مقدمه مفهومی تصویر (Image) در محاسبات دیجیتال به نمایشی از داده های بصری گفته می شود که می تواند از پیکسل ها (گرافیک شطرنجی) یا اشکال هندسی (گرافیک برداری) تشکیل شده باشد. این مفهوم در بسیاری از حوزه های فناوری اطلاعات کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش تصویر - در توسعه رابط کاربری - در ذخیره سازی اسناد - در بینایی ماشین - در طراحی بازی ها مثال ها عکس های JPEG - آیکون های PNG - لوگوهای SVG - تصاویر DICOM پزشکی نقش در توسعه ارتباط بصری با کاربر - پردازش و تحلیل داده های تصویری - ذخیره سازی اطلاعات گرافیکی تاریخچه از اولین نمایشگرهای کامپیوتری در دهه 1950 آغاز شد و با فرمت هایی مانند GIF (1987)، JPEG (1992) و PNG (1996) توسعه یافت. تفکیک با Video (دنباله ای از تصاویر) و Graphic (مفهوم کلی تر) متفاوت است. پیاده سازی در HTML با تگ img - در CSS با ویژگی background-image - در پایتون با کتابخانه هایی مانند PIL و OpenCV چالش ها بهینه سازی حجم فایل - حفظ کیفیت - سازگاری بین فرمت ها - پردازش کارآمد نتیجه گیری تصاویر دیجیتال جزء جدایی ناپذیر تجربیات کاربری مدرن و بسیاری از کاربردهای فناوری اطلاعات هستند.
مقدمه مفهومی تصویر (Image) در محاسبات دیجیتال به نمایشی از داده های بصری گفته می شود که می تواند از پیکسل ها (گرافیک شطرنجی) یا اشکال هندسی (گرافیک برداری) تشکیل شده باشد. این مفهوم در بسیاری از حوزه های فناوری اطلاعات کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش تصویر - در توسعه رابط کاربری - در ذخیره سازی اسناد - در بینایی ماشین - در طراحی بازی ها مثال ها عکس های JPEG - آیکون های PNG - لوگوهای SVG - تصاویر DICOM پزشکی نقش در توسعه ارتباط بصری با کاربر - پردازش و تحلیل داده های تصویری - ذخیره سازی اطلاعات گرافیکی تاریخچه از اولین نمایشگرهای کامپیوتری در دهه 1950 آغاز شد و با فرمت هایی مانند GIF (1987)، JPEG (1992) و PNG (1996) توسعه یافت. تفکیک با Video (دنباله ای از تصاویر) و Graphic (مفهوم کلی تر) متفاوت است. پیاده سازی در HTML با تگ img - در CSS با ویژگی background-image - در پایتون با کتابخانه هایی مانند PIL و OpenCV چالش ها بهینه سازی حجم فایل - حفظ کیفیت - سازگاری بین فرمت ها - پردازش کارآمد نتیجه گیری تصاویر دیجیتال جزء جدایی ناپذیر تجربیات کاربری مدرن و بسیاری از کاربردهای فناوری اطلاعات هستند.
