باد سرخ، نوعی بیماری پوستی که به وسیلۀ میکروب استرپتوکک تولید می شود و از عوارض آن سرخی و تورم پوست بدن به ویژه گونه ها است، سرخ باد، بادشنام، بادر، بادرو، بادژ
باد سُرخ، نوعی بیماری پوستی که به وسیلۀ میکروب استرپتوکک تولید می شود و از عوارض آن سرخی و تورم پوست بدن به ویژه گونه ها است، سُرخ باد، بادِشنام، بادَر، بادرو، بادِژ
ویژگی کسی که به کام و آرزوی خود نرسیده، اندوهگین، برای مثال یکی نامه نوشت از ویس دژکام / به رامین نکوبخت و نکونام (فخرالدین اسعد - ۲۵۷)، خشمناک، زاهد و پرهیزکار، خواجۀ سرا
ویژگی کسی که به کام و آرزوی خود نرسیده، اندوهگین، برای مِثال یکی نامه نوشت از ویس دژکام / به رامین نکوبخت و نکونام (فخرالدین اسعد - ۲۵۷)، خشمناک، زاهد و پرهیزکار، خواجۀ سرا
مرکّب از: دش = دژ، بد + نام، لغهً به معنی اسم بد. در پهلوی، دوشنام، به معنی با نام بد، شهرت بد. (حاشیۀ معین بر برهان)، در اصل دشت نام است، دشت به معنی زشت و نام عبارت از القاب و خطاب. (غیاث)، نام زشت و فحش و سرزنش و طعنه و بهتان و لعنت. (ناظم الاطباء)، با لفظ گفتن و کردن و دادن و زدن و فرستادن و کشیدن مستعمل است. (آنندراج)، رجم. سب ّ. سبل. سقط. شتم. شتیمه. شنظره. شواظ. طلاء. عار. علق. فحش. قفوه. قفّی. (منتهی الارب) : شکسته دگر باره خنجر بود ز زخم و ز دشنام برتر بود. فردوسی. برآشفت شیرین ز پیغام اوی وزآن بیهده زشت دشنام اوی. فردوسی. همی تاخت تا پیش ریگ فرب پرآژنگ رخ پر ز دشنام لب. فردوسی. صد هزار دشنام احمد در میان جمع کرد. (تاریخ بیهقی)، گربر تو سلام خوش کند روزی دشنام شمار مر سلامش را. ناصرخسرو. این دیوسیر را مدار مردم گر هیچ بدانی لطف ز دشنام. ناصرخسرو. بااینهمه راضیم به دشنام از تو کز دوست چه دشنام و چه نفرین چه دعا. ظهیر. ترا بسیار گفتن گر سلیم است مگو بسیار، دشنامی عظیم است. نظامی. یکی پرسید از آن شوریده ایام که تو چه دوست داری گفت دشنام که هر چیز دگرکه می دهندم بجز دشنام منّت می نهندم. عطار. ای یک کرشمۀ تو غارتگر جهانی دشنام تو خریده ارزان خران به جانی. عطار. اجذئرار، آمادۀ خصومت و دشنام گردیدن. انهیال، پیاپی آمدن بر کسی و فرا گرفتن او را به دشنام و ضرب. عظاظ، دشنام آشکارا. مجارزه، با هم مزاح کردن که به دشنام ماند. مجالعه، تنازع کردن مردم به فحش ودشنام در قمار یا شراب. معاظّه، دشنام آشکارا. (ازمنتهی الارب)، - به دشنام برشمردن کسی را، او را با سخن زشت ناسزا گفتن: به دشنام چندی مرا برشمرد به پیش سپه آبرویم ببرد. فردوسی. - به دشنام زبان گشادن، ناسزا گفتن: چو برخواند آن نامه را پهلوان به دشنام بگشاد گویا زبان. فردوسی. - به دشنام لب آراستن، گشودن لب به ناسزا گفتن: به دشنام لبها بیاراستند جهانی همه مرگ او خواستند. فردوسی. - به دشنام لب گشادن (بازگشادن) ، ناسزا گفتن. ناسزا بر زبان راندن: گر این بی خرد سر بپیچد ز داد به دشنام او لب نباید گشاد. فردوسی. به دشنام بگشاد لب شهریار بر آن انجمن طوس را کرد خوار. فردوسی. به دشنام لبها گشائید باز چه بر من چه بر شاه گردن فراز. فردوسی. - دشنام به زبان گرداندن، ناسزا گفتن: بیهوده و دشنام مگردان به زبان بر کاین هر دو ز تو بار برآراست و ببار است. ناصرخسرو. - دشنام رفتن بر زبان کسی، زبان به ناسزا گشودن او: من که بوریحانم و مر او را هفت سال خدمت کردم نشنودم که بر زبان او هیچ دشنام رفت. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 682)، - دشنام ساختن، مهیا کردن ناسزا و فحش: چو مهمان به خوان تو آید ز دور تو دشنام سازی بهنگام سور. فردوسی. - دشنام گشتن نام کسی، زشت نام شدن وی: چو گویند چوبینه بدنام گشت همه نام بهرام دشنام گشت. فردوسی. - زبان از کسی پر ز دشنام کردن، سخنان ناسزا بر زبان آوردن: یکی سوی طلحند پیغام کرد زبان را ز گو پر ز دشنام کرد. فردوسی. - فرا دشنام شدن، دشنام و ناسزا گفتن آغازیدن: بوسهل را صفرا بجنبید و بانگ برداشت و فرا دشنام خواست شد. (تاریخ بیهقی)
