کاسۀ آبخوری، (لغت محلی شوشتر)، قوچ و گوسفند جنگی، (لغت محلی شوشتر)، رشتۀ سوزن، (لغت محلی شوشتر)، بلغت زندو پازند راه یا صراط، (لغت محلی شوشتر)، و رجوع به راک در همین لغت نامه شود، بهندی موسیقی و سرود، (لغت محلی شوشتر)، بزبان مردم هند نوعی سرود و لحن، (ناظم الاطباء)، مخفف رایگان که بی مزد و اجرت و مفت کار گرفتن باشد، (لغت محلی شوشتر، نسخۀ خطی متعلق به کتاب خانه مؤلف)
کاسۀ آبخوری، (لغت محلی شوشتر)، قوچ و گوسفند جنگی، (لغت محلی شوشتر)، رشتۀ سوزن، (لغت محلی شوشتر)، بلغت زندو پازند راه یا صراط، (لغت محلی شوشتر)، و رجوع به راک در همین لغت نامه شود، بهندی موسیقی و سرود، (لغت محلی شوشتر)، بزبان مردم هند نوعی سرود و لحن، (ناظم الاطباء)، مخفف رایگان که بی مزد و اجرت و مفت کار گرفتن باشد، (لغت محلی شوشتر، نسخۀ خطی متعلق به کتاب خانه مؤلف)
در صنعت سینما، اصطلاح راش (Rushes) یا دالی (Dailies) به نسخه های اولیه و خام فیلمبرداری روزانه اشاره دارد که قبل از انجام ویرایش های نهایی، به کارگردان و دیگر اعضای تیم تولید نمایش داده می شود. این نسخه ها معمولاً شامل تمامی صحنه ها و برداشت هایی هستند که در طول یک روز فیلمبرداری ضبط شده اند. بررسی راش ها به تیم تولید کمک می کند تا کیفیت صحنه های ضبط شده را ارزیابی کرده و تصمیمات لازم برای بازنگری، اصلاح یا ادامه فیلمبرداری را اتخاذ کنند. اهمیت راش ها در فرآیند تولید فیلم 1. ارزیابی کیفیت فیلمبرداری: - کارگردان و فیلمبردار می توانند با مشاهده راش ها، کیفیت صحنه ها از نظر نورپردازی، زاویه دوربین، بازیگری و دیگر جزئیات فنی را بررسی کنند. 2. تصمیم گیری درباره برداشت ها: - مشاهده راش ها به کارگردان این امکان را می دهد که تصمیم بگیرد کدام برداشت ها مناسب هستند و کدام ها نیاز به بازنگری و فیلمبرداری مجدد دارند. 3. هماهنگی و اصلاحات: - با دیدن راش ها، تیم تولید می تواند ناهماهنگی ها و اشکالات موجود را شناسایی و برای اصلاح آنها برنامه ریزی کند. 4. حفظ پیوستگی (Continuity): - بررسی روزانه راش ها به تیم تولید کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که پیوستگی و هماهنگی صحنه ها حفظ شده و خطاهای پیوستگی به حداقل رسیده است. فرآیند بررسی راش ها 1. نمایش روزانه: - راش ها معمولاً هر روز پس از پایان فیلمبرداری یا در آغاز روز بعد به نمایش گذاشته می شوند. این جلسات نمایش می توانند در مکان های مختلفی مانند استودیو، دفاتر تولید یا حتی در سایت فیلمبرداری برگزار شوند. 2. نکته برداری و تحلیل: - کارگردان، فیلمبردار و دیگر اعضای کلیدی تیم تولید، یادداشت برداری و تحلیل صحنه ها را انجام می دهند تا بازخوردهای لازم برای اصلاحات ارائه شود. 3. تصمیم گیری و برنامه ریزی: - پس از مشاهده و تحلیل راش ها، تصمیمات لازم برای بازنگری، فیلمبرداری مجدد یا ادامه فیلمبرداری اتخاذ می شود. ابزارها و فناوری ها - پروژکتورها و نمایشگرها: - برای نمایش راش ها از پروژکتورها یا نمایشگرهای بزرگ استفاده می شود تا تمامی جزئیات به خوبی قابل مشاهده باشند. - نرم افزارهای ویرایش: - در مراحل پیشرفته تر، نرم افزارهای ویرایش فیلم مورد استفاده قرار می گیرند تا تغییرات و اصلاحات مورد نیاز به سرعت اعمال شوند. تاثیرات راش ها بر کیفیت نهایی فیلم راش ها به عنوان یک ابزار کلیدی در فرآیند تولید فیلم، تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی فیلم دارند. با امکان بررسی و ارزیابی مداوم صحنه ها، کارگردان و تیم تولید می توانند از بهبود و اصلاح مشکلات پیش از ورود به مراحل پایانی ویرایش اطمینان حاصل کنند. این فرآیند به بهبود کیفیت کلی فیلم و افزایش رضایت مخاطبان کمک می کند. نتیجه گیری راش ها بخش حیاتی از فرآیند تولید فیلم هستند که به تیم تولید اجازه می دهند تا کیفیت فیلمبرداری را ارزیابی کرده، مشکلات را شناسایی و اصلاحات لازم را انجام دهند. با بررسی روزانه راش ها، کارگردان و تیم تولید می توانند اطمینان حاصل کنند که فیلم نهایی به بهترین شکل ممکن ساخته شود و تجربه ای لذت بخش برای مخاطبان ایجاد کند.
