صمغی سفید، نرم، خوش بو و شیرین که از درختی خاردار شبیه درخت مورد گرفته می شود و هنگام سوختن بوی خوشی می پراکند و در دندان پزشکی جهت قالب گیری دندان به کار می رفته، بستج، رماس، مصطکی، بستخ، رماست، کندر رومی
صمغی سفید، نرم، خوش بو و شیرین که از درختی خاردار شبیه درخت مورد گرفته می شود و هنگام سوختن بوی خوشی می پراکند و در دندان پزشکی جهت قالب گیری دندان به کار می رفته، بُستَج، رَماس، مَصطَکی، بُستَخ، رَماست، کُندُر رومی
میوۀ سدر، درخت سدر، درختی گرمسیری و تناور با برگ های ریز و میوۀ کوچک و خوردنی که برگ آن برای شستشوی مو به کار می رود، شجر النبق، سدره، سدرة المنتهیٰ
میوۀ سدر، درخت سِدر، درختی گرمسیری و تناور با برگ های ریز و میوۀ کوچک و خوردنی که برگ آن برای شستشوی مو به کار می رود، شَجَر النَبَق، سِدرَه، سِدرَةُ المُنتَهیٰ
جغد، پرنده ای وحشی و حرام گوشت با چهرۀ پهن و چشم های درشت، پاهای بزرگ و منقار خمیده که در برخی از انواع آن در دو طرف سرش دو دسته پر شبیه شاخ قرار دارد، بیشتر در ویرانه ها و غارها به سر می برد و شب ها از لانۀ خود خارج می شود و موش های صحرایی و پرندگان کوچک را شکار می کند به شومی و نحوست معروف است، اشوزشت، کوچ، پش، کوکن، مرغ شباویز، پسک، بوم، بیغوش، کوف، کلک، کول، شباویز، پژ، پشک، مرغ شب آویز، بایقوش، مرغ حق، بوف، مرغ بهمن، چغو، هامه، چوگک، کلیک، آکو برای مثال نی چو طاووس خودنمای باش / نه به ویران وطن چو کنگر کن (ابن یمین - ۴۸۳) گدای سمج که با پررویی و بی شرمی گدایی می کند
جُغد، پرنده ای وحشی و حرام گوشت با چهرۀ پهن و چشم های درشت، پاهای بزرگ و منقار خمیده که در برخی از انواع آن در دو طرف سرش دو دسته پَر شبیه شاخ قرار دارد، بیشتر در ویرانه ها و غارها به سر می برد و شب ها از لانۀ خود خارج می شود و موش های صحرایی و پرندگان کوچک را شکار می کند به شومی و نحوست معروف است، اَشوزُشت، کوچ، پُش، کوکَن، مُرغ شَباویز، پَسَک، بوم، بَیغوش، کوف، کَلِک، کول، شَباویز، پُژ، پَشک، مُرغ شَب آویز، بایقوش، مُرغ حَق، بوف، مُرغ بَهمَن، چَغو، هامِه، چوگَک، کَلیک، آکو برای مِثال نی چو طاووس خودنمای باش / نه به ویران وطن چو کنگر کن (ابن یمین - ۴۸۳) گدای سمج که با پررویی و بی شرمی گدایی می کند
گیاهی با برگ های بریده و خاردار و ساقه های سفید کوتاه و ستبر که در پختن بعضی خوراک ها به کار می رود، سرم کنگر فرنگی: در علم زیست شناسی گیاهی با بوتۀ کوتاه، برگ های سفید خاردار، ساقه و برگ های تلخ و گل ها و شکوفه های خوراکی که در تحریک اشتها و تصفیۀ خون و تقویت سلول های مغز و قلب و کاهش مقدار کلسترول و اوره مؤثر است
گیاهی با برگ های بریده و خاردار و ساقه های سفید کوتاه و ستبر که در پختن بعضی خوراک ها به کار می رود، سَرم کنگر فرنگی: در علم زیست شناسی گیاهی با بوتۀ کوتاه، برگ های سفید خاردار، ساقه و برگ های تلخ و گل ها و شکوفه های خوراکی که در تحریک اشتها و تصفیۀ خون و تقویت سلول های مغز و قلب و کاهش مقدار کلسترول و اوره مؤثر است
جای ریختن آرد یا غله در خانه یا دکان که از خشت و گل یا تخته درست کنند، پرخو، کانور، کندوک، کندوله، کندو برای مثال از تو دارم هرچه در خانه خنور / وز تو دارم نیز گندم در کنور (رودکی - ۵۳۶)
جای ریختن آرد یا غله در خانه یا دکان که از خشت و گِل یا تخته درست کنند، پَرخَو، کانور، کُندوک، کُندولِه، کُندو برای مِثال از تو دارم هرچه در خانه خنور / وز تو دارم نیز گندم در کنور (رودکی - ۵۳۶)
بن خوشۀ خرما. (برهان) (ناظم الاطباء). و به این معنی با زای نقطه دار هم آمده است. (برهان). مصحف کناز. (حاشیه برهان چ معین). رجوع به کناز شود، میوه ای باشد که آن را موز می گویند. (برهان). یک قسم میوه که موز نیز گویند. (ناظم الاطباء) در اصطلاح صوفیه دریافتن اسرار توحید و دوام و مراقبه را گویند. کذا فی لطائف اللغات. (کشاف اصطلاحات الفنون ج 2 ص 1561)
بن خوشۀ خرما. (برهان) (ناظم الاطباء). و به این معنی با زای نقطه دار هم آمده است. (برهان). مصحف کناز. (حاشیه برهان چ معین). رجوع به کناز شود، میوه ای باشد که آن را موز می گویند. (برهان). یک قسم میوه که موز نیز گویند. (ناظم الاطباء) در اصطلاح صوفیه دریافتن اسرار توحید و دوام و مراقبه را گویند. کذا فی لطائف اللغات. (کشاف اصطلاحات الفنون ج 2 ص 1561)
