شیخ احمد بن محمد اسماعیل الطهطاوی الحنفی. او راست کتب ذیل: 1- حاشیه الطهطاوی بر کتاب الدر المختار، شرح تنویر الابصار، که در فقه حنفی و در چهار مجلد دربولاق مصر بطبع رسیده است. 2- حاشیه الطهطاوی بر مراقی الفلاح، شرح نور الایضاح که متن و شرح هر دو از حسن شرنبلالی و در فقه حنفی تألیف و در بولاق مصر بسال 1290 هجری قمری چاپ شده است. (ج 2 معجم المطبوعات ستون 1246)
شیخ احمد بن محمد اسماعیل الطهطاوی الحنفی. او راست کتب ذیل: 1- حاشیه الطهطاوی بر کتاب الدر المختار، شرح تنویر الابصار، که در فقه حنفی و در چهار مجلد دربولاق مصر بطبع رسیده است. 2- حاشیه الطهطاوی بر مراقی الفلاح، شرح نور الایضاح که متن و شرح هر دو از حسن شرنبلالی و در فقه حنفی تألیف و در بولاق مصر بسال 1290 هجری قمری چاپ شده است. (ج 2 معجم المطبوعات ستون 1246)
احمد رافع بن محمد بن عبدالعزیز رافع الحسینی القاسمی الحنفی الطهطاوی. وی بسال 1275 هجری قمری بشهر طهطا از بخش جرجا (مصر) تولد و در همان شهر نشو و نما یافت. سپس در جامع ازهر از سال 1287 تا مدت دوازده سال نزد دانشمندان بزرگ و اساتید مانند محمد علیش و محمد حضری و شمس الدین انبابی و دیگران بکسب دانش اشتغال ورزیدو تا سال 1344 هجری قمری در قید حیات بود. وی راست: 1- بلوغ السئول بتفسیر لقد جأکم رسول. یا حمد الاوبه بخاتمه التوبه، و این کتاب مختصری است در تفسیر آیۀ مزبور و بدین جمله آغاز شده است: الحمدﷲالذی ارسل رسوله من نفس بیوت العرب، الخ. و بسال 1305 هجری قمری از تألیف کتاب مزبور فراغت یافت و بهمان سال هم تألیف وی در مصر بطبع رسید. 2- الثغر الباسم فی مناقب سیدی ابی القاسم. موضوع این کتاب ذکر مناقب نیای مؤلف جلال الدین ابوالقاسم الطهطاوی است. این کتاب در مطبعه الرغائب بچاپ رسیده است. 3- رفع الغواشی عن معضلات المطول الحواشی، جلد اول این کتاب در مصر بسال 1333 هجری قمری چاپ شده است. 4- القول الایجابی، فی ترجمه العلامه شمس الدین محمد الانبابی که در مطبعۀ شرف بسال 1314 هجری قمری بطبع رسیده است. 5- کمال العنایه بتوجیه ما فی لیس کمثله شی ٌٔ من الکنایه. این کتاب در فن بلاغت و حاوی مسائل بسیاری از فن بیان و مباحث فلسفه و علم کلام (راجع بتوحید) میباشد، ودر مطبعۀ محمد مصطفی بسال 1313 هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات). و رجوع به اعلام المنجد شود
احمد رافع بن محمد بن عبدالعزیز رافع الحسینی القاسمی الحنفی الطهطاوی. وی بسال 1275 هجری قمری بشهر طهطا از بخش جرجا (مصر) تولد و در همان شهر نشو و نما یافت. سپس در جامع ازهر از سال 1287 تا مدت دوازده سال نزد دانشمندان بزرگ و اساتید مانند محمد علیش و محمد حضری و شمس الدین انبابی و دیگران بکسب دانش اشتغال ورزیدو تا سال 1344 هجری قمری در قید حیات بود. وی راست: 1- بلوغ السئول بتفسیر لقد جأکم رسول. یا حمد الاوبه بخاتمه التوبه، و این کتاب مختصری است در تفسیر آیۀ مزبور و بدین جمله آغاز شده است: الحمدﷲالذی ارسل رسوله من نفس بیوت العرب، الخ. و بسال 1305 هجری قمری از تألیف کتاب مزبور فراغت یافت و بهمان سال هم تألیف وی در مصر بطبع رسید. 2- الثغر الباسم فی مناقب سیدی ابی القاسم. موضوع این کتاب ذکر مناقب نیای مؤلف جلال الدین ابوالقاسم الطهطاوی است. این کتاب در مطبعه الرغائب بچاپ رسیده است. 3- رفع الغواشی عن معضلات المطول الحواشی، جلد