ناهاری، غذای ظهر، کسی که چیزی نخورده باشد، گرسنه، ناشتا، برای مثال چو شیران ناهار و ما چون رمه / که از کوهسار اندر آرد دمه (فردوسی - ۳/۱۵۰) گرسنگی، برای مثال به کتف شانه برآورده زانو از ادبار / به چشم خانه فروبرده دیده از ناهار (عثمان مختاری - ۲۲۴) ناهار شکستن: کنایه از ناشتایی خوردن، رفع گرسنگی کردن
ناهاری، غذای ظهر، کسی که چیزی نخورده باشد، گرسنه، ناشتا، برای مِثال چو شیران ناهار و ما چون رمه / که از کوهسار اندر آرد دمه (فردوسی - ۳/۱۵۰) گرسنگی، برای مِثال به کتف شانه برآورده زانو از ادبار / به چشم خانه فروبرده دیده از ناهار (عثمان مختاری - ۲۲۴) ناهار شکستن: کنایه از ناشتایی خوردن، رفع گرسنگی کردن
چوب کوچکی که در پرۀ بینی شتر جا می دهند و ریسمان را به آن می بندند، مهار، برای مثال که بر آب و گل نقش ما یاد کرد / که ماهار در بینی باد کرد (رودکی - ۵۴۱)
چوب کوچکی که در پرۀ بینی شتر جا می دهند و ریسمان را به آن می بندند، مهار، برای مِثال که بر آب و گل نقش ما یاد کرد / که ماهار در بینی باد کرد (رودکی - ۵۴۱)
داد دهنده، دادگر، عادل، بخشاینده، آفریننده، آفریدگار، برای مثال جز این بت که هر صبح از این جا که هست / برآرد به یزدان دادار دست (سعدی۱ - ۱۷۹) یکی از نام ها و صفات باری تعالی، برای مثال هرآن کس که داند که دادار هست / نباشد مگر پاک و یزدان پرست (فردوسی - ۶/۲۲۵)، هنوزت اجل دست خواهش نبست / برآور به درگاه دادار دست (سعدی۱ - ۱۹۱)
داد دهنده، دادگر، عادل، بخشاینده، آفریننده، آفریدگار، برای مِثال جز این بت که هر صبح از این جا که هست / برآرد به یزدانِ دادار دست (سعدی۱ - ۱۷۹) یکی از نام ها و صفات باری تعالی، برای مِثال هرآن کس که داند که دادار هست / نباشد مگر پاک و یزدان پرست (فردوسی - ۶/۲۲۵)، هنوزت اجل دست خواهش نبست / برآور به درگاه دادار دست (سعدی۱ - ۱۹۱)
صورت پهلوی داتر ازمصدر ’دا’ که در اوستا و فرس هخامنشی به معنی آفریدن و بخشودن و ساختن است و در فارسی ’دادار’ شده است، رجوع به دادار شود، (از فرهنگ ایران باستان ص 71)
صورت پهلوی داتر ازمصدر ’دا’ که در اوستا و فرس هخامنشی به معنی آفریدن و بخشودن و ساختن است و در فارسی ’دادار’ شده است، رجوع به دادار شود، (از فرهنگ ایران باستان ص 71)
شیخ دادار آنچنانکه از تاریخ گزیده تألیف حمداﷲ مستوفی بر می آید، وی شیادی بوده است به چهره همانند سلطان جلال الدین خوارزمشاه و از احوال او باخبر، در کرمان بدعوی خوارزمشاهی جمعی را دعوت کرده است و مردم بسیار بر او جمع آمده و فتنه قوت گرفته، سلطان قطب الدین که به فرمان منکوقاآن سلطنت کرمان داشته از این فتنه خبر یافته و بر سر ایشان دوانیده شیخ دادار از معرکه بجسته است و دیگران به قتل آمده اندو فتنه فرونشسته، (از تاریخ گزیده ص 530 چ اروپا)
شیخ دادار آنچنانکه از تاریخ گزیده تألیف حمداﷲ مستوفی بر می آید، وی شیادی بوده است به چهره همانند سلطان جلال الدین خوارزمشاه و از احوال او باخبر، در کرمان بدعوی خوارزمشاهی جمعی را دعوت کرده است و مردم بسیار بر او جمع آمده و فتنه قوت گرفته، سلطان قطب الدین که به فرمان منکوقاآن سلطنت کرمان داشته از این فتنه خبر یافته و بر سر ایشان دوانیده شیخ دادار از معرکه بجسته است و دیگران به قتل آمده اندو فتنه فرونشسته، (از تاریخ گزیده ص 530 چ اروپا)
