احمد بن ابراهیم بن ایوب. قاضی عسکر دمشق. اصل او از عینتاب است و بسال 705 هجری قمری در حلب متولد شد و در 767 در دمشق درگذشت. وی کتاب مجمع البحرین را در شش مجلد شرح کرده است و آن را المنبع نامیده است که از کتب مشهور حنفی ها بشمار می آید. (از الاعلام زرکلی از تاج التراجم و الدرر الکامنه)
احمد بن ابراهیم بن ایوب. قاضی عسکر دمشق. اصل او از عینتاب است و بسال 705 هجری قمری در حلب متولد شد و در 767 در دمشق درگذشت. وی کتاب مجمع البحرین را در شش مجلد شرح کرده است و آن را المنبع نامیده است که از کتب مشهور حنفی ها بشمار می آید. (از الاعلام زرکلی از تاج التراجم و الدرر الکامنه)
دهی است جزء دهستان آبشار بخش شادگان شهرستان خرمشهر. سکنۀ آن 1350 تن. آب آنجا از رود خانه جراحی و محصول آن غلات، برنج و خرماست. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6)
دهی است جزء دهستان آبشار بخش شادگان شهرستان خرمشهر. سکنۀ آن 1350 تن. آب آنجا از رود خانه جراحی و محصول آن غلات، برنج و خرماست. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6)
احمد بن یونس بن احمد، ملقب به شهاب الدین (941-1025 هجری قمری). از فقهای دمشق بود. ازجملۀ تصانیف وی ’الحبب’ در فقه شافعی و ’الخبب فی التقاط الحبب’ است در شرح الحبب. (از الاعلام زرکلی از خلاصهالاثر ج 1 ص 369)
احمد بن یونس بن احمد، ملقب به شهاب الدین (941-1025 هجری قمری). از فقهای دمشق بود. ازجملۀ تصانیف وی ’الحبب’ در فقه شافعی و ’الخبب فی التقاط الحبب’ است در شرح الحبب. (از الاعلام زرکلی از خلاصهالاثر ج 1 ص 369)
منسوب است به قیس عیلان بن مضر، ویا قیس بن عیلان بن مضر، و عیلان نام اسب او بود، و گویند آن نام مردی بود که وی را پرورانده است. (از اللباب فی تهذیب الانساب). و رجوع به عیلان (ابوقیس) شود
منسوب است به قیس عیلان بن مضر، ویا قیس بن عیلان بن مضر، و عیلان نام اسب او بود، و گویند آن نام مردی بود که وی را پرورانده است. (از اللباب فی تهذیب الانساب). و رجوع به عیلان (ابوقیس) شود
منسوب بعدنان. - باغ عدنانی، در کوشک باغ عدنانی. (تاریخ بیهقی). و از سرای عدنانی به باغ فرورود. (تاریخ بیهقی). - سرای عدنانی، سرایی بوده است بشهر نیشابور: از راه بدرگاه آمد و در دهلیز سرای پیشین عدنانی ببست و از این سرای گذشته و از سرای دیگر سخت فراخ و نیکو گذشت. و بودی که سلطان آنجا بودی به سرای عدنانی و آنجا بار دادی. (تاریخ بیهقی ص 56). و از سرای عدنانی به باغ فرورود. (تاریخ بیهقی ص 123). و امیر مسعود در صفۀ سرای عدنانی نشسته بود با ندیمان. (تاریخ بیهقی ص 124)
منسوب بعدنان. - باغ عدنانی، در کوشک باغ عدنانی. (تاریخ بیهقی). و از سرای عدنانی به باغ فرورود. (تاریخ بیهقی). - سرای عدنانی، سرایی بوده است بشهر نیشابور: از راه بدرگاه آمد و در دهلیز سرای پیشین عدنانی ببست و از این سرای گذشته و از سرای دیگر سخت فراخ و نیکو گذشت. و بودی که سلطان آنجا بودی به سرای عدنانی و آنجا بار دادی. (تاریخ بیهقی ص 56). و از سرای عدنانی به باغ فرورود. (تاریخ بیهقی ص 123). و امیر مسعود در صفۀ سرای عدنانی نشسته بود با ندیمان. (تاریخ بیهقی ص 124)
طایفه ایست ازطوایف کرمان و بلوچستان و مرکب از چهل خانوار است، محل سردسیر آنان کوهستان و سردسیر و گرمسیر آنان جیرفت و رودبار می باشد، (جغرافیای سیاسی کیهان ص 94)
طایفه ایست ازطوایف کرمان و بلوچستان و مرکب از چهل خانوار است، محل سردسیر آنان کوهستان و سردسیر و گرمسیر آنان جیرفت و رودبار می باشد، (جغرافیای سیاسی کیهان ص 94)
