هرزه، یاوه حرف بی ربط و بی معنی، سخن بیهوده و بی سر و ته، چرند، یاوه، ژاژ، ژاژه، چرند و پرند، دری وری، جفنگ، چرت، شرّ و ور، کلپتره، چرت و پرت، فلاده، ترّهه
هرزه، یاوه حرف بی ربط و بی معنی، سخن بیهوده و بی سر و ته، چَرَند، یاوِه، ژاژ، ژاژه، چَرَند و پَرَند، دَری وَری، جَفَنگ، چِرت، شِرّ و وِر، کَلپَترِه، چِرت و پِرت، فَلادِه، تَرَّهِه
بسیبسه. در مغرب به بسیبس و نویفع معروف است و مردم بجایه (در اسپانیا) دانۀ آن را کمون الجبل (زیره کوهی) نامند و آن را در طبخ و معالجات بکار برند. (از دزی ج 1 ص 83). و رجوع به کمون و کمون الجبل و زیره شود، تأنیث بسیل. تلخی مزۀ چیزی. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (آنندراج) ، پس ماندۀ هر چیز. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (آنندراج). باقی نبیذ در قنینه. (مهذب الاسماء). رجوع به بسیل شود، نوعی از باقلای صحرایی باشد کوچکتر از باقلای خوردن، اگر زنان آن را بپزند و بخورند، شیر ایشان زیاده شود. (برهان). نوعی از باقلای صحرایی کوچکتر از باقلای رسمی، گویند مدر شیر است. (ناظم الاطباء) (انجمن آرا) (آنندراج). نوعی نخود است سبز و در مصر آن را از نوع دیگر که معروف به جلبانست بهتر شمارند. (ابن بیطار متن عربی ص 95 و ترجمه فرانسوی ص 227). بلغت مصری نوعی از جلبانست و آن خلربری است در نهایت تلخی. و رجوع به بسیل شود
بسیبسه. در مغرب به بسیبس و نُوَیفَع معروف است و مردم بجایه (در اسپانیا) دانۀ آن را کمون الجبل (زیره کوهی) نامند و آن را در طبخ و معالجات بکار برند. (از دزی ج 1 ص 83). و رجوع به کمون و کمون الجبل و زیره شود، تأنیث بسیل. تلخی مزۀ چیزی. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (آنندراج) ، پس ماندۀ هر چیز. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) (آنندراج). باقی نبیذ در قنینه. (مهذب الاسماء). رجوع به بسیل شود، نوعی از باقلای صحرایی باشد کوچکتر از باقلای خوردن، اگر زنان آن را بپزند و بخورند، شیر ایشان زیاده شود. (برهان). نوعی از باقلای صحرایی کوچکتر از باقلای رسمی، گویند مدر شیر است. (ناظم الاطباء) (انجمن آرا) (آنندراج). نوعی نخود است سبز و در مصر آن را از نوع دیگر که معروف به جلبانست بهتر شمارند. (ابن بیطار متن عربی ص 95 و ترجمه فرانسوی ص 227). بلغت مصری نوعی از جلبانست و آن خلربری است در نهایت تلخی. و رجوع به بسیل شود
ببس الرومی الاسکندرانی. از مشاهیر ریاضی دانان اسکندریه بود که در اواخر قرن چهارم میلادی زندگی میکرد. از آثار او کتاب جوامع ریاضی است که در هشت جزو و اصلاً برای توضیح مشکلترین کتب ریاضی متقدمین نوشته شده بود و معالوصف حاوی مسائل و نظرهای تازه ای نیز بود. ازین کتاب اکنون غیر از جزء اول و قسمتی از جزء دوم چیزی در دست نیست. مؤلفین اسلامی دو کتاب از او اسم برده اند، یکی تفسیر کتاب بطلمیوس فی تسطیح الکره که ثابت بن قره آن را به عربی درآورد و دیگر تفسیر مقالۀ دهم از اقلیدس در دو مقاله. (از تاریخ علوم عقلی تألیف ذبیح الله صفا ص 111)
