دیونوسیوس. روفس را کتابی بوده است بنام کتاب عله دیونوس. ابن الندیم میگوید و هوالقیح. (یادداشت مؤلف) : ثم سار (افلاطون الی سیفیلد فجرت له قصهمع دیونوسیوس المتطبب. (عیون الانباء ج 1 ص 50 س 20)
دیونوسیوس. روفس را کتابی بوده است بنام کتاب عله دیونوس. ابن الندیم میگوید و هوالقیح. (یادداشت مؤلف) : ثم سار (افلاطون الی سیفیلد فجرت له قصهمع دیونوسیوس المتطبب. (عیون الانباء ج 1 ص 50 س 20)
حافظ یاری، از شعرائی است که در اوائل روزگار میرعلی شیر نوائی بوده اند در مجالس النفائس آمده است: حافظ یاری یاری شیرین گفتار شیرین کردار بوده و در علم قرائت بی نظیر و اکثر اوقات به تلاوت قرآن مشغولی داشته و همیشه همای همت را بر نصیحت مردم میگماشته، و از جملۀ مصاحبان میرعلیشیر بوده است، و این مطلع در انصاف از اوست: گرم بر سر هزار آید بلا شایستۀ آنم که هستم بدترین خلق و خود را نیک میدانم، در مدرسه اخلاصیه وفات یافته و قبرش در کوچۀ صفاست و نام این دو جاگواه نجات اوست واﷲ اعلم (مجالس النفایس ص 212) و در صفحه 39 همان کتاب آمده است: یاری بغایت خوش طبع و خوش صحبت و شیرین کلام بود و بیشتر اوقات تلاوت قرآن میکرد و علم قرائت راخوب می دانست در باب موعظه و انصاف این مطلع ازوست: گرم بر سر ... الخ در مدرسه اخلاصیه جامه نهاد و مزارش به سر کوچه صفا اتفاق افتاد، در مجالس النفایس ذیل مجلس سوم (ذکر شعرائی که میرعلیشیر به ملازمت ایشان رفته یا بخدمت میر آمده اند ص 86)، آمده است که این مطلع ازوست: نخواهم پیش مردم دیده بردیدار یار افتد چو پیش آید نظربر روی او بی اختیار افتد، صاحب تذکرۀ صبح گلشن آرد: یاری استرابادی، مردی عابد و زاهد بود و به یاری جودت طبیعت نکته سنجی مینمود، از اوست: گفتی که خواهمت به جفا زار زار کشت غافل شدی گدای ترا انتظار کشت، نخواهم پیش مردم دیده بر رخسار یار افتد چو بیش آید نظر بر روی او بی اختیار افتد، (صبح گلشن ص 611)
حافظ یاری، از شعرائی است که در اوائل روزگار میرعلی شیر نوائی بوده اند در مجالس النفائس آمده است: حافظ یاری یاری شیرین گفتار شیرین کردار بوده و در علم قرائت بی نظیر و اکثر اوقات به تلاوت قرآن مشغولی داشته و همیشه همای همت را بر نصیحت مردم میگماشته، و از جملۀ مصاحبان میرعلیشیر بوده است، و این مطلع در انصاف از اوست: گرم بر سر هزار آید بلا شایستۀ آنم که هستم بدترین خلق و خود را نیک میدانم، در مدرسه اخلاصیه وفات یافته و قبرش در کوچۀ صفاست و نام این دو جاگواه نجات اوست واﷲ اعلم (مجالس النفایس ص 212) و در صفحه 39 همان کتاب آمده است: یاری بغایت خوش طبع و خوش صحبت و شیرین کلام بود و بیشتر اوقات تلاوت قرآن میکرد و علم قرائت راخوب می دانست در باب موعظه و انصاف این مطلع ازوست: گرم بر سر ... الخ در مدرسه اخلاصیه جامه نهاد و مزارش به سر کوچه صفا اتفاق افتاد، در مجالس النفایس ذیل مجلس سوم (ذکر شعرائی که میرعلیشیر به ملازمت ایشان رفته یا بخدمت میر آمده اند ص 86)، آمده است که این مطلع ازوست: نخواهم پیش مردم دیده بردیدار یار افتد چو پیش آید نظربر روی او بی اختیار افتد، صاحب تذکرۀ صبح گلشن آرد: یاری استرابادی، مردی عابد و زاهد بود و به یاری جودت طبیعت نکته سنجی مینمود، از اوست: گفتی که خواهمت به جفا زار زار کشت غافل شدی گدای ترا انتظار کشت، نخواهم پیش مردم دیده بر رخسار یار افتد چو بیش آید نظر بر روی او بی اختیار افتد، (صبح گلشن ص 611)
