سهیل، ستاره ای در صورت فلکی سفینه که پس از شعرای یمانی درخشان ترین ستارگان است و در خاورمیانه در شب های آخر تابستان دیده می شود، سهیل یمن، سهیل یمان، پرک، اگست. قدما گمان می کردند سرخی و خوش رنگی سیب و همچنین خوشبویی ادیم از اثر تابش سهیل است
سهیل، ستاره ای در صورت فلکی سفینه که پس از شِعرای یمانی درخشان ترین ستارگان است و در خاورمیانه در شب های آخر تابستان دیده می شود، سهیل یمن، سهیل یمان، پرک، اگست. قدما گمان می کردند سرخی و خوش رنگی سیب و همچنین خوشبویی ادیم از اثر تابش سهیل است
اگوستن سن. (قدیس) کشیش هیپون (نزدیک شهر بن) پسر سنت مونیک (354- 430 میلادی). پس از دوران جوانی پرحادثه، وی بوسیلۀ مواعظ سنت آمبروآز هدایت شد و مشهورترین آبای کلیسای لاتینی گردید. آثار عمده اوعبارتند از ’شهر خدا’ و ’اعترافات’. وی حکیم الهی، فیلسوف، و عالم اخلاقی بود و می کوشید که نحلۀ افلاطونی را با معتقدات مسیحی و عقل را با ایمان موافق سازد. ذکران وی 28 ماه اوت است. (فرهنگ فارسی معین)
اگوستن سن. (قدیس) کشیش هیپون (نزدیک شهر بن) پسر سنت مونیک (354- 430 میلادی). پس از دوران جوانی پرحادثه، وی بوسیلۀ مواعظ سنت آمبروآز هدایت شد و مشهورترین آبای کلیسای لاتینی گردید. آثار عمده اوعبارتند از ’شهر خدا’ و ’اعترافات’. وی حکیم الهی، فیلسوف، و عالم اخلاقی بود و می کوشید که نحلۀ افلاطونی را با معتقدات مسیحی و عقل را با ایمان موافق سازد. ذکران وی 28 ماه اوت است. (فرهنگ فارسی معین)
کوفتگی و کوفته شده را گویند، (برهان) (آنندراج)، اصح کوست است، (حاشیۀ برهان قاطعچ معین)، رجوع به کوست شود، به معنی کوس هم هست که نقارۀ بزرگ باشد، (برهان) (آنندراج)
کوفتگی و کوفته شده را گویند، (برهان) (آنندراج)، اصح کوست است، (حاشیۀ برهان قاطعچ معین)، رجوع به کوست شود، به معنی کوس هم هست که نقارۀ بزرگ باشد، (برهان) (آنندراج)
سن (قدیس) اوستین. روحانی مسیحی انگلستان. وی مقرروحانیت کنتربوری را ایجاد کرد (وفات حدود 605 میلادی) ذکران وی 28 ماه مه است. (از فرهنگ فارسی معین). او خطیب ناموری بود و خطابه های شیوایی از او بازپس مانده است. (از یادداشت مؤلف). برای آگاهی به خطابه های وی رجوع به آیین سخنوری تألیف محمدعلی فروغی شود
سن (قدیس) اوستین. روحانی مسیحی انگلستان. وی مقرروحانیت کنتربوری را ایجاد کرد (وفات حدود 605 میلادی) ذکران وی 28 ماه مه است. (از فرهنگ فارسی معین). او خطیب ناموری بود و خطابه های شیوایی از او بازپس مانده است. (از یادداشت مؤلف). برای آگاهی به خطابه های وی رجوع به آیین سخنوری تألیف محمدعلی فروغی شود
اغسطس. کاسیوس یوسیوس کیزر اکتاویانوس اگوستوس امپراطور روم که نخست به نام اکتاو و سپس اکتاویانوس نامیده میشد، پسر برادرزادۀ ژول سزار و جانشین او (63 قبل از میلاد - 14 میلادی) وی نخست با آنتونیوس و لپیدوس اتحاد مثلث را تشکیل داد تا ایتالیا ومغرب را بعنوان سهم خویش حفظ کرد. پس از فتح آکتیوم و غلبه بر آنتونیوس (31 قبل از میلاد) صاحب اختیار مطلق گردید، و بنام ’اگوستوس’ قدرتی را که تا آن زمان خاص قضات بود بدست آورد. وی تعداد عمال دولتی را در رم افزود، برای تسهیل سرشماری و اخذ مالیات ایتالیا را به نواحیی تقسیم کرد و ادارۀ ایالات را نظمی جدید داد و سپاهیانی برای تسخیر اسپانیا، رتی، پانومی، ژرمالی، عربستان، ارمنستان و افریقا فرستاد و در غالب آنها پیروز شد. اگوستوس ’تیبریوس’ را - که بعد جانشین وی شد - به فرزندی قبول کرد و به هنگام مرگ مانند خدایی معبود رومیان گردید. سلطنت اگوستوس یکی از درخشان ترین اعصار تاریخ رم (که بنام عصر اگوستوس نامیده می شود) محسوب می گردد. (فرهنگ فارسی معین). و رجوع به تمدن قدیم، تألیف فوستل دوکولانژ، صص 454-455 شود
