نوۀ آرخه لائوس و پادشاه دست نشاندۀ دولت روم در ارمنستان، به دوران سلطنت بلاش اول و امپراتوری نرون، ولی چون بلاش از این امر ناراضی بود، پس از لشکرکشی ها و مبارزات ممتد، دولت روم برادر او تیرداد را مجدداً به پادشاهی ارمنستان برگزید، و تیگران را از سلطنت برانداخت، رجوع به ایران باستان ج 3 ص 2436 و 2453 شود ملقب به کبیر پادشاه ارمنستان (86-89 قبل از میلاد) و داماد مهرداد ششم ملقب به اصیل بود، وی پادشاه پونت را بر ضد رومیان یاری کرد، (از لاروس)، رجوع به ایران باستان و دایره المعارف فارسی ذیل تیگرانس شود
نوۀ آرخه لائوس و پادشاه دست نشاندۀ دولت روم در ارمنستان، به دوران سلطنت بلاش اول و امپراتوری نرون، ولی چون بلاش از این امر ناراضی بود، پس از لشکرکشی ها و مبارزات ممتد، دولت روم برادر او تیرداد را مجدداً به پادشاهی ارمنستان برگزید، و تیگران را از سلطنت برانداخت، رجوع به ایران باستان ج 3 ص 2436 و 2453 شود ملقب به کبیر پادشاه ارمنستان (86-89 قبل از میلاد) و داماد مهرداد ششم ملقب به اصیل بود، وی پادشاه پونت را بر ضد رومیان یاری کرد، (از لاروس)، رجوع به ایران باستان و دایره المعارف فارسی ذیل تیگرانس شود
تیتراژ (Title Sequence یا Opening Sequence یا Intro) یا عنوان بندی بخشی از یک فیلم، سریال، یا برنامه تلویزیونی است که معمولاً در ابتدای اثر پخش می شود و شامل اطلاعاتی در مورد نام فیلم، سازندگان و عوامل تولید است. تیتراژ می تواند نقش مهمی در تعیین تن و فضای کلی اثر داشته باشد و معمولاً شامل عناصر بصری و صوتی مانند انیمیشن، تصاویر، موسیقی و متن است. عناصر اصلی تیتراژ: 1. عنوان فیلم یا سریال : نام اثر که معمولاً به شکل برجسته و قابل توجه نمایش داده می شود. 2. اسامی عوامل اصلی : شامل نام کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، بازیگران اصلی و سایر عوامل کلیدی تولید. 3. موسیقی متن : موسیقی ای که معمولاً با تیتراژ پخش می شود و به تنظیم فضای احساسی و جذابیت اثر کمک می کند. 4. طراحی بصری : شامل تصاویر، انیمیشن ها، گرافیک ها و رنگ هایی که با تم و موضوع اثر هماهنگ هستند. 5. سبک و تم : تیتراژ باید به طور کامل با سبک و تم اثر هماهنگ باشد و به معرفی اولیه داستان و فضای اثر کمک کند. نمونه هایی از تیتراژهای معروف: 1. `جیمز باند` : تیتراژهای سری فیلم های جیمز باند به خاطر طراحی های گرافیکی جذاب و موسیقی های خاص شناخته شده اند. 2. `مد من` (Mad Men) : تیتراژ این سریال با استفاده از انیمیشن های ساده و موسیقی متمایز، فضای دهه 60 میلادی را به خوبی به تصویر می کشد. 3. `بازی تاج و تخت` (Game of Thrones) : تیتراژ این سریال با استفاده از یک نقشه سه بعدی و موسیقی حماسی، دنیای پیچیده و گسترده سریال را معرفی می کند. اهمیت تیتراژ: - معرفی عوامل تولید : تیتراژ فرصتی است برای معرفی کسانی که در ساخت اثر نقش داشته اند و قدردانی از تلاش های آن ها. - ایجاد تن و فضا : تیتراژ به تنظیم تن و فضای اولیه اثر کمک می کند و مخاطب را برای داستانی که قرار است روایت شود، آماده می کند. - جذب مخاطب : تیتراژ جذاب و خلاقانه می تواند مخاطب را از همان ابتدا جذب کند و تمایل به تماشای ادامه اثر را افزایش دهد. طراحی تیتراژ: طراحی تیتراژ یک هنر و تخصص خاص است که نیاز به ترکیبی از مهارت های گرافیکی، انیمیشنی و درک عمیق از محتوای اثر دارد. طراحان تیتراژ باید بتوانند اطلاعات ضروری را به شکلی جذاب و هماهنگ با تم اثر ارائه دهند. تیتراژ یک ابزار قدرتمند برای معرفی و تنظیم فضای ابتدایی یک فیلم یا سریال است و می تواند تاثیر زیادی بر تجربه مخاطب از اثر داشته باشد. نوشتن نام بازیگران فیلم پیش از شروع اصلی فیلم در تصویر بر حسب شهرت آنها. عنوان بندی برای بازیگران اهمیت خاصی دارد، هم از این جهت که نشان دهنده اهمیت نسبی آنها در فیلم است و هم از آن جهت که در قرارداد های بعدی آنها، تاثیر بسیاری به جا می گذارد. لازم به ذکر است در گذشته در عنوان بندی اولیه، نام همه عوامل فیلم ذکر می شد، اما این مسئله به دلیل تعداد زیاد نام ها، تماشاگر را خسته می کرد، به همین خاطر بعدها در عنوان بندی اولیه تنها به نام های اصلی مانند بازیگران اصلی، کارگردان، فیلم نامه نویس اکتفا می شود و در عنوان بندی نهایی نام همه عوامل ذکر می شود.
