- کین
- بغض و دشمنی که انسان در دل نگه دارد، دشمنی، عداوت، کینه، جنگ، انتقام
کین ایرج: در موسیقی از الحان سی گانۀ باربد،برای مثال چو کردی «کین ایرج» را سرآغاز / جهان را کین ایرج نوشدی باز (نظامی۱۴ - ۱۸۱)
کین سیاوش: در موسیقی از الحان سی گانۀ باربد، کین سیاووش،برای مثال چو زخمه راندی از کین سیاوش / پر از خون سیاوشان شدی گوش (نظامی۱۴ - ۱۸۱)
کین سیاووش: در موسیقی از الحان سی گانۀ باربد، کین سیاوش
کین آختن: کینه کشیدن، انتقام گرفتن، کنایه از جنگ کردنبرای مثال همی برد بر هر سوی تاختن / بدان تاختن بود کین آختن (فردوسی - ۸/۲۲۰)
معنی کین - جستجوی لغت در جدول جو
- کین
- مخفف که این عداوت، دشمنی
- کین
- عداوت، دشمنی
پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما
گنک
منفرد، مفرد
پابرجا، استوار
زیرک هشیار
نوعی از کشیده و زرکش دوزی و بخیه دوزی
زیرین
ارزن
کارد
زیرین، فرودین
امیر، دلاور، بهادر، امرایی که به حکمرانی ولایتی منصوب می شدند، تگین
بنده، غلام
امیر، دلاور، بهادر، امرایی که به حکمرانی ولایتی منصوب می شدند، تگین
بنده، غلام
نمدی که از پشم گوسفند می مالند
جا گرفته، جای گیر، صاحب پایگاه و منزلت
محکم و استوار، پابرجا، ثابت و برقرار، باوقار
نمد که از پشم گوسفند مالند: همی تا بود نزد اهل خرد سقرلاط افزون بها از لکین... . (پور بهای جامی جها)
مکان دارنده و صاحب مکان
کارد، چاقو
کینماتوفون (Cinematophone) یکی از دستگاه های مخترعانه است که در تلاش برای ادغام صدا و تصویر در سینما بوده است. این دستگاه به طور خاص در دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط مخترعان مختلفی توسعه یافته است و سعی داشته است تا با هماهنگ کردن فیلم با صدا، تجربه سینمایی را برای تماشاگران بهبود بخشد.
در آن زمان، صدا و تصویر به طور جداگانه ضبط می شدند و پخش فیلم با صدا به چالشی برای صنعت سینما تبدیل شده بود. کینماتوفون به عنوان یکی از تلاش هایی برای ادغام صدا و تصویر در همان زمان توسعه یافته بود و می توان آن را به عنوان یکی از پیش نهادهای اولیه در راستای ایجاد سینمای صوتی مدرن دانست.
با پیشرفت فناوری و توسعه تکنولوژی های صوتی و تصویری، دستگاه هایی مانند کینماتوفون به مرور زمان جای خود را به سینمای صوتی و تصویری مدرن دادند که به طور کامل صدا و تصویر را در یک فیلم هماهنگ می کنند و تجربه سینمایی را بهبود می بخشند.
دستگاهی که در دوران سینمای صامت استفاده می شد، و جلوه های صوتی ایجاد می کرد.
در آن زمان، صدا و تصویر به طور جداگانه ضبط می شدند و پخش فیلم با صدا به چالشی برای صنعت سینما تبدیل شده بود. کینماتوفون به عنوان یکی از تلاش هایی برای ادغام صدا و تصویر در همان زمان توسعه یافته بود و می توان آن را به عنوان یکی از پیش نهادهای اولیه در راستای ایجاد سینمای صوتی مدرن دانست.
با پیشرفت فناوری و توسعه تکنولوژی های صوتی و تصویری، دستگاه هایی مانند کینماتوفون به مرور زمان جای خود را به سینمای صوتی و تصویری مدرن دادند که به طور کامل صدا و تصویر را در یک فیلم هماهنگ می کنند و تجربه سینمایی را بهبود می بخشند.