ببس الرومی الاسکندرانی. از مشاهیر ریاضی دانان اسکندریه بود که در اواخر قرن چهارم میلادی زندگی میکرد. از آثار او کتاب جوامع ریاضی است که در هشت جزو و اصلاً برای توضیح مشکلترین کتب ریاضی متقدمین نوشته شده بود و معالوصف حاوی مسائل و نظرهای تازه ای نیز بود. ازین کتاب اکنون غیر از جزء اول و قسمتی از جزء دوم چیزی در دست نیست. مؤلفین اسلامی دو کتاب از او اسم برده اند، یکی تفسیر کتاب بطلمیوس فی تسطیح الکره که ثابت بن قره آن را به عربی درآورد و دیگر تفسیر مقالۀ دهم از اقلیدس در دو مقاله. (از تاریخ علوم عقلی تألیف ذبیح الله صفا ص 111)
در عربی بزباز. (برهان). یک نوع گیاه معطر. (ناظم الاطباء). به عربی دوایی است که آن را بزباز و بسباسه هم گویند. (شعوری ج 1 ورق 168). بسباس، بسباسه، بسبس، رازیانج. (دزی ج 1 ص 83). رازیانه. رازیانج انکزان. نامی است که در مغرب و اسپانیا به رازیانج میدهند. (ابن بیطار ص 95 و ترجمه فرانسوی آن ج 1 ص 227). لفظ مذکور معرب بزباز است نه فارسی. (فرهنگ نظام). درصیدنۀ ابوریحان آمده است که برگ جوز بویا را چون از درخت جدا سازند بسباس گویند و بگفتۀ دیگر جوز بویا و بسباس از یک درخت است که در اقاصی بلاد هند بود برخی منبت آن را سور و برخی زمین جاوه دانسته اند. بسباس را به رومی زادیقوس گویندو به سریانی بسباس. و منقول مخلصی آورده اند که او را به یونانی طریفولیا و طریفولین گوید. و فرازی گوید اهل هند و سند آن را جادوبوی گویند و به پارسی سبزدار نامند و بقول بعضی به هندی آن را ابرسناروا (کذا) گویند. (از ترجمه صیدنه نسخۀ خطی کتابخانه مؤلف). و رجوع به بسباسه شود. - بسباس صخری، بسباس بحری. بسباس هند. (دزی ج 1)
در عربی بزباز. (برهان). یک نوع گیاه معطر. (ناظم الاطباء). به عربی دوایی است که آن را بزباز و بسباسه هم گویند. (شعوری ج 1 ورق 168). بسباس، بسباسه، بسبس، رازیانج. (دزی ج 1 ص 83). رازیانه. رازیانج انکزان. نامی است که در مغرب و اسپانیا به رازیانج میدهند. (ابن بیطار ص 95 و ترجمه فرانسوی آن ج 1 ص 227). لفظ مذکور معرب بزباز است نه فارسی. (فرهنگ نظام). درصیدنۀ ابوریحان آمده است که برگ جوز بویا را چون از درخت جدا سازند بسباس گویند و بگفتۀ دیگر جوز بویا و بسباس از یک درخت است که در اقاصی بلاد هند بود برخی منبت آن را سور و برخی زمین جاوه دانسته اند. بسباس را به رومی زادیقوس گویندو به سریانی بسباس. و منقول مخلصی آورده اند که او را به یونانی طریفولیا و طریفولین گوید. و فرازی گوید اهل هند و سند آن را جادوبوی گویند و به پارسی سبزدار نامند و بقول بعضی به هندی آن را ابرسناروا (کذا) گویند. (از ترجمه صیدنه نسخۀ خطی کتابخانه مؤلف). و رجوع به بسباسه شود. - بسباس صخری، بسباس بحری. بسباس هند. (دزی ج 1)
احمد بن محمد بن ابی نصر بسبی (از محدثان بود) و بر حسب نقل سمعانی از ابوکامل بصیری منسوب به بسبه از قرای بخاراست. (از معجم البلدان). و رجوع به اللباب ص 121شود
احمد بن محمد بن ابی نصر بسبی (از محدثان بود) و بر حسب نقل سمعانی از ابوکامل بصیری منسوب به بسبه از قرای بخاراست. (از معجم البلدان). و رجوع به اللباب ص 121شود
