امپرسیونیسم (Impressionism) یا دریافتگری در سینما به عنوان یک جریان هنری، به معنای نمایش احساسات، تجربیات شخصی، و واکنش های شخصی نسبت به جهان واقعی است. این جریان از نیروهای انفرادی در هنر سینما برای به تصویر کشیدن دنیای درونی انسان و تأثیرات احساسی و تجربیات شخصی استفاده می کند. امپرسیونیسم در سینما همچنین به تأکید بر استفاده از رنگ ها، نورپردازی، موسیقی، و جلوه های ویژه برای ایجاد تجربه ای حسی و شناختی برای تماشاگران اشاره دارد. ویژگی های امپرسیونیسم در سینما: 1. به تصویر کشیدن دیدگاه شخصی : این جریان به تمرکز بر تجربیات شخصی و دیدگاه فرد نسبت به دنیای خارجی می پردازد. فیلم های امپرسیونیستی به واسطه این ویژگی به نوعی به تصویر کشیدن دنیای داخلی و درونی احساسات شخصی پرداخته اند. 2. استفاده از فنون بصری و صوتی غنی : امپرسیونیسم در سینما از فنون بصری و صوتی غنی استفاده می کند تا تجربه ای عمیق و حسی برای تماشاگران ایجاد کند. این شامل استفاده از رنگ های جذاب، نورپردازی خاص، موسیقی غنی و جلوه های ویژه می شود. 3. رهایی از محدودیت های واقع گرایی : امپرسیونیسم در سینما معمولاً از محدودیت های واقع گرایی خارج می شود و به تخیل و ابتکار آزادانه فرصت می دهد تا تجربه های جدید و نوآورانه ای را خلق کند. مثال هایی از فیلم های امپرسیونیستی: - `The Tree of Life` (2011) : به کارگردانی ترنس مالیک، این فیلم از فنون بصری و صوتی غنی استفاده می کند تا یک سفر امپرسیونیستی در زندگی و احساسات انسان را به تصویر بکشد. - `Amélie` (2001) : به کارگردانی ژان-پیر جونه، این فیلم از رنگ های جذاب، نورپردازی فانتزی، و فضای صوتی غنی برای به تصویر کشیدن دنیای درونی شخصیت اصلی استفاده می کند. - `The Fountain` (2006) : به کارگردانی دارن ارونوفسکی، این فیلم از جلوه های ویژه و تصاویر زیبا برای ایجاد تجربه امپرسیونیستی و متافیزیکی استفاده می کند. اهمیت امپرسیونیسم در سینما: - بیان احساسات و تجربیات فردی : امپرسیونیسم به کارگردانان فرصت می دهد تا به زیبایی و عمق تجربیات شخصی و احساسات خود ابراز دهند و این امر می تواند برای تماشاگران به تجربه ای عمیق تر و شخصی تر منتهی شود. - ایجاد تجربه های جدید : این جریان هنری به کارگردانان امکان می دهد تا خلاقیت و نوآوری خود را به کار بگیرند و تجربه هایی جدید و متفاوت از سینما برای تماشاگران خلق کنند. به طور کلی، امپرسیونیسم در سینما یک جریان هنری است که با استفاده از فنون بصری و صوتی غنی، به به تصویر کشیدن دنیای درونی و احساسات فردی می پردازد و به کارگردانان فرصت می دهد تا از خلاقیت و ابتکار خود برای خلق اثرهایی بی نظیر استفاده کنند.