نقیض میان. (برهان). کنارۀ چیزی وگوشه و طرف. (غیاث). گوشه و طرف. (آنندراج). ضد میان و آن را کران نیز گویند. (انجمن آرا) : برادر نداری نه خواهر نه زن چو شاخ گلی بر کنار چمن. فردوسی. پسر زاد ماهی که گفتیش مهر فرود آمد اندر کنار سپهر. فردوسی. ، جانب. طرف. جانب وحشی هر یک از دو پهلوی آدمی. حجر و آن زیر بغل تا کش باشد. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). کنف. پهلو: تو مر بیژن خرد را در کنار بپرور نگه دارش از روزگار. فردوسی. خروش و ناله به من درفتاد و رنگین گشت ز خون دیده ورا هردو آستین و کنار. فرخی. شه روم خواهد که او همچو من نهد پیش او بربطی بر کنار. فرخی. خنیاگرانت فاخته و عندلیب را بشکست نای در کف وطنبور در کنار. منوچهری. برخ دلبر از دردشد چون زریر مژه ابر کرد و کنار آبگیر. اسدی. هر که او مار پرورد به کنار بگزد پرورنده را ناچار. مکتبی. سوزنی دایۀ اطفال مدیحت بادا پرورش داده سخن را به کنار و آگوش. سوزنی. تا بر کنار دجله دوش آن آفت جان دیده ام از خون کنارم دجله شد تا خود چرا آن دیده ام. خاقانی. غم داده دل ازکنارشان برد وز دلشدگی قرارشان برد. نظامی. ای آنکه عود داری در جیب و در کنار یک عود را بسوز و دگر عودرا بساز. ؟ (از صحاح الفرس). پادشاهی پسر بمکتب داد لوح سیمینش در کنار نهاد. سعدی. مجال من همین باشد که پنهان عشق او ورزم کنار و بوس و آغوشش چگویم چون نخواهد شد. حافظ. ، دامن. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) : آن کس که مشت خویش ندیده ست پردرم گر خدمتش کند ز گهر پر کند کنار. فرخی. بسا کسا که بجز نام زر شنیده نبود ز مجلس تو برون برد زر کنارکنار. فرخی. هیچ شب نیست که از مجلس او نبرد زائر او زر به کنار. فرخی. لفظ او بشنو اگر گوهر همی جویی ازآنک زیر هر حرفی ز لفظ او کناری گوهر است. عنصری. برآمد سپاه بخار از بحار سوارانش پر درّ کرده کنار. ناصرخسرو (دیوان چ تقوی ص 199). در باغ شو و کنار پر کن از دانه و میوه و ریاحین. ناصرخسرو (دیوان چ تقوی ص 312 چ مینوی - محقق ص 51). کنار رحمتت گر بازگیری بخرواران فروریزم غم دل. انوری. اتفاقاً برفی عظیم افتاده بود و دشت و صحرا پنبه زار شده و کوه و کنار از صحبت سرما چادر گازری در سر گرفته. (العراضه). یا زر به هر دو دست کند خواجه در کنار یا موج روزی افکندش مرده بر کنار سعدی. ، آغوش. (برهان). بغل و آغوش. (غیاث) : گر آهویی بیا و کنار منت حرم آرام گیر با من و از من چنین مشم. خفاف. همی بود بوس و کنار و نبید مگر شیر کو گور را نشکرید. فردوسی. جهانا بپروردیش در کنار وزان پس ندادی به جان زینهار. فردوسی. گزیده بهم بزم دیدار یار می ورود و شادی و بوس و کنار. فردوسی. سه بوسه مرا بر تو وظیفه است ولیکن آگاه نه ای کز پس هر بوسه کناریست. فرخی. از بوس و کنار تو اگر زشتی آید هم پیش تو نیکو کنم او را به ستغفار. فرخی. من بی کنار، بوسه نخواهم ز هیچ ترک از تو بتا به دیدن تو کردم اقتصار. فرخی. از تو ما را نه کنار و نه پیام و نه سلام مکن ای دوست که کیفر بری و درمانی. منوچهری. خوشا بهار تازه و بوس کنار یار گر در کنار یار بود خوش بود بهار. منوچهری. بچه گونه گون خلق چندین هزار کشان پروراند همی در کنار. اسدی. بدان زن مانی ای ماه سمن بر که باشد در کنارش کور دختر. اسدی. دهر همی گویدم که بر سفرم تنگ مکش سخت در کنار مرا. ناصرخسرو. اقبال و بخت و دولت پیروز را فرزند نازنینی پرورده بر کنار. سوزنی. با صدر جهان به دوستی گویی پرورده به یک کنار و پستانی. سوزنی. هنگام گل رسید ز گلروی لعبتی بر بوسه رام گشته محابا مکن کنار. سوزنی. خوش بر کنار گیر و نشان بر کنار خویش مگذار کز کنار تو گیرددمی کنار. سوزنی (از یادداشت به خط مرحوم دهخدا). نظری خواستم از دور نه بوس و نه کنار آخر از دولت عشق این قدرم بایستی. خاقانی. او خود آسود در کنار پدر انده ما برای مادر اوست. خاقانی. حلی چون آفتاب و حله چون صبح از برافکنده گرفتم در برش گفتم که ماهم در کنار است این. خاقانی امشب مگر بوقت نمی خواند این خروس عشاق بس نکرده هنوز از کنار و بوس. سعدی. در آب دو دیده از تو غرقم و امید لب و کنار دارم. سعدی. بر بوی کنار تو شدم غرق و امید است از موج سرشکم که رساند به کنارم. حافظ. گرچه پیرم تو شبی تنگ در آغوشم گیر تا سحرگه ز کنار تو جوان برخیزم. حافظ. چو من شکسته ای را از پیش خود چه رانی کم غایت توقع بوسی است یا کناری. حافظ. ، جانب و پهلو. (ناظم الاطباء). پهلو. نزد. نزدیک: خروشان بزاری و دل سوگوار یکی زر تابوتش اندر کنار. فردوسی. یکی ساعت از وی نبودش قرار در آغوش بودیش یا در کنار. شمسی (یوسف و زلیخا). بر سر هر نرگسی ماهی تمام شش ستاره بر کنار هر مهی. منوچهری. سرو بالادار در پهلوی مورد چون درازی در کنار کوتهی. منوچهری. که سروت بود پیش و مه در کنار. اسدی. بکن نیکی و در دریاش انداز که روزی در کنارت آورد باز. (ویس و رامین). گزین و بهین زنان جهان کجا بود جز در کنار علی. ناصرخسرو. خوش بر کنار گیر و نشان بر کنار خویش مگذار کز کنار تو گیرد دمی کنار. سوزنی. چشم بد مردمت رسید که ناگاه مردم چشم تو از کنار توگم شد. