ابن جعد الخضری. وی شاعری فصیح است که دو دولت اموی و عباسی را دریافت و شیفتۀ کاس دختر بجیر بود و مشهورترین شعر او درباره این دختر است. وی در حدود سال 140 هجری قمری درگذشت. (الاعلام زرکلی ج 2 صص 428- 429) از اجداد جذام از قحطانیه است و مساکن فرزندان او در بلاد شرق اردن است و جماعتی از ایشان به مصراند و بنوصخر از طی از قحطانیه، منازل آنان بین تیماء و خیبر و شام بوده است. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 428) ابن مسلم بن نعمان عبدی. مردی شجاع و از رؤساء است و در جنگ های اشرس و ترک و در ماوراءالنهر حاضر بوده و در یکی از این جنگ ها به سال 110 هجری قمری بقتل رسید. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 429) ابن حبیب الشاعر. وی از بنی صبح بن کاهل از بطون هذیل است. (عقد الفرید ج 3 ص 288)
ابن جعد الخضری. وی شاعری فصیح است که دو دولت اموی و عباسی را دریافت و شیفتۀ کاس دختر بجیر بود و مشهورترین شعر او درباره این دختر است. وی در حدود سال 140 هجری قمری درگذشت. (الاعلام زرکلی ج 2 صص 428- 429) از اجداد جذام از قحطانیه است و مساکن فرزندان او در بلاد شرق اردن است و جماعتی از ایشان به مصراند و بنوصخر از طی از قحطانیه، منازل آنان بین تیماء و خیبر و شام بوده است. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 428) ابن مسلم بن نعمان عبدی. مردی شجاع و از رؤساء است و در جنگ های اشرس و ترک و در ماوراءالنهر حاضر بوده و در یکی از این جنگ ها به سال 110 هجری قمری بقتل رسید. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 429) ابن حبیب الشاعر. وی از بنی صبح بن کاهل از بطون هذیل است. (عقد الفرید ج 3 ص 288)
ابن هلال. وی تابعی و از رؤسای بنی مزینه و شجاعی دلیر بود و در زمرۀ توابین بخونخواهی حسین بن علی (ع) بر عبیدالله بن زیاد خروج کرد و با بنی امیه بجنگید و به سال 65 هجری قمری بقتل رسید. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 429). مفهوم تابعی تنها به معنای یک مسلمان نسل دوم نیست، بلکه نشان دهنده جایگاهی علمی و معنوی در تاریخ اسلام است. تابعین، با درک مستقیم از صحابه و دریافت آموزه های اصیل دینی، از افراد برجسته ای چون عبدالله بن عباس، ابن مسعود، علی (ع) و دیگران روایت هایی را نقل کرده اند. این انتقال علم، باعث تداوم میراث دینی و مذهبی اسلام تا عصر حاضر شده است.
ابن هلال. وی تابعی و از رؤسای بنی مزینه و شجاعی دلیر بود و در زمرۀ توابین بخونخواهی حسین بن علی (ع) بر عبیدالله بن زیاد خروج کرد و با بنی امیه بجنگید و به سال 65 هجری قمری بقتل رسید. (الاعلام زرکلی ج 2 ص 429). مفهوم تابعی تنها به معنای یک مسلمان نسل دوم نیست، بلکه نشان دهنده جایگاهی علمی و معنوی در تاریخ اسلام است. تابعین، با درک مستقیم از صحابه و دریافت آموزه های اصیل دینی، از افراد برجسته ای چون عبدالله بن عباس، ابن مسعود، علی (ع) و دیگران روایت هایی را نقل کرده اند. این انتقال علم، باعث تداوم میراث دینی و مذهبی اسلام تا عصر حاضر شده است.
صخرۀ صخره غراب، صخره ای است که امیر مدیان در آنجا به قتل رسید و وجه تسمیه اش این است که امیر مدیان به نام غراب نامیده می شد و این صخره در مشرق اردن بود. (از قاموس کتاب مقدس). رجوع به غراب (امیر مدیان) شود
صخرۀ صخره غراب، صخره ای است که امیر مدیان در آنجا به قتل رسید و وجه تسمیه اش این است که امیر مدیان به نام غراب نامیده می شد و این صخره در مشرق اردن بود. (از قاموس کتاب مقدس). رجوع به غراب (امیر مدیان) شود
سنگ انقسام، قلعه ای است طبیعی که در دشت معون در جنوب شرقی حبرون واقع است (سموئل 23: 38). داود در آنجا از دست شاؤل بطور عجیب رهایی یافت و بنا بر تحقیق اهل دانش صخرۀ مرقوم در وادی ملکه در مشرق معون واقع است. (قاموس مقدس)
سنگ انقسام، قلعه ای است طبیعی که در دشت معون در جنوب شرقی حبرون واقع است (سموئل 23: 38). داود در آنجا از دست شاؤل بطور عجیب رهایی یافت و بنا بر تحقیق اهل دانش صخرۀ مرقوم در وادی ملکه در مشرق معون واقع است. (قاموس مقدس)
