دهی است از دهستان سیاخ بخش مرکزی شهرستان شیراز واقع در 52 هزارگزی جنوب باختری شیراز و در 28 هزارگزی شوسۀ شیراز به کازرون محلی است جلگه ای با هوای معتدل. تعداد سکنه آن 128 تن و زبانشان فارسی و لری است و مذهبشان شیعه است. آب آنجا از رودخانه قره آغاج و محصولاتش غلات و لبنیات و حبوبات میباشد و شغل اهالی زراعت و گله داری است و راه آن مالرو میباشد. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7)
دهی است از دهستان سیاخ بخش مرکزی شهرستان شیراز واقع در 52 هزارگزی جنوب باختری شیراز و در 28 هزارگزی شوسۀ شیراز به کازرون محلی است جلگه ای با هوای معتدل. تعداد سکنه آن 128 تن و زبانشان فارسی و لری است و مذهبشان شیعه است. آب آنجا از رودخانه قره آغاج و محصولاتش غلات و لبنیات و حبوبات میباشد و شغل اهالی زراعت و گله داری است و راه آن مالرو میباشد. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7)
نام برادر فریدون، (فرهنگ جهانگیری) (برهان قاطع) : برادر دوبودش دو فرخ همال ازو هر دو آزاده مهتر بسال یکی بود از ایشان کیانوش نام دگر نام پر مایۀ شادکام، فردوسی (شاهنامه چ بروخیم ج 1 ص 49)
نام برادر فریدون، (فرهنگ جهانگیری) (برهان قاطع) : برادر دوبودش دو فرخ همال ازو هر دو آزاده مهتر بسال یکی بود از ایشان کیانوش نام دگر نام پر مایۀ شادکام، فردوسی (شاهنامه چ بروخیم ج 1 ص 49)
رود خانه شادکام سرحد چهاردانگه، آبش شیرین و گوارا، از چشمه یرگهدگی برخاسته وارد رود خانه شادکام شده بمسافت هفده هجده فرسخ به دریاچۀ کافتر فروریزد، (فارسنامۀ ناصری گفتار دوم ص 327)
رود خانه شادکام سرحد چهاردانگه، آبش شیرین و گوارا، از چشمه یرگهدگی برخاسته وارد رود خانه شادکام شده بمسافت هفده هجده فرسخ به دریاچۀ کافتر فروریزد، (فارسنامۀ ناصری گفتار دوم ص 327)
کامیاب، (فرهنگ نظام)، فیروزمند، (آنندراج)، کامروا، مظفر، منصور، (ناظم الاطباء)، خوشحال، شادمان، خرم، فرح: تا بخانه برد زن را با دلام شادمانه زن نشست و شادکام، رودکی، و یکی فرزند او را نام ثومال و سخت شادکام بود و طرب دوست داشتی، (ترجمه تاریخ طبری)، چنین گفت موبد که مردن بنام به از زنده دشمن بدوشادکام، فردوسی، چنین گفت کاری، شنیدم پیام دلم شد بدیدار تو شادکام، فردوسی، جهان بد بآرام از ان شادکام زیزدان بدو نوبنو بد پیام، فردوسی، نشستند فرزانگان شادکام گرفتند هر یک ز یاقوت جام، فردوسی، یکی مستمند باد یکی باد دردناک یکی باد شادکام یکی باد شادخوار، فرخی، دشمنانت مستمند و مبتلا و ممتحن دوستانت شادمان و شادکام و شادخوار، فرخی، به آیین یکی شهر شامس بنام یکی شهریار اندروشادکام، عنصری، شادروان باد شاه شاددل و شادکام گنجش هر روز بیش رنجش هر روز کم، منوچهری، و من که بوالفضلم پیش از تعبیۀ لشکر در شهر رفته بودم سخت نیکو شهری دیدم همه دکانهادر گشاده و مردم شادکام، (تاریخ بیهقی چ فیاض ص 456)، امیر رضی اﷲ عنه حرمت وی نگاه میداشت یک روزش شراب داد و بسیار نواخت و او شادکام و قویدل به خانه بازآمد، (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 61)، سبک شاه مهراج دل شادکام بزیر آمد از تخت بر دست جام، (گرشاسب نامه چ یغمائی ص 