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 770). نگر به یوسف کنعان که از کنار پدر سفرفتادش تا مصر و گشت مستثنا. مولوی (کلیات شمس ج 1 ص 134). قرص بزرگی از شیو پوستین بیرون کرد و پوشیده در کنار من نهاد. (انیس الطالبین بخاری). - در کنار آوردن، در دسترس قرار دادن. در اختیار گذاشتن: که هر روز یاقوت بار آورد خرد بار آن در کنار آورد. فردوسی. - در کنارکسی بودن، در اختیار او بودن. مطیع او بودن. در فرمان او بودن: همیشه جهاندار یار تو باد سر اختر اندر کنار تو باد. فردوسی. - در کنار کسی نهادن چیزی را، در اختیار او قرار دادن آن را. در دسترس او قرار دادن آن را: هر چه مقصودو مراد و منتهای مرام عباد است در کنارش نه. (راحه الصدور راوندی). - ، در دست او نهادن. تحویل دادن آن چیز را به آن شخص: اگر باز آیم سزای تو بدهم و جزای تو در کنارت نهم. (ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 345). - کنار آمدن با کسی، با او صلح داشتن و آشتی کردن و اختلاف را از بین بردن. نوعی تصفیه حساب کردن. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). ، انتها وآخر و حد و کران و کرانه. (ناظم الاطباء). کران. انتها. پایان. حد. انتهای هر چیز. حد نهائی: تا هوا را پدید نیست کنار تا فلک را پدید نیست کران. فرخی. شاید که نیست نعمت و جاه ترا کران زیرا که نیست همت و فضل ترا کنار. فرخی. بر آن سپاه خدایت همی مظفر کرد که کس ندانست آن را همی کنار و شمار. فرخی. کنار باشد باران نوبهاری را فضایل و هنرش را پدید نیست کنار. فرخی. احسان وفای تو بحدی است بس اندک لیکن حسد و مکر تو بیحد و کنار است. ناصرخسرو. اندر میان دلها شاهیست مهر تو بگرفته زین کنار جهان تا به آن کنار. سوزنی. بادند لشکر تو ز سیارگان فزون بگرفته زین کنار جهان تا بدان کنار. سوزنی. ازآنکه من وزیر نیم زو بهم یقین از فضل و مال بیحد و اندازه و کنار. خاقانی. - برکنار بودن، دور بودن. مصون بودن: بودیم برکنار ز تیمار روزگار. انوری. و رجوع به برکنارشود. - برکنار کردن کسی از کار، دور کردن او را از آن کار. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). - برکنارماندن، دور ماندن. دخالتی نداشتن. - به کنار افکندن، دور انداختن. رها کردن: مهر او تا زیم ز مصحف دل چون ده آیت نیفکنم بکنار. خاقانی. - کنار زدن، پس زدن. دور کردن: خاشاک را از روی آب کنار زد. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). ، لب و ساحل. (ناظم الاطباء). ساحل. لب. کناره. شط. شاطی. کرانه. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). کنارو ساحل دریا عموماً و کنار چشمه و جویبار خصوصاً: ز ریدکان سرائی چو ژاله بر سر آب بدان کنار فرستاد ریدکی سه چهار. فرخی (یادداشت ایضاً). همی کشید سپه تا به آب گنگ رسید نه آب گنگ، که دریای ناپدیدکنار. فرخی. مثال عشق خوبان همچو دریاست کنار و قعر او هر دو نه پیداست. (ویس و رامین). و چون به کنار یمن رسیدندو... که مانده بود به دریا افکند و کشتی ها را آتش زد. (فارسنامۀ ابن بلخی ص 96). همچو دریاست صحبت اشرار که بود ایمنی او به کنار. مکتبی. وکشتی دیدند بر لب دریا ایستاده بر آن کشتی نشستند چون به کناری رسیدند هر دو بیرون آمدند. (قصص الانبیاءص 124). به دریا در منافع بی شمار است اگر خواهی سلامت بر کنار است. سعدی. پارسایی را دیدم بر کنار دریا که زخم پلنگ داشت و به هیچ دارو به نمی شد. (گلستان). در این ورطه کشتی فروشد هزار که پیدا نشد تخته ای بر کنار. سعدی. در آبی که پیدا ندارد کنار غرور شناور نیاید به کار. سعدی. دریای عشق را به حقیقت کنار نیست ور هست پیش اهل حقیقت کنار اوست. سعدی. این بگفت و پدر را وداع کرد و همچنین تا رسید بر کنار آبی. (گلستان). - بر کنار افتادن، به ساحل رسیدن. در گوشه ای قرار گرفتن: کشتی صبر من چو از غرقاب نتوانست بر کنار افتاد. خاقانی. ... بیچاره متحیر بماند روزی دو، بلا ومحنت کشید و سختی دید. سیم روز خوابش گریبان گرفت ودر آب انداخت بعد شبان روزی دگر بر کنار افتاد. (گلستان). - کنار خشک داشتن، کنایه از مفلس و تهیدست بودن. (آنندراج) : وصل تو گران بهاست ای گوهر و ما همچون دریا کنار خشکی داریم. محمدقلی سلیم (از آنندراج). ، گاهی این کلمه به آخر اسم مکان پیوندد و از ساحلی بودن محل حکایت کند چون: ارس کنار. فریدون کنار. بنده کنار. پیلسته کنار. زرکنار. دریاکنار. مرزکنار. ناتل کنار. لاش کنار. لش کنار. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) ، سوی. جهت. گوشه. کمین. جانب: ای کاش آتشی ز کنار اندر آمدی نی حسن تو گذاشتی و نی هوای ما. خاقانی. عنان از هر طرف برزد سواری پری رویی رسید از هر کناری. نظامی. ، جدا و بریده و جدایی و بریدگی و بدین معنی با لفظ کردن به صلۀ از مستعمل است، قلاب آهنی که قناره معرب آن است. (آنندراج)