بنت منقذالتمیمیه نام افسانه ای زنی شوم که شوهرش را سه دعای مستجاب بخشیدند. او گفت دعایی کن تا مرا حق تعالی خوبروتر از زنان بنی اسرائیل گرداند. مرد دعا کرد و تیر دعای او به هدف اجابت رسید. زن از وی برگشته ارادۀ گناه و سیآت کرد. آنگاه مرد دعای بد کرد تا زن به سگ مادۀ بسیارآواز مسخ گردید. پسران شکایت پیش پدر آوردند که مردم ما را عیب میکنند دعایی کن تا اﷲ تعالی او را بحالت اصلی بازگرداند. مرد باز دعا کرد و هر سه دعای او بشومی آن زن بباد رفت و از اینجاست که گویند: اشأم من البسوس. نام زنی است از بنی اسرائیل که سه دعای مستجاب شوهرش را ضایع و باطل کرد و در شآمت و حماقت ضرب المثل گشت. (فرهنگ نظام). نام زنی است از بنی اسرائیل که شوهرش را سه دعا مستجاب شده بود و بشئومت و حماقت آن زن هر سه دعای او بی موقع ضایع و هدر شد. (آنندراج). رجوع به مادۀ بعد شود، تدارک. ساز کارداشتن: داری ازین خوی مخالف بسیچ گرمی و صدجبه و سردی و هیچ. نظامی. - بسیج شدن، بسیچ شدن، آماده شدن: از آن پیش کاین کارها شد بسیچ نبد خوردنیها جز از میوه هیچ. فردوسی. کوهی از قیرپیچ پیچ شده به شکار افکنی بسیج شده. نظامی. - بسیج کردن، مهیا کردن، آماده کردن. به مجاز، مقدر کردن: نمانم که رستم برآساید ایچ همه جنگ را کرد باید بسیچ. فردوسی. برآرای کار و میاسای هیچ که من رزم را کرد خواهم بسیچ. فردوسی. کنون تا کنم کارها را بسیچ شما رزم ایران مجویید هیچ. فردوسی. ملک برفت و علامت بدان سپاه نمود بدان زمان که بسیج بهار کرد بهار. فرخی. چو رایت منصور... بسیچ حضرت معمور کرد... (تاریخ بیهقی). همه بسیج رفتن کردند. (تاریخ بیهقی). همیشه کمان بر زه آورده باش بسیج کمین گاهها کرده باش. اسدی (گرشاسب نامه). کره تا در سرای بومره است تا به صد سال همچنان کره است گر کندکوسه سوی گور بسیچ جدّه جز نوخطش نخواهد هیچ. سنایی. ومصاف بیاراست و جنگ را بسیج کرد. (ترجمه تاریخ یمینی). چون امیر ناصرالدین از آن حال آگاه شد بسیج کارها کرده لشکر فراهم آورد. (ترجمه تاریخ یمینی). ابوعلی و ابوسهل برفته اند لیکن ابونصر و ابوریحان و ابوالخیر بسیچ می کنند که پیش خدمت آیند. (چهارمقاله). به خیل و عدت و لشکر چه حاجت است او را که ملک گیری او را خدای کرد بسیج. (از معیار جمالی). - بسیج فرمودن، بسیج کردن: ز نزدش نجنبید گرشاسب هیچ نفرمود کس را به خونش بسیچ. اسدی. و رجوع به بسیج کردن شود. - دانش بسیج، آنکه دانش سازد و اندوزد: شه از گفت آن مرد دانش بسیج. نظامی. - گردش بسیچ، آمادۀ گردش: ترازوی گردون گردش بسیچ نماند و نماند نسنجیده هیچ. نظامی (از سروری). ، قصد و اراده. (برهان). قصد و اراده و عزم و عزیمت. (ناظم الاطباء). عزیمت و اندیشه و قصد. (مؤید الفضلاء). قصد. (فرهنگ نظام) (جهانگیری). قصد و اراده و تیاری. (غیاث) (ارمغان آصفی) .آهنگ. نیت. غرض. مراد. مقصود. کام. آرزو: بود بسیجم که درین یک دو ماه تازه کنم عهد زمین بوس شاه. نظامی. - بسیج آوردن، بسیج کردن. قصد کردن: سوی مخزن آوردم اول بسیچ که سستی نکردم در آن کار هیچ. نظامی (از ارمغان آصفی). - بسیج داشتن، قصد داشتن. نیت داشتن: بهر نیک و هر بد که دارد بسیچ نگیرد بیک سان برآرام هیچ. اسدی. خاقانی اگر بسیج رفتن داری در ره چو پیاده هفت مسکن داری فرزین نتوانی شدن ابریشم از آنک در راه بسی سپاه رهزن داری. خاقانی. رو که