تیتراژ (Title Sequence یا Opening Sequence یا Intro) یا عنوان بندی بخشی از یک فیلم، سریال، یا برنامه تلویزیونی است که معمولاً در ابتدای اثر پخش می شود و شامل اطلاعاتی در مورد نام فیلم، سازندگان و عوامل تولید است. تیتراژ می تواند نقش مهمی در تعیین تن و فضای کلی اثر داشته باشد و معمولاً شامل عناصر بصری و صوتی مانند انیمیشن، تصاویر، موسیقی و متن است. عناصر اصلی تیتراژ: 1. عنوان فیلم یا سریال : نام اثر که معمولاً به شکل برجسته و قابل توجه نمایش داده می شود. 2. اسامی عوامل اصلی : شامل نام کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، بازیگران اصلی و سایر عوامل کلیدی تولید. 3. موسیقی متن : موسیقی ای که معمولاً با تیتراژ پخش می شود و به تنظیم فضای احساسی و جذابیت اثر کمک می کند. 4. طراحی بصری : شامل تصاویر، انیمیشن ها، گرافیک ها و رنگ هایی که با تم و موضوع اثر هماهنگ هستند. 5. سبک و تم : تیتراژ باید به طور کامل با سبک و تم اثر هماهنگ باشد و به معرفی اولیه داستان و فضای اثر کمک کند. نمونه هایی از تیتراژهای معروف: 1. `جیمز باند` : تیتراژهای سری فیلم های جیمز باند به خاطر طراحی های گرافیکی جذاب و موسیقی های خاص شناخته شده اند. 2. `مد من` (Mad Men) : تیتراژ این سریال با استفاده از انیمیشن های ساده و موسیقی متمایز، فضای دهه 60 میلادی را به خوبی به تصویر می کشد. 3. `بازی تاج و تخت` (Game of Thrones) : تیتراژ این سریال با استفاده از یک نقشه سه بعدی و موسیقی حماسی، دنیای پیچیده و گسترده سریال را معرفی می کند. اهمیت تیتراژ: - معرفی عوامل تولید : تیتراژ فرصتی است برای معرفی کسانی که در ساخت اثر نقش داشته اند و قدردانی از تلاش های آن ها. - ایجاد تن و فضا : تیتراژ به تنظیم تن و فضای اولیه اثر کمک می کند و مخاطب را برای داستانی که قرار است روایت شود، آماده می کند. - جذب مخاطب : تیتراژ جذاب و خلاقانه می تواند مخاطب را از همان ابتدا جذب کند و تمایل به تماشای ادامه اثر را افزایش دهد. طراحی تیتراژ: طراحی تیتراژ یک هنر و تخصص خاص است که نیاز به ترکیبی از مهارت های گرافیکی، انیمیشنی و درک عمیق از محتوای اثر دارد. طراحان تیتراژ باید بتوانند اطلاعات ضروری را به شکلی جذاب و هماهنگ با تم اثر ارائه دهند. تیتراژ یک ابزار قدرتمند برای معرفی و تنظیم فضای ابتدایی یک فیلم یا سریال است و می تواند تاثیر زیادی بر تجربه مخاطب از اثر داشته باشد. نوشتن نام بازیگران فیلم پیش از شروع اصلی فیلم در تصویر بر حسب شهرت آنها. عنوان بندی برای بازیگران اهمیت خاصی دارد، هم از این جهت که نشان دهنده اهمیت نسبی آنها در فیلم است و هم از آن جهت که در قرارداد های بعدی آنها، تاثیر بسیاری به جا می گذارد. لازم به ذکر است در گذشته در عنوان بندی اولیه، نام همه عوامل فیلم ذکر می شد، اما این مسئله به دلیل تعداد زیاد نام ها، تماشاگر را خسته می کرد، به همین خاطر بعدها در عنوان بندی اولیه تنها به نام های اصلی مانند بازیگران اصلی، کارگردان، فیلم نامه نویس اکتفا می شود و در عنوان بندی نهایی نام همه عوامل ذکر می شود.