نقیض میان. (برهان). کنارۀ چیزی وگوشه و طرف. (غیاث). گوشه و طرف. (آنندراج). ضد میان و آن را کران نیز گویند. (انجمن آرا) : برادر نداری نه خواهر نه زن چو شاخ گلی بر کنار چمن. فردوسی. پسر زاد ماهی که گفتیش مهر فرود آمد اندر کنار سپهر. فردوسی. ، جانب. طَرَف. جانب وحشی هر یک از دو پهلوی آدمی. حجر و آن زیر بغل تا کش باشد. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). کنف. پهلو: تو مر بیژن خرد را در کنار بپرور نگه دارش از روزگار. فردوسی. خروش و ناله به من درفتاد و رنگین گشت ز خون دیده ورا هردو آستین و کنار. فرخی. شه روم خواهد که او همچو من نهد پیش او بربطی بر کنار. فرخی. خنیاگرانت فاخته و عندلیب را بشکست نای در کف وطنبور در کنار. منوچهری. برخ دلبر از دردشد چون زریر مژه ابر کرد و کنار آبگیر. اسدی. هر که او مار پرورد به کنار بگزد پرورنده را ناچار. مکتبی. سوزنی دایۀ اطفال مدیحت بادا پرورش داده سخن را به کنار و آگوش. سوزنی. تا بر کنار دجله دوش آن آفت جان دیده ام از خون کنارم دجله شد تا خود چرا آن دیده ام. خاقانی. غم داده دل ازکنارشان برد وز دلشدگی قرارشان برد. نظامی. ای آنکه عود داری در جیب و در کنار یک عود را بسوز و دگر عودرا بساز. ؟ (از صحاح الفرس). پادشاهی پسر بمکتب داد لوح سیمینْش در کنار نهاد. سعدی. مجال من همین باشد که پنهان عشق او ورزم کنار و بوس و آغوشش چگویم چون نخواهد شد. حافظ. ، دامن. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) : آن کس که مشت خویش ندیده ست پردرم گر خدمتش کند ز گهر پر کند کنار. فرخی. بسا کسا که بجز نام زر شنیده نبود ز مجلس تو برون برد زر کنارکنار. فرخی. هیچ شب نیست که از مجلس او نبرد زائر او زر به کنار. فرخی. لفظ او بشنو اگر گوهر همی جویی ازآنک زیر هر حرفی ز لفظ او کناری گوهر است. عنصری. برآمد سپاه بخار از بحار سوارانش پر دُرّ کرده کنار. ناصرخسرو (دیوان چ تقوی ص 199). در باغ شو و کنار پر کن از دانه و میوه و ریاحین. ناصرخسرو (دیوان چ تقوی ص 312 چ مینوی - محقق ص 51). کنار رحمتت گر بازگیری بخرواران فروریزم غم دل. انوری. اتفاقاً برفی عظیم افتاده بود و دشت و صحرا پنبه زار شده و کوه و کنار از صحبت سرما چادر گازری در سر گرفته. (العراضه). یا زر به هر دو دست کند خواجه در کنار یا موج روزی افکندش مرده بر کنار سعدی. ، آغوش. (برهان). بغل و آغوش. (غیاث) : گر آهویی بیا و کنار منت حرم آرام گیر با من و از من چنین مشم. خفاف. همی بود بوس و کنار و نبید مگر شیر کو گور را نشکرید. فردوسی. جهانا بپروردیش در کنار وزان پس ندادی به جان زینهار. فردوسی. گزیده بهم بزم دیدار یار می ورود و شادی و بوس و کنار. فردوسی. سه بوسه مرا بر تو وظیفه است ولیکن آگاه نه ای کز پس هر بوسه کناریست. فرخی. از بوس و کنار تو اگر زشتی آید هم پیش تو نیکو کنم او را به ستغفار. فرخی. من بی کنار، بوسه نخواهم ز هیچ ترک از تو بتا به دیدن تو کردم اقتصار. فرخی. از تو ما را نه کنار و نه پیام و نه سلام مکن ای دوست که کیفر بری و درمانی. منوچهری. خوشا بهار تازه و بوس کنار یار گر در کنار یار بود خوش بود بهار. منوچهری. بچه گونه گون خلق چندین هزار کشان پروراند همی در کنار. اسدی. بدان زن مانی ای ماه سمن بر که باشد در کنارش کور دختر. اسدی. دهر همی گویدم که بر سفرم تنگ مکش سخت در کنار مرا. ناصرخسرو. اقبال و بخت و دولت پیروز را فرزند نازنینی پرورده بر کنار. سوزنی. با صدر جهان به دوستی گویی پرورده به یک کنار و پستانی. سوزنی. هنگام گل رسید ز گلروی لعبتی بر بوسه رام گشته محابا مکن کنار. سوزنی. خوش بر کنار گیر و نشان بر کنار خویش مگذار کز کنار تو گیرددمی کنار. سوزنی (از یادداشت به خط مرحوم دهخدا). نظری خواستم از دور نه بوس و نه کنار آخر از دولت عشق این قدرم بایستی. خاقانی. او خود آسود در کنار پدر انده ما برای مادر اوست. خاقانی. حلی چون آفتاب و حله چون صبح از برافکنده گرفتم در برش گفتم که ماهم در کنار است این. خاقانی امشب مگر