شاخه ها. اغصان: عیدالشعانین، یکشنبه شاخها. (یادداشت مؤلف) ، عیدی است یک هفته پیش از فصح. آخرین یکشنبه صوم الاربعین. صوم الکبیر. (از اقرب الموارد) (یادداشت مؤلف). معرب از عبرانی است. (از اقرب الموارد). یکی از اعیاد است. (تمدن اسلامی جرجی زیدان ج 5 ص 29)
شاخه ها. اغصان: عیدالشعانین، یکشنبه شاخها. (یادداشت مؤلف) ، عیدی است یک هفته پیش از فصح. آخرین یکشنبه صوم الاربعین. صوم الکبیر. (از اقرب الموارد) (یادداشت مؤلف). معرب از عبرانی است. (از اقرب الموارد). یکی از اعیاد است. (تمدن اسلامی جرجی زیدان ج 5 ص 29)
شکاک، کسانی که در عقاید مذهبی شک می آورند، در فلسفه جمعی از حکما که معتقد بودند علم به چیزی که ورای تجربه قرار داشته باشد محال است و در هیچ امری نباید رای و حکم قطعی داد و همۀ امور را باید با شک و شبهه تلقی کرد
شکاک، کسانی که در عقاید مذهبی شک می آورند، در فلسفه جمعی از حکما که معتقد بودند علم به چیزی که ورای تجربه قرار داشته باشد محال است و در هیچ امری نباید رای و حکم قطعی داد و همۀ امور را باید با شک و شبهه تلقی کرد
جمع واژۀ شفنین (ش / ش ) . (ناظم الاطباء). جمع واژۀ شفنین، به معنی نوعی کبوتر که عوام یمامه خوانند. (از اقرب الموارد). جمع واژۀ شفنین (مرغ). (قانون ابوعلی سینا کتاب 3 ص 66) : گوشت شفانین گرم است و خشک و قوی. (الابنیه عن حقایق الادویه). و رجوع به شفنین شود
جَمعِ واژۀ شفنین (ش َ / ش ِ) . (ناظم الاطباء). جَمعِ واژۀ شفنین، به معنی نوعی کبوتر که عوام یمامه خوانند. (از اقرب الموارد). جَمعِ واژۀ شفنین (مرغ). (قانون ابوعلی سینا کتاب 3 ص 66) : گوشت شفانین گرم است و خشک و قوی. (الابنیه عن حقایق الادویه). و رجوع به شفنین شود
بر جمع. عیدی است مر ترسایان را یک هفته پیش از عید فصح و در آن روز با چلیپای خودبیرون می آیند. لغت سریانی است معرب و گفته اند واحد آن سعنون است. (منتهی الارب) (آنندراج). عید ترسایان. (مهذب الاسماء). سعانین آخرین یکشنبه است اندر روزۀبزرگ ایشان و تفسیر او تسبیح باشد. و بدین روز مسیح علیه السلام به بیت المقدس اندر آمده بر ماده خری نشسته و خر کره از پس وی همی دود و مردمان پیش او تسبیح همی کردند تا بمزکت اندر آمد و... (التفهیم ص 249)
بر جمع. عیدی است مر ترسایان را یک هفته پیش از عید فِصْح و در آن روز با چلیپای خودبیرون می آیند. لغت سریانی است معرب و گفته اند واحد آن سعنون است. (منتهی الارب) (آنندراج). عید ترسایان. (مهذب الاسماء). سعانین آخرین یکشنبه است اندر روزۀبزرگ ایشان و تفسیر او تسبیح باشد. و بدین روز مسیح علیه السلام به بیت المقدس اندر آمده بر ماده خری نشسته و خر کره از پس وی همی دود و مردمان پیش او تسبیح همی کردند تا بمزکت اندر آمد و... (التفهیم ص 249)
جسمی است که از ماده چربی ساخته می شود و آن را در شستشوی بدن و لباس به کار برند. توضیح صابونها مخلوطی از نمکهای سه اسید آلی یعنی اولئات پالمیتات و استارات سدیم هستند. برای تهیه صابون اسیدهای چربی دار را با سود سوز آور در دیگهای بزرگ - حرارت می دهند و پس از 24 ساعت در قالبهای چوبی بزرگ وارد می کنند و سپس به شمشهای کوچکتر می برند و عاقبت بر اثر جریان هوای گرم خشک می کنند و به صورت قالبهای کوچک که علامت کارخانه روی آن نقش شده قالب می کنند. یا صابون سلطانی. صابونی بود از جنس پست وردی که به طرح یکسان می داده اند و به مناسبت پستی جنس کسی آن را نمی خریده
جسمی است که از ماده چربی ساخته می شود و آن را در شستشوی بدن و لباس به کار برند. توضیح صابونها مخلوطی از نمکهای سه اسید آلی یعنی اولئات پالمیتات و استارات سدیم هستند. برای تهیه صابون اسیدهای چربی دار را با سود سوز آور در دیگهای بزرگ - حرارت می دهند و پس از 24 ساعت در قالبهای چوبی بزرگ وارد می کنند و سپس به شمشهای کوچکتر می برند و عاقبت بر اثر جریان هوای گرم خشک می کنند و به صورت قالبهای کوچک که علامت کارخانه روی آن نقش شده قالب می کنند. یا صابون سلطانی. صابونی بود از جنس پست وردی که به طرح یکسان می داده اند و به مناسبت پستی جنس کسی آن را نمی خریده
سریانی تازی شده واپسین یکشنبه یکشنبه پیش از جشن برخاست عیسی سریانی تازی گشته جشنی است مر ترسایان را هفته ای پیش از (فصح) عیدی است ترسایانرا که در روز یکشنبه قبل از عید فصح گیرند
سریانی تازی شده واپسین یکشنبه یکشنبه پیش از جشن برخاست عیسی سریانی تازی گشته جشنی است مر ترسایان را هفته ای پیش از (فصح) عیدی است ترسایانرا که در روز یکشنبه قبل از عید فصح گیرند
جمع شریان، سرخرگ ها جمع شریان رگهایی که خون را از قلب به طرف اعضا و انساج برند رگهای جهنده سرخ رگها. توضیح این کلمه به دو یاء است ولی بعضی یاء اول را به همزه تبدیل کنند و شرائین گویند و آن بر خلاف قاعده عربی است
جمع شریان، سرخرگ ها جمع شریان رگهایی که خون را از قلب به طرف اعضا و انساج برند رگهای جهنده سرخ رگها. توضیح این کلمه به دو یاء است ولی بعضی یاء اول را به همزه تبدیل کنند و شرائین گویند و آن بر خلاف قاعده عربی است