اغسطس. کاسیوس یوسیوس کیزر اکتاویانوس اگوستوس امپراطور روم که نخست به نام اکتاو و سپس اکتاویانوس نامیده میشد، پسر برادرزادۀ ژول سزار و جانشین او (63 قبل از میلاد - 14 میلادی) وی نخست با آنتونیوس و لپیدوس اتحاد مثلث را تشکیل داد تا ایتالیا ومغرب را بعنوان سهم خویش حفظ کرد. پس از فتح آکتیوم و غلبه بر آنتونیوس (31 قبل از میلاد) صاحب اختیار مطلق گردید، و بنام ’اگوستوس’ قدرتی را که تا آن زمان خاص قضات بود بدست آورد. وی تعداد عمال دولتی را در رم افزود، برای تسهیل سرشماری و اخذ مالیات ایتالیا را به نواحیی تقسیم کرد و ادارۀ ایالات را نظمی جدید داد و سپاهیانی برای تسخیر اسپانیا، رتی، پانومی، ژرمالی، عربستان، ارمنستان و افریقا فرستاد و در غالب آنها پیروز شد. اگوستوس ’تیبریوس’ را - که بعد جانشین وی شد - به فرزندی قبول کرد و به هنگام مرگ مانند خدایی معبود رومیان گردید. سلطنت اگوستوس یکی از درخشان ترین اعصار تاریخ رم (که بنام عصر اگوستوس نامیده می شود) محسوب می گردد. (فرهنگ فارسی معین). و رجوع به تمدن قدیم، تألیف فوستل دوکولانژ، صص 454-455 شود
دانشمند و فیلسوف و ریاضی دان نامی فرانسوی (1798- 1857 میلادی). وی در مونپولیه به دنیا آمد و فلسفۀ اثباتی را بنیان نهاد و کتابی در فلسفۀ اثباتی (1830- 1842 میلادی) بنام کور دو فیلوزوفی پوزیتوی منتشر کرد که یکی از شاهکارهای وی بشمار می رود. اگوست کنت عقاید و روش کار خود را با یک اندیشۀ انساندوستی مذهبی تکمیل کرده است. (ازلاروس). اگوست کنت در مدرسه پلی تکنیک پاریس تحصیل کرد. در خانه خود درس می داد. جان استوارت میل به وی کمک مالی می کرد. شش جلد کتاب از فلسفه پوزی تیویسم وکتابهایی نیز در هندسۀ تحلیلی و در علم هیأت نوشت. وی در پایان عمر دیوانه شد و در حال جنون فوت کرد. (از تاریخ فلسفۀ سیاسی تألیف پازارگاردی ص 759). اگوست کنت نظریاتی در فلسفه آورده است که به روی هم مذهب ثبوتی خوانده می شود و اجمال آن این است: علم باید فقط کیفیات واموری را که توسط حواس درک می شوند و مناسبات و روابط ثابت، یعنی آنها را، مورد بحث قرار دهد. اگوست کنت می گفت ترقی بشریت این بوده است که از مراحل سه گانه زیر گذشته است: 1- مرحلۀ تبیین امور توسط ارباب انواع. 2- مرحلۀ تبیین آنها توسط علل غیرمحسوس و قوای مجرد و مرموز. 3- مرحلۀ تبیین آنها به طریقۀ ثبوتی، یعنی توسط قوانین مسلم تردیدناپذیر. در مرحلۀاخیر آدمی فهمیده است که نمی تواند به حقیقت و کنه امور پی برد. پس متوجه شده است به اینکه فلسفۀ اولی یا مابعدالطبیعه علمی است موهوم و مطالعۀ آن باعث اتلاف وقت و خطرناک است. از این رو فقط به مطالعه و تحقیق ظواهر و نمودها و طبقه بندی آنها همت گماشته و بااین طریق ثبوتی پیشرفت علوم را روزافزون ساخته است. این علوم را اگوست کنت بر طبق اصل ’ترکیب متزاید و کلیت متنازل’ طبقه بندی کرده و آنها را عبارت از این شش علم اصلی دانسته است: ریاضیات، نجوم، فیزیک، شیمی، علم حیات و علم اجتماع. پیروان مذهب ثبوتی در اخلاق از خودپرستی روگردان هستند و توجه مخصوص به همبستگی افراد بشر دارند و نوعدوستی را توصیه می کنند. (مبانی فلسفه تألیف علی اکبر سیاسی صص 577- 578) ، و