بوقت نمی خواند این خروس عشاق بس نکرده هنوز از کنار و بوس. سعدی. در آب دو دیده از تو غرقم و امید لب و کنار دارم. سعدی. بر بوی کنار تو شدم غرق و امید است از موج سرشکم که رساند به کنارم. حافظ. گرچه پیرم تو شبی تنگ در آغوشم گیر تا سحرگه ز کنار تو جوان برخیزم. حافظ. چو من شکسته ای را از پیش خود چه رانی کم غایت توقع بوسی است یا کناری. حافظ. ، جانب و پهلو. (ناظم الاطباء). پهلو. نزد. نزدیک: خروشان بزاری و دل سوگوار یکی زر تابوتش اندر کنار. فردوسی. یکی ساعت از وی نبودش قرار در آغوش بودیش یا در کنار. شمسی (یوسف و زلیخا). بر سر هر نرگسی ماهی تمام شش ستاره بر کنار هر مهی. منوچهری. سرو بالادار در پهلوی مورد چون درازی در کنار کوتهی. منوچهری. که سروت بود پیش و مه در کنار. اسدی. بکن نیکی و در دریاش انداز که روزی در کنارت آورد باز. (ویس و رامین). گزین و بهین زنان جهان کجا بود جز در کنار علی. ناصرخسرو. خوش بر کنار گیر و نشان بر کنار خویش مگذار کز کنار تو گیرد دمی کنار. سوزنی. چشم بد مردمت رسید که ناگاه مردم چشم تو از کنار توگم شد. خاقانی (دیوان چ سجادی ص 770). نگر به یوسف کنعان که از کنار پدر سفرفتادش تا مصر و گشت مستثنا. مولوی (کلیات شمس ج 1 ص 134). قرص بزرگی از شیو پوستین بیرون کرد و پوشیده در کنار من نهاد. (انیس الطالبین بخاری). - در کنار آوردن، در دسترس قرار دادن. در اختیار گذاشتن: که هر روز یاقوت بار آورد خرد بار آن در کنار آورد. فردوسی. - در کنارکسی بودن، در اختیار او بودن. مطیع او بودن. در فرمان او بودن: همیشه جهاندار یار تو باد سر اختر اندر کنار تو باد. فردوسی. - در کنار کسی نهادن چیزی را، در اختیار او قرار دادن آن را. در دسترس او قرار دادن آن را: هر چه مقصودو مراد و منتهای مرام عباد است در کنارش نه. (راحه الصدور راوندی). - ، در دست او نهادن. تحویل دادن آن چیز را به آن شخص: اگر باز آیم سزای تو بدهم و جزای تو در کنارت نهم. (ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 345). - کنار آمدن با کسی، با او صلح داشتن و آشتی کردن و اختلاف را از بین بردن. نوعی تصفیه حساب کردن. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). ، انتها وآخر و حد و کران و کرانه. (ناظم الاطباء). کران. انتها. پایان. حد. انتهای هر چیز. حد نهائی: تا هوا را پدید نیست کنار تا فلک را پدید نیست کران. فرخی. شاید که نیست نعمت و جاه ترا کران زیرا که نیست همت و فضل ترا کنار. فرخی. بر آن سپاه خدایت همی مظفر کرد که کس ندانست آن را همی کنار و شمار. فرخی. کنار باشد باران نوبهاری را فضایل و هنرش را پدید نیست کنار. فرخی. احسان وفای تو بحدی است بس اندک لیکن حسد و مکر تو بیحد و کنار است. ناصرخسرو. اندر میان دلها شاهیست مهر تو بگرفته زین کنار جهان تا به آن کنار. سوزنی. بادند لشکر تو ز سیارگان فزون بگرفته زین کنار جهان تا بدان کنار. سوزنی. ازآنکه من وزیر نیم زو بهم یقین از فضل و مال بیحد و اندازه و کنار. خاقانی. - برکنار بودن، دور بودن. مصون بودن: بودیم برکنار ز تیمار روزگار. انوری. و رجوع به برکنارشود. - برکنار کردن کسی از کار، دور کردن او را از آن کار. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). - برکنارماندن، دور ماندن. دخالتی نداشتن. - به کنار افکندن، دور انداختن. رها کردن: مهر او تا زیم ز مصحف دل چون ده آیت نیفکنم بکنار. خاقانی. - کنار زدن، پس زدن. دور کردن: خاشاک را از روی آب کنار زد. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). ، لب و ساحل. (ناظم الاطباء). ساحل. لب. کناره. شط. شاطی. کرانه. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). کنارو ساحل دریا عموماً و کنار چشمه و جویبار خصوصاً: ز ریدکان سرائی چو ژاله بر سر آب بدان کنار فرستاد ریدکی سه چهار. فرخی (یادداشت ایضاً). همی کشید سپه تا به آب گنگ رسید نه آب گنگ، که دریای ناپدیدکنار. فرخی. مثال عشق خوبان همچو دریاست کنار و قعر او هر دو نه پیداست. (ویس و رامین). و چون به کنار یمن رسیدندو... که مانده بود به دریا افکند و کشتی ها را آتش زد. (فارسنامۀ ابن بلخی ص 96). همچو دریاست صحبت اشرار که بود ایمنی او به کنار. مکتبی. وکشتی دیدند بر لب دریا ایستاده بر آن کشتی نشستند چون به کناری رسیدند هر دو بیرون آمدند. (قصص الانبیاءص 124). به دریا در منافع بی شمار است اگر خواهی سلامت بر کنار است. سعدی. پارسایی را دیدم بر کنار دریا که زخم پلنگ داشت و به هیچ دارو به نمی شد. (گلستان). در این ورطه کشتی فروشد هزار که پیدا نشد تخته ای