گیاهی پایا از تیرۀ گندمیان ویژگی نواحی گرم و مرطوب با ساقه های راست و بلند و برگ هایی شبیه خرما که از ساقۀ بند بند میان تهی آن عصا، چوب دستی و نیزه و از برگ و پوست آن ریسمان و فرش و از مغز آن ماده ای بنام تباشیر با ترکیب آهک و سیلیس و پتاس با خاصیت تب بر و ضد استفراغ و ضد اسهال خونی تهیه می شود، بامبو، تباشیر، طباشیر، نی هندی، ثلج چینی، ثلج صینی
گیاهی پایا از تیرۀ گندمیان ویژگی نواحی گرم و مرطوب با ساقه های راست و بلند و برگ هایی شبیه خرما که از ساقۀ بند بند میان تهی آن عصا، چوب دستی و نیزه و از برگ و پوست آن ریسمان و فرش و از مغز آن ماده ای بنام تباشیر با ترکیب آهک و سیلیس و پتاس با خاصیت تب بر و ضد استفراغ و ضد اسهال خونی تهیه می شود، بامبو، تَباشیر، طَباشیر، نِیِ هِندی، ثَلجِ چینی، ثَلجِ صینی
دهی از دهستان کرون است که در بخش نجف آباد شهرستان اصفهان واقع است و 6100 تن سکنه ومعدن قلع دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10) دهی از دهستان بربرود است که در بخش الیگودرز شهرستان بروجرد واقع است و 343 تن سکنه دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6) دهی از بخش راور شهرستان کرمان است که 150 تن سکنه دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8)
دهی از دهستان کرون است که در بخش نجف آباد شهرستان اصفهان واقع است و 6100 تن سکنه ومعدن قلع دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10) دهی از دهستان بربرود است که در بخش الیگودرز شهرستان بروجرد واقع است و 343 تن سکنه دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6) دهی از بخش راور شهرستان کرمان است که 150 تن سکنه دارد، (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8)
نام روز سیزدهم است از تیرماه، گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد بشرط آنکه افراسیاب یک تیر پرتاب راه از ملک خود به منوچهر پس بدهد، حکما تیری ساختند از روی حکمت و در وقت طلوع آفتاب آرش آن تیر را بر کمان نهاده از جبال طبرستان به طرف مشرق انداخت بعد از تفحص بسیار روز سیزدهم در کنار آب آمویه یافتند، (برهان)، روز سیزدهم از تیرماه، گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد، (ناظم الاطباء)، جشن روز تیر از ماه تیر، (فرهنگ رشیدی) (از فرهنگ جهانگیری) (از آنندراج) (از انجمن آرا)، از ’تیر’ + ’گان’ (پسوند نسبت) جشنی است که در تیرروز (روز سیزدهم) ازماه برپا می شد، (حاشیۀ برهان چ معین)، رجوع به تیربه معنی روز و یشتها ج 1 ص 334 و 335 و خرده اوستا ص 209 و التفهیم بیرونی ص 254 و آثارالباقیه ص 220 شود
نام روز سیزدهم است از تیرماه، گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد بشرط آنکه افراسیاب یک تیر پرتاب راه از ملک خود به منوچهر پس بدهد، حکما تیری ساختند از روی حکمت و در وقت طلوع آفتاب آرش آن تیر را بر کمان نهاده از جبال طبرستان به طرف مشرق انداخت بعد از تفحص بسیار روز سیزدهم در کنار آب آمویه یافتند، (برهان)، روز سیزدهم از تیرماه، گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد، (ناظم الاطباء)، جشن روز تیر از ماه تیر، (فرهنگ رشیدی) (از فرهنگ جهانگیری) (از آنندراج) (از انجمن آرا)، از ’تیر’ + ’گان’ (پسوند نسبت) جشنی است که در تیرروز (روز سیزدهم) ازماه برپا می شد، (حاشیۀ برهان چ معین)، رجوع به تیربه معنی روز و یشتها ج 1 ص 334 و 335 و خرده اوستا ص 209 و التفهیم بیرونی ص 254 و آثارالباقیه ص 220 شود