دستگاهی که در دوران سینمای صامت استفاده می شد، و جلوه های صوتی ایجاد می کرد.
تنفر
انتقام
کینتوگراف (Kinetograph) یکی از اولین دستگاه های ضبط و نمایش تصاویر متحرک اشاره دارد که توسط توماس ادیسون و ویلیام دیکسون در اواخر قرن 19 میلادی اختراع شد. این دستگاه به همراه `کینتوسکوپ` (Kinetoscope) که دستگاهی برای نمایش این تصاویر بود، به عنوان یکی از مهم ترین پیشرفت های اولیه در صنعت فیلم سازی شناخته می شود.
تاریخچه و عملکرد
اختراع و توسعه:
کینتوگراف توسط ویلیام کندی لوری دیکسون در آزمایشگاه توماس ادیسون در دهه 1890 میلادی اختراع شد. این دستگاه به منظور ثبت تصاویر متحرک بر روی فیلم عکاسی طراحی شده بود.
مکانیزم:
کینتوگراف از یک نوار فیلم حساس به نور استفاده می کرد که از مقابل یک لنز عبور می کرد. فیلم به طور متناوب متوقف می شد تا نور از طریق شاتر به فیلم بتابد و یک تصویر ضبط شود. این فرآیند با سرعت بالا تکرار می شد تا توهم حرکت ایجاد شود.
نمایش:
تصاویر ضبط شده با کینتوگراف از طریق دستگاهی به نام `کینتوسکوپ` به نمایش گذاشته می شدند. کینتوسکوپ یک دستگاه نمایش فیلم بود که افراد می توانستند از طریق یک چشمی به تصاویر متحرک نگاه کنند.
اهمیت تاریخی
کینتوگراف و کینتوسکوپ به عنوان اولین گام های مهم در تاریخ سینما شناخته می شوند. این اختراعات مسیر را برای توسعه فناوری های پیشرفته تر فیلمبرداری و نمایش فیلم هموار کردند و تأثیر بزرگی بر صنعت سرگرمی و فرهنگ عامه داشتند.
تاثیرات و پیشرفت ها
تأثیر بر سینما:
کینتوگراف و کینتوسکوپ پایه گذار تکنولوژی سینما و فیلم های متحرک بودند. این دستگاه ها به مردم امکان مشاهده تصاویر متحرک را برای اولین بار دادند و به زودی به یک شکل محبوب از سرگرمی تبدیل شدند.
پیشرفت های بعدی:
پس از کینتوگراف و کینتوسکوپ، پیشرفت های زیادی در تکنولوژی فیلمبرداری و نمایش فیلم انجام شد. از جمله این پیشرفت ها می توان به اختراع پروژکتورهای فیلم، فیلم های رنگی، و صدای همزمان اشاره کرد.
کینتوگراف به عنوان یکی از اختراعات مهم در تاریخ فناوری و سینما همچنان دارای اهمیت تاریخی زیادی است و نقش کلیدی در توسعه صنعت فیلم سازی ایفا کرده است. در اصطلاح محاوره ای فارسی به کینه توگراف هم معروف است.
تاریخچه و عملکرد
اختراع و توسعه:
کینتوگراف توسط ویلیام کندی لوری دیکسون در آزمایشگاه توماس ادیسون در دهه 1890 میلادی اختراع شد. این دستگاه به منظور ثبت تصاویر متحرک بر روی فیلم عکاسی طراحی شده بود.
مکانیزم:
کینتوگراف از یک نوار فیلم حساس به نور استفاده می کرد که از مقابل یک لنز عبور می کرد. فیلم به طور متناوب متوقف می شد تا نور از طریق شاتر به فیلم بتابد و یک تصویر ضبط شود. این فرآیند با سرعت بالا تکرار می شد تا توهم حرکت ایجاد شود.