بر کنار. سعدی. در آبی که پیدا ندارد کنار غرور شناور نیاید به کار. سعدی. دریای عشق را به حقیقت کنار نیست ور هست پیش اهل حقیقت کنار اوست. سعدی. این بگفت و پدر را وداع کرد و همچنین تا رسید بر کنار آبی. (گلستان). - بر کنار افتادن، به ساحل رسیدن. در گوشه ای قرار گرفتن: کشتی صبر من چو از غرقاب نتوانست بر کنار افتاد. خاقانی. ... بیچاره متحیر بماند روزی دو، بلا ومحنت کشید و سختی دید. سیم روز خوابش گریبان گرفت ودر آب انداخت بعد شبان روزی دگر بر کنار افتاد. (گلستان). - کنار خشک داشتن، کنایه از مفلس و تهیدست بودن. (آنندراج) : وصل تو گران بهاست ای گوهر و ما همچون دریا کنار خشکی داریم. محمدقلی سلیم (از آنندراج). ، گاهی این کلمه به آخر اسم مکان پیوندد و از ساحلی بودن محل حکایت کند چون: ارس کنار. فریدون کنار. بنده کنار. پیلسته کنار. زرکنار. دریاکنار. مرزکنار. ناتل کنار. لاش کنار. لش کنار. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) ، سوی. جهت. گوشه. کمین. جانب: ای کاش آتشی ز کنار اندر آمدی نی حسن تو گذاشتی و نی هوای ما. خاقانی. عنان از هر طرف برزد سواری پری رویی رسید از هر کناری. نظامی. ، جدا و بریده و جدایی و بریدگی و بدین معنی با لفظ کردن به صلۀ از مستعمل است، قلاب آهنی که قناره معرب آن است. (آنندراج)
میوه ای باشد سرخ شبیه به عناب لیکن از عناب بزرگتر است و در هندوستان بسیار می باشد و شیرین و نازک می شود و به عربی آن را سدر می گویند و به هندی بیر خوانند. (برهان). بار درخت سدر فارسی است. (منتهی الارب). درختی است از تیره عنابها که برگهای آن را به جای صابون به کار می برند. (گیاه شناسی گل گلاب ص 230). ثمره ای است خوش مزه به هند آن را بیر گویند. (غیاث). نام میوه ای است سرخ رنگ از قبیل عناب و آن را می خورند و به برگ آن درخت، موی می شویند و آن را سدر گویند. (انجمن آرا) (آنندراج). اسم سدر است که به هندی بیر نامند. (فهرست مخزن الادویه). نبق. (دهار) (قاموس). نبق. نبقه. (دستور اللغه). غشو. ثمرالسدر. (اقرب الموارد). میوۀ درخت سدر. (ناظم الاطباء). عتود. سدر. شجرالنبق. سدره. سنجد گرجی. نبقه. بیر. گونه ای از ارجنگ. این نام را در اطراف خلیج فارس به زیزیفوس سپیناخریستی دهند. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). گیاهی است از تیره عنابها که غالباً به صورت درختچه می باشد و ارتفاعش بین یک تایک و نیم گز است شاخه هایش بی کرک و برگهایش کوچک و بیضوی و نوک تیزند و گلهائی به رنگ آبی دارد. میوه اش به اندازۀ یک گوجۀ کوچک و دارای میان بر خوراکی مطبوع و مأکول است. از تخم میان بر میوۀ این گیاه تحت اثر آب نوعی شراب تهیه می گردد. برگهای کوبیدۀ آن به نام ’سدر’ در استحمام مصرف می شود. گیاه مزبور در جنوب ایران (نواحی کازرون) به فراوانی می روید. سدر. منبل دارو. سنجد گرجی. شجرالنبق. (فرهنگ فارسی معین)
میوه ای باشد سرخ شبیه به عناب لیکن از عناب بزرگتر است و در هندوستان بسیار می باشد و شیرین و نازک می شود و به عربی آن را سدر می گویند و به هندی بیر خوانند. (برهان). بار درخت سدر فارسی است. (منتهی الارب). درختی است از تیره عنابها که برگهای آن را به جای صابون به کار می برند. (گیاه شناسی گل گلاب ص 230). ثمره ای است خوش مزه به هند آن را بیر گویند. (غیاث). نام میوه ای است سرخ رنگ از قبیل عناب و آن را می خورند و به برگ آن درخت، موی می شویند و آن را سدر گویند. (انجمن آرا) (آنندراج). اسم سدر است که به هندی بیر نامند. (فهرست مخزن الادویه). نبق. (دهار) (قاموس). نبق. نبقه. (دستور اللغه). غشو. ثمرالسدر. (اقرب الموارد). میوۀ درخت سدر. (ناظم الاطباء). عتود. سدر. شجرالنبق. سدره. سنجد گرجی. نبقه. بیر. گونه ای از ارجنگ. این نام را در اطراف خلیج فارس به زیزیفوس سپیناخریستی دهند. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). گیاهی است از تیره عنابها که غالباً به صورت درختچه می باشد و ارتفاعش بین یک تایک و نیم گز است شاخه هایش بی کرک و برگهایش کوچک و بیضوی و نوک تیزند و گلهائی به رنگ آبی دارد. میوه اش به اندازۀ یک گوجۀ کوچک و دارای میان بر خوراکی مطبوع و مأکول است. از تخم میان بر میوۀ این گیاه تحت اثر آب نوعی شراب تهیه می گردد. برگهای کوبیدۀ آن به نام ’سدر’ در استحمام مصرف می شود. گیاه مزبور در جنوب ایران (نواحی کازرون) به فراوانی می روید. سدر. منبل دارو. سنجد گرجی. شجرالنبق. (فرهنگ فارسی معین)
