زابیها، یکی از چهار دولت آریائی است که تا قرن 7 قبل از میلاد تشکیل شده بوده است، مؤلف ایران باستان آرد: پس از جدا شدن آریانها از مردمان دیگر هند و اروپائی تا قرن 7 قبل از میلاد محققاً معلوم نیست که آریانها چه می کرده اند همین قدر از داستانهای قدیم ما برمی آید که آریانهای شهری و ده نشین شده دولتهائی تشکیل کرده بودند، در اینجا ذکر داستانها خارج از موضوع است ولی کلیاتی که از آنها بدست می آید دلالت میکند بر اینکه آریانها لااقل چهار دولت تشکیل کرده اند، دو دولت را باید موافق داستانها دولت جمشیدیها و فریدونیها بنامیم، دو دولت دیگر را دولت منوچهری ها وزابیها، زمان جمشید خیلی قدیم است بعضی عقیده دارند که جمشید داستانی مربوط بزمانی است که هنوز جدائی بین مردمان هند و اروپائی روی نداده بود اما دولت منوچهری ها و زابیها منسوب بدوره هائی است که دولت آریائی های ایرانی در شمال شرقی فلات ایران برقرار شده و در فشار مردمانی بودند که ازطرف شمال همواره به اینها حمله می کردند، ظن قوی میرود که این مردمان همان سکاهائی بودند که در ادوار تاریخی مکرر به آنها برخواهیم خورد، در اینجا مسئله ای مطرح میشود، آیا زمان دول چهارگانه مذکور را میتوان ازمنۀ ماقبل از تاریخ ایران دانسته از داستانهای ما راجع به جمشید، فریدون و غیره استنباطهائی در باب ازمنۀ قبل از تاریخ آریانهای ایرانی کرد؟ جواب معلوم است، اگر داستانهای ما بصورت گفته های اولی بما رسیده بود می توانستیم بگوئیم بلی، ولی متأسفانه این داستانها در مدت ادوار مختلف و قرون زیاد بجهاتی که یکی و دو تا نیست تحریف و تصحیف شده و بقدری مشوش است که نمی توان محققاً گفت که فلان شاه یا فلان پهلوانی راکه مثلاً در دورۀ منوچهری ها اسم می برند حتماً از همان دوره بوده است، (ایران باستان ج 1 صص 161 - 162)
زابیها، یکی از چهار دولت آریائی است که تا قرن 7 قبل از میلاد تشکیل شده بوده است، مؤلف ایران باستان آرد: پس از جدا شدن آریانها از مردمان دیگر هند و اروپائی تا قرن 7 قبل از میلاد محققاً معلوم نیست که آریانها چه می کرده اند همین قدر از داستانهای قدیم ما برمی آید که آریانهای شهری و ده نشین شده دولتهائی تشکیل کرده بودند، در اینجا ذکر داستانها خارج از موضوع است ولی کلیاتی که از آنها بدست می آید دلالت میکند بر اینکه آریانها لااقل چهار دولت تشکیل کرده اند، دو دولت را باید موافق داستانها دولت جمشیدیها و فریدونیها بنامیم، دو دولت دیگر را دولت منوچهری ها وزابیها، زمان جمشید خیلی قدیم است بعضی عقیده دارند که جمشید داستانی مربوط بزمانی است که هنوز جدائی بین مردمان هند و اروپائی روی نداده بود اما دولت منوچهری ها و زابیها منسوب بدوره هائی است که دولت آریائی های ایرانی در شمال شرقی فلات ایران برقرار شده و در فشار مردمانی بودند که ازطرف شمال همواره به اینها حمله می کردند، ظن قوی میرود که این مردمان همان سکاهائی بودند که در ادوار تاریخی مکرر به آنها برخواهیم خورد، در اینجا مسئله ای مطرح میشود، آیا زمان دول چهارگانه مذکور را میتوان ازمنۀ ماقبل از تاریخ ایران دانسته از داستانهای ما راجع به جمشید، فریدون و غیره استنباطهائی در باب ازمنۀ قبل از تاریخ آریانهای ایرانی کرد؟ جواب معلوم است، اگر داستانهای ما بصورت گفته های اولی بما رسیده بود می توانستیم بگوئیم بلی، ولی متأسفانه این داستانها در مدت ادوار مختلف و قرون زیاد بجهاتی که یکی و دو تا نیست تحریف و تصحیف شده و بقدری مشوش است که نمی توان محققاً گفت که فلان شاه یا فلان پهلوانی راکه مثلاً در دورۀ منوچهری ها اسم می برند حتماً از همان دوره بوده است، (ایران باستان ج 1 صص 161 - 162)