93)، زخوشی بود مینو آباد نام چو بگذشت از او پهلوان شادکام، اسدی، از پس دنیا نرود مرد دین جز که بدانش نبود شادکام، ناصرخسرو، هرگاه که خداوند مالیخولیا خندان روی و تازه و شادکام باشد ... (ذخیرۀ خوارزمشاهی)، بطبع اندر چون طبع سازگار بجان اندر چون جان شادکام، بوالفرج رونی، همه همتش آنکه در ظل او بود امت جد او شادکام، سوزنی، گردن اعدات بادا از حسام غم زده غمزده اعدات واحباب توزان غم شادکام، سوزنی، بر مرکب نشاط دل و نزهت و سرور بادی سوار تا ابدالدهر شادکام، سوزنی، مرغی دیدم گرفته نامه بمنقار کز بر آن نخل شادکام بر آمد، خاقانی، بتک خاست آن کس که بشنید نام سوی هاتف کوه شد شادکام، نظامی، ز سیری مباش آنچنان شادکام که از هیضه زهری در افتد بجام، نظامی، طفل میترسد ز نیش و احتجام مادر مشفق در آن غم شادکام، مولوی، کرد بازرگان تجارت را تمام باز آمد سوی منزل شادکام، مولوی، آب را شد چشمها روشن که شاهنشاه گل بر سریر شوکت آمد تازه روی و شادکام، سلمان ساوجی (از فرهنگ نظام)، در شاهنامه بصورت های ترکیبی ذیل آمده: - دل شادکام، با دلی قرین شادی و سرور: چو کاوس را دید دستان سام نشسته بر اورنگ و دل شادکام، فردوسی، - شادکام کردن دل: شاد و امیدوار و کامروا ساختن آن: پری چهره سیندخت در بیش سام زبان کرد گویا و دل شادکام، فردوسی، - ناشادکام، ناخشنود، رجوع به ناشادکام شود
کامیاب، (فرهنگ نظام)، فیروزمند، (آنندراج)، کامروا، مظفر، منصور، (ناظم الاطباء)، خوشحال، شادمان، خرم، فَرِح: تا بخانه برد زن را با دلام شادمانه زن نشست و شادکام، رودکی، و یکی فرزند او را نام ثومال و سخت شادکام بود و طرب دوست داشتی، (ترجمه تاریخ طبری)، چنین گفت موبد که مردن بنام به از زنده دشمن بدوشادکام، فردوسی، چنین گفت کاری، شنیدم پیام دلم شد بدیدار تو شادکام، فردوسی، جهان بد بآرام از ان شادکام زیزدان بدو نوبنو بد پیام، فردوسی، نشستند فرزانگان شادکام گرفتند هر یک ز یاقوت جام، فردوسی، یکی مستمند باد یکی باد دردناک یکی باد شادکام یکی باد شادخوار، فرخی، دشمنانت مستمند و مبتلا و ممتحن دوستانت شادمان و شادکام و شادخوار، فرخی، به آیین یکی شهر شامس بنام یکی شهریار اندروشادکام، عنصری، شادروان باد شاه شاددل و شادکام گنجش هر روز بیش رنجش هر روز کم، منوچهری، و من که بوالفضلم پیش از تعبیۀ لشکر در شهر رفته بودم سخت نیکو شهری دیدم همه دکانهادر گشاده و مردم شادکام، (تاریخ بیهقی چ فیاض ص 456)، امیر رضی اﷲ عنه حرمت وی نگاه میداشت یک روزش شراب داد و بسیار نواخت و او شادکام و قویدل به خانه بازآمد، (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 61)، سبک شاه مهراج دل شادکام بزیر آمد از تخت بر دست جام، (گرشاسب نامه چ یغمائی ص 93)، زخوشی بود مینو آباد نام چو بگذشت از او پهلوان شادکام، اسدی، از پس دنیا نرود مرد دین جز که بدانش نبود شادکام، ناصرخسرو، هرگاه که خداوند مالیخولیا خندان روی و تازه و شادکام باشد ... (ذخیرۀ خوارزمشاهی)، بطبع اندر چون طبع سازگار بجان اندر چون جان شادکام، بوالفرج رونی، همه همتش آنکه در ظل او بود امت جد او شادکام، سوزنی، گردن اعدات بادا از حسام غم زده غمزده اعدات واحباب توزان غم