منسوب به ردینه، نام زنی که نیزه راست میکرد. - رمح ردینی، منسوب به ردینه زن سمیره. (از ناظم الاطباء). منسوب به ردینه. (منتهی الارب). منسوب است به زنی ردینهنام که نیزه راست میکرد. (از اقرب الموارد) (از انساب سمعانی). و رجوع به ردینه شود منسوب است به ردین بن ابی مجلز. (از انساب سمعانی)
منسوب به رُدَینه، نام زنی که نیزه راست میکرد. - رمح ردینی، منسوب به ردینه زن سمیره. (از ناظم الاطباء). منسوب به ردینه. (منتهی الارب). منسوب است به زنی ردینهنام که نیزه راست میکرد. (از اقرب الموارد) (از انساب سمعانی). و رجوع به ردینه شود منسوب است به ردین بن ابی مجلز. (از انساب سمعانی)
نوعی از خیری بنفش و آن گلی است معروف، (برهان) (آنندراج) (از ناظم الاطباء)، نوعی از بافتۀ ابریشمین که زنان از آن پیراهن سازند، (ناظم الاطباء)، بافتۀ حریری را گویند که بیشتر زنان آن را پیراهن کنند و پوشند، (برهان) (آنندراج)
نوعی از خیری بنفش و آن گلی است معروف، (برهان) (آنندراج) (از ناظم الاطباء)، نوعی از بافتۀ ابریشمین که زنان از آن پیراهن سازند، (ناظم الاطباء)، بافتۀ حریری را گویند که بیشتر زنان آن را پیراهن کنند و پوشند، (برهان) (آنندراج)
منسوب به مدینۀ اصفهان و مدینۀ انبار و مدینۀ بخارا و مدینۀ جابر میان ری و قزوین و مدینۀ سمرقند، مدینه و قبره، مدینهالمبارک و مدینۀ مرو، و مدینۀ مولی، مدینۀ مصر، مدینۀ نیشابور، مدینۀ نسف است. از هر یک این بلاد علما و محدثان برخاسته اند که همه را در نسبت مدینی گویند و منسوب بدین مدینه ها مدینی گویند و منسوب به مدینهالرسول - یثرب - را مدنی گویند، تنها برای تمیز. گروهی شق اخیر را درست ندانسته و منسوب به مدینهالرسول را نیز مدینی خوانند. (یادداشت مؤلف، از معجم البلدان). انسان منسوب به مدینۀ یثرب را مدنی گویند و پرندگان و حیوانات دیگررا در نسبت بدین شهر مدینی نامند. (اقرب الموارد)
منسوب به مدینۀ اصفهان و مدینۀ انبار و مدینۀ بخارا و مدینۀ جابر میان ری و قزوین و مدینۀ سمرقند، مدینه و قبره، مدینهالمبارک و مدینۀ مرو، و مدینۀ مولی، مدینۀ مصر، مدینۀ نیشابور، مدینۀ نسف است. از هر یک این بلاد علما و محدثان برخاسته اند که همه را در نسبت مدینی گویند و منسوب بدین مدینه ها مدینی گویند و منسوب به مدینهالرسول - یثرب - را مَدَنی گویند، تنها برای تمیز. گروهی شق اخیر را درست ندانسته و منسوب به مدینهالرسول را نیز مدینی خوانند. (یادداشت مؤلف، از معجم البلدان). انسان منسوب به مدینۀ یثرب را مدنی گویند و پرندگان و حیوانات دیگررا در نسبت بدین شهر مدینی نامند. (اقرب الموارد)
بدرالدین سبطالماردینی، ریاضی دان مشهور. وی در حدود سال 826 هجری قمری متولد شده است و دارای مؤلفاتی چند در هندسۀ عالی وجیوب قوسها و قطع و مقنطرات ارتفاع می باشد که در کتاب خانه خدیویۀ مصر موجود است و نیز کتاب تحفهالالباب فی علم الحساب در کتاب متفکرین اسلام تألیف ’گارادود’. وفاتش 900 هجری قمری ضبط شده است. (از گاهنامه)