سوی راستی بسیج نداری مایه بجز طبع پیچ پیچ نداری. خاقانی. - بسیج کردن، عزیمت کردن. قصد کردن. آهنگ کردن: که از رای او سر نپیچم به هیچ باین آرزو کرد زی من بسیچ. فردوسی. فروجست رستم ببوسید تخت بسیج گذر کرد و بربست رخت. فردوسی. ببخشایش جانور کن بسیچ به ناجانور برمبخشای هیچ. نظامی. بسیج سخن گفتن آنگاه کن که دانی که در کار گیرد سخن. (گلستان). - ، به مجاز، ساز سفر مرگ کردن: که چندین ز تیمار و دردم مپیچ که روزی دو پیش از تو کردم بسیچ. سعدی (بوستان). - بسیج سفر کردن، قصدسفر کردن. تصمیم سفر گزیدن: بسیج سفر کردم اندر نفس بیابان گرفتم چو مرغ از قفس. سعدی (بوستان). - بسیج راه سفر کردن،آهنگ حرکت کردن. قصد سفر کردن: نماز شام چوکردم بسیج راه سفر درآمد از درم آن سروقد سیمین بر. انوری (از صحاح الفرس). - بسیج کنان، قصدکنان: کوهه بر کوهه پیچ پیچ کنان بر صعود فلک بسیچ کنان. نظامی. - بسیج گرفتن، قصد کردن: نگویم سخنهای بیهوده هیچ به بیهوده گفتن نگیرم بسیچ. (یوسف زلیخا). ، {{اسم}} ساز راه. (فرهنگ خطی). ساز و تدارک. ساز زندگی. ساز سفر. ساز کارها باشد. (معیار جمالی) (از فرهنگ سروری: بسیج) ساز. رخت سفر واسباب و سامان. (ناظم الاطباء) : از آن پس بسیج شدن ساختند به یک هفته زان بار پرداختند. (یوسف و زلیخا). اگرچندشان زاب خیزد بسیج هوا چون نباشد نرویند هیچ. اسدی (گرشاسب نامه). یگانه فرستش بسیجی مساز که هست آنچه باید چو آید فراز. اسدی (گرشاسب نامه). زیرا که بترسد ز ره مسافر هرگه که بسیج سفرنباشد. ناصرخسرو. بگشاد خون ز چشم من آن یار سیم بر چون بر بسیج رفتن بستم همی کمر. مسعودسعد. راه رو را بسیج ره شرطست ناقه راندن ز بیمگه شرطست. نظامی. سخن چون گفته شد گوینده برخاست بسیج راه کرد از هر دری راست. نظامی. ور منجم گویدت امروز هیچ آنچنان کاری مکن اندربسیچ. مولوی. ، کنایه از مرگ: - روزگاربسیچ، زمان مرگ: چو گیتی ببخشی میاسای هیچ که آمد ترا روزگار بسیچ. فردوسی. ، {{نعت فاعلی}} بمعنی اسم فاعل نیز آمده که سازگار کننده باشد. (سروری: بسیج). تهیه بیننده و آماده شونده و قصدکننده. (فرهنگ نظام)، {{نعت مفعولی}} ساخته و پرداخته و آماده شده. (شعوری ج 1 ورق 155: بسیج). مجهز و آماده: چراغیست مر تیره شب را بسیچ به بد تا توانی تو هرگز مپیچ. فردوسی. گفتگو بسیار گشت و خلق گیج در سر و پایان این چرخ بسیج. مولوی. ، {{فعل}} امر بدین معنی هم آمده یعنی آماده شو و کارسازی کن. (برهان). بمعنی امر نیز آمده از بسیجیدن، یعنی آماده شو و کار ساز کن. (از انجمن آرا) (آنندراج). امر به ساز کار نیز آمده. (سروری: بسیج). تهیه کن و کار ساز و قصد کن. (فرهنگ نظام: بسیچ). رجوع به بسیچیدن و بسیجیدن شود، به مجاز، جنگ: تو خیره سری کار نادیده هیچ (گیو به پسرش) ندانی تو آیین رزم و بسیچ. فردوسی. نشاید درنگ اندرین کار هیچ که خام آید آسایش اندر بسیچ. فردوسی. چنین گفت کامشب مجنبید هیچ نه خواب و نه آسایش اندر بسیج. فردوسی. ، مبیلیزاسیون، یعنی آماده ساختن نیروی نظامی و تمام ساز و برگ سفر و جنگ. تجهیزات. (واژه های فرهنگستان ایران). تهیه و ساز جنگ. (شعوری)، سلاح و ساز و جوشن. (ناظم الاطباء). - روز بسیج، روز مجهز شدن برای جنگ. به مجاز، روز جنگ: دریغش نیاید (سلطان محمود) ز بخشیدن ایچ نه آرام گیرد به روز بسیچ. فردوسی. - وقت بسیج، زمان بسیج. زمان جنگ. -، هنگام مردن: گفت اگر بایدت بوقت بسیچ آن کنم کین برش نباشد هیچ. نظامی (هفت پیکر ص 62). ای طبل بلندبانگ در باطن هیچ بی توشه چه تدبیر کنی وقت بسیچ. سعدی (گلستان)