مقدمه مفهومی در مهندسی کامپیوتر و پردازش سیگنال، ضربه (Impulse) یا تابع ضربه (Impulse Function) که به آن تابع دلتای دیراک نیز گفته می شود، یک مفهوم ریاضی ایده آل است که برای تحلیل و توصیف سیستم های خطی تغییرناپذیر با زمان (LTI) استفاده می شود. این تابع در زمان صفر مقدار بینهایت دارد و در سایر زمان ها صفر است. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش سیگنال دیجیتال - در تحلیل سیستم های کنترل - در پردازش تصویر - در شبیه سازی سیستم ها - در یادگیری ماشین مثال های واقعی پاسخ ضربه در فیلترهای دیجیتال - تحلیل سیستم های صوتی - تشخیص لبه در تصاویر - مدل سازی شبکه های عصبی نقش در توسعه نرم افزار پایه ای برای طراحی فیلترها - تحلیل عملکرد سیستم ها - پیاده سازی الگوریتم های پردازش سیگنال - بهینه سازی عملکرد تاریخچه و تکامل این مفهوم از کارهای پل دیراک در مکانیک کوانتوم آغاز شد و در دهه 1940 در مهندسی برق و پردازش سیگنال توسعه یافت. با ظهور پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) در دهه 1980 اهمیت بیشتری پیدا کرد. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’پله’’ (Step) که تغییر ناگهانی دارد متفاوت است. همچنین با ’’نویز ضربه ای’’ که یک اختلال است فرق می کند. پیاده سازی در زبان های مختلف در MATLAB: تابع dirac - در پایتون: scipy.signal.unit_impulse - در C++ با کتابخانه های DSP - در جاوا با Apache Commons Math چالش ها و ملاحظات پیاده سازی در سیستم های گسسته - دقت عددی - محاسبات کارآمد - تفسیر نتایج بهترین روش ها استفاده از کتابخانه های استاندارد - درک عمیق ریاضیاتی - اعتبارسنجی نتایج - مستندسازی فرضیات کاربرد در معماری های مدرن در پردازش صوت دیجیتال - در بینایی ماشین - در سیستم های کنترل خودکار - در شبکه های عصبی کانولوشنی نتیجه گیری درک مفهوم ضربه و پاسخ ضربه سیستم ها برای کار با سیستم های پیچیده پردازش سیگنال و کنترل ضروری است و کاربردهای گسترده ای در فناوری های مدرن دارد.
مقدمه مفهومی در مهندسی کامپیوتر و پردازش سیگنال، ضربه (Impulse) یا تابع ضربه (Impulse Function) که به آن تابع دلتای دیراک نیز گفته می شود، یک مفهوم ریاضی ایده آل است که برای تحلیل و توصیف سیستم های خطی تغییرناپذیر با زمان (LTI) استفاده می شود. این تابع در زمان صفر مقدار بینهایت دارد و در سایر زمان ها صفر است. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش سیگنال دیجیتال - در تحلیل سیستم های کنترل - در پردازش تصویر - در شبیه سازی سیستم ها - در یادگیری ماشین مثال های واقعی پاسخ ضربه در فیلترهای دیجیتال - تحلیل سیستم های صوتی - تشخیص لبه در تصاویر - مدل سازی شبکه های عصبی نقش در توسعه نرم افزار پایه ای برای طراحی فیلترها - تحلیل عملکرد سیستم ها - پیاده سازی الگوریتم های پردازش سیگنال - بهینه سازی عملکرد تاریخچه و تکامل این مفهوم از کارهای پل دیراک در مکانیک کوانتوم آغاز شد و در دهه 1940 در مهندسی برق و پردازش سیگنال توسعه یافت. با ظهور پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) در دهه 1980 اهمیت بیشتری پیدا کرد. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’پله’’ (Step) که تغییر ناگهانی دارد متفاوت است. همچنین با ’’نویز ضربه ای’’ که یک اختلال است فرق می کند. پیاده سازی در زبان های مختلف در MATLAB: تابع dirac - در پایتون: scipy.signal.unit_impulse - در C++ با کتابخانه های DSP - در جاوا با Apache Commons Math چالش ها و ملاحظات پیاده سازی در سیستم های گسسته - دقت عددی - محاسبات کارآمد - تفسیر نتایج بهترین روش ها استفاده از کتابخانه های استاندارد - درک عمیق ریاضیاتی - اعتبارسنجی نتایج - مستندسازی فرضیات کاربرد در معماری های مدرن در پردازش صوت دیجیتال - در بینایی ماشین - در سیستم های کنترل خودکار - در شبکه های عصبی کانولوشنی نتیجه گیری درک مفهوم ضربه و پاسخ ضربه سیستم ها برای کار با سیستم های پیچیده پردازش سیگنال و کنترل ضروری است و کاربردهای گسترده ای در فناوری های مدرن دارد.