فرو رفتن چیزی باریک و نوک تیز مانند خار یا سوزن یا سیخ در بدن یا چیز دیگر، برای مثال گل می نهد به محفل نادانان / بر قلب عاقلان بخلد خارش (ناصرخسرو۱ - ۲۸۷)، مجروح شدن، کنایه از آزرده کردن، برای مثال ننگری تو به من که غفرۀ تو / دل خلد کی روا بود بنگر (عنصری - ۶۱)، فرو بردن چیزی باریک و نوک تیز مانند خار یا سوزن یا سیخ در بدن یا چیز دیگر
فرو رفتن چیزی باریک و نوک تیز مانند خار یا سوزن یا سیخ در بدن یا چیز دیگر، برای مِثال گل می نهد به محفل نادانان / بر قلب عاقلان بخلد خارش (ناصرخسرو۱ - ۲۸۷)، مجروح شدن، کنایه از آزرده کردن، برای مِثال ننگری تو به من که غفرۀ تو / دل خلد کی روا بود بنگر (عنصری - ۶۱)، فرو بردن چیزی باریک و نوک تیز مانند خار یا سوزن یا سیخ در بدن یا چیز دیگر
سابقاً به کشتیی جنگی میگفتند که چندین عرشه داشت. کشتی. ج، غلاوین، غلایین. (دزی ج 2 ص 226). نوعی از کشتیهای بزرگ مخصوص اندلس. (ناظم الاطباء) ، چپق پیپ و در مصر حجر گویند. (دزی ج 2 ص 226). با کلمه غلیان بی مناسبت نیست، در تداول عامۀ مردم، غلیان. قلیان. قلیون. رجوع به غلیان شود، گیاهی است که آن را آقطی صغیر نیز گویند. رجوع به همین ترکیب شود
سابقاً به کشتیی جنگی میگفتند که چندین عرشه داشت. کشتی. ج، غلاوین، غلایین. (دزی ج 2 ص 226). نوعی از کشتیهای بزرگ مخصوص اندلس. (ناظم الاطباء) ، چپق پیپ و در مصر حَجَر گویند. (دزی ج 2 ص 226). با کلمه غلیان بی مناسبت نیست، در تداول عامۀ مردم، غلیان. قلیان. قلیون. رجوع به غلیان شود، گیاهی است که آن را آقطی صغیر نیز گویند. رجوع به همین ترکیب شود
نام تیره ای (بطنی) است از حجایا، که آن یکی از قبایل بادیۀ شرق اردن است. این بطن به شش فخذ ذیل تقسیم میشود: حمادات، بطنه، زعاریر، طحائره، شحادات، هدایات. (از معجم قبائل العرب ج 2 ص 820)
نام تیره ای (بطنی) است از حجایا، که آن یکی از قبایل بادیۀ شرق اردن است. این بطن به شش فخذ ذیل تقسیم میشود: حمادات، بطنه، زعاریر، طحائره، شحادات، هدایات. (از معجم قبائل العرب ج 2 ص 820)
مخفف انگلیون. (حاشیۀ برهان قاطع چ معین). نوعی از اقمشۀ هفت رنگ باشد، چنانکه هر هفت رنگ را در آن توان دید و آنرا بوقلمون هم میگویند. (برهان) (آنندراج) (جهانگیری)
مخفف انگلیون. (حاشیۀ برهان قاطع چ معین). نوعی از اقمشۀ هفت رنگ باشد، چنانکه هر هفت رنگ را در آن توان دید و آنرا بوقلمون هم میگویند. (برهان) (آنندراج) (جهانگیری)
جامه ای را گویند که از هفت رنگ بافته باشند. (برهان) (آنندراج) (ناظم الاطباء). با کاف پارسی (گلیون) است مخفف انگلیون. (حاشیۀ برهان چ معین). و رجوع به گلیون و انگلیون شود
جامه ای را گویند که از هفت رنگ بافته باشند. (برهان) (آنندراج) (ناظم الاطباء). با کاف پارسی (گلیون) است مخفف انگلیون. (حاشیۀ برهان چ معین). و رجوع به گلیون و انگلیون شود
فرورفتن مانند سوزن وخار و جز آن چون سنان. (از برهان قاطع). فروشدن چیزی نوک تیز در چیزی. (یادداشت بخط مؤلف) : خاری که بمن درخلد اندر سفر هند به چون بحضر در کف من دستۀ شب بوی. فرخی. ز گل بوی باشد خلیدن ز خار. اسدی. گل می نهد بمحفل نادانان بر قلب عاقلان بخلد خارش. ناصرخسرو. سوزن اندر خلید در خایه آن چنان کور جلف بی مایه. سنائی. زین خار غم که در دل ریحان و گل خلید نوحه کنان بباغ صبای اندرآمده. خاقانی. خاری که خلید دامنت را خونی که گرفت گردنت را. نظامی. چون کسی را خار در پایش خلد پای خود را بر سر زانو هلد. مولوی. خار غم خون بر دل من می خلید