مشهور به کهین (حدود 395 قبل از میلاد تا بعد از 340 قبل از میلاد) جبار سیراکوز پسر و جانشین دیونوسیوس مهین. مردی نازپرورده و از آیین جنگ و ملکداری بی بهره بود. در ماههای اول حکومتش دیون سیراکوزی و افلاطون (که به سیراکوزآمده بود تا حکومت جباران را بالمعاینه ببیند) کوشیدند که او را به قبول حکومت دموکراسی وادار کنند اما او نپذیرفت و دیون سیراکوزی را تبعید کرد و افلاطون را از دربار خود راند. (از دائره المعارف فارسی)
مشهور به کهین (حدود 395 قبل از میلاد تا بعد از 340 قبل از میلاد) جبار سیراکوز پسر و جانشین دیونوسیوس مهین. مردی نازپرورده و از آیین جنگ و ملکداری بی بهره بود. در ماههای اول حکومتش دیون سیراکوزی و افلاطون (که به سیراکوزآمده بود تا حکومت جباران را بالمعاینه ببیند) کوشیدند که او را به قبول حکومت دموکراسی وادار کنند اما او نپذیرفت و دیون سیراکوزی را تبعید کرد و افلاطون را از دربار خود راند. (از دائره المعارف فارسی)
دیودوروس لاتینی سیکولوس (فوت بعد از سال 21 قبل از میلاد) مورخ سیسیلی. کتابی در 40 مقاله بزبان یونانی در تاریخ عالم تألیف کرد که با جنگهای گالیایی بپایان میرسد. مقالات 1-5 و 11-20 آن کاملاً محفوظ مانده است. و باز در تاریخ مصریها، بین النهرینیها، هندیها، سکوتها، عربها و مردم افریقای شمالی و قسمتهائی از تاریخ یونان و روم است. تألیفات این مورخ محققانه نیست و مورد اعتماد نمیباشد. (دائره المعارف فارسی)
دیودوروس لاتینی سیکولوس (فوت بعد از سال 21 قبل از میلاد) مورخ سیسیلی. کتابی در 40 مقاله بزبان یونانی در تاریخ عالم تألیف کرد که با جنگهای گالیایی بپایان میرسد. مقالات 1-5 و 11-20 آن کاملاً محفوظ مانده است. و باز در تاریخ مصریها، بین النهرینیها، هندیها، سکوتها، عربها و مردم افریقای شمالی و قسمتهائی از تاریخ یونان و روم است. تألیفات این مورخ محققانه نیست و مورد اعتماد نمیباشد. (دائره المعارف فارسی)
والی یونانی باکتریا، که در زمان آنتیوخوس دوم بشورید (حدود 255 قبل از میلاد) و از دولت سلوکی جدا شد و دولت مستقل باکتریا را تشکیل داد. این دولت سرانجام بتصرف اشکانیان درآمد. (دائره المعارف فارسی)
والی یونانی باکتریا، که در زمان آنتیوخوس دوم بشورید (حدود 255 قبل از میلاد) و از دولت سلوکی جدا شد و دولت مستقل باکتریا را تشکیل داد. این دولت سرانجام بتصرف اشکانیان درآمد. (دائره المعارف فارسی)
در دین یونانی نام هریک از جشنهائی که به افتخار دیونوس برپا میشد و بالاخص دیونوسیای آتیک که با رشد درام یونانی مرتبط بوده است. دیونوسیای آتیک مشتمل بود بر دیونوسیای روستایی که در پائیز منعقد میشد. و گویند درام از آن ناشی شد. (از دائره المعارف فارسی)