مُرَکَّب اَز: دش = دژ، بد + نام، لغهً به معنی اسم بد. در پهلوی، دوشنام، به معنی با نام بد، شهرت بد. (حاشیۀ معین بر برهان)، در اصل دشت نام است، دُشت به معنی زشت و نام عبارت از القاب و خطاب. (غیاث)، نام زشت و فحش و سرزنش و طعنه و بهتان و لعنت. (ناظم الاطباء)، با لفظ گفتن و کردن و دادن و زدن و فرستادن و کشیدن مستعمل است. (آنندراج)، رَجم. سَب ّ. سَبل. سقط. شتم. شتیمه. شنظره. شواظ. طِلاء. عار. عَلق. فحش. قِفوه. قَفّی. (منتهی الارب) : شکسته دگر باره خنجر بود ز زخم و ز دشنام برتر بود. فردوسی. برآشفت شیرین ز پیغام اوی وزآن بیهده زشت دشنام اوی. فردوسی. همی تاخت تا پیش ریگ فرب پرآژنگ رخ پر ز دشنام لب. فردوسی. صد هزار دشنام احمد در میان جمع کرد. (تاریخ بیهقی)، گربر تو سلام خوش کند روزی دشنام شمار مر سلامش را. ناصرخسرو. این دیوسیر را مدار مردم گر هیچ بدانی لَطَف ز دشنام. ناصرخسرو. بااینهمه راضیم به دشنام از تو کز دوست چه دشنام و چه نفرین چه دعا. ظهیر. ترا بسیار گفتن گر سلیم است مگو بسیار، دشنامی عظیم است. نظامی. یکی پرسید از آن شوریده ایام که تو چه دوست داری گفت دشنام که هر چیز دگرکه می دهندم بجز دشنام منّت می نهندم. عطار. ای یک کرشمۀ تو غارتگر جهانی دشنام تو خریده ارزان خران به جانی. عطار. اِجذئرار، آمادۀ خصومت و دشنام گردیدن. انهیال، پیاپی آمدن بر کسی و فرا گرفتن او را به دشنام و ضرب. عِظاظ، دشنام آشکارا. مُجارزه، با هم مزاح کردن که به دشنام ماند. مُجالعه، تنازع کردن مردم به فحش ودشنام در قمار یا شراب. مُعاظّه، دشنام آشکارا. (ازمنتهی الارب)، - به دشنام برشمردن کسی را، او را با سخن زشت ناسزا گفتن: به دشنام چندی مرا برشمرد به پیش سپه آبرویم ببرد. فردوسی. - به دشنام زبان گشادن، ناسزا گفتن: چو برخواند آن نامه را پهلوان به دشنام بگشاد گویا زبان. فردوسی. - به دشنام لب آراستن، گشودن لب به ناسزا گفتن: به دشنام لبها بیاراستند جهانی همه مرگ او خواستند. فردوسی. - به دشنام لب گشادن (بازگشادن) ، ناسزا گفتن. ناسزا بر زبان راندن: گر این بی خرد سر بپیچد ز داد به دشنام او لب نباید گشاد. فردوسی. به دشنام بگشاد لب شهریار بر آن انجمن طوس را کرد خوار. فردوسی. به دشنام لبها گشائید باز چه بر من چه بر شاه گردن فراز. فردوسی. - دشنام به زبان گرداندن، ناسزا گفتن: بیهوده و دشنام مگردان به زبان بر کاین هر دو ز تو بار برآراست و ببار است. ناصرخسرو. - دشنام رفتن بر زبان کسی، زبان به ناسزا گشودن او: من که بوریحانم و مر او را هفت سال خدمت کردم نشنودم که بر زبان او هیچ دشنام رفت. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 682)، - دشنام ساختن، مهیا کردن ناسزا و فحش: چو مهمان به خوان تو آید ز دور تو دشنام سازی بهنگام سور. فردوسی. - دشنام گشتن نام کسی، زشت نام شدن وی: چو گویند چوبینه بدنام گشت همه نام بهرام دشنام گشت. فردوسی. - زبان از کسی پر ز دشنام کردن، سخنان ناسزا بر زبان آوردن: یکی سوی طلحند پیغام کرد زبان را ز گو پر ز دشنام کرد. فردوسی. - فرا دشنام شدن، دشنام و ناسزا گفتن آغازیدن: بوسهل را صفرا بجنبید و بانگ برداشت و فرا دشنام خواست شد. (تاریخ بیهقی)
بمعنی بادژکام است که سرخی و بنفشی و کمودت روی باشد. (برهان). بادژفام. (ناظم الاطباء). سرخی مفرط که از غلبۀ خون بر رخ و سایر اندام ظاهر شود و سرخ باد نیز گویند. (رشیدی). رجوع به بادژ، بادژفام، بادژکام، بادژوام، بادش، بادشکام، بادژبام، بادشفام، بادشنام، بادشوام، بادشم شود.