فلیکس. ستاره شناس و عضو آکادمی فرانسه (1845-1896 میلادی) است. وی فرضیه های لاپلاس را دنبال کرد و حتی بیشتر از او مسائل مکانیکی ستارگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. (از لاروس) اوژن. دانشمند کشاورزی فرانسه (1830-1925 میلادی) است و در تکامل تعلیمات کشاورزی نقش مؤثری داشت. (از لاروس)
فلیکس. ستاره شناس و عضو آکادمی فرانسه (1845-1896 میلادی) است. وی فرضیه های لاپلاس را دنبال کرد و حتی بیشتر از او مسائل مکانیکی ستارگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. (از لاروس) اوژن. دانشمند کشاورزی فرانسه (1830-1925 میلادی) است و در تکامل تعلیمات کشاورزی نقش مؤثری داشت. (از لاروس)
تیتوس لیویوس، تاریخ دان یونانی و نویسندۀ تاریخ رومی از ابتدا تا سال 9 قبل از میلاد است، (59 قبل از میلاد - 17 میلادی) او در زیر عنوان ’دهساله’ کتاب تاریخی از رومیها تدوین کرد که از جهت استحکام و درستی و همچنین مطالب مشهور است، او نویسندۀ صمیمی ولی فاقد روح انتقاد بود، گذشته را مورد مدح و تحسین قرار میداد و در جستجوی کشف تعلیماتی بود که در حوادث تاریخی بوجود می آید و همچنین کوشش داشت که علل و زمینه های گسترش مطلوب در جوامع بشری را با بیانی شیوا توضیح دهد، (از لاروس)، آقای فلسفی در اعلام تمدن قدیم فوستل دوکلانژ در ذیل تیتوس لیویوس آرد: از مورخین بزرگ روم است که در سال 59 قبل از میلاد در شهر روم تولد یافت و در 19 میلادی درگذشت، اگوستوس سخت او را گرامی میداشت تیتوس لیویوس بیست سال از عمر خویش را به نگارش تاریخ روم بکار برد، تاریخ مزبور حاوی گزارش روم از بدو تأسیس تا 9 سال پیش از میلاد و مرکب از 140 کتاب بوده است که اکنون جزوۀ کتاب نخستین (تاریخ 458 سال) و کتب بیست ویکم و چهل وپنجم (تاریخ 51 سال) و قسمتی از کتاب نودویکمین، بقیه مفقود است، - انتهی، رجوع به قاموس الاعلام ترکی و الحلل السندسیه ص 363 و 453 وتاریخ ایران باستان ج 2 ص 1945 و ج 3 ص 2451 شود
تیتوس لیویوس، تاریخ دان یونانی و نویسندۀ تاریخ رومی از ابتدا تا سال 9 قبل از میلاد است، (59 قبل از میلاد - 17 میلادی) او در زیر عنوان ’دهساله’ کتاب تاریخی از رومیها تدوین کرد که از جهت استحکام و درستی و همچنین مطالب مشهور است، او نویسندۀ صمیمی ولی فاقد روح انتقاد بود، گذشته را مورد مدح و تحسین قرار میداد و در جستجوی کشف تعلیماتی بود که در حوادث تاریخی بوجود می آید و همچنین کوشش داشت که علل و زمینه های گسترش مطلوب در جوامع بشری را با بیانی شیوا توضیح دهد، (از لاروس)، آقای فلسفی در اعلام تمدن قدیم فوستل دوکلانژ در ذیل تیتوس لیویوس آرد: از مورخین بزرگ روم است که در سال 59 قبل از میلاد در شهر روم تولد یافت و در 19 میلادی درگذشت، اگوستوس سخت او را گرامی میداشت تیتوس لیویوس بیست سال از عمر خویش را به نگارش تاریخ روم بکار برد، تاریخ مزبور حاوی گزارش روم از بدو تأسیس تا 9 سال پیش از میلاد و مرکب از 140 کتاب بوده است که اکنون جزوۀ کتاب نخستین (تاریخ 458 سال) و کتب بیست ویکم و چهل وپنجم (تاریخ 51 سال) و قسمتی از کتاب نودویکمین، بقیه مفقود است، - انتهی، رجوع به قاموس الاعلام ترکی و الحلل السندسیه ص 363 و 453 وتاریخ ایران باستان ج 2 ص 1945 و ج 3 ص 2451 شود