نمایش:
تصاویر ضبط شده با کینتوگراف از طریق دستگاهی به نام `کینتوسکوپ` به نمایش گذاشته می شدند. کینتوسکوپ یک دستگاه نمایش فیلم بود که افراد می توانستند از طریق یک چشمی به تصاویر متحرک نگاه کنند.
اهمیت تاریخی
کینتوگراف و کینتوسکوپ به عنوان اولین گام های مهم در تاریخ سینما شناخته می شوند. این اختراعات مسیر را برای توسعه فناوری های پیشرفته تر فیلمبرداری و نمایش فیلم هموار کردند و تأثیر بزرگی بر صنعت سرگرمی و فرهنگ عامه داشتند.
تاثیرات و پیشرفت ها
تأثیر بر سینما:
کینتوگراف و کینتوسکوپ پایه گذار تکنولوژی سینما و فیلم های متحرک بودند. این دستگاه ها به مردم امکان مشاهده تصاویر متحرک را برای اولین بار دادند و به زودی به یک شکل محبوب از سرگرمی تبدیل شدند.
پیشرفت های بعدی:
پس از کینتوگراف و کینتوسکوپ، پیشرفت های زیادی در تکنولوژی فیلمبرداری و نمایش فیلم انجام شد. از جمله این پیشرفت ها می توان به اختراع پروژکتورهای فیلم، فیلم های رنگی، و صدای همزمان اشاره کرد.
کینتوگراف به عنوان یکی از اختراعات مهم در تاریخ فناوری و سینما همچنان دارای اهمیت تاریخی زیادی است و نقش کلیدی در توسعه صنعت فیلم سازی ایفا کرده است. در اصطلاح محاوره ای فارسی به کینه توگراف هم معروف است.
سینما چشم یا کینو آی (Kino Eye) یک نظریه و سبک سینمایی است که توسط فیلمساز و نظریه پرداز روس، ژیگا ورتوف (Dziga Vertov)، در دهه ۱۹۲۰ معرفی شد. این مفهوم بر اساس باور ورتوف به قدرت دوربین در ثبت واقعیت به روشی که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست، بنا شده است. او معتقد بود که دوربین می تواند ابزاری برای کشف و نمایش حقیقت های پنهان و ناگفته باشد.
ویژگی های کلیدی سینما چشم عبارتند از:
1. مستندسازی واقعیت : استفاده از فیلم به عنوان ابزاری برای ثبت زندگی روزمره و واقعیت های اجتماعی بدون دخالت و تنظیمات مصنوعی. ورتوف به دنبال این بود که دوربین به عنوان `چشم` حقیقت عمل کند.
2. ضد داستان گویی سنتی : ورتوف معتقد بود که داستان های ساختگی و درام های سینمایی سنتی به واقعیت زندگی مردم عادی خیانت می کنند. بنابراین، سینما چشم به جای داستان گویی متداول، به مستندسازی و نمایش واقعیت می پردازد.
3. مونتاژ خلاقانه : ورتوف از مونتاژ به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباطات جدید بین تصاویر و کشف معناهای تازه استفاده می کرد. او باور داشت که مونتاژ می تواند تأثیرات احساسی و معنایی عمیقی را به وجود آورد.
4. دوربین به عنوان یک ابزار علمی : ورتوف دوربین را به عنوان ابزاری علمی برای مشاهده و تحلیل زندگی روزمره می دید. او از تکنیک های مختلف فیلم برداری و مونتاژ برای نمایش واقعیت های پنهان و غیرقابل دیدن توسط چشم انسان استفاده می کرد.
فیلم های مهم این جنبش شامل `مردی با دوربین فیلم برداری` (Man with a Movie Camera) ساخته ژیگا ورتوف است که به عنوان یکی از نمونه های برجسته سینما چشم شناخته می شود. این فیلم به طرز هنرمندانه ای از تکنیک های مونتاژ، فیلم برداری مستند و نوآوری های سینمایی برای نمایش زندگی شهری استفاده می کند.
