مبهم بودن، پیچیده بودن، در ادبیات در فن بدیع به کار بردن کلماتی در نظم یا نثر که احتمال دو معنی متقابل داشته باشد، یعنی هم مدح باشد و هم ذم، برای مثال ای خواجه ضیا شود ز روی تو ظلم / با طلعت تو سور نماید ماتم (رشیدالدین وطواط - حدائق السحر فی دقائق الشعر)، ذووجهین، محتمل الضدین، انگشت شست
مبهم بودن، پیچیده بودن، در ادبیات در فن بدیع به کار بردن کلماتی در نظم یا نثر که احتمال دو معنی متقابل داشته باشد، یعنی هم مدح باشد و هم ذم، برای مِثال ای خواجه ضیا شود ز روی تو ظلم / با طلعت تو سور نماید ماتم (رشیدالدین وطواط - حدائق السحر فی دقائق الشعر)، ذووجهین، محتمل الضدین، انگشت شست
نام بتکده ای بود در نواحی کابل که در اطراف آن دشتی بس بزرگ واقع است. (فرهنگ جهانگیری) : هر چه در هندوستان پیل مصاف آرای بود پیش کردی و درآوردی بدشت شابهار. فرخی (از تاریخ بیهقی چ فیاض ص 255). همه شادی شابهار کزو شد شکفته بهار دولت و فر. مسعودسعد (از جهانگیری). و رجوع به تاریخ بیهقی چ فیاض ص 181 و 270 و 280 شود. نام چمنی است در کابل که محل عرض لشکر و سپاه سلطان محمود غزنوی بوده چنانکه ابوالحسن فرخی در ابن باب گفته: با من بشابهار بهم بود چاشتگاه ماه من آنکه رشک برد زو دو هفته ماه گفت این فراخ پهنا دشت گشاده چیست گفتم که عرضه گاه شه بی عدوسپاه گفت آن هزار و هفتصد و اند کوه چیست گفتم هزار و هفتصدواند پیل شاه اگر چه ممکن است که در قدیم در حوالی کابل بتکده بوده چه مذهب بودائی قرنها در افغانستان بوده و آثار آن هنوز بسیار است لیکن معنی شابهار را بتکدۀ آنجا قرار دادن معلوم نیست از چه مأخذ است... شاید جهانگیری و دیگران شابهار را قیاس به نوبهار کردند که بمعنی بتکده آمده و نوبهار بلخ بتکدۀ بودائیان بوده. (فرهنگ نظام). رجوع به مادۀ ذیل شود
نام بتکده ای بود در نواحی کابل که در اطراف آن دشتی بس بزرگ واقع است. (فرهنگ جهانگیری) : هر چه در هندوستان پیل مصاف آرای بود پیش کردی و درآوردی بدشت شابهار. فرخی (از تاریخ بیهقی چ فیاض ص 255). همه شادی شابهار کزو شد شکفته بهار دولت و فر. مسعودسعد (از جهانگیری). و رجوع به تاریخ بیهقی چ فیاض ص 181 و 270 و 280 شود. نام چمنی است در کابل که محل عرض لشکر و سپاه سلطان محمود غزنوی بوده چنانکه ابوالحسن فرخی در ابن باب گفته: با من بشابهار بهم بود چاشتگاه ماه من آنکه رشک برد زو دو هفته ماه گفت این فراخ پهنا دشت گشاده چیست گفتم که عرضه گاه شه بی عدوسپاه گفت آن هزار و هفتصد و اند کوه چیست گفتم هزار و هفتصدواند پیل شاه اگر چه ممکن است که در قدیم در حوالی کابل بتکده بوده چه مذهب بودائی قرنها در افغانستان بوده و آثار آن هنوز بسیار است لیکن معنی شابهار را بتکدۀ آنجا قرار دادن معلوم نیست از چه مأخذ است... شاید جهانگیری و دیگران شابهار را قیاس به نوبهار کردند که بمعنی بتکده آمده و نوبهار بلخ بتکدۀ بودائیان بوده. (فرهنگ نظام). رجوع به مادۀ ذیل شود