اول این کتاب در مصر بسال 1333 هجری قمری چاپ شده است. 4- القول الایجابی، فی ترجمه العلامه شمس الدین محمد الانبابی که در مطبعۀ شرف بسال 1314 هجری قمری بطبع رسیده است. 5- کمال العنایه بتوجیه ما فی لیس کمثله شی ٌٔ من الکنایه. این کتاب در فن بلاغت و حاوی مسائل بسیاری از فن بیان و مباحث فلسفه و علم کلام (راجع بتوحید) میباشد، ودر مطبعۀ محمد مصطفی بسال 1313 هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات). و رجوع به اعلام المنجد شود
احمد بن عبدالرحیم الطهطاوی. او راست منظومۀ کتاب ’المقصود’ که درعلم صرف است، و منظومۀ مزبور بدین بیت آغاز شده: یقول بعد حمدی ذی الجلال مصلیاً علی النبی و الاّل. محمد علیش این منظومه را شرح کرده است. (معجم المطبوعات ج 1 ستون 373)
احمد بن عبدالرحیم الطهطاوی. او راست منظومۀ کتاب ’المقصود’ که درعلم صرف است، و منظومۀ مزبور بدین بیت آغاز شده: یقول بعد حمدی ذی الجلال مصلیاً علی النبی و الاَّل. محمد علیش این منظومه را شرح کرده است. (معجم المطبوعات ج 1 ستون 373)
عبدالرحیم عنبر. او راست: هدیه الباری الی ترتیب احادیث البخاری، این کتاب عبارتست از ترتیب ’التجرید الصریح لاحادیث الجامع الصحیح’ که به ’مختصر الزبیدی لصحیح البخاری’ نیز معروف میباشد. کتاب هدایه الباری با اعراب و شکل کامل در دو مجلد بسال 1330 هجری قمری درمصر چاپ شده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
عبدالرحیم عنبر. او راست: هدیه الباری الی ترتیب احادیث البخاری، این کتاب عبارتست از ترتیب ’التجرید الصریح لاحادیث الجامع الصحیح’ که به ’مختصر الزبیدی لصحیح البخاری’ نیز معروف میباشد. کتاب هدایه الباری با اِعراب و شَکل کامل در دو مجلد بسال 1330 هجری قمری درمصر چاپ شده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
احمد افندی عبید. او راست: الروض الازهر فی تاریخ بطرس الاکبر و امپراطور مسکو (منظور پطر کبیر امپراطور سابق روسیه است). این کتاب را که به یکی از زبانهای اروپائی تألیف شده تعریب کرده و بسال 1266 هجری قمری در بولاق مصربطبع رسانده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
احمد افندی عبید. او راست: الروض الازهر فی تاریخ بطرس الاکبر و امپراطور مسکو (منظور پطر کبیر امپراطور سابق روسیه است). این کتاب را که به یکی از زبانهای اروپائی تألیف شده تعریب کرده و بسال 1266 هجری قمری در بولاق مصربطبع رسانده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
یا رفاعه. رفاعه بک طهطاوی، ابن بدوی بن علی دانشمند مصری بسال 1216 هجری قمری در طهطا بدنیا آمد و در سال 1290 هجری قمری در قاهره در گذشت. نسب او به حسین السبط می رسد. وی از ارکان نهضت مصر در عصر جدید است. در سال 1223 هجری قمری آهنگ قاهره کرد و در ازهر به تحصیل پرداخت. حکومت مصر وی را به سمت امام جماعت و واعظ گروهی از جوانان که برای فراگرفتن علوم جدید به اروپا فرستاده شدند تعیین کرد. وی در آنجا زبان فرانسوی و جغرافیا و تاریخ را فراگرفت و نزد خاورشناسان بزرگ تحصیلات خود را ادامه داد و چون بمصر بازگشت ریاست ترجمه را در مدرسه طبی (دانشکدۀ پزشکی) بعهده گرفت و روزنامۀ ’الوقایع المصریه’ را تأسیس کرد وتعدادبسیار از کتب فرانسوی را به عربی ترجمه و بر آن اساس تألیف کرد. از جمله ’قلائد المفاخر فی غرائب عادات الاوائل و الاواخر ’’ترجمه’. ’المرشد الامین فی تربیه البنات و البنین’. ’نهایه الایجاز’ در سیرت پیغامبر {{صفت}} و ’انوار التوفیق الجلیل’ در تاریخ مصر. ’تعریب القانون المدنی الفرانساوی’. ’تاریخ قدماء المصریین’ و غیره. گروهی از بزرگان ادبا در طلیعۀ نهضت ادبی وعلمی معاصر از او علم آموختند. (از فرهنگ فارسی معین بخش اعلام). رجوع به معجم المطبوعات مصر ج 1 شود