دهی از بخش سنجابی شهرستان کرمانشاهان، در 8هزارگزی شمال کوزران و هزارگزی راه فرعی کوزران به ثلاث، سکنه 300 تن علی الهی، آب آن از سراب قره دانه تأمین میشود، محصول آنجا غلات، حبوبات و لبنیات، شغل اهالی زراعت و گله داری و راه مالروست، تابستان اتومبیل میتوان برد، زمستان گله داران بعنوان حدود قصرشیرین گرمسیر میروند، در دو محل نزدیک بهم واقع یکی مشهور بدایار و دیگری سیاددایاراست، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
دهی از بخش سنجابی شهرستان کرمانشاهان، در 8هزارگزی شمال کوزران و هزارگزی راه فرعی کوزران به ثلاث، سکنه 300 تن علی الهی، آب آن از سراب قره دانه تأمین میشود، محصول آنجا غلات، حبوبات و لبنیات، شغل اهالی زراعت و گله داری و راه مالروست، تابستان اتومبیل میتوان برد، زمستان گله داران بعنوان حدود قصرشیرین گرمسیر میروند، در دو محل نزدیک بهم واقع یکی مشهور بدایار و دیگری سیاددایاراست، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5)
به معنی مهار شتر است و آن به منزلۀ عنان باشد مر شتر را، (برهان)، به معنی مهار است ومهار شتر، (انجمن آرا) (آنندراج)، مهار شتر، اما مهار در فارسی رسن شتر را گویند که ساربان گیرد و به تازی مهار به معنی چوبی که در بینی شتر کنند و رسن را زمام گویند، (فرهنگ رشیدی)، زمام شتر: برفتند صندوقها را به پشت کشیدند و ماهار اشتر به مشت، فردوسی، ، مهار، شناق، وکاء (در مشک)، (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) : الشنق، ماهار واکشیدن و درآویختن مشک از جای، (تاج المصادر بیهقی، یادداشت ایضاً)، چوبی که در بینی شتر کنند، (فرهنگ فارسی معین) : که بر آب و گل نقش بنیاد کرد که ماهار در بینی باد کرد، رودکی (ازفرهنگ رشیدی)، دراین صندوق ساعت عمرها این دهر بی رحمت چو ماهارند بر اشتر بدین گردنده پنگانها، ناصرخسرو
به معنی مهار شتر است و آن به منزلۀ عنان باشد مر شتر را، (برهان)، به معنی مهار است ومهار شتر، (انجمن آرا) (آنندراج)، مهار شتر، اما مهار در فارسی رسن شتر را گویند که ساربان گیرد و به تازی مِهار به معنی چوبی که در بینی شتر کنند و رسن را زمام گویند، (فرهنگ رشیدی)، زمام شتر: برفتند صندوقها را به پشت کشیدند و ماهار اشتر به مشت، فردوسی، ، مهار، شناق، وکاء (در مشک)، (یادداشت به خط مرحوم دهخدا) : الشنق، ماهار واکشیدن و درآویختن مشک از جای، (تاج المصادر بیهقی، یادداشت ایضاً)، چوبی که در بینی شتر کنند، (فرهنگ فارسی معین) : که بر آب و گل نقش بنیاد کرد که ماهار در بینی باد کرد، رودکی (ازفرهنگ رشیدی)، دراین صندوق ساعت عمرها این دهر بی رحمت چو ماهارند بر اشتر بدین گردنده پنگانها، ناصرخسرو