فیل بزرگ جثه و قوی هیکل جنگی را گویند. (برهان) (آنندراج) (از جهانگیری) (ناظم الاطباء). همان کنج یعنی فیل بزرگ جثه و ظاهراً به تصحیف خوانده اند. (فرهنگ رشیدی). مؤلف سراج اللغات گوید: این لفظ هندی است اما در شعر استادان دیده نشده و در سانسکریت کونجره (هر چیز برجسته و ممتاز در نوع خود، فیل). (از حاشیۀ برهان چ معین)
فیل بزرگ جثه و قوی هیکل جنگی را گویند. (برهان) (آنندراج) (از جهانگیری) (ناظم الاطباء). همان کنج یعنی فیل بزرگ جثه و ظاهراً به تصحیف خوانده اند. (فرهنگ رشیدی). مؤلف سراج اللغات گوید: این لفظ هندی است اما در شعر استادان دیده نشده و در سانسکریت کونجره (هر چیز برجسته و ممتاز در نوع خود، فیل). (از حاشیۀ برهان چ معین)
بیم دهنده، از نام هایی که بر پیامبر اسلام (ص) نهاده اند. ترساننده بیم کننده: (عراق مبشر احزان و منذراخوان من خواهد بود) (نفثه المصدور. چا. یز. 36)، جمع منذرین، نامی است از نامهای پیغمبر اسلام (ص) (زیرا که مردم را از خدا می ترسانید)
بیم دهنده، از نام هایی که بر پیامبر اسلام (ص) نهاده اند. ترساننده بیم کننده: (عراق مبشر احزان و منذراخوان من خواهد بود) (نفثه المصدور. چا. یز. 36)، جمع منذرین، نامی است از نامهای پیغمبر اسلام (ص) (زیرا که مردم را از خدا می ترسانید)
گیاهی است از تیره مرکبان و از دسته لوله گلی ها. این گیاه در حقیقت یکی از گونه های خار تاتاری میباشد. گیاهی است علفی و پایا با برگهای متناوب و خار دار و بریده گلهای آن صورتی رنگ و شبیه گلهای خار تاتاری است. کنگر علفی است خود رو و در صحاری خشک و لم یزرع آسیا (از جمله ایران) و افریقا میروید. برگهای تازه این گیاه را در اغذیه بکار میبرند و مخصوصا از آنها خورش لذیذی تهیه میکنند گندل جندل کویب کعیب کعوب عقوب کنگر معمولی: کنگر چو بر آورد سر از خاک زمین گفت: خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم. (بسحاق اطعمه) یا کنگر بستانی. یا کنگر خر. گیاهی است از تیره مرکبان و از دسته خار تاتاریها که پایاست و دارای ساقه ای بر افراشته میباشد و در حقیقت جزو گیاهان علفی با رشد زیاد محسوب است. ساقه اش نسبه محکم و پر خار و برگها یش نیز پر خارند. گلها یش قرمز متمایل به بنفش و گاهی دارای لکه های سفید است و بتعداد زیاد در انتهای متفرعات ساقه قرار دارند و بشکل گلوله های پر خاری میباشند. گیاه مزبور در اکثر صحاری لم یزرع و معتدل و کنار جاده ها بفراوانی میروید شکاعی طوبه کافیلو کنگر فرنگی وحشی. یا کنگر فرنگی. گیاهی است از تیره مرکبان که پایاست و دارای ساقه راست و شیار دار میباشد. منشا نخستین این گیاه را نواحی بحرالروم (مدیترانه) ذکر کرده اند ولی امروزه بمنظور تغذیه و استفاده های دارو یی در اکثر نقاط کشت میشود. ریشه آن حجیم و برگها یش بسیار بزرگ و منقسم و دندانه دار است. سطح فوقانی پهنک برگهایش سبز رنگ ولی سطح تحتانی آنها بعلت دارا بودن تار های سفید رنگ و فراوان پوشیده از کرک بنظر میاید. نهنج آن بزرگ و شامل گلهای لوله یی و برگه های مختلف الشکل میباشد. گلها یش بنفش و زیبا و میوه اش برنگ قهوه یی تیره و شفاف و دارای تار های سفید و متعدد در قسمت انتهایی است. قسمت قابل استفاده غذایی این گیاه بیشتر نهنج ضخیم و گوشت دار و برگه های اطراف نهنج است ولی از لحاظ مصرف دارو یی برگ و ساقه آن مورد توجه است حرشف انگینار انگنار قناریه. توضیح این گیاه در ایران کشت نمیشود ولی در بسیاری از ماخذ آنرا با کنگر معمولی که یکی از گونه های خار تاتاری است اشتباه کرده اند. کنگر فرنگی در عهد ناصر الدین شاه قاجار (نیمه دوم قر. 13 ه) بایران وارد شده. یا کنگر فرنگی وحشی. گیاهی است از تیره مرکبان که در حقیقت گونه خود روی کنگر فرنگی است. ارتفاعش بین 30 تا 40 سانتیمتر و ساقه اش دارای انشعابات بسیار است. این گیاه در افریقای شمالی و اروپا و آسیای غربی بفراوانی میروید خرشوف بری زند العبد انگنار وحشی کارلینا. یا کنگر کوهی کنگر. یا کنگر معمولی کنگر. سازی است که در هندوستان متداول است و آن مرکب است از چوبی بلند که بر آن دو تار بسته است و بر هر طرف چوب کدویی نصب شده: رگ جانم چو کنگر می نوازد نه ظاهر بلکه در سر می نوازد. (روز بهان پارسی)