شادکام، سوزنی، بر مرکب نشاط دل و نزهت و سرور بادی سوار تا ابدالدهر شادکام، سوزنی، مرغی دیدم گرفته نامه بمنقار کز بر آن نخل شادکام بر آمد، خاقانی، بتک خاست آن کس که بشنید نام سوی هاتف کوه شد شادکام، نظامی، ز سیری مباش آنچنان شادکام که از هیضه زهری در افتد بجام، نظامی، طفل میترسد ز نیش و احتجام مادر مشفق در آن غم شادکام، مولوی، کرد بازرگان تجارت را تمام باز آمد سوی منزل شادکام، مولوی، آب را شد چشمها روشن که شاهنشاه گل بر سریر شوکت آمد تازه روی و شادکام، سلمان ساوجی (از فرهنگ نظام)، در شاهنامه بصورت های ترکیبی ذیل آمده: - دل شادکام، با دلی قرین شادی و سرور: چو کاوس را دید دستان سام نشسته بر اورنگ و دل شادکام، فردوسی، - شادکام کردن دل: شاد و امیدوار و کامروا ساختن آن: پری چهره سیندخت در بیش سام زبان کرد گویا و دل شادکام، فردوسی، - ناشادکام، ناخشنود، رجوع به ناشادکام شود
خودکام. خودکامه. مستبد. مستبد بالرأی. (یادداشت مؤلف). خودپسند. خودسر. (ناظم الاطباء). کله شق: کجا باشد آن جادوی خویشکام کجا نام خواست از هزارانش نام. دقیقی. دگر آنکه دادی ز قیصر پیام مرا خواندی دو دل و خویشکام. فردوسی. مر او را پدر کرد پرویز نام گهش خواندی خسرو خویشکام. فردوسی. برین است رایم که دادم پیام اگر بشنود مهتر خویشکام. فردوسی. زنان در آفرینش ناتمامند ازیرا خویشکام و زشت نامند. (ویس و رامین). ندانی کو چگونه خویشکام است ز خوی بد چگونه دیر رام است. (ویس و رامین). پس آنگه گفت ویسا خویشکاما ز بهر دوست گشته زشت ناما نه جانت را خرد نه دیده را شرم نه گفتت راستی نه کارت آزرم. (ویس و رامین). مر او را گفت شاها نیک ناما بزرگا کینه جویا خویشکاما. (ویس و رامین). جوان هم سبکسر بود خویشکام سبکسر سبکتر درافتد بدام. اسدی (گرشاسبنامه). ، خودکام. کامروا: امیر ابومنصور عبدالرزاق مردی بود با فر و خویشکام و با هنر و بزرگ منش اندر کامروائی و با دستگاه از پادشائی. (مقدمۀ شاهنامۀ ابومنصوری). پسر بود زو را یکی خویشکام پدر کرده بودیش گرشاسب نام. فردوسی. پناهت کیست یا پشتت کدام است که رایت بس بلند و خویشکام است. (ویس و رامین)
خودکام. خودکامه. مستبد. مستبد بالرأی. (یادداشت مؤلف). خودپسند. خودسر. (ناظم الاطباء). کله شق: کجا باشد آن جادوی خویشکام کجا نام خواست از هزارانش نام. دقیقی. دگر آنکه دادی ز قیصر پیام مرا خواندی دو دل و خویشکام. فردوسی. مر او را پدر کرد پرویز نام گهش خواندی خسرو خویشکام. فردوسی. برین است رایم که دادم پیام اگر بشنود مهتر خویشکام. فردوسی. زنان در آفرینش ناتمامند ازیرا خویشکام و زشت نامند. (ویس و رامین). ندانی کو چگونه خویشکام است ز خوی بد چگونه دیر رام است. (ویس و رامین). پس آنگه گفت ویسا خویشکاما ز بهر دوست گشته زشت ناما نه جانت را خرد نه دیده را شرم نه گفتت راستی نه کارت آزرم. (ویس و رامین). مر او را گفت شاها نیک ناما بزرگا کینه جویا خویشکاما. (ویس و رامین). جوان هم سبکسر بود خویشکام سبکسر سبکتر درافتد بدام. اسدی (گرشاسبنامه). ، خودکام. کامروا: امیر ابومنصور عبدالرزاق مردی بود با فر و خویشکام و با هنر و بزرگ منش اندر کامروائی و با دستگاه از پادشائی. (مقدمۀ شاهنامۀ ابومنصوری). پسر بود زو را یکی خویشکام پدر کرده بودیش گرشاسب نام. فردوسی. پناهت کیست یا پشتت کدام است که رایت بس بلند و خویشکام است. (ویس و رامین)