بنت منقذالتمیمیه نام افسانه ای زنی شوم که شوهرش را سه دعای مستجاب بخشیدند. او گفت دعایی کن تا مرا حق تعالی خوبروتر از زنان بنی اسرائیل گرداند. مرد دعا کرد و تیر دعای او به هدف اجابت رسید. زن از وی برگشته ارادۀ گناه و سیآت کرد. آنگاه مرد دعای بد کرد تا زن به سگ مادۀ بسیارآواز مسخ گردید. پسران شکایت پیش پدر آوردند که مردم ما را عیب میکنند دعایی کن تا اﷲ تعالی او را بحالت اصلی بازگرداند. مرد باز دعا کرد و هر سه دعای او بشومی آن زن بباد رفت و از اینجاست که گویند: اشأم من البسوس. نام زنی است از بنی اسرائیل که سه دعای مستجاب شوهرش را ضایع و باطل کرد و در شآمت و حماقت ضرب المثل گشت. (فرهنگ نظام). نام زنی است از بنی اسرائیل که شوهرش را سه دعا مستجاب شده بود و بشئومت و حماقت آن زن هر سه دعای او بی موقع ضایع و هدر شد. (آنندراج). رجوع به مادۀ بعد شود، تدارک. ساز کارداشتن: داری ازین خوی مخالف بسیچ گرمی و صدجبه و سردی و هیچ. نظامی. - بسیج شدن، بسیچ شدن، آماده شدن: از آن پیش کاین کارها شد بسیچ نبد خوردنیها جز از میوه هیچ. فردوسی. کوهی از قیرپیچ پیچ شده به شکار افکنی بسیج شده. نظامی. - بسیج کردن، مهیا کردن، آماده کردن. به مجاز، مقدر کردن: نمانم که رستم برآساید ایچ همه جنگ را کرد باید بسیچ. فردوسی. برآرای کار و میاسای هیچ که من رزم را کرد خواهم بسیچ. فردوسی. کنون تا کنم کارها را بسیچ شما رزم ایران مجویید هیچ. فردوسی. ملک برفت و علامت بدان سپاه نمود بدان زمان که بسیج بهار کرد بهار. فرخی. چو رایت منصور... بسیچ حضرت معمور کرد... (تاریخ بیهقی). همه بسیج رفتن کردند. (تاریخ بیهقی). همیشه کمان بر زه آورده باش بسیج کمین گاهها کرده باش. اسدی (گرشاسب نامه). کره تا در سرای بومره است تا به صد سال همچنان کره است گر کندکوسه سوی گور بسیچ جدّه جز نوخطش نخواهد هیچ. سنایی. ومصاف بیاراست و جنگ را بسیج کرد. (ترجمه تاریخ یمینی). چون امیر ناصرالدین از آن حال آگاه شد بسیج کارها کرده لشکر فراهم آورد. (ترجمه تاریخ یمینی). ابوعلی و ابوسهل برفته اند لیکن ابونصر و ابوریحان و ابوالخیر بسیچ می کنند که پیش خدمت آیند. (چهارمقاله). به خیل و عدت و لشکر چه حاجت است او را که ملک گیری او را خدای کرد بسیج. (از معیار جمالی). - بسیج فرمودن، بسیج کردن: ز نزدش نجنبید گرشاسب هیچ نفرمود کس را به خونش بسیچ. اسدی. و رجوع به بسیج کردن شود. - دانش بسیج، آنکه دانش سازد و اندوزد: شه از گفت آن مرد دانش بسیج. نظامی. - گردش بسیچ، آمادۀ گردش: ترازوی گردون گردش بسیچ نماند و نماند نسنجیده هیچ. نظامی (از سروری). ، قصد و اراده. (برهان). قصد و اراده و عزم و عزیمت. (ناظم الاطباء). عزیمت و اندیشه و قصد. (مؤید الفضلاء). قصد. (فرهنگ نظام) (جهانگیری). قصد و اراده و تیاری. (غیاث) (ارمغان آصفی) .