بدرالدین سبطالماردینی، ریاضی دان مشهور. وی در حدود سال 826 هجری قمری متولد شده است و دارای مؤلفاتی چند در هندسۀ عالی وجیوب قوسها و قطع و مقنطرات ارتفاع می باشد که در کتاب خانه خدیویۀ مصر موجود است و نیز کتاب تحفهالالباب فی علم الحساب در کتاب متفکرین اسلام تألیف ’گارادود’. وفاتش 900 هجری قمری ضبط شده است. (از گاهنامه)
ابن ادریس بن یحیی ماردینی حنفی. لقب وی شرف الدین است. وفات او به سال 728 هجری قمری بود و او را منظومه ای است به نام نظم الدرر فی معرفهمنازل القمر در ده باب و آن را به دمشق کرده است
ابن ادریس بن یحیی ماردینی حنفی. لقب وی شرف الدین است. وفات او به سال 728 هجری قمری بود و او را منظومه ای است به نام نظم الدرر فی معرفهمنازل القمر در ده باب و آن را به دمشق کرده است
علی بن عثمان بن مصطفی یا ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی، ملقب به علاءالدین و معروف به ابن الترکمانی، از اکابر فقهای حنفیه و در فقه و تفسیر و حدیث و اصول و حساب و فرائض و عروض و فنون شعری مقتدای عصر خود بوده و در ماه شوال 748 هجری قمری متصدی مقام قضاء گردید و تا مقام قاضی القضاتی ترقی کرد، او راست: 1- تخریج احادث الهدایه، 2- بهجه الاریب مما فی کتاب اﷲ العزیز من الغریب، 3- الجواهر النقی فی الرد علی البیهقی که حاشیۀ کتاب سنن کبرای ابوبکر بیهقی بوده و درحیدرآباد چاپ شده و اکثر مطالب آن مناقشۀ با بیهقی و اعتراضات واردۀ بر آن است، 4- السعدیه در اصول فقه، 5- الضعفاء که در رواه و محدثان ضعیف الحال و متروک الحدیث است، 6- غریب القرآن و ظاهراً این همان بهجه الاریب است، 7- الکفایه فی مختصر الهدایه، 8- المتروکیه و این ظاهراً همان کتاب ضعفای مذکور است، 9- مختصر المحصل، 10- المنتخب فی الحدیث، وی به سال 744یا 750 هجری قمری وفات یافت، ولادتش به سال 683 هجری قمری بوده است، رجوع به کشف الظنون و لغات تاریخیه و جغرافیۀ احمد رفعت ص 225 و ریحانه الادب ج 3 ص 274 شود
علی بن عثمان بن مصطفی یا ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی، ملقب به علاءالدین و معروف به ابن الترکمانی، از اکابر فقهای حنفیه و در فقه و تفسیر و حدیث و اصول و حساب و فرائض و عروض و فنون شعری مقتدای عصر خود بوده و در ماه شوال 748 هجری قمری متصدی مقام قضاء گردید و تا مقام قاضی القضاتی ترقی کرد، او راست: 1- تخریج احادث الهدایه، 2- بهجه الاریب مما فی کتاب اﷲ العزیز من الغریب، 3- الجواهر النقی فی الرد علی البیهقی که حاشیۀ کتاب سنن کبرای ابوبکر بیهقی بوده و درحیدرآباد چاپ شده و اکثر مطالب آن مناقشۀ با بیهقی و اعتراضات واردۀ بر آن است، 4- السعدیه در اصول فقه، 5- الضعفاء که در رواه و محدثان ضعیف الحال و متروک الحدیث است، 6- غریب القرآن و ظاهراً این همان بهجه الاریب است، 7- الکفایه فی مختصر الهدایه، 8- المتروکیه و این ظاهراً همان کتاب ضعفای مذکور است، 9- مختصر المحصل، 10- المنتخب فی الحدیث، وی به سال 744یا 750 هجری قمری وفات یافت، ولادتش به سال 683 هجری قمری بوده است، رجوع به کشف الظنون و لغات تاریخیه و جغرافیۀ احمد رفعت ص 225 و ریحانه الادب ج 3 ص 274 شود
