نام کوهی است در میان قراقورم و بیش بالیغ: و در مقدمه ایلچیان بفرستادند تا از کوه بیعات که میان قراقورم و بیش بالیغ است... (جهانگشای جوینی). رجوع به قراقورم شود
نام کوهی است در میان قراقورم و بیش بالیغ: و در مقدمه ایلچیان بفرستادند تا از کوه بیعات که میان قراقورم و بیش بالیغ است... (جهانگشای جوینی). رجوع به قراقورم شود
ویژگی نان شب مانده در موسیقی گوشه هایی در چند دستگاه مثلاً بیات اصفهان، بیات ترک بیات ترک: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور بیات زند: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور، بیات ترک بیات کرد: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور
ویژگی نان شب مانده در موسیقی گوشه هایی در چند دستگاه مثلاً بیات اصفهان، بیات ترک بیات تُرک: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور بیات زند: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور، بیات ترک بیات کُرد: در موسیقی از متعلقات دستگاه شور
عهد و پیمان، ایلاف، قرار و مدار، قول و قرار، قرار مدار، موعد، عقد پیمان دوستی و وفاداری پیمان اطاعت که مسلمانان با خلیفه می بستند و دست در دست او می گذاشتند و اطاعت خود را اظهار می داشتند بیعت شکستن: شکستن عهد و پیمان دوستی و وفاداری بیعت کردن: عهد بستن، بیعت بستن بیعت بستن: عهد بستن، بیعت کردن بیعت گرفتن: عهد و پیمان دوستی از کسی گرفتن، بیعت ستاندن بیعت ستاندن: عهد و پیمان دوستی از کسی گرفتن، بیعت گرفتن
عَهد و پِیمان، ایلاف، قَرار و مَدار، قُول و قَرار، قَرار مَدار، مَوعِد، عَقد پیمان دوستی و وفاداری پیمان اطاعت که مسلمانان با خلیفه می بستند و دست در دست او می گذاشتند و اطاعت خود را اظهار می داشتند بیعت شکستن: شکستن عهد و پیمان دوستی و وفاداری بیعت کردن: عهد بستن، بیعت بستن بیعت بستن: عهد بستن، بیعت کردن بیعت گرفتن: عهد و پیمان دوستی از کسی گرفتن، بیعت ستاندن بیعت ستاندن: عهد و پیمان دوستی از کسی گرفتن، بیعت گرفتن
مثنای بیّع. خرنده و فروشنده، مانند قمران. (از منتهی الارب). البائع و المشتری،و منه الحدیث: البیعان (المتبایعان) بالخیار ما لم یتفرقا. (از ذیل اقرب الموارد بنقل از لسان العرب)
مثنای بَیِّع. خرنده و فروشنده، مانند قمران. (از منتهی الارب). البائع و المشتری،و منه الحدیث: البیعان (المتبایعان) بالخیار ما لم یتفرقا. (از ذیل اقرب الموارد بنقل از لسان العرب)
نام شعبه ای از موسیقی. (آنندراج) (غیاث). - بیات اصفهان، یکی از گوشه های همایون. (فرهنگ فارسی معین). - بیات ترک. رجوع به شور شود غصه و غم و افسوس، تشویش، توجه و اندیشه. (ناظم الاطباء) (از اشتینگاس)
نام شعبه ای از موسیقی. (آنندراج) (غیاث). - بیات اصفهان، یکی از گوشه های همایون. (فرهنگ فارسی معین). - بیات ترک. رجوع به شور شود غصه و غم و افسوس، تشویش، توجه و اندیشه. (ناظم الاطباء) (از اشتینگاس)
جمع واژۀ بیّنه. (منتهی الارب). روشن کنندگان و حجتهای روشن و گواهان صادق و این جمع بینه است. (غیاث اللغات) (آنندراج) : و ان یکذبوک فقد کذب الذین من قبلهم جأتهم رسلهم بالبینات و بالزبر و بالکتاب المنیر. (قرآن 25/35). تو جهت گو من برونم از جهات در وصال آیات گویا بینات. مولوی. - آیات بینات، نشانه های روشن. ، (اصطلاح فقه) شهادت (گواهی) ، از آن جهت که ایشان حجت و برهان را بر سه گونه تقسیم کرده اند: بینه، اقرار و نکول. (از کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 156). رجوع به بینه شود، (اصطلاح جفر) سایر حروف اسم صرفی جز اولین حرف آن، مانند محمد که حروف آن: میم، حاء، میم و دال است و بینات آن عبارتست از: ی م، اء، ی م، ال، مقابل زیر که حرف اول است و در اصطلاح اهل جفر آن را غرائز نیز نامند. (از کشاف اصطلاحات الفنون ص 128، 615). اعداد حروف ابجد است و آن چنان باشد که اسم هر حرف را به اعتبار تلفظ گیرند یعنی حروف دو حرفی را دو حرف گرفته جزء اول که مسمی است ترک کنند جزء ثانی که الف است باقی ماند از آن یک عدد مراد باشد. همچنین از حروف سه حرفی حرف اول را ترک کرده دو حرف که باقی ماند اعداد آنها بگیرند. به این حساب سین و شین و عین و غین هر یکی را شصت عدد باشد و الف را یکصد و ده و صاد و ضادهر یک را پنج و علی هذالقیاس با و تا و ثا، راء و زا هر یک را یک عدد باشد و حروف را که میاندازند اعداد آنها را زبر نامند. (از غیاث) (از آنندراج). رجوع به کلمات بسط، غرائز و زبر شود
جَمعِ واژۀ بَیّنه. (منتهی الارب). روشن کنندگان و حجتهای روشن و گواهان صادق و این جمع بینه است. (غیاث اللغات) (آنندراج) : و ان یکذبوک فقد کذب الذین من قبلهم جأتهم رسلهم بالبینات و بالزبر و بالکتاب المنیر. (قرآن 25/35). تو جهت گو من برونم از جهات در وصال آیات گویا بینات. مولوی. - آیات بینات، نشانه های روشن. ، (اصطلاح فقه) شهادت (گواهی) ، از آن جهت که ایشان حجت و برهان را بر سه گونه تقسیم کرده اند: بینه، اقرار و نکول. (از کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 156). رجوع به بینه شود، (اصطلاح جفر) سایر حروف اسم صرفی جز اولین حرف آن، مانند محمد که حروف آن: میم، حاء، میم و دال است و بینات آن عبارتست از: ی م، اء، ی م، ال، مقابل زیر که حرف اول است و در اصطلاح اهل جفر آن را غرائز نیز نامند. (از کشاف اصطلاحات الفنون ص 128، 615). اعداد حروف ابجد است و آن چنان باشد که اسم هر حرف را به اعتبار تلفظ گیرند یعنی حروف دو حرفی را دو حرف گرفته جزء اول که مسمی است ترک کنند جزء ثانی که الف است باقی ماند از آن یک عدد مراد باشد. همچنین از حروف سه حرفی حرف اول را ترک کرده دو حرف که باقی ماند اعداد آنها بگیرند. به این حساب سین و شین و عین و غین هر یکی را شصت عدد باشد و الف را یکصد و ده و صاد و ضادهر یک را پنج و علی هذالقیاس با و تا و ثا، راء و زا هر یک را یک عدد باشد و حروف را که میاندازند اعداد آنها را زُبُر نامند. (از غیاث) (از آنندراج). رجوع به کلمات بسط، غرائز و زبر شود