بمعنی بادژکام است که سرخی و بنفشی و کمودت روی باشد. (برهان). بادژفام. (ناظم الاطباء). سرخی مفرط که از غلبۀ خون بر رخ و سایر اندام ظاهر شود و سرخ باد نیز گویند. (رشیدی). رجوع به بادژ، بادژفام، بادژکام، بادژوام، بادش، بادشکام، بادژبام، بادشفام، بادشنام، بادشوام، بادشم شود.
غلبه و بسیاری خون را گویند در اعضا که بسبب آن ریشها و دملها تولد کند. (برهان) (ناظم الاطباء). معنی ترکیبی آن یعنی باد زشت و بد و آن سرخی مفرط است که بسبب غلبۀ صفرای محرق و خون صفراوی سوخته بر روی مردم عارض شود. اگر شدت کند آن روی ورم کند سرخ بادش گویند و اگر شدت بیشتر دارد مقدمۀ جذام است و اگر این خون در تن محرق شود مایۀ جروح و دمامیل خواهد بود و آنرا با تغییرو تبدیل، بادژنام و بادژفام و بادژکام و بادژبام و بادشفام و بادشوام و بادشم و بادشنام نیز گفته اند
غلبه و بسیاری خون را گویند در اعضا که بسبب آن ریشها و دملها تولد کند. (برهان) (ناظم الاطباء). معنی ترکیبی آن یعنی باد زشت و بد و آن سرخی مفرط است که بسبب غلبۀ صفرای محرق و خون صفراوی سوخته بر روی مردم عارض شود. اگر شدت کند آن روی ورم کند سرخ بادش گویند و اگر شدت بیشتر دارد مقدمۀ جذام است و اگر این خون در تن محرق شود مایۀ جروح و دمامیل خواهد بود و آنرا با تغییرو تبدیل، بادژنام و بادژفام و بادژکام و بادژبام و بادشفام و بادشوام و بادشم و بادشنام نیز گفته اند
دستگاهی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس (مانند دینام اتومبیل)، ساختمان آن عبارت است از استوانه ای بنام پوسته دینام که در داخل آن دو آهن ربا سوار شده و دور آنهارا سیم پیچی کرده اند. مقدار آهن ربایی آنها بر حسب مقدار جریانی که از سیم عبور میکند کم و زیاد میشود. در داخل پوسته محور سیم پیچی شده ای بنام آرمیچر قرار داده اند. موقعی که موتور بکار میافتد آرمیچر به گردش در آمده در داخل سیم پیچهای آن جریان برقی ایجاد شده توسط زغالهایی که روی سر آرمیچر بنام کلکتور قرار داده اند جهت شارژ کردن باطری در اتومبیل بکار میرود قسمتی از جریان برقی که دینام تولید میکند بمصرف موتور میرسد و مازاد آن پس از عبور آمپر وارد باتری میگردد
دستگاهی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس (مانند دینام اتومبیل)، ساختمان آن عبارت است از استوانه ای بنام پوسته دینام که در داخل آن دو آهن ربا سوار شده و دور آنهارا سیم پیچی کرده اند. مقدار آهن ربایی آنها بر حسب مقدار جریانی که از سیم عبور میکند کم و زیاد میشود. در داخل پوسته محور سیم پیچی شده ای بنام آرمیچر قرار داده اند. موقعی که موتور بکار میافتد آرمیچر به گردش در آمده در داخل سیم پیچهای آن جریان برقی ایجاد شده توسط زغالهایی که روی سر آرمیچر بنام کلکتور قرار داده اند جهت شارژ کردن باطری در اتومبیل بکار میرود قسمتی از جریان برقی که دینام تولید میکند بمصرف موتور میرسد و مازاد آن پس از عبور آمپر وارد باتری میگردد