جعفر بن عبداﷲ بن صباح از محدثین بوده و از مالک بن خالد روایت کرده است، ابوعون محمد بن عمر بن عون واسطی از او روایت دارد، (انساب سمعانی)، و رجوع به معجم البلدان و منتهی الارب شود موسی ازعلمای حدیث و قرائت بوده و روایاتی در قرائت دارد، وی منسوب به زاب اعلی یا زاب اسفلی است که بین بغدادو واسط واقع است، (معجم البلدان) (انساب سمعانی) ابراهیم بن یحیی بن محمد (نوۀ ابومضر و برادر محمد بن یحیی بوده است. ابراهیم نیز در درگاه وزیر اندلس و از شعراء بوده است. (الانساب سمعانی) عبدالمحسن بن عبدالملک بزاز محدث است، (منتهی الارب)
جعفر بن عبداﷲ بن صباح از محدثین بوده و از مالک بن خالد روایت کرده است، ابوعون محمد بن عمر بن عون واسطی از او روایت دارد، (انساب سمعانی)، و رجوع به معجم البلدان و منتهی الارب شود موسی ازعلمای حدیث و قرائت بوده و روایاتی در قرائت دارد، وی منسوب به زاب اعلی یا زاب اسفلی است که بین بغدادو واسط واقع است، (معجم البلدان) (انساب سمعانی) ابراهیم بن یحیی بن محمد (نوۀ ابومضر و برادر محمد بن یحیی بوده است. ابراهیم نیز در درگاه وزیر اندلس و از شعراء بوده است. (الانساب سمعانی) عبدالمحسن بن عبدالملک بزاز محدث است، (منتهی الارب)
زامبی (Zombie) یکی از موضوعات محبوب و پربحث در سینمای ژانر وحشت هستند. ظهور و تکامل زامبی ها در سینما نه تنها به ترس و وحشت پرداخته، بلکه به بررسی موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک کرده است. تاریخچه زامبی ها در سینما 1. آغاز دوران زامبی ها : - دهه 1930 و 1940 : اولین فیلمی که به زامبی ها پرداخت، `سفید زامبی` (1932) به کارگردانی ویکتور هالبروک بود. در این فیلم، زامبی ها به عنوان موجوداتی بی روح که تحت کنترل یک شخصیت شرور قرار دارند، معرفی شدند. 2. تحول زامبی ها در دهه 1960 و 1970 : - شب مردگان زنده (1968): ساخته جرج ای. رومرو، این فیلم به عنوان نقطه عطفی در سینمای زامبی شناخته می شود. زامبی ها به عنوان موجوداتی خون خوار که از مردگان بازگشته اند و در جستجوی گوشت انسان هستند، معرفی شدند. این فیلم همچنین به موضوعات اجتماعی و سیاسی مانند نژادپرستی و خشونت اجتماعی پرداخت. 3. زامبی ها در دهه های 1980 و 1990 : - در این دوره، زامبی ها بیشتر به عنوان شخصیت های کمیک و تفریحی در فیلم هایی مانند `بازگشت مردگان زنده` (1985) و `مردگان صبح` (1978) به کار گرفته شدند. در این فیلم ها، عناصر کمدی و طنز نیز به ترس و وحشت افزوده شد. 4. زامبی های مدرن : - قرن 21 : زامبی ها به طور گسترده در سینما و تلویزیون حضور پیدا کردند. فیلم هایی مانند `28 روز بعد` (2002)، `زامبی لند` (2009) و سریال تلویزیونی `مردگان متحرک` (2010) زامبی ها را به عنوان نمادی از بیماری های همه گیر و فروپاشی اجتماعی معرفی کردند. ویژگی های زامبی ها در سینما 1. شکل ظاهری : - زامبی ها معمولاً به صورت موجوداتی با پوست پوسیده و چشمان خالی نمایش داده می شوند. حرکت های آنها کند و بی روح است و صدای غرغر کردن دارند. 2. رفتار : - زامبی ها معمولاً به دنبال گوشت انسان هستند و بدون تفکر یا برنامه ریزی خاصی حمله می کنند. آنها توسط صدا و بو جذب می شوند و به صورت گروهی حمله می کنند. 3. منشاء زامبی ها : - در فیلم ها، منشاء زامبی ها می تواند ویروسی، شیمیایی یا حتی جادویی باشد. مهم ترین ویژگی زامبی ها این است که آنها از مردگان برخاسته و به موجوداتی بی روح و خون خوار تبدیل می شوند. تاثیر زامبی ها در سینما و فرهنگ عمومی 1. بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی : - فیلم های زامبی اغلب به عنوان استعاره هایی برای مسائل اجتماعی و سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، `شب مردگان زنده` به مسائل نژادپرستی و خشونت اجتماعی پرداخت. 2. گسترش ژانر وحشت : - زامبی ها نقش مهمی در توسعه و گسترش ژانر وحشت ایفا کرده اند و به ایجاد زیرژانرهای مختلف در این حوزه کمک کرده اند. 3. تأثیر بر فرهنگ عمومی : - زامبی ها به طور گسترده در فرهنگ عمومی و رسانه های دیگر مانند بازی های ویدئویی، کتاب های کمیک و تلویزیون حضور دارند. آنها به نمادی از ترس ها و نگرانی های جمعی در جامعه تبدیل شده اند. فیلم های معروف زامبی - Night of the Living Dead (1968) - Dawn of the Dead (1978) - 28 Days Later (2002) - Shaun of the Dead (2004) - Zombieland (2009) - World War Z (2013) - Train to Busan (2016) زامبی ها همچنان یکی از عناصر محبوب و پربیننده در سینما و رسانه های دیگر هستند و به بررسی و نمایش ترس ها و نگرانی های مختلف انسانی می پردازند.