با ’تاء’ توقیت بکار رود و بیشتر در مورد دعا بود: الا تا درآیند طوطی و شارک الا تا سرایند قمری و ساری... زینبی. الا تا همی بتابد بر چرخ کوکبی الا تا همی بماند بر خاک پیکری. عنصری. الاتا ببارد سرشک بهاری الا تا بروید گل بوستانی بزی با امانی و حور قبایی به رود غوانی و لحن اغانی. منوچهری. الا تا باد نوروزی بیاراید گلستان را و بلبل را بشبگیران خروش آید بر اوراقش ز یزدان تا جهان باشد مر او را مملکت بینی که ملکتهای گیتی را شود نسبت برستاقش. منوچهری. الا تا حد شعر نزدیک شاعر مقفا و موزون بود ز اصل و قانون. سوزنی. ، تحذیر، و پس از آن ’تا’ ی تحذیر آید، که پس از زینهار نیز می آید: الا تا هر کجا مار است گنج است الا تا هر کجا خرماست خار است. عنصری. الا تا نگرید که عرش عظیم بلرزد همی چون بگرید یتیم. سعدی. الا تا بغفلت نخسبی که نوم حرامست بر چشم سالار قوم. سعدی و گاه بدون آوردن ’تا’بمعنی تحذیر است: الا گر جفاکاری اندیشه کن وفا پیش گیر و کرم پیشه کن. سعدی
دانشمند و فیلسوف و ریاضی دان نامی فرانسوی (1798- 1857 میلادی). وی در مونپولیه به دنیا آمد و فلسفۀ اثباتی را بنیان نهاد و کتابی در فلسفۀ اثباتی (1830- 1842 میلادی) بنام کور دو فیلوزوفی پوزیتوی منتشر کرد که یکی از شاهکارهای وی بشمار می رود. اگوست کنت عقاید و روش کار خود را با یک اندیشۀ انساندوستی مذهبی تکمیل کرده است. (ازلاروس). اگوست کنت در مدرسه پلی تکنیک پاریس تحصیل کرد. در خانه خود درس می داد. جان استوارت میل به وی کمک مالی می کرد. شش جلد کتاب از فلسفه پوزی تیویسم وکتابهایی نیز در هندسۀ تحلیلی و در علم هیأت نوشت. وی در پایان عمر دیوانه شد و در حال جنون فوت کرد. (از تاریخ فلسفۀ سیاسی تألیف پازارگاردی ص 759). اگوست کنت نظریاتی در فلسفه آورده است که به روی هم مذهب ثبوتی خوانده می شود و اجمال آن این است: علم باید فقط کیفیات واموری را که توسط حواس درک می شوند و مناسبات و روابط ثابت، یعنی آنها را، مورد بحث قرار دهد. اگوست کنت می گفت ترقی بشریت این بوده است که از مراحل سه گانه زیر گذشته است: 1- مرحلۀ تبیین امور توسط ارباب انواع. 2- مرحلۀ تبیین آنها توسط علل غیرمحسوس و قوای مجرد و مرموز. 3- مرحلۀ تبیین آنها به طریقۀ ثبوتی، یعنی توسط قوانین مسلم تردیدناپذیر. در مرحلۀاخیر آدمی فهمیده است که نمی تواند به حقیقت و کنه امور پی برد. پس متوجه شده است به اینکه فلسفۀ اولی یا مابعدالطبیعه علمی است موهوم و مطالعۀ آن باعث اتلاف وقت و خطرناک است. از این رو فقط به مطالعه و تحقیق ظواهر و نمودها و طبقه بندی آنها همت گماشته و بااین طریق ثبوتی پیشرفت علوم را روزافزون ساخته است. این علوم را اگوست کنت بر طبق اصل ’ترکیب متزاید و کلیت متنازل’ طبقه بندی کرده و آنها را عبارت از این شش علم اصلی دانسته است: ریاضیات، نجوم، فیزیک، شیمی، علم حیات و علم اجتماع. پیروان مذهب ثبوتی در اخلاق از خودپرستی روگردان هستند و توجه مخصوص به همبستگی افراد بشر دارند و نوعدوستی را توصیه می کنند. (مبانی فلسفه تألیف علی اکبر سیاسی صص 577- 578) ، و با ’تاء’ توقیت بکار رود و بیشتر در مورد دعا بود: الا تا درآیند طوطی و شارک الا تا سرایند قمری و ساری... زینبی. الا تا همی بتابد بر چرخ کوکبی الا تا همی بماند بر خاک پیکری. عنصری. الاتا ببارد سرشک بهاری الا تا بروید گل بوستانی بزی با امانی و حور قبایی به رود غوانی و لحن اغانی. منوچهری. الا تا باد نوروزی بیاراید گلستان را و