گیاهی است از تیره مرکبان و از دسته لوله گلی ها. این گیاه در حقیقت یکی از گونه های خار تاتاری میباشد. گیاهی است علفی و پایا با برگهای متناوب و خار دار و بریده گلهای آن صورتی رنگ و شبیه گلهای خار تاتاری است. کنگر علفی است خود رو و در صحاری خشک و لم یزرع آسیا (از جمله ایران) و افریقا میروید. برگهای تازه این گیاه را در اغذیه بکار میبرند و مخصوصا از آنها خورش لذیذی تهیه میکنند گندل جندل کویب کعیب کعوب عقوب کنگر معمولی: کنگر چو بر آورد سر از خاک زمین گفت: خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم. (بسحاق اطعمه) یا کنگر بستانی. یا کنگر خر. گیاهی است از تیره مرکبان و از دسته خار تاتاریها که پایاست و دارای ساقه ای بر افراشته میباشد و در حقیقت جزو گیاهان علفی با رشد زیاد محسوب است. ساقه اش نسبه محکم و پر خار و برگها یش نیز پر خارند. گلها یش قرمز متمایل به بنفش و گاهی دارای لکه های سفید است و بتعداد زیاد در انتهای متفرعات ساقه قرار دارند و بشکل گلوله های پر خاری میباشند. گیاه مزبور در اکثر صحاری لم یزرع و معتدل و کنار جاده ها بفراوانی میروید شکاعی طوبه کافیلو کنگر فرنگی وحشی. یا کنگر فرنگی. گیاهی است از تیره مرکبان که پایاست و دارای ساقه راست و شیار دار میباشد. منشا نخستین این گیاه را نواحی بحرالروم (مدیترانه) ذکر کرده اند ولی امروزه بمنظور تغذیه و استفاده های دارو یی در اکثر نقاط کشت میشود. ریشه آن حجیم و برگها یش بسیار بزرگ و منقسم و دندانه دار است. سطح فوقانی پهنک برگهایش سبز رنگ ولی سطح تحتانی آنها بعلت دارا بودن تار های سفید رنگ و فراوان پوشیده از کرک بنظر میاید. نهنج آن بزرگ و شامل گلهای لوله یی و برگه های مختلف الشکل میباشد. گلها یش بنفش و زیبا و میوه اش برنگ قهوه یی تیره و شفاف و دارای تار های سفید و متعدد در قسمت انتهایی است. قسمت قابل استفاده غذایی این گیاه بیشتر نهنج ضخیم و گوشت دار و برگه های اطراف نهنج است ولی از لحاظ مصرف دارو یی برگ و ساقه آن مورد توجه است حرشف انگینار انگنار قناریه. توضیح این گیاه در ایران کشت نمیشود ولی در بسیاری از ماخذ آنرا با کنگر معمولی که یکی از گونه های خار تاتاری است اشتباه کرده اند. کنگر فرنگی در عهد ناصر الدین شاه قاجار (نیمه دوم قر. 13 ه) بایران وارد شده. یا کنگر فرنگی وحشی. گیاهی است از تیره مرکبان که در حقیقت گونه خود روی کنگر فرنگی است. ارتفاعش بین 30 تا 40 سانتیمتر و ساقه اش دارای انشعابات بسیار است. این گیاه در افریقای شمالی و اروپا و آسیای غربی بفراوانی میروید خرشوف بری زند العبد انگنار وحشی کارلینا. یا کنگر کوهی کنگر. یا کنگر معمولی کنگر. سازی است که در هندوستان متداول است و آن مرکب است از چوبی بلند که بر آن دو تار بسته است و بر هر طرف چوب کدویی نصب شده: رگ جانم چو کنگر می نوازد نه ظاهر بلکه در سر می نوازد. (روز بهان پارسی)
از کندوره سنسکریت کندر بناست شهر بلد مدینه: بیابان بی آب و کوه شکسته دو صد ره فزونست از شهر و کندر. (ناصر خسرو) صمغی است خوشبو که از درخت کندر هندی بدست آورند. و جهت استفاده از رایحه مطبوعش آنرا در آتش ریزند. کندر را از درختان دیگر از جمله درختان تیره کاج و صنوبر میتوان بدست آورد ولی نوع مرغوب آن همان کندر هندی است که سرخ رنگ است و انواع دیگر کندر ها سفید رنگند. یا کندر حبشی. گونه ای کندر سفید رنگ که از انواع سرو کوهی و عرعر حاصل میشود ولی بمرغوبی کندر هندی نیست. یا کندر رومی. یا کندر هندی. درختی است از رده دو لپه ییهای جدا گلبرگ از تیره بور سراسه که بومی هندوستان است و آنرا از صمغی خوشبوی بنام کندر استخراج میکنند لبان لیبانون شجره اللبان درخت کندر عسلبند
از کندوره سنسکریت کندر بناست شهر بلد مدینه: بیابان بی آب و کوه شکسته دو صد ره فزونست از شهر و کندر. (ناصر خسرو) صمغی است خوشبو که از درخت کندر هندی بدست آورند. و جهت استفاده از رایحه مطبوعش آنرا در آتش ریزند. کندر را از درختان دیگر از جمله درختان تیره کاج و صنوبر میتوان بدست آورد ولی نوع مرغوب آن همان کندر هندی است که سرخ رنگ است و انواع دیگر کندر ها سفید رنگند. یا کندر حبشی. گونه ای کندر سفید رنگ که از انواع سرو کوهی و عرعر حاصل میشود ولی بمرغوبی کندر هندی نیست. یا کندر رومی. یا کندر هندی. درختی است از رده دو لپه ییهای جدا گلبرگ از تیره بور سراسه که بومی هندوستان است و آنرا از صمغی خوشبوی بنام کندر استخراج میکنند لبان لیبانون شجره اللبان درخت کندر عسلبند
قسمی گدا که شاخی و شانه گوسفندی به دست گیرد و بر در خانه ها و دکان های مردم آید و آن شاخ را بر آن شانه مالد تا از آن صدای غرغری پدید آید و بدین وسیله چیزی طلبد. اگر احیاناً در دادن پول اهمال کنند وی کاردی بر اعضای خویش زند و خود را مجرو
قسمی گدا که شاخی و شانه گوسفندی به دست گیرد و بر در خانه ها و دکان های مردم آید و آن شاخ را بر آن شانه مالد تا از آن صدای غرغری پدید آید و بدین وسیله چیزی طلبد. اگر احیاناً در دادن پول اهمال کنند وی کاردی بر اعضای خویش زند و خود را مجرو