زامبی (Zombie) یکی از موضوعات محبوب و پربحث در سینمای ژانر وحشت هستند. ظهور و تکامل زامبی ها در سینما نه تنها به ترس و وحشت پرداخته، بلکه به بررسی موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک کرده است. تاریخچه زامبی ها در سینما 1. آغاز دوران زامبی ها : - دهه 1930 و 1940 : اولین فیلمی که به زامبی ها پرداخت، `سفید زامبی` (1932) به کارگردانی ویکتور هالبروک بود. در این فیلم، زامبی ها به عنوان موجوداتی بی روح که تحت کنترل یک شخصیت شرور قرار دارند، معرفی شدند. 2. تحول زامبی ها در دهه 1960 و 1970 : - شب مردگان زنده (1968): ساخته جرج ای. رومرو، این فیلم به عنوان نقطه عطفی در سینمای زامبی شناخته می شود. زامبی ها به عنوان موجوداتی خون خوار که از مردگان بازگشته اند و در جستجوی گوشت انسان هستند، معرفی شدند. این فیلم همچنین به موضوعات اجتماعی و سیاسی مانند نژادپرستی و خشونت اجتماعی پرداخت. 3. زامبی ها در دهه های 1980 و 1990 : - در این دوره، زامبی ها بیشتر به عنوان شخصیت های کمیک و تفریحی در فیلم هایی مانند `بازگشت مردگان زنده` (1985) و `مردگان صبح` (1978) به کار گرفته شدند. در این فیلم ها، عناصر کمدی و طنز نیز به ترس و وحشت افزوده شد. 4. زامبی های مدرن : - قرن 21 : زامبی ها به طور گسترده در سینما و تلویزیون حضور پیدا کردند. فیلم هایی مانند `28 روز بعد` (2002)، `زامبی لند` (2009) و سریال تلویزیونی `مردگان متحرک` (2010) زامبی ها را به عنوان نمادی از بیماری های همه گیر و فروپاشی اجتماعی معرفی کردند. ویژگی های زامبی ها در سینما 1. شکل ظاهری : - زامبی ها معمولاً به صورت موجوداتی با پوست پوسیده و چشمان خالی نمایش داده می شوند. حرکت های آنها کند و بی روح است و صدای غرغر کردن دارند. 2. رفتار : - زامبی ها معمولاً به دنبال گوشت انسان هستند و بدون تفکر یا برنامه ریزی خاصی حمله می کنند. آنها توسط صدا و بو جذب می شوند و به صورت گروهی حمله می کنند. 3. منشاء زامبی ها : - در فیلم ها، منشاء زامبی ها می تواند ویروسی، شیمیایی یا حتی جادویی باشد. مهم ترین ویژگی زامبی ها این است که آنها از مردگان برخاسته و به موجوداتی بی روح و خون خوار تبدیل می شوند. تاثیر زامبی ها در سینما و فرهنگ عمومی 1. بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی : - فیلم های زامبی اغلب به عنوان استعاره هایی برای مسائل اجتماعی و سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، `شب مردگان زنده` به مسائل نژادپرستی و خشونت اجتماعی پرداخت. 2. گسترش ژانر وحشت : - زامبی ها نقش مهمی در توسعه و گسترش ژانر وحشت ایفا کرده اند و به ایجاد زیرژانرهای مختلف در این حوزه کمک کرده اند. 3. تأثیر بر فرهنگ عمومی : - زامبی ها به طور گسترده در فرهنگ عمومی و رسانه های دیگر مانند بازی های ویدئویی، کتاب های کمیک و تلویزیون حضور دارند. آنها به نمادی از ترس ها و نگرانی های جمعی در جامعه تبدیل شده اند. فیلم های معروف زامبی - Night of the Living Dead (1968) - Dawn of the Dead (1978) - 28 Days Later (2002) - Shaun of the Dead (2004) - Zombieland (2009) - World War Z (2013) - Train to Busan (2016) زامبی ها همچنان یکی از عناصر محبوب و پربیننده در سینما و رسانه های دیگر هستند و به بررسی و نمایش ترس ها و نگرانی های مختلف انسانی می پردازند.