نکونام. صاحب حسن شهرت. صاحب شهرت نیکو. دارای شهرت نیکو. مقابل بدنام. (یادداشت مؤلف) : براهیم خوشنام کز مدحش الا صفات براهیم ادهم ندارم. خاقانی. حسن معشوق است بی آرام می خواهد مرا عشق دارد غیرتی خوشنام می خواهد مرا. رضی دانش (از آنندراج). ، از اسامی مردان است. (یادداشت مؤلف)
نکونام. صاحب حسن شهرت. صاحب شهرت نیکو. دارای شهرت نیکو. مقابل بدنام. (یادداشت مؤلف) : براهیم خوشنام کز مدحش الا صفات براهیم ادهم ندارم. خاقانی. حسن معشوق است بی آرام می خواهد مرا عشق دارد غیرتی خوشنام می خواهد مرا. رضی دانش (از آنندراج). ، از اسامی مردان است. (یادداشت مؤلف)
خودرای. متکبر. خودسر. (ناظم الاطباء) (از غیاث اللغات). کله شق. مستبدبالرأی. مستبد. لجوج. عنود. یکدنده. یک پهلو. (یادداشت مؤلف) : شهنشاه خودکام و خونریز مرد از آن آگهی گشت رخساره زرد. فردوسی. بخوانم به آواز بهرام را سپهدار خودکام بدنام را. فردوسی. همان خواهرش نیز بهرام را چنین گفت آن مرد خودکام را. فردوسی. یکی نامه نوشت از ویس خودکام برامین نکوبخت نکونام. (ویس و رامین). مرا دیدی ز پیش مهربانی که چون خودکام بودم در جوانی چو آهو بد بچشمم هر پلنگی چو ماهی بد بچشمم هر نهنگی. (ویس و رامین). چنان تند و خودکام گشتی که هیچ بکاری در از من نخواهی بسیچ. اسدی (گرشاسبنامه). تا تو خودکام نباشی و از ناشایست پرهیز کنی. (منتخب قابوسنامه ص 3). خاقانی از این طالع خودکام چه جویی گر چاشنی کام بکامت نرسانید. خاقانی. دیوانه چرا مرانهی نام دیوانه کسی است کوست خودکام. نظامی. فرزند تو گرچه هست پدرام فرخ نبود چو هست خودکام. نظامی. نباید بود از اینسان گرم و خودکام بقدر پای خود باید زدن گام. نظامی. تلخ دارد زندگی بر ما دل خودکام ما. صائب. ، کسی که بکام خود برآمده باشد. (ناظم الاطباء). سعید. خوشبخت: بیاورد یاران بهرام را چو بهرام خورشید خودکام را. فردوسی. بدم من نیز روزی چون تو خودکام میان خویش و پیوند دلارام. (ویس و رامین). به بستر خفته ام با شوی خودکام برسوایی همی از من برد نام. (ویس و رامین). بشاهی و بخوبی کامکاری چو رامین دوستی خودکام داری. (ویس و رامین)
خودرای. متکبر. خودسر. (ناظم الاطباء) (از غیاث اللغات). کله شق. مستبدبالرأی. مستبد. لجوج. عنود. یکدنده. یک پهلو. (یادداشت مؤلف) : شهنشاه خودکام و خونریز مرد از آن آگهی گشت رخساره زرد. فردوسی. بخوانم به آواز بهرام را سپهدار خودکام بدنام را. فردوسی. همان خواهرش نیز بهرام را چنین گفت آن مرد خودکام را. فردوسی. یکی نامه نوشت از ویس خودکام برامین نکوبخت نکونام. (ویس و رامین). مرا دیدی ز پیش مهربانی که چون خودکام بودم در جوانی چو آهو بد بچشمم هر پلنگی چو ماهی بد بچشمم هر نهنگی. (ویس و رامین). چنان تند و خودکام گشتی که هیچ بکاری در از من نخواهی بسیچ. اسدی (گرشاسبنامه). تا تو خودکام نباشی و از ناشایست پرهیز کنی. (منتخب قابوسنامه ص 3). خاقانی از این طالع خودکام چه جویی گر چاشنی کام بکامت نرسانید. خاقانی. دیوانه چرا