آهنگ. نیت. غرض. مراد. مقصود. کام. آرزو: بود بسیجم که درین یک دو ماه تازه کنم عهد زمین بوس شاه. نظامی. - بسیج آوردن، بسیج کردن. قصد کردن: سوی مخزن آوردم اول بسیچ که سستی نکردم در آن کار هیچ. نظامی (از ارمغان آصفی). - بسیج داشتن، قصد داشتن. نیت داشتن: بهر نیک و هر بد که دارد بسیچ نگیرد بیک سان برآرام هیچ. اسدی. خاقانی اگر بسیج رفتن داری در ره چو پیاده هفت مسکن داری فرزین نتوانی شدن ابریشم از آنک در راه بسی سپاه رهزن داری. خاقانی. رو که سوی راستی بسیج نداری مایه بجز طبع پیچ پیچ نداری. خاقانی. - بسیج کردن، عزیمت کردن. قصد کردن. آهنگ کردن: که از رای او سر نپیچم به هیچ باین آرزو کرد زی من بسیچ. فردوسی. فروجست رستم ببوسید تخت بسیج گذر کرد و بربست رخت. فردوسی. ببخشایش جانور کن بسیچ به ناجانور برمبخشای هیچ. نظامی. بسیج سخن گفتن آنگاه کن که دانی که در کار گیرد سخن. (گلستان). - ، به مجاز، ساز سفر مرگ کردن: که چندین ز تیمار و دردم مپیچ که روزی دو پیش از تو کردم بسیچ. سعدی (بوستان). - بسیج سفر کردن، قصدسفر کردن. تصمیم سفر گزیدن: بسیج سفر کردم اندر نفس بیابان گرفتم چو مرغ از قفس. سعدی (بوستان). - بسیج راه سفر کردن،آهنگ حرکت کردن. قصد سفر کردن: نماز شام چوکردم بسیج راه سفر درآمد از درم آن سروقد سیمین بر. انوری (از صحاح الفرس). - بسیج کنان، قصدکنان: کوهه بر کوهه پیچ پیچ کنان بر صعود فلک بسیچ کنان. نظامی. - بسیج گرفتن، قصد کردن: نگویم سخنهای بیهوده هیچ به بیهوده گفتن نگیرم بسیچ. (یوسف زلیخا). ، {{اِسم}} ساز راه. (فرهنگ خطی). ساز و تدارک. ساز زندگی. ساز سفر. ساز کارها باشد. (معیار جمالی) (از فرهنگ سروری: بسیج) ساز. رخت سفر واسباب و سامان. (ناظم الاطباء) : از آن پس بسیج شدن ساختند به یک هفته زان بار پرداختند. (یوسف و زلیخا). اگرچندشان زاب خیزد بسیج هوا چون نباشد نرویند هیچ. اسدی (گرشاسب نامه). یگانه فرستش بسیجی مساز که هست آنچه باید چو آید فراز. اسدی (گرشاسب نامه). زیرا که بترسد ز ره مسافر هرگه که بسیج سفرنباشد. ناصرخسرو. بگشاد خون ز چشم من آن یار سیم بر چون بر بسیج رفتن بستم همی کمر. مسعودسعد. راه رو را بسیج ره شرطست ناقه راندن ز بیمگه شرطست. نظامی. سخن چون گفته شد گوینده برخاست بسیج راه کرد از هر دری راست. نظامی. ور منجم گویدت امروز هیچ آنچنان کاری مکن اندربسیچ. مولوی. ، کنایه از مرگ: - روزگاربسیچ، زمان مرگ: چو گیتی ببخشی میاسای هیچ که آمد ترا روزگار بسیچ. فردوسی. ، {{نعت فاعِلی}} بمعنی اسم فاعل نیز آمده که سازگار کننده باشد. (سروری: بسیج). تهیه بیننده و آماده شونده و قصدکننده. (فرهنگ نظام)، {{نعت مَفعولی}} ساخته و پرداخته و آماده شده. (شعوری ج 1 ورق 155: بسیج). مجهز و آماده: چراغیست مر تیره شب را بسیچ به بد تا توانی تو هرگز مپیچ. فردوسی. گفتگو بسیار گشت و خلق گیج در سر و پایان این چرخ بسیج. مولوی. ، {{فِعل}} امر بدین معنی هم آمده یعنی آماده شو و کارسازی کن. (برهان). بمعنی امر نیز آمده از بسیجیدن، یعنی آماده شو و کار ساز کن. (از انجمن آرا) (آنندراج). امر به ساز کار نیز آمده. (سروری: بسیج). تهیه کن و کار ساز و قصد کن. (فرهنگ نظام: بسیچ). رجوع به