پیرو فرقۀ صابئین، صابئی، فرقه ای مذهبی که آداب و رسوم آن ها مخلوطی از یهودی گری و مسیحیت است و اکثر اوقات آداب و رسوم مذهبی خود را نزدیک آب روان و با شستشو در آب انجام می دهند. برخی از صابئین ستاره پرست و برخی بت پرست بوده اند، مرکز اصلی آن ها کلدۀ قدیم بوده و از اهل کتاب به شمار رفته اند و در قرآن ذکری از آن ها شده است، مغتسله، ماندایی، ماندائیان، برای مثال وز فلسفی و مانوی و صابی و دهری / درخواستم این حاجت و پرسیدم بی مر (ناصر خسرو - ۵۱۰) ویژگی کسی که از دین خود دست بردارد و به دین دیگر بگرود
پیرو فرقۀ صابئین، صابِئی، فرقه ای مذهبی که آداب و رسوم آن ها مخلوطی از یهودی گری و مسیحیت است و اکثر اوقات آداب و رسوم مذهبی خود را نزدیک آب روان و با شستشو در آب انجام می دهند. برخی از صابئین ستاره پرست و برخی بت پرست بوده اند، مرکز اصلی آن ها کلدۀ قدیم بوده و از اهل کتاب به شمار رفته اند و در قرآن ذکری از آن ها شده است، مُغتَسِله، ماندایی، ماندائیان، برای مِثال وز فلسفی و مانوی و صابی و دهری / درخواستم این حاجت و پرسیدم بی مر (ناصر خسرو - ۵۱۰) ویژگی کسی که از دین خود دست بردارد و به دین دیگر بگرود
جمع واژۀ ازبی، بندشلوار. آنچه که شلوار و تنبان به آن بندند. (آنندراج). تکّه. بند ازار. شلواربند. بند تنبان: دست اندر زیر کرد (حسنک) و ازاربند استوار کرد و پایچهای ازار ببست. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 183)
جَمعِ واژۀ اُزبی، بندشلوار. آنچه که شلوار و تنبان به آن بندند. (آنندراج). تُکّه. بندِ ازار. شلواربند. بند تنبان: دست اندر زیر کرد (حسنک) و ازاربند استوار کرد و پایچهای ازار ببست. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 183)
زابین به عراق اندر بگشاد (زاب) چنانکه گفته ایم و آن را زاب بزرگ و زاب کوچک خوانند. (مجمل التواریخ و القصص ص 44). و ابن البلخی آرد:در عراق دو نهر آورد که آن را زابین خوانند و معنی زاب آن است که زو آب. (فارسنامۀ ابن البلخی ص 39). و رجوع به زاب در لغت نامه و معجم البلدان ج 4 شود
زابین به عراق اندر بگشاد (زاب) چنانکه گفته ایم و آن را زاب بزرگ و زاب کوچک خوانند. (مجمل التواریخ و القصص ص 44). و ابن البلخی آرد:در عراق دو نهر آورد که آن را زابین خوانند و معنی زاب آن است که زو آب. (فارسنامۀ ابن البلخی ص 39). و رجوع به زاب در لغت نامه و معجم البلدان ج 4 شود