در صنعت سینما، اصطلاح راش (Rushes) یا دالی (Dailies) به نسخه های اولیه و خام فیلمبرداری روزانه اشاره دارد که قبل از انجام ویرایش های نهایی، به کارگردان و دیگر اعضای تیم تولید نمایش داده می شود. این نسخه ها معمولاً شامل تمامی صحنه ها و برداشت هایی هستند که در طول یک روز فیلمبرداری ضبط شده اند. بررسی راش ها به تیم تولید کمک می کند تا کیفیت صحنه های ضبط شده را ارزیابی کرده و تصمیمات لازم برای بازنگری، اصلاح یا ادامه فیلمبرداری را اتخاذ کنند. اهمیت راش ها در فرآیند تولید فیلم 1. ارزیابی کیفیت فیلمبرداری: - کارگردان و فیلمبردار می توانند با مشاهده راش ها، کیفیت صحنه ها از نظر نورپردازی، زاویه دوربین، بازیگری و دیگر جزئیات فنی را بررسی کنند. 2. تصمیم گیری درباره برداشت ها: - مشاهده راش ها به کارگردان این امکان را می دهد که تصمیم بگیرد کدام برداشت ها مناسب هستند و کدام ها نیاز به بازنگری و فیلمبرداری مجدد دارند. 3. هماهنگی و اصلاحات: - با دیدن راش ها، تیم تولید می تواند ناهماهنگی ها و اشکالات موجود را شناسایی و برای اصلاح آنها برنامه ریزی کند. 4. حفظ پیوستگی (Continuity): - بررسی روزانه راش ها به تیم تولید کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که پیوستگی و هماهنگی صحنه ها حفظ شده و خطاهای پیوستگی به حداقل رسیده است. فرآیند بررسی راش ها 1. نمایش روزانه: - راش ها معمولاً هر روز پس از پایان فیلمبرداری یا در آغاز روز بعد به نمایش گذاشته می شوند. این جلسات نمایش می توانند در مکان های مختلفی مانند استودیو، دفاتر تولید یا حتی در سایت فیلمبرداری برگزار شوند. 2. نکته برداری و تحلیل: - کارگردان، فیلمبردار و دیگر اعضای کلیدی تیم تولید، یادداشت برداری و تحلیل صحنه ها را انجام می دهند تا بازخوردهای لازم برای اصلاحات ارائه شود. 3. تصمیم گیری و برنامه ریزی: - پس از مشاهده و تحلیل راش ها، تصمیمات لازم برای بازنگری، فیلمبرداری مجدد یا ادامه فیلمبرداری اتخاذ می شود. ابزارها و فناوری ها - پروژکتورها و نمایشگرها: - برای نمایش راش ها از پروژکتورها یا نمایشگرهای بزرگ استفاده می شود تا تمامی جزئیات به خوبی قابل مشاهده باشند. - نرم افزارهای ویرایش: - در مراحل پیشرفته تر، نرم افزارهای ویرایش فیلم مورد استفاده قرار می گیرند تا تغییرات و اصلاحات مورد نیاز به سرعت اعمال شوند. تاثیرات راش ها بر کیفیت نهایی فیلم راش ها به عنوان یک ابزار کلیدی در فرآیند تولید فیلم، تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی فیلم دارند. با امکان بررسی و ارزیابی مداوم صحنه ها، کارگردان و تیم تولید می توانند از بهبود و اصلاح مشکلات پیش از ورود به مراحل پایانی ویرایش اطمینان حاصل کنند. این فرآیند به بهبود کیفیت کلی فیلم و افزایش رضایت مخاطبان کمک می کند. نتیجه گیری راش ها بخش حیاتی از فرآیند تولید فیلم هستند که به تیم تولید اجازه می دهند تا کیفیت فیلمبرداری را ارزیابی کرده، مشکلات را شناسایی و اصلاحات لازم را انجام دهند. با بررسی روزانه راش ها، کارگردان و تیم تولید می توانند اطمینان حاصل کنند که فیلم نهایی به بهترین شکل ممکن ساخته شود و تجربه ای لذت بخش برای مخاطبان ایجاد کند.