مرانهی نام دیوانه کسی است کوست خودکام. نظامی. فرزند تو گرچه هست پدرام فرخ نبود چو هست خودکام. نظامی. نباید بود از اینسان گرم و خودکام بقدر پای خود باید زدن گام. نظامی. تلخ دارد زندگی بر ما دل خودکام ما. صائب. ، کسی که بکام خود برآمده باشد. (ناظم الاطباء). سعید. خوشبخت: بیاورد یاران بهرام را چو بهرام خورشید خودکام را. فردوسی. بدم من نیز روزی چون تو خودکام میان خویش و پیوند دلارام. (ویس و رامین). به بستر خفته ام با شوی خودکام برسوایی همی از من برد نام. (ویس و رامین). بشاهی و بخوبی کامکاری چو رامین دوستی خودکام داری. (ویس و رامین)
آنکه بی تجربه و بی وقوف است، چون: ای خامکار نابخردی تا چند؟، آنکه کارش ساخته نشود و ناتمام بماند، (آنندراج)، بی هنر، ناتجربه کار، (آنندراج)، کارناآزموده، بی وقوف، بی تجربه، (ناظم الاطباء)، نعت است مر کسی را که بی وقوف و بی تجربه باشد: ز جوشیدن زنگی خامکار بجوشید خون در دل شهریار، نظامی (از آنندراج)، نه چون من خامکاری که مستی کند بخامه زدن خام دستی کند، نظامی
آنکه بی تجربه و بی وقوف است، چون: ای خامکار نابخردی تا چند؟، آنکه کارش ساخته نشود و ناتمام بماند، (آنندراج)، بی هنر، ناتجربه کار، (آنندراج)، کارناآزموده، بی وقوف، بی تجربه، (ناظم الاطباء)، نعت است مر کسی را که بی وقوف و بی تجربه باشد: ز جوشیدن زنگی خامکار بجوشید خون در دل شهریار، نظامی (از آنندراج)، نه چون من خامکاری که مستی کند بخامه زدن خام دستی کند، نظامی
دهی است جزو دهستان بشاریات بخش آبیک شهرستان قزوین، واقع در 27 هزارگزی باختر آبیک و 15 هزارگزی راه عمومی، ناحیه ای است جلگه ای باهوای معتدل و دارای 300 تن سکنه، مذهبشان شیعه و زبانشان ترکی و فارسی است، این دهستان دارای دو رشته قنات است، محصولات آنجا غلات و چغندرقند و پنبه و جالیز و شغل اهالی زراعت و گله داری است، راه آنجا مالرو و از طریق کوندج ابراهیم آباد میتوان ماشین برد، (از فرهنگ جغرافیائی ایران استان مرکزی ج 1)
دهی است جزو دهستان بشاریات بخش آبیک شهرستان قزوین، واقع در 27 هزارگزی باختر آبیک و 15 هزارگزی راه عمومی، ناحیه ای است جلگه ای باهوای معتدل و دارای 300 تن سکنه، مذهبشان شیعه و زبانشان ترکی و فارسی است، این دهستان دارای دو رشته قنات است، محصولات آنجا غلات و چغندرقند و پنبه و جالیز و شغل اهالی زراعت و گله داری است، راه آنجا مالرو و از طریق کوندج ابراهیم آباد میتوان ماشین برد، (از فرهنگ جغرافیائی ایران استان مرکزی ج 1)
بمعنی بادشفام است که سرخی بسیاهی مایل روی مردم باشد. (برهان). بادشفام است. (آنندراج) (ناظم الاطباء: بادشفام). رجوع به فرهنگ شعوری ج 1 ورق 176 ص آ و به باددژنام، بادژکام، بادژفام، بادژبام، بادشفام، بادشوام، بادشم، بادش شود
بمعنی بادشفام است که سرخی بسیاهی مایل روی مردم باشد. (برهان). بادشفام است. (آنندراج) (ناظم الاطباء: بادشفام). رجوع به فرهنگ شعوری ج 1 ورق 176 ص آ و به باددژنام، بادژکام، بادژفام، بادژبام، بادشفام، بادشوام، بادشم، بادش شود