عادل، دادگر، (آنندراج)، عدل، به معنی عادل و مرکب است از ’داد’ و کلمه ’ار’ که مفید معنی نسبت است، (غیاث)، اما این وجه اشتقاق براساسی نیست و دادار مرکب از ’داد’ و ’آر’ نیست بلکه کلمه مرکب از ریشه ’دا’ به معنی دادن و آفریدن است با پسوند ’تار’ علامت فاعلی و لغهً به معنی بخشاینده و آفریننده است، (حاشیۀ برهان قاطع چ معین)، این کلمه در اوستا داتر و همیشه صفت اهورامزداست به معنی آفریدگار و آفریننده: داد پیغام بسر اندر عیّار مرا که مکن یاد بشعر اندر بسیار مرا کاین فژه پیر ز بهر تو مرا خوار گرفت برهاناد ازو ایزد دادار مرا، رودکی، برفتم من اکنون بفرمان تو به یزدان دادار پیمان تو، فردوسی، مصر ایزد دادار بفرعون لعین داد کافر شد و بیزار شد از ایزد دادار، فرخی، بشکر او نتوانم رسید پس چکنم ز من دعا و مکافات از ایزد دادار، فرخی، هرچه باید ز آلت امکان همه دادستش ایزددادار، فرخی، از آب گنگ سپه را بیک زمان بگذاشت بیمن دولت و توفیق ایزد دادار، فرخی، نه آن بود که تو خواهی همی و داری دوست چه، آن بود که قضا کرد ایزد دادار، ابوحنیفۀ اسکافی (از تاریخ بیهقی)، وانت گوید کردگار نیک و بد ایزد دادار و دیو ابترست، ناصرخسرو، تا داد من از دشمن اولاد پیمبر بدهد بتمام ایزد دادار تعالی، ناصرخسرو، مهربان بر تو خسرو عالم وز تو خشنود ایزد دادار، مسعودسعد، جز این بت که هر صبح از اینجا که هست برآرد بدادار یزدان دو دست، سعدی، ، نامی از نامهای خداوند، خدای تعالی عز و جل شأنه، نام خدای عزوجل، (برهان)، یزدان، ایزد، باری تعالی، (شرفنامه) : شفیع باش بر شه مرا بدین زلت چو مصطفی بر دادار بر روشنان را، دقیقی (دیوان چ دبیرسیاقی ص 114)، به ایرانیان گفت بهرام گرد که جان را بدادار باید سپرد، فردوسی، بشد پیش دادار خورشید و ماه نیایش بدوکرد و پشت و پناه، فردوسی، زفرّ سیاوش فرو ماندند بدادار بر آفرین خواندند، فردوسی، چو از خواب گودرز بیدارشد ستایش کنان پیش دادار شد، فردوسی، بفرمان دادار این نامه را کنم اسپری شاه خودکامه را، فردوسی، دل بیژن آمدز تیزی بدرد بدادار دارنده سوگند خورد، فردوسی، هر آنکس که داند که دادار هست نباشد مگر پاک یزدان پرست، فردوسی، چنین داد پاسخ گرانمایه شاه که دادار باشد زهر بد پناه، فردوسی، یکی جام می بر کفش برنهاد ز دادار نیکی دهش کرد یاد، فردوسی، از ایران بیاید یکی چاره گر بفرمان دادار بسته کمر، فردوسی، که با فرّ و برزست و با مهرو داد نگیردجز از پاک دادار یاد، فردوسی، ز دادار گردم بسی شرمناک سیه رو روم از سر تیره خاک، فردوسی، به دادار کن پشت و انده مدار گذر نیست از حکم پروردگار، فردوسی، دادار جهان ملک جهان وقف تو کرده ست در وقف جهان هیچکسی را نبود دست، منوچهری، همی دانست گفتی تیغ خونخوار که جان در تن کجا بنهاد دادار، فخرالدین اسعد (ویس و رامین)، بدوداد دادار پیغام خویش بپیوست با نام او نام خویش، اسدی، ز دادار امید و فرمان و پند مرآن راست کو از خرد بهره مند، اسدی (گرشاسبنامه ص 316)، چو چشمی است بیننده و راه جوی که دادار را دید شاید در اوی، اسدی، زهر بد به دادار جوید پناه باندازه هر کس دهد پایگاه، اسدی، شیر دادار جهان بودپدرشان نشگفت گر ازیشان برمند اینکه یکایک حمرند، ناصرخسرو، کنم نیکی چو نیکی کرد با