ابن یوسف بن شیبان ماردینی، مشهور به ابن صفّار وملقّب به جلال الدین. وی در سال 575 هجری قمری در ماردین متولد شد. رجوع به ابن صفّار و مآخذ ذیل شود: معجم المؤلفین ج 7 ص 265. الوافی صفدی ج 12 ص 230. فوات الوفیات ابن شاکر ج 2 ص 97. کشف الظنون حاجی خلیفه ص 199
ابن یوسف بن شیبان ماردینی، مشهور به ابن صفّار وملقّب به جلال الدین. وی در سال 575 هجری قمری در ماردین متولد شد. رجوع به ابن صفّار و مآخذ ذیل شود: معجم المؤلفین ج 7 ص 265. الوافی صفدی ج 12 ص 230. فوات الوفیات ابن شاکر ج 2 ص 97. کشف الظنون حاجی خلیفه ص 199
ابن محمد بن ابی بکر بن شرف ماردینی. مکنی به ابوالحسن و ملقب به علاءالدین. او راست: الدره السنیه فی العقیده السنیه، که قصیده ای است میمی، و احمد بن علی بقاعی آن را شرح کرده است. (از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 740) ابن یوسف بن شیبان ماردینی. مشهور به ابن صفار ملقب به جلال الدین. رجوع به ابن صفار و علی (ابن یوسف بن...) شود ابن عثمان بن ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی ترکمانی. ملقب به علاءالدین. رجوع به علی ترکمانی شود
ابن محمد بن ابی بکر بن شرف ماردینی. مکنی به ابوالحسن و ملقب به علاءالدین. او راست: الدره السنیه فی العقیده السنیه، که قصیده ای است میمی، و احمد بن علی بقاعی آن را شرح کرده است. (از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 740) ابن یوسف بن شیبان ماردینی. مشهور به ابن صفار ملقب به جلال الدین. رجوع به ابن صفار و علی (ابن یوسف بن...) شود ابن عثمان بن ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی ترکمانی. ملقب به علاءالدین. رجوع به علی ترکمانی شود
ابن ترکمانی، علی بن عثمان بن ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی ترکمانی، ملقب به علاءالدین و مشهور به ابن الترکمانی. رجوع به علی ترکمانی (ابن عثمان بن...) شود
ابن ترکمانی، علی بن عثمان بن ابراهیم بن مصطفی بن سلیمان ماردینی حنفی ترکمانی، ملقب به علاءالدین و مشهور به ابن الترکمانی. رجوع به علی ترکمانی (ابن عثمان بن...) شود
محمد بن احمد غزالی دمشقی ملقب به بدرالدین و معروف به سبط الماردینی. بنوشتۀ معجم المطبوعات در سال 826 هجری قمری متولد شد و مؤلف کتاب لفظ الجواهر فی تجدید الخطوط و الدوائر می باشد که در سال 1299 هجری قمری در مصر چاپ شده است. (از ریحانه الادب ج 2 ص 161). و زرکلی آرد: سبط الماردینی (826- 890 هجری قمری) مشهور بدمشقی مردی محاسب و منجم و اصل او از دمشق بود و در همانجا نیز درگذشت. او راست: 1- تحفه الاحباب فی علم الحساب. 2- جداول رسم المنحرفات علی الحیطان، در میقات. 3- حاوی المختصرات فی الفحل بریع المقتطرات. 4- دقایق الحقایق حساب الدرج و الدقائق. 5- الدر المنثور فی العمل بربع الدستور. 6- الفتحیه فی الاعمال الحبیبه. 7- المواهب السنیه فی احکام الوصیه. 8- القواعد المبدع. 9- کفایه القنوع در جبر و مقابله. 10- کشف الغوامض و اللمعه الشمسیه و لفظ الجواهر فی تحدید الخطوط و الدوائر و الورقات فی العمل بربع الدائره الموضوع علیه المقنطرات در فرائض. هدایه السائل الی الربع الکامل. رجوع به اعلام زرکلی ج 3 ص 979 شود
