ادّ. عجب. شگفت، دروغ گفتن، نفاق کردن، پوشیدن. (آنندراج). بپوشیدن، صنعت کردن در سخن و جز آن، خیانت کردن، صاف گردانیدن. (منتهی الارب) ، غش کردن. (تاج المصادر بیهقی) ، خوار داشتن. قال اﷲ تعالی: افبهذا الحدیث انتم مدهنون. (قرآن 81/56). در یک نسخۀ خطی مهذب الاسماء برای کلمه معنی ’دیو’ و در نسخۀ دیگرمعنی ’ونو’ آمده است و شاید هر دو مصحف ریو باشد ادّ. سختی.
اِدّ. عجب. شگفت، دروغ گفتن، نفاق کردن، پوشیدن. (آنندراج). بپوشیدن، صنعت کردن در سخن و جز آن، خیانت کردن، صاف گردانیدن. (منتهی الارب) ، غش کردن. (تاج المصادر بیهقی) ، خوار داشتن. قال اﷲ تعالی: افبهذا الحدیث انتم مدهنون. (قرآن 81/56). در یک نسخۀ خطی مهذب الاسماء برای کلمه معنی ’دیو’ و در نسخۀ دیگرمعنی ’ونو’ آمده است و شاید هر دو مصحف ریو باشد اِدّ. سختی.
دو قریه است بشمال لبنان: نخست بناحیۀ بترون در قضائی به همین نام که در حدود 300 تن سکنه دارد از موارنه. دوم بناحیۀ جبیل سفلی در قضاء کسروان و سکنۀ آن قریب 200 تن از موارنه. (ضمیمۀ معجم البلدان) ، طلا کردن روغن بر خود. (منتهی الارب). روغن مالیدن. خویشتن را بروغن چرب کردن. (تاج المصادر بیهقی)
دو قریه است بشمال لبنان: نخست بناحیۀ بترون در قضائی به همین نام که در حدود 300 تن سکنه دارد از موارنه. دوم بناحیۀ جبیل سفلی در قضاء کسروان و سکنۀ آن قریب 200 تن از موارنه. (ضمیمۀ معجم البلدان) ، طلا کردن روغن بر خود. (منتهی الارب). روغن مالیدن. خویشتن را بروغن چرب کردن. (تاج المصادر بیهقی)
جبرائیل. راهب یسوعی از خاندان ادّۀ مارونیه لبنانیه. او راست: القواعد الجلیهفی علم العربیه که در مطبعهالیسوعیین بیروت در دو جزو بطبع رسیده و طبع دوم آن بسال 1896 میلادی بوده است. تولد وی بسال 1848 و وفات 1914م. (معجم المطبوعات)
جبرائیل. راهب یسوعی از خاندان ادّۀ مارونیه لبنانیه. او راست: القواعد الجلیهفی علم العربیه که در مطبعهالیسوعیین بیروت در دو جزو بطبع رسیده و طبع دوم آن بسال 1896 میلادی بوده است. تولد وی بسال 1848 و وفات 1914م. (معجم المطبوعات)
عبدالقادر بن علی الحسین. نزیل مدینه و خادم فراشه شریفه در حجرۀ نبویه. او راست: اربع رسایل: 1- میزان العدل فی مقاصد احکام الرمل. 2- فواتح الرغائب فی خصوصیات اوقات الکواکب. 3- زهرالمروج فی دلائل البروج. 4- لطائف الأشاره فی خصائص الکواکب السیاره و آن با کتاب شمس المعارف الکبری در بمبئی بسال 1287هجری قمری و در مصر ذیل شمس المعارف الکبری بسال 1318هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات)
عبدالقادر بن علی الحسین. نزیل مدینه و خادم فراشه شریفه در حجرۀ نبویه. او راست: اربع رسایل: 1- میزان العدل فی مقاصد احکام الرمل. 2- فواتح الرغائب فی خصوصیات اوقات الکواکب. 3- زهرالمروج فی دلائل البروج. 4- لطائف الأشاره فی خصائص الکواکب السیاره و آن با کتاب شمس المعارف الکبری در بمبئی بسال 1287هجری قمری و در مصر ذیل شمس المعارف الکبری بسال 1318هجری قمری بطبع رسیده است. (معجم المطبوعات)
جمع واژۀ دهی، شئون. امور: بلعمی... و بوطیب مصعبی... هردو یگانه روزگار بودند در همه ادوات فضل. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 700). وی را (مسعود) دیده اند از بزرگی و شهامت و تفرد وی در همه ادوات سیاست و ریاست او واقف گشته. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 570). چنین کوشک نشان ندهند هیچ جای و هیچ پادشاه چنین بنا نفرمود و همه بدانش و هندسۀ خویش ساخت و خطهای او کشید (مسعود) بدست عالی خویش که در چنین ادوات خصوصاً در هندسه آیتی بود. رضی اﷲ عنه. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 508)، (اصطلاح منطق) حروف معانی. رباطات. و رجوع به اداه شود