یکی از خانواده های مجار که در اردل فرمانروایی کرده است. نخستین تن از این خانواده ’سیگموند’ میباشد که در سال 1607 میلادی به رغم میل خود پس از یکسال فرمانروایی مجبور بکناره گیری شد. دومین تن ’اختیار ژرژ’ است، که از سال 1630 تا 1648 مدت 18 سال حکومت داشت و از طرف سلطان مرادخان رابع تأیید و تقویت میشد. فرمانروای سوم از این خاندان ’کنج ژرژ’ بوده که پس از اختیار ژرژ 13 سال (1648-1661) حکومت کرد، مرگ وی بسال 1735 روی داد. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
یکی از خانواده های مجار که در اردل فرمانروایی کرده است. نخستین تن از این خانواده ’سیگموند’ میباشد که در سال 1607 میلادی به رغم میل خود پس از یکسال فرمانروایی مجبور بکناره گیری شد. دومین تن ’اختیار ژرژ’ است، که از سال 1630 تا 1648 مدت 18 سال حکومت داشت و از طرف سلطان مرادخان رابع تأیید و تقویت میشد. فرمانروای سوم از این خاندان ’کنج ژرژ’ بوده که پس از اختیار ژرژ 13 سال (1648-1661) حکومت کرد، مرگ وی بسال 1735 روی داد. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
لفظ اول هندی الاصل است و دوم مشترک در هندی و فارسی و هر دو معاً در هندی کنایه از صحبت نغمه و سرود عیش و طرب بود و مردم ولایت که بهند آمده یا نیامده اند و همانجا شنیده اند این لفظ را بسیار در اشعار خود آورده اند و اشارت بهندی بودن آن نکرده. و در رساله های ملاطغرا نیز واقع شده و این از جهت التزام الفاظ هندی است و آن در هندوستان بوده و آمده. (آنندراج) : دگر از شیوه های راگ و رنگش برقص آرد فلک را ساز و چنگش. محسن تأثیر (از آنندراج)
لفظ اول هندی الاصل است و دوم مشترک در هندی و فارسی و هر دو معاً در هندی کنایه از صحبت نغمه و سرود عیش و طرب بود و مردم ولایت که بهند آمده یا نیامده اند و همانجا شنیده اند این لفظ را بسیار در اشعار خود آورده اند و اشارت بهندی بودن آن نکرده. و در رساله های ملاطغرا نیز واقع شده و این از جهت التزام الفاظ هندی است و آن در هندوستان بوده و آمده. (آنندراج) : دگر از شیوه های راگ و رنگش برقص آرد فلک را ساز و چنگش. محسن تأثیر (از آنندراج)
که امروزه دوبرونیک گویند قصبه ای بوده در سرزمین دالماسی ’یوگوسلاوی’ و در 285کیلومتری زاره و 68کیلومتری جنوب شرقی مصب نارنده در ساحل دریای آدریاتیک که مرکز حکومت و بندر بوده است. جمعیت آن 7245 تن و با قلمرو حکومتش 10935 تن میباشد. این قصبه قلاع و ابنیه و کلیساهای تاریخی دارد. راگوزه در قرن هفتم میلادی اهمیت بازرگانی بسیاری داشت و بصورت جمهوری مستقل کوچکی اداره میشد سپس هم مدتی با پرداخت خراج بدولت عثمانی و جمهوری وندیک باستقلال ضعیف خود ادامه میداد ولی اکنون با اینکه مهمترین بندر دالماسی بشمار میرود اهمیت سابق خود را از دست داده است. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
