی از آثار نویسندگان اسلامی است و کتاب ’بغیه المستفید’ ابن ربیع شیبانی را که در احوال بنی طاهر و غیره تألیف شده به چاپ رسانیده و این نسخه را با مقدمه و تعلیقات از نسخۀخطی ناقص کتاب خانه کپنهاگ به لاتین نقل کرده است