جَمعِ واژۀ دَهی، شئون. امور: بلعمی... و بوطیب مصعبی... هردو یگانه روزگار بودند در همه ادوات فضل. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 700). وی را (مسعود) دیده اند از بزرگی و شهامت و تفرد وی در همه ادوات سیاست و ریاست او واقف گشته. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 570). چنین کوشک نشان ندهند هیچ جای و هیچ پادشاه چنین بنا نفرمود و همه بدانش و هندسۀ خویش ساخت و خطهای او کشید (مسعود) بدست عالی خویش که در چنین ادوات خصوصاً در هندسه آیتی بود. رضی اﷲ عنه. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 508)، (اصطلاح منطق) حروف معانی. رباطات. و رجوع به اداه شود
ابن ضرار الضبی. رجوع به عقدالفرید چ محمد سعید العریان ج 6 ص 44 شود، دشوارتر. مکروه تر. سخت تر. واقعۀ عظیم تر: بل الساعه موعدهم والساعه ادهی و امر. (قرآن 46/54). ان ادهی مصیبه نزلت بی ان تصدی و قد عدمت الشبابا. (معجم الادباء چ مارگلیوث ج 1 ص 380 س 12) ابن منصور بن زید بلخی. پدر سلطان ابراهیم که پادشاهی بلخ ترک داده درویشی اختیار کرده بود و قصۀ آن مشهور است. (مؤید الفضلاء). و رجوع به ابراهیم ادهم شود عنبری یا عبدی. ابوعبیدالله المرزبانی در الموشح از او روایت دارد. رجوع به الموشح چ مصر ج 1 ص 130 و 227 شود واعظ، متخلص به عزلتی. او راست: کتاب معیارالعلم والعمل
ابن ضرار الضبی. رجوع به عقدالفرید چ محمد سعید العریان ج 6 ص 44 شود، دشوارتر. مکروه تر. سخت تر. واقعۀ عظیم تر: بل الساعه موعدهم والساعه ادهی و امر. (قرآن 46/54). ان ادهی مصیبه نزلت بی ان تصدی و قد عدمت الشبابا. (معجم الادباء چ مارگلیوث ج 1 ص 380 س 12) ابن منصور بن زید بلخی. پدر سلطان ابراهیم که پادشاهی بلخ ترک داده درویشی اختیار کرده بود و قصۀ آن مشهور است. (مؤید الفضلاء). و رجوع به ابراهیم ادهم شود عنبری یا عبدی. ابوعبیدالله المرزبانی در الموشح از او روایت دارد. رجوع به الموشح چ مصر ج 1 ص 130 و 227 شود واعظ، متخلص به عزلتی. او راست: کتاب معیارالعلم والعمل
ابن حظرۀ لحمی. صحابی است. در علم رجال و حدیث، صحابی جایگاه رفیعی دارد. هر فردی که پیامبر را درک کرده، مسلمان شده و در مسیر اسلام باقی مانده، به عنوان صحابی شناخته می شود. صحابه پل ارتباطی بین پیامبر و نسل های بعدی مسلمانان بودند. شناخت واژه صحابی ما را با بخشی از مهم ترین تحولات صدر اسلام آشنا می کند.
ابن حَظَرَۀ لحمی. صحابی است. در علم رجال و حدیث، صحابی جایگاه رفیعی دارد. هر فردی که پیامبر را درک کرده، مسلمان شده و در مسیر اسلام باقی مانده، به عنوان صحابی شناخته می شود. صحابه پل ارتباطی بین پیامبر و نسل های بعدی مسلمانان بودند. شناخت واژه صحابی ما را با بخشی از مهم ترین تحولات صدر اسلام آشنا می کند.
سیاه. (منتهی الارب). تیره گون: غرۀ بامداد بر صفحۀ ادهم ظلام پیدا گشت. (ترجمه تاریخ یمینی ص 31). رو سفید از قوت بلغم بود باشد از سودا که روی ادهم بود. مولوی.
سیاه. (منتهی الارب). تیره گون: غرۀ بامداد بر صفحۀ ادهم ظلام پیدا گشت. (ترجمه تاریخ یمینی ص 31). رو سفید از قوت بلغم بود باشد از سودا که روی ادهم بود. مولوی.