یا رفاعه. رفاعه بک طهطاوی، ابن بدوی بن علی دانشمند مصری بسال 1216 هجری قمری در طهطا بدنیا آمد و در سال 1290 هجری قمری در قاهره در گذشت. نسب او به حسین السبط می رسد. وی از ارکان نهضت مصر در عصر جدید است. در سال 1223 هجری قمری آهنگ قاهره کرد و در ازهر به تحصیل پرداخت. حکومت مصر وی را به سمت امام جماعت و واعظ گروهی از جوانان که برای فراگرفتن علوم جدید به اروپا فرستاده شدند تعیین کرد. وی در آنجا زبان فرانسوی و جغرافیا و تاریخ را فراگرفت و نزد خاورشناسان بزرگ تحصیلات خود را ادامه داد و چون بمصر بازگشت ریاست ترجمه را در مدرسه طبی (دانشکدۀ پزشکی) بعهده گرفت و روزنامۀ ’الوقایع المصریه’ را تأسیس کرد وتعدادبسیار از کتب فرانسوی را به عربی ترجمه و بر آن اساس تألیف کرد. از جمله ’قلائد المفاخر فی غرائب عادات الاوائل و الاواخر ’’ترجمه’. ’المرشد الامین فی تربیه البنات و البنین’. ’نهایه الایجاز’ در سیرت پیغامبر {{صِفَت}} و ’انوار التوفیق الجلیل’ در تاریخ مصر. ’تعریب القانون المدنی الفرانساوی’. ’تاریخ قدماء المصریین’ و غیره. گروهی از بزرگان ادبا در طلیعۀ نهضت ادبی وعلمی معاصر از او علم آموختند. (از فرهنگ فارسی معین بخش اعلام). رجوع به معجم المطبوعات مصر ج 1 شود
شیخ محمد بن رفاعه بن عنبر الطهطاوی. او راست: جامع البحار و روضه العقول و الانظار. این کتاب در علم عروض و علم قوافی است و دو رسالۀ دیگر هم بدان افزوده که یکی موسوم به ’مفتاح المنطق’ و در علم منطق است و دیگری نامش ’نهایه الایجاز فی التشبیه و الکنایه و الایجاز’ و در علم بیان میباشد و این دو رسالۀ اخیر نیز از تألیفات محمد بن رفاعه است. و این مجموعه در مطبعۀ علمیه بسال 1318 هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
شیخ محمد بن رفاعه بن عنبر الطهطاوی. او راست: جامع البحار و روضه العقول و الانظار. این کتاب در علم عروض و علم قوافی است و دو رسالۀ دیگر هم بدان افزوده که یکی موسوم به ’مفتاح المنطق’ و در علم منطق است و دیگری نامش ’نهایه الایجاز فی التشبیه و الکنایه و الایجاز’ و در علم بیان میباشد و این دو رسالۀ اخیر نیز از تألیفات محمد بن رفاعه است. و این مجموعه در مطبعۀ علمیه بسال 1318 هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
شیخ سعید عبدالله. وی یکی از دانشمندان جامع ازهر و مدرس ورزش و جغرافیای آنجاست. او راست: الخلاصه السنیه فی الجغرافیه الازهریه (این کتاب جزء برنامۀ سال سوم جامع ازهر میباشد) که در مطبعۀ شرکت رغائب بسال 1329 هجری قمری / 1911 میلادی بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)
شیخ سعید عبدالله. وی یکی از دانشمندان جامع ازهر و مدرس ورزش و جغرافیای آنجاست. او راست: الخلاصه السنیه فی الجغرافیه الازهریه (این کتاب جزء برنامۀ سال سوم جامع ازهر میباشد) که در مطبعۀ شرکت رغائب بسال 1329 هجری قمری / 1911 میلادی بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1247)