بلبل را بشبگیران خروش آید بر اوراقش ز یزدان تا جهان باشد مر او را مملکت بینی که ملکتهای گیتی را شود نسبت برستاقش. منوچهری. الا تا حد شعر نزدیک شاعر مقفا و موزون بود ز اصل و قانون. سوزنی. ، تحذیر، و پس از آن ’تا’ ی تحذیر آید، که پس از زینهار نیز می آید: الا تا هر کجا مار است گنج است الا تا هر کجا خرماست خار است. عنصری. الا تا نگرید که عرش عظیم بلرزد همی چون بگرید یتیم. سعدی. الا تا بغفلت نخسبی که نوم حرامست بر چشم سالار قوم. سعدی و گاه بدون آوردن ’تا’بمعنی تحذیر است: الا گر جفاکاری اندیشه کن وفا پیش گیر و کرم پیشه کن. سعدی
اگوست، از مردم فرانسه و از علمای مذهب پرتستان بسال 1839 میلادی در والون از ایالت آردش متولد شد و بسال 1901 در پاریس درگذشت. در جوانی کشیش بود و بسال 1867 میلادی برای تدریس اصول عقاید در مدرسه علوم دینی پرتستان در استراسبورگ دعوت شد. بسال 1873 بوسیلۀ آلمانیها از آن شهر اخراج گشت و بپاریس رفت و در تأسیس مدرسه عالی علوم دینی پرتستان در پاریس شرکت کرد و ابتدا استاد و بعد در 1895 رئیس آن مدرسه گردید. ساباتیه دانشمندی روشن بین بود و افکار خود را در کتاب طرح یک فلسفۀ مذهب بر اساس علم النفس و تاریخ (1901 م). بیان کرده است
اگوست، از مردم فرانسه و از علمای مذهب پرتستان بسال 1839 میلادی در والون از ایالت آردش متولد شد و بسال 1901 در پاریس درگذشت. در جوانی کشیش بود و بسال 1867 میلادی برای تدریس اصول عقاید در مدرسه علوم دینی پرتستان در استراسبورگ دعوت شد. بسال 1873 بوسیلۀ آلمانیها از آن شهر اخراج گشت و بپاریس رفت و در تأسیس مدرسه عالی علوم دینی پرتستان در پاریس شرکت کرد و ابتدا استاد و بعد در 1895 رئیس آن مدرسه گردید. ساباتیه دانشمندی روشن بین بود و افکار خود را در کتاب طرح یک فلسفۀ مذهب بر اساس علم النفس و تاریخ (1901 م). بیان کرده است
پادشاه هانور، پسر ژرژ سوم پادشاه انگلستان. مولد او لندن است. وی در جنگ با عساکر فرانسه در هنگام انقلاب و عصر امپراطوری (1771- 1851 میلادی) ابراز شجاعت کرده است نخستین امیر هانور که حق انتخاب امپراطور را داشت. مولد او کالنبرگ است. و در جنگهای ضدّ لوئی چهاردهم (1629- 1698 میلادی) شرکت کرد
پادشاه هانور، پسر ژرژ سوم پادشاه انگلستان. مولد او لندن است. وی در جنگ با عساکر فرانسه در هنگام انقلاب و عصر امپراطوری (1771- 1851 میلادی) ابراز شجاعت کرده است نخستین امیر هانور که حق انتخاب امپراطور را داشت. مولد او کالِنْبِرگ است. و در جنگهای ضدّ لوئی چهاردهم (1629- 1698 میلادی) شرکت کرد
متولد بسال 354 و متوفی بسال 430 میلادی کشیش هیپون نزدیک شهر بن پسر سنت مونیک پس از جوانیی پرحادثه وی بوسیلۀمواعظ سنت آمبرواز هدایت شد و مشهورترین آباء کلیسای لاتینی گردید. آثار عمده او عبارتند از: شهر خدا و اعترافات. وی حکیم الهی، فیلسوف و عالم اخلاقی بود و میکوشید که نحلۀ افلاطونی را با معتقدات مسیحی و عقل را با ایمان موافق سازد. ذکران وی 28 ماه اوت است. (فرهنگ فارسی معین)
متولد بسال 354 و متوفی بسال 430 میلادی کشیش هیپون نزدیک شهر بن پسر سنت مونیک پس از جوانیی پرحادثه وی بوسیلۀمواعظ سنت آمبرواز هدایت شد و مشهورترین آباء کلیسای لاتینی گردید. آثار عمده او عبارتند از: شهر خدا و اعترافات. وی حکیم الهی، فیلسوف و عالم اخلاقی بود و میکوشید که نحلۀ افلاطونی را با معتقدات مسیحی و عقل را با ایمان موافق سازد. ذکران وی 28 ماه اوت است. (فرهنگ فارسی معین)