امپرسیونیسم (Impressionism) یا دریافتگری در سینما به عنوان یک جریان هنری، به معنای نمایش احساسات، تجربیات شخصی، و واکنش های شخصی نسبت به جهان واقعی است. این جریان از نیروهای انفرادی در هنر سینما برای به تصویر کشیدن دنیای درونی انسان و تأثیرات احساسی و تجربیات شخصی استفاده می کند. امپرسیونیسم در سینما همچنین به تأکید بر استفاده از رنگ ها، نورپردازی، موسیقی، و جلوه های ویژه برای ایجاد تجربه ای حسی و شناختی برای تماشاگران اشاره دارد. ویژگی های امپرسیونیسم در سینما: 1. به تصویر کشیدن دیدگاه شخصی : این جریان به تمرکز بر تجربیات شخصی و دیدگاه فرد نسبت به دنیای خارجی می پردازد. فیلم های امپرسیونیستی به واسطه این ویژگی به نوعی به تصویر کشیدن دنیای داخلی و درونی احساسات شخصی پرداخته اند. 2. استفاده از فنون بصری و صوتی غنی : امپرسیونیسم در سینما از فنون بصری و صوتی غنی استفاده می کند تا تجربه ای عمیق و حسی برای تماشاگران ایجاد کند. این شامل استفاده از رنگ های جذاب، نورپردازی خاص، موسیقی غنی و جلوه های ویژه می شود. 3. رهایی از محدودیت های واقع گرایی : امپرسیونیسم در سینما معمولاً از محدودیت های واقع گرایی خارج می شود و به تخیل و ابتکار آزادانه فرصت می دهد تا تجربه های جدید و نوآورانه ای را خلق کند. مثال هایی از فیلم های امپرسیونیستی: - `The Tree of Life` (2011) : به کارگردانی ترنس مالیک، این فیلم از فنون بصری و صوتی غنی استفاده می کند تا یک سفر امپرسیونیستی در زندگی و احساسات انسان را به تصویر بکشد. - `Amélie` (2001) : به کارگردانی ژان-پیر جونه، این فیلم از رنگ های جذاب، نورپردازی فانتزی، و فضای صوتی غنی برای به تصویر کشیدن دنیای درونی شخصیت اصلی استفاده می کند. - `The Fountain` (2006) : به کارگردانی دارن ارونوفسکی، این فیلم از جلوه های ویژه و تصاویر زیبا برای ایجاد تجربه امپرسیونیستی و متافیزیکی استفاده می کند. اهمیت امپرسیونیسم در سینما: - بیان احساسات و تجربیات فردی : امپرسیونیسم به کارگردانان فرصت می دهد تا به زیبایی و عمق تجربیات شخصی و احساسات خود ابراز دهند و این امر می تواند برای تماشاگران به تجربه ای عمیق تر و شخصی تر منتهی شود. - ایجاد تجربه های جدید : این جریان هنری به کارگردانان امکان می دهد تا خلاقیت و نوآوری خود را به کار بگیرند و تجربه هایی جدید و متفاوت از سینما برای تماشاگران خلق کنند. به طور کلی، امپرسیونیسم در سینما یک جریان هنری است که با استفاده از فنون بصری و صوتی غنی، به به تصویر کشیدن دنیای درونی و احساسات فردی می پردازد و به کارگردانان فرصت می دهد تا از خلاقیت و ابتکار خود برای خلق اثرهایی بی نظیر استفاده کنند.
دریازده شدن. حالت و چگونگی دریازده. بیماری با دوار و قی ٔ که بعضی کشتی نشستگان را پیدا شود. (یادداشت مرحوم دهخدا). سدر. عارضه ای (حال تهوع و سستی و غیره) که در حرکت برآب بعلت نوسانات کشتی به بعضی دست میدهد. دریازدگی حالتی از حرکت زدگی است که عبارت است از بروز همان حالات بسبب شتاب یا حرکات نامنظم یا حرکات موزون وسایط نقلیه. عامل اصلی حرکت زدگی تأثیر حرکت است بر لابیرنت حساس گوش و بر مخ کوچک (مخچه) ولی عوامل دیگر مانند ترس، تحریکات بصری، تهویۀ ناقص، بخارات یا بوهای موذی و عفونت قسمت فوقانی مجرای تنفسی یا گوش نیز در آن مؤثرند. (از دائره المعارف فارسی)
دریازده شدن. حالت و چگونگی دریازده. بیماری با دوار و قی ٔ که بعضی کشتی نشستگان را پیدا شود. (یادداشت مرحوم دهخدا). سَدَر. عارضه ای (حال تهوع و سستی و غیره) که در حرکت برآب بعلت نوسانات کشتی به بعضی دست میدهد. دریازدگی حالتی از حرکت زدگی است که عبارت است از بروز همان حالات بسبب شتاب یا حرکات نامنظم یا حرکات موزون وسایط نقلیه. عامل اصلی حرکت زدگی تأثیر حرکت است بر لابیرنت حساس گوش و بر مخ کوچک (مخچه) ولی عوامل دیگر مانند ترس، تحریکات بصری، تهویۀ ناقص، بخارات یا بوهای موذی و عفونت قسمت فوقانی مجرای تنفسی یا گوش نیز در آن مؤثرند. (از دائره المعارف فارسی)
دریافته شده. مأخوذ. گرفته شده. دریافت شده، آنچه تاجر از دیگران می گیرد و به حساب خود میبرد. (لغات فرهنگستان). مقابل پرداختی: وجه دریافتی من فلان مبلغ است
دریافته شده. مأخوذ. گرفته شده. دریافت شده، آنچه تاجر از دیگران می گیرد و به حساب خود میبرد. (لغات فرهنگستان). مقابل پرداختی: وجه دریافتی من فلان مبلغ است