تئوری سینمایی ژیگاورتوف (Dziga Vertov) ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد شوروی، بعد از انقلاب. در نظر ژیگاورتوف، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله، تغییر زاویه، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد. ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال 1919، گروه سینما – چشم را تشکیل داد و طی سه سال از 1922 یک رشته فیلم خبری، موسوم به سینما – حقیقت تدوین کرد، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود.
ویژگی های کلیدی سینما چشم عبارتند از:
1. مستندسازی واقعیت : استفاده از فیلم به عنوان ابزاری برای ثبت زندگی روزمره و واقعیت های اجتماعی بدون دخالت و تنظیمات مصنوعی. ورتوف به دنبال این بود که دوربین به عنوان `چشم` حقیقت عمل کند.
2. ضد داستان گویی سنتی : ورتوف معتقد بود که داستان های ساختگی و درام های سینمایی سنتی به واقعیت زندگی مردم عادی خیانت می کنند. بنابراین، سینما چشم به جای داستان گویی متداول، به مستندسازی و نمایش واقعیت می پردازد.
3. مونتاژ خلاقانه : ورتوف از مونتاژ به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباطات جدید بین تصاویر و کشف معناهای تازه استفاده می کرد. او باور داشت که مونتاژ می تواند تأثیرات احساسی و معنایی عمیقی را به وجود آورد.
4. دوربین به عنوان یک ابزار علمی : ورتوف دوربین را به عنوان ابزاری علمی برای مشاهده و تحلیل زندگی روزمره می دید. او از تکنیک های مختلف فیلم برداری و مونتاژ برای نمایش واقعیت های پنهان و غیرقابل دیدن توسط چشم انسان استفاده می کرد.
فیلم های مهم این جنبش شامل `مردی با دوربین فیلم برداری` (Man with a Movie Camera) ساخته ژیگا ورتوف است که به عنوان یکی از نمونه های برجسته سینما چشم شناخته می شود. این فیلم به طرز هنرمندانه ای از تکنیک های مونتاژ، فیلم برداری مستند و نوآوری های سینمایی برای نمایش زندگی شهری استفاده می کند.
تئوری سینمایی ژیگاورتوف (Dziga Vertov) ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد شوروی، بعد از انقلاب. در نظر ژیگاورتوف، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله، تغییر زاویه، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد. ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال 1919، گروه سینما – چشم را تشکیل داد و طی سه سال از 1922 یک رشته فیلم خبری، موسوم به سینما – حقیقت تدوین کرد، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود.
کینوتاسکوپ (Kinetoscope) یک دستگاه پیشینه سینما است که در اوایل قرن بیستم توسط توماس ادیسون و ویلیام دیکسون ساخته شد. این دستگاه برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ معرفی شد و به عنوان یکی از اولین ابزارهایی که برای نمایش فیلم به کمک حرکت تصویر (motion pictures) به کار می رفت، شناخته می شود.
کینوتاسکوپ به صورت یک جعبه ای بود که در آن یک فیلم پیچیده شده بود و افراد می توانستند از طریق یک نگهبان نمایش، تصاویر حرکتی را درون آن مشاهده کنند. این دستگاه در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و موجب شروع صنعت سینما به شکلی که امروزه می شناسیم، شد.
پس از کینوتاسکوپ، تکنولوژی سینما به سمت توسعه دوربین های فیلم و نمایشگرهای عمومی حرکت کرد و تا به ابزارهای پیشرفته تری که امکان نمایش فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان را فراهم می کنند، تکامل یافت.
