پسوندی است دال بر معانی ذیل: 1- تصغیر و استعطاف: بالویه. 2- شباهت و مانندگی: سیبویه، مشکویه. 3- دارندگی، صاحبی: برزویه، دادویه. توضیح اینکه محمد قزوینی ’ویه’ را معادل ’و’ (واو تصغیر، ترحیم و استعطاف) دانسته است. (از فرهنگ فارسی معین)
پسوندی است دال بر معانی ذیل: 1- تصغیر و استعطاف: بالویه. 2- شباهت و مانندگی: سیبویه، مشکویه. 3- دارندگی، صاحبی: برزویه، دادویه. توضیح اینکه محمد قزوینی ’ویه’ را معادل ’و’ (واو تصغیر، ترحیم و استعطاف) دانسته است. (از فرهنگ فارسی معین)
گریه، زاری، نوحه، برای مثال نماز شام غریبان چو گریه آغازم / به مویه های غریبانه قصه پردازم (حافظ - ۶۶۶) مویۀ زال: در موسیقی از الحان قدیم ایرانی مویه کردن: زاری کردن، نوحه کردن
گریه، زاری، نوحه، برای مِثال نماز شام غریبان چو گریه آغازم / به مویه های غریبانه قصه پردازم (حافظ - ۶۶۶) مویۀ زال: در موسیقی از الحان قدیم ایرانی مویه کردن: زاری کردن، نوحه کردن
آرزومندی. (برهان) (آنندراج) (انجمن آرا) (ناظم الاطباء). یوبه: ز سهم وی و بویۀ پور خویش خرد در سرم جای بگرفت بیش. فردوسی. مرا بویۀ پور گم بود خاست به دلسوزگی جان همی رفت خواست. فردوسی. ترا بویۀ دخت مهراب خاست دلت خواهش سام نیرم کجاست. فردوسی. خروشان و نوان با بویۀ جفت ز بی صبری و دلتنگی همی گفت. (ویس و رامین). بجان بویۀ یار دلبر گرفت شتابان ره رومیه برگرفت. اسدی. کهن بویۀ جفت نو باز کرد هم اندرزمان راه را سازکرد. اسدی. سوی مولد کشید هوش مرا بویۀ دختر و هوای پسر. مسعودسعد. ای در حرم عدل تو امنی که نیاید از بویۀ او خواب خوش آهوی حرم را. انوری. شاها ز من شنوسخن حکمت نز شاعران به بویۀ سیم و زر. حاجی سیدنصرالله تقوی. رجوع به یوبه شود.
آرزومندی. (برهان) (آنندراج) (انجمن آرا) (ناظم الاطباء). یوبه: ز سهم وی و بویۀ پور خویش خرد در سرم جای بگرفت بیش. فردوسی. مرا بویۀ پور گم بود خاست به دلسوزگی جان همی رفت خواست. فردوسی. ترا بویۀ دخت مهراب خاست دلت خواهش سام نیرم کجاست. فردوسی. خروشان و نوان با بویۀ جفت ز بی صبری و دلتنگی همی گفت. (ویس و رامین). بجان بویۀ یار دلبر گرفت شتابان ره رومیه برگرفت. اسدی. کهن بویۀ جفت نو باز کرد هم اندرزمان راه را سازکرد. اسدی. سوی مولد کشید هوش مرا بویۀ دختر و هوای پسر. مسعودسعد. ای در حرم عدل تو امنی که نیاید از بویۀ او خواب خوش آهوی حرم را. انوری. شاها ز من شنوسخن حکمت نز شاعران به بویۀ سیم و زر. حاجی سیدنصرالله تقوی. رجوع به یوبه شود.
گریه و زاری نوحه، گوشه ایست در دستگاه سه گاه که بندرت در چهارگاه هم نواخته میشود. یا مویه زال. لحنی است در موسیقی قدیم: (بلفظ پارسی و چینی و خماخسرو بلحن مویه زال و قصیده لغزی) (منوچهری. د. چا. 138: 2)
گریه و زاری نوحه، گوشه ایست در دستگاه سه گاه که بندرت در چهارگاه هم نواخته میشود. یا مویه زال. لحنی است در موسیقی قدیم: (بلفظ پارسی و چینی و خماخسرو بلحن مویه زال و قصیده لغزی) (منوچهری. د. چا. 138: 2)