از دیرباز این زمان هم گر برون آمد گل از خاری چه شد. اوحدی. ، فروکردن. فروبردن مانند سوزن و خار و جز آن. (از ناظم الاطباء) : اگر خلندم در دیده نیست هیچ شگفت. مسعودسعد. هر که اندر شیخ تیغی می خلید پاژگونه او تن خود می درید. مولوی. ، سوراخ کردن. (یادداشت بخط مؤلف) (ناظم الاطباء) : خار و گل دارند نعت عنف و وصف لطف تو. تا ولی را بوی بخشی و عدو را دل خلی. سوزنی. گردن حساد را گرز گرانش شکست دیدۀ بدخواه را نوک سنانش خلید. شمس فخری. ، خستن. (صحاح الفرس). مجروح کردن و زخم کردن. (ناظم الاطباء). جریحه دار کردن. (یادداشت بخط مؤلف) : بوقت صلح دل من خلد بتیر مژه بوقت جنگ دل دشمنان بتیر خدنگ. فرخی. ننگری توبمن که غمزۀ تو دل خلد نی روا بود بنگر کز بد او مرا نگهدارد خدمت خسرو رهی بر در. عنصری. هر آن گاهی که داری گل چدن کار روا باشد اگر دستت خلد خار. (ویس و رامین). کمان ابروت بر من کشیده به تیر غمزه جانم را خلیده. (ویس و رامین). چو یعقوب فرزانه اینها شنید دل خال فرخ نشان را خلید. (یوسف و زلیخا). چون نخواهی کت ز دیگر کس جگر خسته شود دیگران راخیره خیره دل چرا باید خلید. ناصرخسرو. نبینی که گر خار کارد کسی نخست از نهالش مرا درخلد. ناصرخسرو. گل می نهد بمحفل نادانان بر قلب عاقلان بخلد خارش. ناصرخسرو. بگلستان زمانه شدم بگل چیدن گلی نداد و بصد خار می خلد جگرم. سنائی. ، نفوذ کردن، گزیدن و نیش زدن مانند کژدم و جز آن. (ناظم الاطباء)، تیر کشیدن زخم. (یادداشت بخط مؤلف) : بخلد دل که من از فرقت تو یاد کنم چون جراحت که بدو باز رسد گر دستم. معروفی. علامت (بواسیر) آنچه از خون گرم و صفرا بود آن است که با خلیدن و سوزش سخت و درد بسیار بود و آنچه از خون غلیظ بود علامت وی آن است که سوزش و خلیدن کمتر بود. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). آماس لب اگر صفرائی باشد رنگ لب بدان سرخی نباشد لکن به زردی گراید و سوزش و خلیدن بیشتر باشد و بدان... (ذخیرۀ خوارزمشاهی) .و هرگاه که... و جایگاه جراح خلیدن گیرد بباید دانست که جراحت سر خواهد کرد. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). و سوزش سینه و خلیدن دلیلی خاصه است بر آنکه ماده اندر عضله ها و غشاهاست
فرورفتن مانند سوزن وخار و جز آن چون سنان. (از برهان قاطع). فروشدن چیزی نوک تیز در چیزی. (یادداشت بخط مؤلف) : خاری که بمن درخلد اندر سفر هند به چون بحضر در کف من دستۀ شب بوی. فرخی. ز گل بوی باشد خلیدن ز خار. اسدی. گل می نهد بمحفل نادانان بر قلب عاقلان بخلد خارش. ناصرخسرو. سوزن اندر خلید در خایه آن چنان کور جلف بی مایه. سنائی. زین خار غم که در دل ریحان و گل خلید نوحه کنان بباغ صبای اندرآمده. خاقانی. خاری که خلید دامنت را خونی که گرفت گردنت را. نظامی. چون کسی را خار در پایش خلد پای خود را بر سر زانو هلد. مولوی. خار غم خون بر دل من می خلید از دیرباز این زمان هم گر برون آمد گل از خاری چه شد. اوحدی. ، فروکردن. فروبردن مانند سوزن و خار و جز آن. (از ناظم الاطباء) : اگر خلندم در دیده نیست هیچ شگفت. مسعودسعد. هر که اندر شیخ تیغی می خلید پاژگونه او تن خود می درید. مولوی. ، سوراخ کردن. (یادداشت بخط مؤلف) (ناظم الاطباء) : خار و گل دارند نعت عنف و وصف لطف تو. تا ولی را بوی بخشی و عدو را دل خلی. سوزنی. گردن حساد را گرز گرانش شکست دیدۀ بدخواه را نوک سنانش خلید. شمس فخری. ، خستن. (صحاح الفرس). مجروح کردن و زخم کردن. (ناظم الاطباء). جریحه دار کردن. (یادداشت بخط