آیریس (Iris) در سینما به تکنیکی اشاره دارد که در آن یک دایره باز یا بسته می شود تا بخش خاصی از تصویر را نشان دهد یا مخفی کند. این تکنیک در دوران فیلم های صامت بسیار محبوب بود و امروزه هم گاهی برای ایجاد جلوه های خاص بصری و تمرکز بر جزئیات مورد استفاده قرار می گیرد. این نام از دیافراگم های آیریس که در لنزهای دوربین های ابتدایی استفاده می شد، گرفته شده است. کاربردهای آیریس در سینما: 1. انتقال صحنه ها: - از آیریس برای انتقال نرم بین صحنه ها استفاده می شود. آیریس باز می تواند یک صحنه را به تدریج آشکار کند و آیریس بسته می تواند به آرامی صحنه را خاتمه دهد. 2. تمرکز بر جزئیات: - این تکنیک برای جلب توجه مخاطب به یک بخش خاص از تصویر، مانند چهره شخصیت یا یک شیء مهم، مورد استفاده قرار می گیرد. 3. ایجاد حالت نوستالژیک: - استفاده از آیریس می تواند حس و حال فیلم های قدیمی و صامت را به فیلم های مدرن بیافزاید و به ایجاد یک فضای نوستالژیک کمک کند. 4. افزایش تنش و درام: - با استفاده از آیریس می توان لحظات حساس و پرتنش را برجسته کرد، مانند یک نگاه خاص بین شخصیت ها یا یک لحظه کلیدی در داستان. انواع آیریس: 1. آیریس باز (Iris In): - تصویر به تدریج از یک نقطه کوچک به یک صحنه کامل باز می شود. این نوع آیریس معمولاً در آغاز صحنه ها برای معرفی تدریجی فضا استفاده می شود. 2. آیریس بسته (Iris Out): - تصویر به تدریج از یک صحنه کامل به یک نقطه کوچک بسته می شود. این نوع آیریس معمولاً برای خاتمه صحنه ها و ایجاد حس پایان یافتن استفاده می شود. مثال های معروف از استفاده آیریس: 1. `ولگرد` (The Tramp) - چارلی چاپلین: - چارلی چاپلین در فیلم های صامت خود به طور مکرر از تکنیک آیریس برای برجسته کردن جزئیات استفاده می کرد. 2. `ستاره ای متولد شده است` (A Star is Born) - 1954: - این فیلم از آیریس برای انتقال نرم بین صحنه ها و ایجاد تمرکز بر شخصیت ها استفاده می کند. 3. `آواتار` (Avatar) - 2009: - جیمز کامرون در این فیلم از تکنیک های مختلف از جمله آیریس برای تقویت جلوه های بصری و ایجاد حس سینمای کلاسیک استفاده کرده است. نتیجه گیری آیریس یکی از تکنیک های کلاسیک سینماست که با وجود قدیمی بودن، هنوز هم در فیلم سازی مدرن برای ایجاد جلوه های خاص بصری، تمرکز بر جزئیات، و انتقال حس نوستالژیک استفاده می شود. استفاده هوشمندانه از آیریس می تواند به تقویت روایت داستان و تأثیر بصری فیلم کمک کند.
آیریس (Iris) در سینما به تکنیکی اشاره دارد که در آن یک دایره باز یا بسته می شود تا بخش خاصی از تصویر را نشان دهد یا مخفی کند. این تکنیک در دوران فیلم های صامت بسیار محبوب بود و امروزه هم گاهی برای ایجاد جلوه های خاص بصری و تمرکز بر جزئیات مورد استفاده قرار می گیرد. این نام از دیافراگم های آیریس که در لنزهای دوربین های ابتدایی استفاده می شد، گرفته شده است. کاربردهای آیریس در سینما: 1. انتقال صحنه ها: - از آیریس برای انتقال نرم بین صحنه ها استفاده می شود. آیریس باز می تواند یک صحنه را به تدریج آشکار کند و آیریس بسته می تواند به آرامی صحنه را خاتمه دهد. 2. تمرکز بر جزئیات: - این تکنیک برای جلب توجه مخاطب به یک بخش خاص از تصویر، مانند چهره شخصیت یا یک شیء مهم، مورد استفاده قرار می گیرد. 3. ایجاد حالت نوستالژیک: - استفاده از آیریس می تواند حس و حال فیلم های قدیمی و صامت را به فیلم های مدرن بیافزاید و به ایجاد یک فضای نوستالژیک کمک کند. 4. افزایش تنش و درام: - با استفاده از آیریس می توان لحظات حساس و پرتنش را برجسته