دستگاه جعبه مانند بزرگی بود که به زمین نصب می شد وفقط یک تماشاگر می توانست با پرداخت پول از دریچه ی ویژه به تماشای تصاویر متحرک درون جعبه بپردازد. این دستگاه که نمونه اولیه ی پروژکتورهای فعلی (البته بدون صدا) محسوب می شود، در 31 اگوست 1897 به صورت رسمی ثبت شد
کینوتاسکوپ به صورت یک جعبه ای بود که در آن یک فیلم پیچیده شده بود و افراد می توانستند از طریق یک نگهبان نمایش، تصاویر حرکتی را درون آن مشاهده کنند. این دستگاه در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و موجب شروع صنعت سینما به شکلی که امروزه می شناسیم، شد.
پس از کینوتاسکوپ، تکنولوژی سینما به سمت توسعه دوربین های فیلم و نمایشگرهای عمومی حرکت کرد و تا به ابزارهای پیشرفته تری که امکان نمایش فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان را فراهم می کنند، تکامل یافت.
دستگاه جعبه مانند بزرگی بود که به زمین نصب می شد وفقط یک تماشاگر می توانست با پرداخت پول از دریچه ی ویژه به تماشای تصاویر متحرک درون جعبه بپردازد. این دستگاه که نمونه اولیه ی پروژکتورهای فعلی (البته بدون صدا) محسوب می شود، در 31 اگوست 1897 به صورت رسمی ثبت شد
کینوتاسکوپ (Kinetoscope) یک دستگاه پیشینه سینما است که در اوایل قرن بیستم توسط توماس ادیسون و ویلیام دیکسون ساخته شد. این دستگاه برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ معرفی شد و به عنوان یکی از اولین ابزارهایی که برای نمایش فیلم به کمک حرکت تصویر (motion pictures) به کار می رفت، شناخته می شود.
کینوتاسکوپ به صورت یک جعبه ای بود که در آن یک فیلم پیچیده شده بود و افراد می توانستند از طریق یک نگهبان نمایش، تصاویر حرکتی را درون آن مشاهده کنند. این دستگاه در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و موجب شروع صنعت سینما به شکلی که امروزه می شناسیم، شد.
پس از کینوتاسکوپ، تکنولوژی سینما به سمت توسعه دوربین های فیلم و نمایشگرهای عمومی حرکت کرد و تا به ابزارهای پیشرفته تری که امکان نمایش فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان را فراهم می کنند، تکامل یافت.
دستگاه جعبه مانند بزرگی بود که به زمین نصب می شد وفقط یک تماشاگر می توانست با پرداخت پول از دریچه ی ویژه به تماشای تصاویر متحرک درون جعبه بپردازد. این دستگاه که نمونه اولیه ی پروژکتورهای فعلی (البته بدون صدا) محسوب می شود، در 31 اگوست 1897 به صورت رسمی ثبت شد
کینوتاسکوپ به صورت یک جعبه ای بود که در آن یک فیلم پیچیده شده بود و افراد می توانستند از طریق یک نگهبان نمایش، تصاویر حرکتی را درون آن مشاهده کنند. این دستگاه در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و موجب شروع صنعت سینما به شکلی که امروزه می شناسیم، شد.
پس از کینوتاسکوپ، تکنولوژی سینما به سمت توسعه دوربین های فیلم و نمایشگرهای عمومی حرکت کرد و تا به ابزارهای پیشرفته تری که امکان نمایش فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان را فراهم می کنند، تکامل یافت.
دستگاه جعبه مانند بزرگی بود که به زمین نصب می شد وفقط یک تماشاگر می توانست با پرداخت پول از دریچه ی ویژه به تماشای تصاویر متحرک درون جعبه بپردازد. این دستگاه که نمونه اولیه ی پروژکتورهای فعلی (البته بدون صدا) محسوب می شود، در 31 اگوست 1897 به صورت رسمی ثبت شد
انتقام گرفتن، جنگیدن
احساس دشمنی پیدا کردن
دشمنی ورزیدن، انتقام جستن
انتقام گرفتن، کینه خواستن
انتقام گرفتن، کینه خواستن