مؤلف) : بوقت صلح دل من خلد بتیر مژه بوقت جنگ دل دشمنان بتیر خدنگ. فرخی. ننگری توبمن که غمزۀ تو دل خلد نی روا بود بنگر کز بد او مرا نگهدارد خدمت خسرو رهی بر در. عنصری. هر آن گاهی که داری گل چدن کار روا باشد اگر دستت خلد خار. (ویس و رامین). کمان ابروت بر من کشیده به تیر غمزه جانم را خلیده. (ویس و رامین). چو یعقوب فرزانه اینها شنید دل خال فرخ نشان را خلید. (یوسف و زلیخا). چون نخواهی کت ز دیگر کس جگر خسته شود دیگران راخیره خیره دل چرا باید خلید. ناصرخسرو. نبینی که گر خار کارد کسی نخست از نهالش مرا درخلد. ناصرخسرو. گل می نهد بمحفل نادانان بر قلب عاقلان بخلد خارش. ناصرخسرو. بگلستان زمانه شدم بگل چیدن گلی نداد و بصد خار می خلد جگرم. سنائی. ، نفوذ کردن، گزیدن و نیش زدن مانند کژدم و جز آن. (ناظم الاطباء)، تیر کشیدن زخم. (یادداشت بخط مؤلف) : بخلد دل که من از فرقت تو یاد کنم چون جراحت که بدو باز رسد گر دستم. معروفی. علامت (بواسیر) آنچه از خون گرم و صفرا بود آن است که با خلیدن و سوزش سخت و درد بسیار بود و آنچه از خون غلیظ بود علامت وی آن است که سوزش و خلیدن کمتر بود. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). آماس لب اگر صفرائی باشد رنگ لب بدان سرخی نباشد لکن به زردی گراید و سوزش و خلیدن بیشتر باشد و بدان... (ذخیرۀ خوارزمشاهی) .و هرگاه که... و جایگاه جراح خلیدن گیرد بباید دانست که جراحت سر خواهد کرد. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). و سوزش سینه و خلیدن دلیلی خاصه است بر آنکه ماده اندر عضله ها و غشاهاست
مارچوبه. (یادداشت مؤلف). گیاهی است که آن را مارچوبه و مارگیا خوانند. برگ آن مانند برگ رازیانه باشد. طبیخ آن را به خورد سگ دهند سگ را بکشد. در غیاث و صراح ’هلیو’ (به کسر اول) نوشته. (برهان). نام رومی مارچوبه است. دانه ای دارد که لون آن سیاه و بر آن نقطه های زرد باشد. (از ترجمه صیدنه). به پارسی مارچوبه گویند. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). اسفیراج. (یادداشت مؤلف)
مارچوبه. (یادداشت مؤلف). گیاهی است که آن را مارچوبه و مارگیا خوانند. برگ آن مانند برگ رازیانه باشد. طبیخ آن را به خورد سگ دهند سگ را بکشد. در غیاث و صراح ’هلیو’ (به کسر اول) نوشته. (برهان). نام رومی مارچوبه است. دانه ای دارد که لون آن سیاه و بر آن نقطه های زرد باشد. (از ترجمه صیدنه). به پارسی مارچوبه گویند. (ذخیرۀ خوارزمشاهی). اسفیراج. (یادداشت مؤلف)
دهی است از دهستان برادوست بخش صومای شهرستان ارومیه. دارای 117 تن سکنه. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و توتون. شغل اهالی زراعت و گله داری و از صنایع دستی جاجیم بافی است. راه آنجا مالرو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4)
دهی است از دهستان برادوست بخش صومای شهرستان ارومیه. دارای 117 تن سکنه. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و توتون. شغل اهالی زراعت و گله داری و از صنایع دستی جاجیم بافی است. راه آنجا مالرو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4)
کوهی در تسالی مجاور اسّا. برطبق اساطیر یونانی هنگامی که غولان بر ژوپیتر عصیان کردند و خواستند به آسمان عروج کنند پلیون را بر روی اسّا فروریختند. (از اساطیر یونانی
کوهی در تسالی مجاور اُسّا. برطبق اساطیر یونانی هنگامی که غولان بر ژوپیتر عصیان کردند و خواستند به آسمان عروج کنند پلیون را بر روی اُسّا فروریختند. (از اساطیر یونانی