کرد، مانند یک نگاه خاص بین شخصیت ها یا یک لحظه کلیدی در داستان. انواع آیریس: 1. آیریس باز (Iris In): - تصویر به تدریج از یک نقطه کوچک به یک صحنه کامل باز می شود. این نوع آیریس معمولاً در آغاز صحنه ها برای معرفی تدریجی فضا استفاده می شود. 2. آیریس بسته (Iris Out): - تصویر به تدریج از یک صحنه کامل به یک نقطه کوچک بسته می شود. این نوع آیریس معمولاً برای خاتمه صحنه ها و ایجاد حس پایان یافتن استفاده می شود. مثال های معروف از استفاده آیریس: 1. `ولگرد` (The Tramp) - چارلی چاپلین: - چارلی چاپلین در فیلم های صامت خود به طور مکرر از تکنیک آیریس برای برجسته کردن جزئیات استفاده می کرد. 2. `ستاره ای متولد شده است` (A Star is Born) - 1954: - این فیلم از آیریس برای انتقال نرم بین صحنه ها و ایجاد تمرکز بر شخصیت ها استفاده می کند. 3. `آواتار` (Avatar) - 2009: - جیمز کامرون در این فیلم از تکنیک های مختلف از جمله آیریس برای تقویت جلوه های بصری و ایجاد حس سینمای کلاسیک استفاده کرده است. نتیجه گیری آیریس یکی از تکنیک های کلاسیک سینماست که با وجود قدیمی بودن، هنوز هم در فیلم سازی مدرن برای ایجاد جلوه های خاص بصری، تمرکز بر جزئیات، و انتقال حس نوستالژیک استفاده می شود. استفاده هوشمندانه از آیریس می تواند به تقویت روایت داستان و تأثیر بصری فیلم کمک کند.
جای ریختن آب، در علم جغرافیا جایی از رودخانه که آب از کوه یا نهر وارد آن می شود، چاهی که آب های گندیده یا آب حمام و مطبخ در آن ریخته شود، مستراح، ظرف شراب
جای ریختن آب، در علم جغرافیا جایی از رودخانه که آب از کوه یا نهر وارد آن می شود، چاهی که آب های گندیده یا آب حمام و مطبخ در آن ریخته شود، مستراح، ظرف شراب
دلو، دول: دوستی زآبریز چرخ ببر زآنکه آن گه تهی بود گه پر، سنائی، ، مبرز، متوضا، مبال: شعر تو باید به آبریز درانداخت گر بود از مشک تر نبشته به ابریز، سوزنی، ببهانۀ آبریز بیرون آمد و کاردی کوچک از خدمتکاران خویش بستد، (تاریخ طبرستان)، میان بسته یکسر برای گریز نه مطبخ بجا ماند و نه آبریز، زجاجی، ، چاه، چاه گنداب، بالوعه، بلوعه، گوی که در آن آبهای مستعمل چون آب ریختۀ حمام و آب مطبخ گرد آید، و در بعض فرهنگها به آبریز معنی مزبله نیز داده اند، ظرفی لوله و دسته دار که بدان وضو و طهارت کنند و معرب آن ابریق است، سرازیریها که آب آن به رودی رسد، (فرهنگستان زمین شناسی)
دَلو، دول: دوستی زآبریز چرخ بِبَر زآنکه آن گه تهی بود گه پر، سنائی، ، مبرز، متوضا، مبال: شعر تو باید به آبریز درانداخت گر بود از مشک تر نبشته به ابریز، سوزنی، ببهانۀ آبریز بیرون آمد و کاردی کوچک از خدمتکاران خویش بستد، (تاریخ طبرستان)، میان بسته یکسر برای گریز نه مطبخ بجا ماند و نه آبریز، زجاجی، ، چاه، چاه گنداب، بالوعه، بلوعه، گَوی که در آن آبهای مستعمل چون آب ریختۀ حمام و آب مطبخ گرد آید، و در بعض فرهنگها به آبریز معنی مزبله نیز داده اند، ظرفی لوله و دسته دار که بدان وضو و طهارت کنند و معرب آن ابریق است، سرازیریها که آب آن به رودی رسد، (فرهنگستان زمین شناسی)
میدان: نشانه نهادند در آسریس سیاوش نکرد ایچ با کس مکیس. فردوسی. ، رزمگاه. و اسپریس و اسفریس و اسپرس را نیز به معنی میدان گفته و همین بیت را مثال آورده اند. ظاهراً اسپریس و اسفریس درست باشد و آسریس مصحف است
میدان: نشانه نهادند در آسریس سیاوش نکرد ایچ با کس مکیس. فردوسی. ، رزمگاه. و اسپریس و اسفریس و اسپرس را نیز به معنی میدان گفته و همین بیت را مثال آورده اند. ظاهراً اسپریس و اسفریس درست باشد و آسریس مصحف است