محمد بن احمد غزالی دمشقی ملقب به بدرالدین و معروف به سبط الماردینی. بنوشتۀ معجم المطبوعات در سال 826 هجری قمری متولد شد و مؤلف کتاب لفظ الجواهر فی تجدید الخطوط و الدوائر می باشد که در سال 1299 هجری قمری در مصر چاپ شده است. (از ریحانه الادب ج 2 ص 161). و زرکلی آرد: سبط الماردینی (826- 890 هجری قمری) مشهور بدمشقی مردی محاسب و منجم و اصل او از دمشق بود و در همانجا نیز درگذشت. او راست: 1- تحفه الاحباب فی علم الحساب. 2- جداول رسم المنحرفات علی الحیطان، در میقات. 3- حاوی المختصرات فی الفحل بریع المقتطرات. 4- دقایق الحقایق حساب الدرج و الدقائق. 5- الدر المنثور فی العمل بربع الدستور. 6- الفتحیه فی الاعمال الحبیبه. 7- المواهب السنیه فی احکام الوصیه. 8- القواعد المبدع. 9- کفایه القنوع در جبر و مقابله. 10- کشف الغوامض و اللمعه الشمسیه و لفظ الجواهر فی تحدید الخطوط و الدوائر و الورقات فی العمل بربع الدائره الموضوع علیه المقنطرات در فرائض. هدایه السائل الی الربع الکامل. رجوع به اعلام زرکلی ج 3 ص 979 شود
در اصطلاح تصوف، ذاتی. طبعی. ختمی. (یادداشت مؤلف) : اما حجاب دو است: یکی حجاب رینی... و یکی حجاب غینی و این زود برخیزد... پس حجاب ذاتی که رینی است هرگز برنخیزد و معنی رین و ختم و طبع یکی است... جنید گوید:... رین از جملۀ وطنات است و غین از جملۀ خطرات، وطن پایدار بود و خطر طاری. (کشف المحجوب هجویری ص 5)
در اصطلاح تصوف، ذاتی. طبعی. ختمی. (یادداشت مؤلف) : اما حجاب دو است: یکی حجاب رینی... و یکی حجاب غینی و این زود برخیزد... پس حجاب ذاتی که رینی است هرگز برنخیزد و معنی رین و ختم و طبع یکی است... جنید گوید:... رین از جملۀ وطنات است و غین از جملۀ خطرات، وطن پایدار بود و خطر طاری. (کشف المحجوب هجویری ص 5)
محمد بن عمر بن احمد بن عمر بن محمد اصفهانی مدینی، مکنی به ابوموسی، از حافظان و مصنفان حدیث است. به سال 501 هجری قمری در اصفهان ولادت یافت به مناسبت نسبتش به مدینۀ اصفهان معروف به مدینی است. سفری به همدان و بغداد کرد. از تألیفات اوست: الاخبار الطوال، اللطائف، تمه معرفه الصحابه الوظایف، عوالی التابعین، المغیث، الزیادات. وی به سال 581 هجری قمری در اصفهان در گذشت. (الاعلام زرکلی ج 7 ص 202) (ریحانه الادب ج 5 ص 276). رجوع به وفیات الاعیان ج 1 ص 486و تتمه المختصر ابن الوردی ج 2 ص 95 و طبقات الشافعیه ج 4 ص 90 و دیگر مآخذ مذکور در الاعلام زرکلی شود
محمد بن عمر بن احمد بن عمر بن محمد اصفهانی مدینی، مکنی به ابوموسی، از حافظان و مصنفان حدیث است. به سال 501 هجری قمری در اصفهان ولادت یافت به مناسبت نسبتش به مدینۀ اصفهان معروف به مدینی است. سفری به همدان و بغداد کرد. از تألیفات اوست: الاخبار الطوال، اللطائف، تمه معرفه الصحابه الوظایف، عوالی التابعین، المغیث، الزیادات. وی به سال 581 هجری قمری در اصفهان در گذشت. (الاعلام زرکلی ج 7 ص 202) (ریحانه الادب ج 5 ص 276). رجوع به وفیات الاعیان ج 1 ص 486و تتمه المختصر ابن الوردی ج 2 ص 95 و طبقات الشافعیه ج 4 ص 90 و دیگر مآخذ مذکور در الاعلام زرکلی شود