بسیچیدن و بسیجیدن شود، به مجاز، جنگ: تو خیره سری کار نادیده هیچ (گیو به پسرش) ندانی تو آیین رزم و بسیچ. فردوسی. نشاید درنگ اندرین کار هیچ که خام آید آسایش اندر بسیچ. فردوسی. چنین گفت کامشب مجنبید هیچ نه خواب و نه آسایش اندر بسیج. فردوسی. ، مبیلیزاسیون، یعنی آماده ساختن نیروی نظامی و تمام ساز و برگ سفر و جنگ. تجهیزات. (واژه های فرهنگستان ایران). تهیه و ساز جنگ. (شعوری)، سلاح و ساز و جوشن. (ناظم الاطباء). - روز بسیج، روز مجهز شدن برای جنگ. به مجاز، روز جنگ: دریغش نیاید (سلطان محمود) ز بخشیدن ایچ نه آرام گیرد به روز بسیچ. فردوسی. - وقت بسیج، زمان بسیج. زمان جنگ. -، هنگام مردن: گفت اگر بایدت بوقت بسیچ آن کنم کین برش نباشد هیچ. نظامی (هفت پیکر ص 62). ای طبل بلندبانگ در باطن هیچ بی توشه چه تدبیر کنی وقت بسیچ. سعدی (گلستان)
شتر ماده ای که بی گفتن کلمه بس بس دوشیدن ندهد. (ناظم الاطباء) (از آنندراج). ناقه ای که بی ابساس دوشیدن ندهد. (منتهی الارب). اشتری که شیر ندهد بی نواختن. (مهذب الاسماء)
شتر ماده ای که بی گفتن کلمه بس بس دوشیدن ندهد. (ناظم الاطباء) (از آنندراج). ناقه ای که بی ابساس دوشیدن ندهد. (منتهی الارب). اشتری که شیر ندهد بی نواختن. (مهذب الاسماء)
والی باختر و سردار داریوش سوم در جنگ با اسکندر بود. وی از اقربای داریوش و فرمانده سپاه باختریها، سغدیها، و هندیهای مجاور باختر بود. این سردار خائن به دستیاری نبرزن سرداردیگر داریوش و برازاس والی رخج و سیستان عهد و پیمان بسته و نقشۀ خائنانه ای را پی ریزی کرده بودند که داریوش را دستگیر کنند و اگر اسکندر آنها را تعقیب کرد برای جلب ملاطفت وی ولینعمت خود را باو سپارند و پاداش خیانت خود را دریافت دارند و اگر توانستند از دسترس اسکندر بدور مانند، ممالک داریوش را بین خود تقسیم کنند و بجنگ با اسکندر ادامه دهند. لذا چون شاهنشاه را در ده ملن تنها دیدند او را بزنجیر کشیدند و خزانه و اثاثۀ شاهی را غارت کردند و به راه افتادند. و برای اینکه شاه شناخته نشود ارابه اش را با پوستهای کثیف پوشاندند و اشخاص ناشناس را به گرداگرد او گماشتند. بسوس چون اسکندرو سپاهیانش را نزدیک دید بشاه تکلیف کرد که بر اسب نشیند و با آنها بگریزد و چون شاه پیشنهاد خائنان رانپذیرفت دو تن از غلامان وی را کشتند و اسبانش را زخمی ساختند و زخمهای مهلک بر وی وارد آوردند. پس از انجام دادن خیانت خود شاه را در حال نزع رها کردند و یکی بسوی باختر و دیگری بسوی گرگان گریختند. اسکندر زمانی بر بالین داریوش رسید که وی دیده از جهان فروبسته بود. اسکندر سردار خائن را بی پاداش نگذاشت بدین ترتیب که فرمان داد تا اعضای وی را به شاخه های چند درخت که به نیرو بهم نزدیک ساخته بودند بستند و آنهارا ناگهان رها کردند، بدینسان هر شاخۀ درختی عضوی از اعضای خائن را با خود برد. و بنا بروایتی وی را در همدان به دار آویختند. (از ایران باستان چ 1 ج 2 ص 1379 به بعد). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی ج 2 شود، کار سازکننده را نیز گویند. (برهان). آماده و آماده کننده. (ناظم الاطباء) ، قصد و اراده کننده را گویند. (برهان) ، پوشندۀ ساز جنگ. (ناظم الاطباء)