نام آن در قرآن عزیز آمده است و در بلد شروان قرب دربند است. (معجم البلدان ذیل همین کلمه). ودر ذیل کلمه شروان آرد: گویند به قرب آن صخرۀ موسی علیه السلام است که ماهی را در آنجا فراموش کرد، فی قوله تعالی: قال ارایت اذ اوینا الی الصخره فانی نسیت الحوت (قرآن 63/18). گویند صخره صخرۀ شروان است. در نزهه القلوب آرد که آن صخره صخرۀ شروان است و آن بحر جیلان است و آن قریه دیه باجروان... در صورالاقالیم آمده که صخرۀ موسی در انطاکیه بوده است و در کتب تفاسیر این حکایت را در مجمعالبحرین میگویند و این روایت سوم درست است. (نزهه القلوب ص 9 ج 3). در مسالک الممالک گوید صخرۀ موسی علیه السلام و چشمۀ حیوان در شماخی قصبۀ شروان بوده است. (نزهه القلوب ج 3 ص 92). و صخره موسی علیه السلام بقولی در انطاکیه بوده است. (نزهه القلوب ج 3 ص 269). جایگاهی در ساحل بحرالشام
نام آن در قرآن عزیز آمده است و در بلد شروان قرب دربند است. (معجم البلدان ذیل همین کلمه). ودر ذیل کلمه شروان آرد: گویند به قرب آن صخرۀ موسی علیه السلام است که ماهی را در آنجا فراموش کرد، فی قوله تعالی: قال ارایت اذ اوینا الی الصخره فانی نسیت الحوت (قرآن 63/18). گویند صخره صخرۀ شروان است. در نزهه القلوب آرد که آن صخره صخرۀ شروان است و آن بحر جیلان است و آن قریه دیه باجروان... در صورالاقالیم آمده که صخرۀ موسی در انطاکیه بوده است و در کتب تفاسیر این حکایت را در مجمعالبحرین میگویند و این روایت سوم درست است. (نزهه القلوب ص 9 ج 3). در مسالک الممالک گوید صخرۀ موسی علیه السلام و چشمۀ حیوان در شماخی قصبۀ شروان بوده است. (نزهه القلوب ج 3 ص 92). و صخره موسی علیه السلام بقولی در انطاکیه بوده است. (نزهه القلوب ج 3 ص 269). جایگاهی در ساحل بحرالشام
وی خواهر حصین عمری است که از فتاکان بود و با کمک اخینس جهنی، مردی بازرگان از مردم کنده را بکشتند و مال او را قسمت کردند، سپس اخینس حصین را بفریفت و او را بکشت. چون دیری بگذشت و از حصین خبری بازنیامد صخره خبر وی از همسایگان خود مراح وجرم بپرسید و چون اخینس این بشنید گفت: ... کصخره اذ تسائل فی مراح و فی جرم و علمهما ظنون تسائل عن حصین کل رکب و عند جهینه الخبرالیقین. (عیون الانباء ج 1 ص 182)
وی خواهر حصین عمری است که از فتاکان بود و با کمک اُخینس جهنی، مردی بازرگان از مردم کنده را بکشتند و مال او را قسمت کردند، سپس اخینس حصین را بفریفت و او را بکشت. چون دیری بگذشت و از حصین خبری بازنیامد صخره خبر وی از همسایگان خود مراح وجرم بپرسید و چون اخینس این بشنید گفت: ... کصخره اذ تسائل فی مراح و فی جرم و علمهما ظنون تسائل عن حصین کل رکب و عند جهینه الخبرالیقین. (عیون الانباء ج 1 ص 182)
سنگی است در بیت المقدس و آن را صخرۀ صمّاء نیز گویند. (غیاث اللغات). سنگی است در بیت المقدس مانند حجرالاسود مکه، مزار است و چون حجرین گویند مراد آن صخره و حجرالاسود است. رجوع به فهرست سفرنامۀ ناصرخسرو و رجوع به نزهه القلوب ج 3 ص 17 شود. این پرده گرنه صخرۀ کعبه است پس چرا لب های عرشیان همه بوسه ستان اوست. خاقانی. آستان حضرتش را از شرف صخره و محراب اقصی دیده ام. خاقانی. به بیت المقدس و اقصی و صخره بتقدیسات انصار و شلیخا. خاقانی
سنگی است در بیت المقدس و آن را صخرۀ صَمّاء نیز گویند. (غیاث اللغات). سنگی است در بیت المقدس مانند حجرالاسود مکه، مزار است و چون حجرین گویند مراد آن صخره و حجرالاسود است. رجوع به فهرست سفرنامۀ ناصرخسرو و رجوع به نزهه القلوب ج 3 ص 17 شود. این پرده گرنه صخرۀ کعبه است پس چرا لب های عرشیان همه بوسه ستان اوست. خاقانی. آستان حضرتش را از شرف صخره و محراب اقصی دیده ام. خاقانی. به بیت المقدس و اقصی و صخره بتقدیسات انصار و شلیخا. خاقانی
صخره 1ـ دیدن صخره در خواب، نشانه آن است که ناراحتی و اندوه در زندگی شما راه خواهد یافت، و با اختلاف و مشاجراتی همیشگی روبرو خواهید بود. 2ـ بالا رفتن از صخره ای که شیب تندی دارد، علامت آن است که خواهید کوشید از محیطهای یأس آور بگریزید.
صخره 1ـ دیدن صخره در خواب، نشانه آن است که ناراحتی و اندوه در زندگی شما راه خواهد یافت، و با اختلاف و مشاجراتی همیشگی روبرو خواهید بود. 2ـ بالا رفتن از صخره ای که شیب تندی دارد، علامت آن است که خواهید کوشید از محیطهای یأس آور بگریزید.