صندوقچۀ زنان را گویند که در آن ریز و پیز و خرد و مرد و چیزها نهند و دخلدان استادان بقال و نانبا و آش پز و امثال آن را نیز گفته اند و آن ظرفی باشد که قیمت آنچه فروخته شود در آن گذارند و صندوقی را نیز گویند که نان در آن گذارند. (برهان قاطع) (آنندراج). رکوه. صندوق. (صحاح الفرس). تبنگو. (صحاح الفرس)
صندوقچۀ زنان را گویند که در آن ریز و پیز و خرد و مرد و چیزها نهند و دخلدان استادان بقال و نانبا و آش پز و امثال آن را نیز گفته اند و آن ظرفی باشد که قیمت آنچه فروخته شود در آن گذارند و صندوقی را نیز گویند که نان در آن گذارند. (برهان قاطع) (آنندراج). رَکوَه. صندوق. (صحاح الفرس). تبنگو. (صحاح الفرس)
کشیش، نام کشیشی در زمان پادشاهی یزدگرد اول ساسانی، وی یکی از نجبا را که موسوم به آذرفرنبغ بود بدین عیسوی درآورد تا از مرضی که داشت شفا یابد، آذرفرنبغ آن کشیش را دعوت کرد که بقریۀ او آمده کلیسائی در آنجابنا کند، شاپور قبلا قبالۀ مالکیت محل مزبور را گرفت و کلیسا را بنا نهاد، آنگاه موبدی آذربوزی نام قضیه را، که نمونۀ ارتداد یکی از نژادگان بود، به عرض شاه رسانید و یزدگرد بموبد مزبور اجازه داد که برای اعادۀ آن شخص بدیانت زردشتی هر تدبیری که میتواند بکار برد، فقط احتیاط کند که او را بهلاکت نرساند، باری آذرفرنبغ بدیانت سابق خود بازگشت و رد ملک خود را خواستار شد، لکن شاپور بتحریک نرسی، که یکی از روحانیان عیسوی بود، از دادن آن امتناع ورزید و قباله را برداشته بگریخت، سپس آن کلیسا به آتشکده تبدیل یافت، لکن نرسی آتش را خاموش کرد و مراسم دعا و عبادت به آیین نصاری در آن آتشکده برپا کرد، موبد محلی، چون این گناه عظیم را ملاحظه کرد، اهل قریه را خبر داد، تانرسی را سخت مضروب کردند و مغلولاً به تیسفون فرستادند، آذربوزی به او اطمینان داد که اگر آتشکده را مرمت کند از مجازات او صرف نظر خواهد کرد، نرسی، امتناع نمود و به زندان افتاد و پس از امتناع مجدد محکوم به اعدام شد، (ایران در زمان ساسانیان صص 296 - 297)
کشیش، نام کشیشی در زمان پادشاهی یزدگرد اول ساسانی، وی یکی از نجبا را که موسوم به آذرفرنبغ بود بدین عیسوی درآورد تا از مرضی که داشت شفا یابد، آذرفرنبغ آن کشیش را دعوت کرد که بقریۀ او آمده کلیسائی در آنجابنا کند، شاپور قبلا قبالۀ مالکیت محل مزبور را گرفت و کلیسا را بنا نهاد، آنگاه موبدی آذربوزی نام قضیه را، که نمونۀ ارتداد یکی از نژادگان بود، به عرض شاه رسانید و یزدگرد بموبد مزبور اجازه داد که برای اعادۀ آن شخص بدیانت زردشتی هر تدبیری که میتواند بکار برد، فقط احتیاط کند که او را بهلاکت نرساند، باری آذرفرنبغ بدیانت سابق خود بازگشت و رد ملک خود را خواستار شد، لکن شاپور بتحریک نرسی، که یکی از روحانیان عیسوی بود، از دادن آن امتناع ورزید و قباله را برداشته بگریخت، سپس آن کلیسا به آتشکده تبدیل یافت، لکن نرسی آتش را خاموش کرد و مراسم دعا و عبادت به آیین نصاری در آن آتشکده برپا کرد، موبد محلی، چون این گناه عظیم را ملاحظه کرد، اهل قریه را خبر داد، تانرسی را سخت مضروب کردند و مغلولاً به تیسفون فرستادند، آذربوزی به او اطمینان داد که اگر آتشکده را مرمت کند از مجازات او صرف نظر خواهد کرد، نرسی، امتناع نمود و به زندان افتاد و پس از امتناع مجدد محکوم به اعدام شد، (ایران در زمان ساسانیان صص 296 - 297)