سعید بن خالد بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان بن ابی العاص بن امیه الاموی عثمانی فدینی. با مأمون همزمان بود ودر روزگار وی خروج کرد و پس از ابوالعمیطر علی بن یحیی مدعی خلافت شد... آنگاه یحیی بن صالح با سپاهی بدو روی آورد و چون به نزدیک دژ (حصن) وی که به فدین معروف به ود رسید، فدینی از آنجا بگریخت و یحیی بن صالح دژرا بگرفت و منهدم کرد. رجوع به معجم البلدان شود
سعید بن خالد بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان بن ابی العاص بن امیه الاموی عثمانی فدینی. با مأمون همزمان بود ودر روزگار وی خروج کرد و پس از ابوالعمیطر علی بن یحیی مدعی خلافت شد... آنگاه یحیی بن صالح با سپاهی بدو روی آورد و چون به نزدیک دژ (حصن) وی که به فدین معروف به ود رسید، فدینی از آنجا بگریخت و یحیی بن صالح دژرا بگرفت و منهدم کرد. رجوع به معجم البلدان شود
نام زن سمیره و هر دو نیزه راست کردندی و از اینجاست که گویند: قناه ردینیه و رمح ردینیه، یعنی منسوب به ردینه. (منتهی الارب) (آنندراج). و رجوع به ردینی شود
نام زن سمیره و هر دو نیزه راست کردندی و از اینجاست که گویند: قناه ردینیه و رمح ردینیه، یعنی منسوب به ردینه. (منتهی الارب) (آنندراج). و رجوع به ردینی شود
جزیره ای است که کشتی ها در آنجا لنگر اندازند. گویند: قریه ای است که در آنجا نیزه ها یافت شود. بنابر قول دیگر بلوکی است که در آنجا نیزه بعمل آورند. (از معجم البلدان). و رجوع به مادۀ بعد شود
جزیره ای است که کشتی ها در آنجا لنگر اندازند. گویند: قریه ای است که در آنجا نیزه ها یافت شود. بنابر قول دیگر بلوکی است که در آنجا نیزه بعمل آورند. (از معجم البلدان). و رجوع به مادۀ بعد شود
محمد بن المرتفع... رهینی. او از عبدالله بن زبیر، و ابن عیینه از وی روایت دارد. رهینی در غزوۀ یرموک شهید شد. (از لباب فی تهذیب الانساب) شیخ علی رهینی. او راست: 1- تحفهالراغبین فی حفظ عقائدالدین. 2- حاشیه علی تحفهالراغبین فی حفظ عقائدالدین. (از معجم المطبوعات مصر)
محمد بن المرتفع... رهینی. او از عبدالله بن زبیر، و ابن عیینه از وی روایت دارد. رهینی در غزوۀ یرموک شهید شد. (از لباب فی تهذیب الانساب) شیخ علی رهینی. او راست: 1- تحفهالراغبین فی حفظ عقائدالدین. 2- حاشیه علی تحفهالراغبین فی حفظ عقائدالدین. (از معجم المطبوعات مصر)
ادریس بن ابراهیم رشینی جرجانی، از مردم جرجانست. (از منتهی الارب) (از تاج العروس، ذیل مادۀرشن). مؤلف تاج العروس گوید: او از اسحاق بن صلت روایت دارد و احمد بن حصن نقدی از او روایت کرده است
ادریس بن ابراهیم رشینی جرجانی، از مردم جرجانست. (از منتهی الارب) (از تاج العروس، ذیل مادۀرشن). مؤلف تاج العروس گوید: او از اسحاق بن صلت روایت دارد و احمد بن حصن نقدی از او روایت کرده است
دهی از دهستان سنگی شهرستان نهاوند. سکنۀ آن 1300 تن. آب آنجا از قنات. محصولات عمده آن غلات و توتون و حبوب. صنایع دستی آن قالیبافی است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
دهی از دهستان سنگی شهرستان نهاوند. سکنۀ آن 1300 تن. آب آنجا از قنات. محصولات عمده آن غلات و توتون و حبوب. صنایع دستی آن قالیبافی است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)