من خداوند جهان دادار سبحان، ناصرخسرو، هر جا که روی و باز آئی دادار ترا نگاهبان باد، مسعودسعد، دادار جهان مشفق هر کار تو بادا کورا ابدالدهر جهاندار تو بائی، خاقانی، بادت ز غایات هنر بر عرش رایات خطر در شأنت آیات ظفر ازفضل دادار آمده، خاقانی، دل من هست از این بازار بیزار قسم خواهی به دادار و به دیدار، نظامی، درین وقت نومیدی آن مرد راست گناهم ز دادار داور بخواست، سعدی، هنوزت اجل دست خواهش نبست برآور بدرگاه دادار دست، سعدی، ، دارنده، (شرفنامه)، پادشاه عادل، (جهانگیری) : نادری در همه فن ناموری در همه چیز زر ده زوروری، دادگری داداری، مولانا مطهر، ، قاضی عادل، دادور
عادل، دادگر، (آنندراج)، عدل، به معنی عادل و مرکب است از ’داد’ و کلمه ’ار’ که مفید معنی نسبت است، (غیاث)، اما این وجه اشتقاق براساسی نیست و دادار مرکب از ’داد’ و ’آر’ نیست بلکه کلمه مرکب از ریشه ’دا’ به معنی دادن و آفریدن است با پسوند ’تار’ علامت فاعلی و لغهً به معنی بخشاینده و آفریننده است، (حاشیۀ برهان قاطع چ معین)، این کلمه در اوستا داتَر و همیشه صفت اهورامزداست به معنی آفریدگار و آفریننده: داد پیغام بسر اندر عیّار مرا که مکن یاد بشعر اندر بسیار مرا کاین فژه پیر ز بهر تو مرا خوار گرفت برهاناد ازو ایزد دادار مرا، رودکی، برفتم من اکنون بفرمان تو به یزدان دادار پیمان تو، فردوسی، مصر ایزد دادار بفرعون لعین داد کافر شد و بیزار شد از ایزد دادار، فرخی، بشکر او نتوانم رسید پس چکنم ز من دعا و مکافات از ایزد دادار، فرخی، هرچه باید ز آلت امکان همه دادستش ایزددادار، فرخی، از آب گنگ سپه را بیک زمان بگذاشت بیمن دولت و توفیق ایزد دادار، فرخی، نه آن بود که تو خواهی همی و داری دوست چه، آن بود که قضا کرد ایزد دادار، ابوحنیفۀ اسکافی (از تاریخ بیهقی)، وانت گوید کردگار نیک و بد ایزد دادار و دیو ابترست، ناصرخسرو، تا داد من از دشمن اولاد پیمبر بدهد بتمام ایزد دادار تعالی، ناصرخسرو، مهربان بر تو خسرو عالم وز تو خشنود ایزد دادار، مسعودسعد، جز این بت که هر صبح از اینجا که هست برآرد بدادار یزدان دو دست، سعدی، ، نامی از نامهای خداوند، خدای تعالی عز و جل شأنه، نام خدای عزوجل، (برهان)، یزدان، ایزد، باری تعالی، (شرفنامه) : شفیع باش بر شه مرا بدین زلت چو مصطفی بر دادار بر روشنان را، دقیقی (دیوان چ دبیرسیاقی ص 114)، به ایرانیان گفت بهرام گرد که جان را بدادار باید سپرد، فردوسی، بشد پیش دادار خورشید و ماه نیایش بدوکرد و پشت و پناه، فردوسی، زفرّ سیاوش فرو ماندند بدادار بر آفرین خواندند، فردوسی، چو از خواب گودرز بیدارشد ستایش کنان پیش دادار شد، فردوسی، بفرمان دادار این نامه را کنم اسپری شاه خودکامه را، فردوسی، دل بیژن آمدز تیزی بدرد بدادار دارنده سوگند خورد، فردوسی، هر آنکس که داند که دادار هست نباشد مگر پاک یزدان پرست، فردوسی، چنین داد پاسخ گرانمایه شاه که دادار باشد زهر بد پناه، فردوسی، یکی جام می بر کفش برنهاد ز دادار نیکی دهش کرد یاد، فردوسی، از ایران بیاید یکی چاره گر بفرمان دادار بسته کمر، فردوسی، که با فرّ و