والی باختر و سردار داریوش سوم در جنگ با اسکندر بود. وی از اقربای داریوش و فرمانده سپاه باختریها، سغدیها، و هندیهای مجاور باختر بود. این سردار خائن به دستیاری نبرزن سرداردیگر داریوش و برازاس والی رُخَج و سیستان عهد و پیمان بسته و نقشۀ خائنانه ای را پی ریزی کرده بودند که داریوش را دستگیر کنند و اگر اسکندر آنها را تعقیب کرد برای جلب ملاطفت وی ولینعمت خود را باو سپارند و پاداش خیانت خود را دریافت دارند و اگر توانستند از دسترس اسکندر بدور مانند، ممالک داریوش را بین خود تقسیم کنند و بجنگ با اسکندر ادامه دهند. لذا چون شاهنشاه را در ده ملن تنها دیدند او را بزنجیر کشیدند و خزانه و اثاثۀ شاهی را غارت کردند و به راه افتادند. و برای اینکه شاه شناخته نشود ارابه اش را با پوستهای کثیف پوشاندند و اشخاص ناشناس را به گرداگرد او گماشتند. بسوس چون اسکندرو سپاهیانش را نزدیک دید بشاه تکلیف کرد که بر اسب نشیند و با آنها بگریزد و چون شاه پیشنهاد خائنان رانپذیرفت دو تن از غلامان وی را کشتند و اسبانش را زخمی ساختند و زخمهای مهلک بر وی وارد آوردند. پس از انجام دادن خیانت خود شاه را در حال نزع رها کردند و یکی بسوی باختر و دیگری بسوی گرگان گریختند. اسکندر زمانی بر بالین داریوش رسید که وی دیده از جهان فروبسته بود. اسکندر سردار خائن را بی پاداش نگذاشت بدین ترتیب که فرمان داد تا اعضای وی را به شاخه های چند درخت که به نیرو بهم نزدیک ساخته بودند بستند و آنهارا ناگهان رها کردند، بدینسان هر شاخۀ درختی عضوی از اعضای خائن را با خود برد. و بنا بروایتی وی را در همدان به دار آویختند. (از ایران باستان چ 1 ج 2 ص 1379 به بعد). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی ج 2 شود، کار سازکننده را نیز گویند. (برهان). آماده و آماده کننده. (ناظم الاطباء) ، قصد و اراده کننده را گویند. (برهان) ، پوشندۀ ساز جنگ. (ناظم الاطباء)
ابن عمروجهنی هم سوگند بنی ساعده بن خزرج. (از الاصابه ج 1 قسم اول ص 186). یکی از انصار و صحابه است و در غزای بدر حضورداشته. (قاموس الاعلام ترکی). و رجوع به منتهی الارب و الاستیعاب و امتاع الاسماع ص 63، 65، 76 و بسبسه شود، بیل زدن و هموار کردن زمین شخم کرده. (ناظم الاطباء). رجوع به بساردن و شعوری ج 1 ورق 207 شود
ابن عمروجُهنی هم سوگند بنی ساعده بن خزرج. (از الاصابه ج 1 قسم اول ص 186). یکی از انصار و صحابه است و در غزای بدر حضورداشته. (قاموس الاعلام ترکی). و رجوع به منتهی الارب و الاستیعاب و امتاع الاسماع ص 63، 65، 76 و بسبسه شود، بیل زدن و هموار کردن زمین شخم کرده. (ناظم الاطباء). رجوع به بساردن و شعوری ج 1 ورق 207 شود
بسبسه بن عمرو بن ثعلبه بن خرسه بن زید... هم سوگند بنی طریف بن الخزرج بن ساعده... بود و بگفتۀ ابن اسحاق وی را بسبس نیز گویند. رجوع به الاصابه ج 1 ص 152. و بسبس بن عمرو والاستیعاب ص 71. و امتاع الاسماع ص 63 شود
بسبسه بن عمرو بن ثعلبه بن خرسه بن زید... هم سوگند بنی طریف بن الخزرج بن ساعده... بود و بگفتۀ ابن اسحاق وی را بسبس نیز گویند. رجوع به الاصابه ج 1 ص 152. و بسبس بن عمرو والاستیعاب ص 71. و امتاع الاسماع ص 63 شود