در دین یونانی نام هریک از جشنهائی که به افتخار دیونوس برپا میشد و بالاخص دیونوسیای آتیک که با رشد درام یونانی مرتبط بوده است. دیونوسیای آتیک مشتمل بود بر دیونوسیای روستایی که در پائیز منعقد میشد. و گویند درام از آن ناشی شد. (از دائره المعارف فارسی)
جوان یا دویم، پسر ذیونوسیوس اول و جانشین او (368 قبل از میلاد) وی را در 358 از سرقوسه براندند، و او پس از دهسال غیبت بازگشت لکن تیمولئون بار دیگر او را تبعید کرد (343ق، م،) و وی بقرنتس رفت، و در آنجا به معلمی کودکان عمر خود بپایان رسانید از مردم هالیکارناس، مورخ یونانی معاصر پولیوس قیصر، او راست تاریخی ارجمند بنام رومیان قدیم، هشتم قبل از میلاد درگذشت یکی از قضات محکمۀ آطن موسوم به آریاباغوس و او بدست قدیس بولس دین نصاری گرفت و در اواخر مائه اول میلادی بشهادت رسید ملقب براهنما یا معرف، عالم جغرافیائی یونانی در مائه چهارم میلادی، او راست منظومه ای در وصف و تعریف زمین
جوان یا دویم، پسر ذیونوسیوس اول و جانشین او (368 قبل از میلاد) وی را در 358 از سرقوسه براندند، و او پس از دهسال غیبت بازگشت لکن تیمولئون بار دیگر او را تبعید کرد (343ق، م،) و وی بقرنتس رفت، و در آنجا به معلمی کودکان عمر خود بپایان رسانید از مردم هالیکارناس، مورخ یونانی معاصر پولیوس قیصر، او راست تاریخی ارجمند بنام رومیان قدیم، هشتم قبل از میلاد درگذشت یکی از قضات محکمۀ آطن موسوم به آریاباغوس و او بدست قدیس بولس دین نصاری گرفت و در اواخر مائه اول میلادی بشهادت رسید ملقب براهنما یا معرف، عالم جغرافیائی یونانی در مائه چهارم میلادی، او راست منظومه ای در وصف و تعریف زمین
دیونوسوس در دین یونانی خدای بارآوری و شراب است. افسانه های مربوط به او فراوان و ضد و نقیض است ولی بهرحال یکی از مهمترین خدایان یونانیان و با مراسم و آداب گوناگون مورد پرستش بوده است. وی در سرزمینهای مختلف سیر میکرد و مردم را پرورش رز و اسرار پرستش آن می آموخت. پرستندگان او معتقد بودند که نه فقط از طریق مستی و بیخودی میتواند انسان را رهائی و الهام بخشد بلکه مستقیماً هم میتواند به وی خلاقیت خدایی اعطا کند به همین جهت دیونوس حامی ادب و نیز هنر شناخته شد. درام یونانی از موسیقی، آواز، و رقصهای جشنهای او پدید آمد. (از دایره المعارف فارسی)
دیونوسوس در دین یونانی خدای بارآوری و شراب است. افسانه های مربوط به او فراوان و ضد و نقیض است ولی بهرحال یکی از مهمترین خدایان یونانیان و با مراسم و آداب گوناگون مورد پرستش بوده است. وی در سرزمینهای مختلف سیر میکرد و مردم را پرورش رز و اسرار پرستش آن می آموخت. پرستندگان او معتقد بودند که نه فقط از طریق مستی و بیخودی میتواند انسان را رهائی و الهام بخشد بلکه مستقیماً هم میتواند به وی خلاقیت خدایی اعطا کند به همین جهت دیونوس حامی ادب و نیز هنر شناخته شد. درام یونانی از موسیقی، آواز، و رقصهای جشنهای او پدید آمد. (از دایره المعارف فارسی)