بینایی، تیزی نظر، روشنائی چشم، (ناظم الاطباء)، دید، نیروی باصره، روشنائی چشم، دید: هرگاه که زجاجیه کوچکتر شود بینائی ضعیف تر شود و بینائی باطل شود، (ذخیرۀ خوارزمشاهی)، شب صفت پردۀ تنهائی است شمع در او گوهر بینائی است، نظامی، دلم کورست و بینائی گزیند چه کوری دل چه آنکس کو نبیند، نظامی، بی رخت چشم ندارم که جهان را بینم بدو چشمت که ز چشمم مرو ای بینائی، سعدی، همه را دیده برویت نگرانست ولیک همه کس را نتوان گفت که بینائی هست، سعدی، موی در چشم بود آفت بینائی و باز چشم من خود بخیال سر زلفت بیناست، کمال، مرد را تا نبود بینائی چه گهر در نظر وی چه گیاه، یغما، - چشم بینائی، چشم بیننده، چشم دیدن: خرد بهتر از چشم بینائی است نه بینائی افزون ز دانائی است، ابوشکور، ، دیده وری، (جهانگیری)، بینش است و دیدن، (انجمن آرا) (آنندراج)، بصیرت و بینندگی، (ناظم الاطباء)، - بینائی دل، بصیرت، چشم دل، ، به بینائی، در حضور، در مرآی، در نظر، (یادداشت مؤلف) : بفرمای داری زدن بر درش به بینائی لشکر و کشورش، فردوسی، ، چشم، (جهانگیری) (انجمن آرا) (ناظم الاطباء)، بصر، باصره: دو بینائیم بازده بیشتر که بی چشم نانی نیرزد دوسر، شمسی (یوسف و زلیخا ص 324)، بر معصیت گماشته ای روز و شب مدام جان و دل و دو گوش دو بینائیت تمام، ناصرخسرو، ای اصل ترا بر همه احرار تقدم خاک قدمت سرمۀ بینائی مردم، سوزنی، ز بهر دیدن رویت مرا ای نور بینائی بدیده درکشم خاک در تیم پلاس ای جان، سوزنی، باد روشن بدین دو بینائی، نظامی، دیده را فایده آنست که دلبر بیند ور نبیند چه بود فایده بینائی را، سعدی، - سواد بینائی، حد بینش، آغاز دید، مایۀ روشنی چشم: بمن سلام فرستاددوستی امروز که ای نتیجۀ کلکت سواد بینائی، حافظ
بینایی، تیزی نظر، روشنائی چشم، (ناظم الاطباء)، دید، نیروی باصره، روشنائی چشم، دید: هرگاه که زجاجیه کوچکتر شود بینائی ضعیف تر شود و بینائی باطل شود، (ذخیرۀ خوارزمشاهی)، شب صفت پردۀ تنهائی است شمع در او گوهر بینائی است، نظامی، دلم کورست و بینائی گزیند چه کوری دل چه آنکس کو نبیند، نظامی، بی رخت چشم ندارم که جهان را بینم بدو چشمت که ز چشمم مرو ای بینائی، سعدی، همه را دیده برویت نگرانست ولیک همه کس را نتوان گفت که بینائی هست، سعدی، موی در چشم بود آفت بینائی و باز چشم من خود بخیال سر زلفت بیناست، کمال، مرد را تا نبود بینائی چه گهر در نظر وی چه گیاه، یغما، - چشم بینائی، چشم بیننده، چشم دیدن: خرد بهتر از چشم بینائی است نه بینائی افزون ز دانائی است، ابوشکور، ، دیده وری، (جهانگیری)، بینش است و دیدن، (انجمن آرا) (آنندراج)، بصیرت و بینندگی، (ناظم الاطباء)، - بینائی دل، بصیرت، چشم دل، ، به بینائی، در حضور، در مرآی، در نظر، (یادداشت مؤلف) : بفرمای داری زدن بر درش به بینائی لشکر و کشورش، فردوسی، ، چشم، (جهانگیری) (انجمن آرا) (ناظم الاطباء)، بصر، باصره: دو بینائیم بازده بیشتر که بی چشم نانی نیرزد دوسر، شمسی (یوسف و زلیخا ص 324)، بر معصیت گماشته ای روز و شب مدام جان و دل و دو گوش دو بینائیت تمام، ناصرخسرو، ای اصل ترا بر همه احرار تقدم خاک قدمت سرمۀ بینائی مردم، سوزنی، ز بهر دیدن رویت مرا ای نور بینائی بدیده درکشم خاک در تیم پلاس ای جان، سوزنی، باد روشن بدین دو بینائی، نظامی، دیده را فایده آنست که دلبر بیند ور نبیند چه بود فایده بینائی را، سعدی، - سواد بینائی، حد بینش، آغاز دید، مایۀ روشنی چشم: بمن سلام فرستاددوستی امروز که ای نتیجۀ کلکت سواد بینائی، حافظ
این کلمه بصورت جمع (عینانیان) در بیت ذیل از فردوسی در برخی از نسخ شاهنامه آمده است که ظاهراً ساکنان عینان منظور است. و در برخی نسخ دیگر ’غسانیان’ ضبط شده است: ز عینانیان طائر شیردل که دادی فلک را به شمشیر دل. رجوع به عینان شود
این کلمه بصورت جمع (عینانیان) در بیت ذیل از فردوسی در برخی از نسخ شاهنامه آمده است که ظاهراً ساکنان عینان منظور است. و در برخی نسخ دیگر ’غسانیان’ ضبط شده است: ز عینانیان طائر شیردل که دادی فلک را به شمشیر دل. رجوع به عینان شود
اسم طایفه ای از ایل کرد ایران که تقریباً پنجاه هزار خانوارند و در بلوک جوانروز ییلاق کوه شاهو و قشلاق سوخیل مسکن دارند و به اسم اعلی جد خود ایناق بیک مشهورند. (جغرافیای سیاسی کیهان ص 58)
اسم طایفه ای از ایل کرد ایران که تقریباً پنجاه هزار خانوارند و در بلوک جوانروز ییلاق کوه شاهو و قشلاق سوخیل مسکن دارند و به اسم اعلی جد خود ایناق بیک مشهورند. (جغرافیای سیاسی کیهان ص 58)