که امروزه دوبرونیک گویند قصبه ای بوده در سرزمین دالماسی ’یوگوسلاوی’ و در 285کیلومتری زاره و 68کیلومتری جنوب شرقی مصب نارنده در ساحل دریای آدریاتیک که مرکز حکومت و بندر بوده است. جمعیت آن 7245 تن و با قلمرو حکومتش 10935 تن میباشد. این قصبه قلاع و ابنیه و کلیساهای تاریخی دارد. راگوزه در قرن هفتم میلادی اهمیت بازرگانی بسیاری داشت و بصورت جمهوری مستقل کوچکی اداره میشد سپس هم مدتی با پرداخت خراج بدولت عثمانی و جمهوری وندیک باستقلال ضعیف خود ادامه میداد ولی اکنون با اینکه مهمترین بندر دالماسی بشمار میرود اهمیت سابق خود را از دست داده است. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
قصبه ای است در ایالت سیراگوز سیسیل ایتالیا که 45000 تن جمعیت دارد. این قصبه دارای کارخانه های نساجی ابریشم، روغن زیتون و غیره میباشد. پل دو طبقه ای بر روی رودخانه ارمینو که از این قصبه می گذرد در آن بنا شده است. قصبۀ دیگری بهمین نام در پانصدگزی جنوبی آن وجود دارد که 6380 تن سکنه دارد. قصبۀ اول را راگوزۀ علیا و دومی را راگوزۀ سفلی نامند. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
قصبه ای است در ایالت سیراگوز سیسیل ایتالیا که 45000 تن جمعیت دارد. این قصبه دارای کارخانه های نساجی ابریشم، روغن زیتون و غیره میباشد. پل دو طبقه ای بر روی رودخانه ارمینو که از این قصبه می گذرد در آن بنا شده است. قصبۀ دیگری بهمین نام در پانصدگزی جنوبی آن وجود دارد که 6380 تن سکنه دارد. قصبۀ اول را راگوزۀ علیا و دومی را راگوزۀ سفلی نامند. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3)
پراغه، (قاموس الاعلام)، اصل آن در زبان چک پراها پایتخت چکواسلواکی و بوهم است بر ساحل ملداو و 850000 تن سکنه و دانشگاهی معروف دارد و آرشوک نشین است، پراگ شهری صنعتی است، از آثار مهم آن پلی زیبا بر رود ملداو و قصر سلطنتی و کلیسای سن ویت است
پراغه، (قاموس الاعلام)، اصل آن در زبان چِک پراها پایتخت چکواسلواکی و بوهم است بر ساحل ملداو و 850000 تن سکنه و دانشگاهی معروف دارد و آرشوک نشین است، پراگ شهری صنعتی است، از آثار مهم آن پلی زیبا بر رود ملداو و قصر سلطنتی و کلیسای سن ویت است
رگ. نام قدیم شهر ری. داریوش در کتیبۀ بیستون شهر ری را رگ نامیده، در اوستا هم نام آن چنین است و نویسندگان قدیم نام آن را راگس ضبط کرده اند. (ایران باستان ج 3 ص 2216)
رگ. نام قدیم شهر ری. داریوش در کتیبۀ بیستون شهر ری را رَگ َ نامیده، در اوستا هم نام آن چنین است و نویسندگان قدیم نام آن را راگس ضبط کرده اند. (ایران باستان ج 3 ص 2216)
سر، مطلب پوشیده و پنهان در دل کسی که پیشه اش کارهای ساختمانی است، بنا، گلکار، والادگر، بمعنی بزرگتر و رئیس بنایان و همچنین بمعنای پوشیده و پنهان هم گویند
سر، مطلب پوشیده و پنهان در دل کسی که پیشه اش کارهای ساختمانی است، بنا، گلکار، والادگر، بمعنی بزرگتر و رئیس بنایان و همچنین بمعنای پوشیده و پنهان هم گویند