بُرزست و با مهرو داد نگیردجز از پاک دادار یاد، فردوسی، ز دادار گردم بسی شرمناک سیه رو روم از سر تیره خاک، فردوسی، به دادار کن پشت و انده مدار گذر نیست از حکم پروردگار، فردوسی، دادار جهان ملک جهان وقف تو کرده ست در وقف جهان هیچکسی را نبود دست، منوچهری، همی دانست گفتی تیغ خونخوار که جان در تن کجا بنهاد دادار، فخرالدین اسعد (ویس و رامین)، بدوداد دادار پیغام خویش بپیوست با نام او نام خویش، اسدی، ز دادار امید و فرمان و پند مرآن راست کو از خرد بهره مند، اسدی (گرشاسبنامه ص 316)، چو چشمی است بیننده و راه جوی که دادار را دید شاید در اوی، اسدی، زهر بد به دادار جوید پناه باندازه هر کس دهد پایگاه، اسدی، شیر دادار جهان بودپدرشان نشگفت گر ازیشان برمند اینکه یکایک حمرند، ناصرخسرو، کنم نیکی چو نیکی کرد با من خداوند جهان دادار سبحان، ناصرخسرو، هر جا که روی و باز آئی دادار ترا نگاهبان باد، مسعودسعد، دادار جهان مشفق هر کار تو بادا کورا ابدالدهر جهاندار تو بائی، خاقانی، بادت ز غایات هنر بر عرش رایات خطر در شأنت آیات ظفر ازفضل دادار آمده، خاقانی، دل من هست از این بازار بیزار قسم خواهی به دادار و به دیدار، نظامی، درین وقت نومیدی آن مرد راست گناهم ز دادار داور بخواست، سعدی، هنوزت اجل دست خواهش نبست برآور بدرگاه دادار دست، سعدی، ، دارنده، (شرفنامه)، پادشاه عادل، (جهانگیری) : نادری در همه فن ناموری در همه چیز زر ده زوروری، دادگری داداری، مولانا مطهر، ، قاضی عادل، دادور
سرود پهلوی باشد که در قزوین رامندی گویند، (از فرهنگ رشیدی)، روش گویندگی باشد که آن را پهلوی و رامندی نیز خوانند، (از فرهنگ جهانگیری)، نوعی از خوانندگی و گویندگی هم هست که آن را پهلوی و رامندی خوانند، (برهان قاطع) (از فرهنگ شعوری ج 1 ورق 161)، پهلوی و رامندی که نوعی از خوانندگی و گویندگی بود، (ناظم الاطباء) ظرف، آوند، ظرف با طعام، مخفف با اهار است، چه اهار بمعنی خوراک است، (از فرهنگ رشیدی) (آنندراج) (فرهنگ جهانگیری)، اناء، (برهان قاطع)، وعاء، (شرفنامه منیری)، خنور، (ناظم الاطباء)
سرود پهلوی باشد که در قزوین رامندی گویند، (از فرهنگ رشیدی)، روش گویندگی باشد که آن را پهلوی و رامندی نیز خوانند، (از فرهنگ جهانگیری)، نوعی از خوانندگی و گویندگی هم هست که آن را پهلوی و رامندی خوانند، (برهان قاطع) (از فرهنگ شعوری ج 1 ورق 161)، پهلوی و رامندی که نوعی از خوانندگی و گویندگی بود، (ناظم الاطباء) ظرف، آوند، ظرف با طعام، مخفف با اهار است، چه اهار بمعنی خوراک است، (از فرهنگ رشیدی) (آنندراج) (فرهنگ جهانگیری)، اناء، (برهان قاطع)، وعاء، (شرفنامه منیری)، خنور، (ناظم الاطباء)
چوبی که در بینی شتر کنند: که برآب و گل نقش بنیاد کرد ک که ماهار در بینی باد کرد ک (رودکی رشیدی)، زمام شتر: برفتند صندوقها را به پشت کشیدند و ماهار اشتر بمشت. (شا. بخ 1611: 6)
چوبی که در بینی شتر کنند: که برآب و گل نقش بنیاد کرد ک که ماهار در بینی باد کرد ک (رودکی رشیدی)، زمام شتر: برفتند صندوقها را به پشت کشیدند و ماهار اشتر بمشت. (شا. بخ 1611: 6)