مقدمه مفهومی درباره واژه در مهندسی نرم افزار و طراحی سیستم، «ساده» به سیستم ها، الگوریتم ها یا کدهایی اشاره دارد که با رعایت اصل حداقل پیچیدگی (KISS) طراحی شده اند، به راحتی قابل درک هستند و نگهداری آنها آسان است. این مفهوم در تضاد با پیچیدگی غیرضروری است. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در معماری نرم افزار برای طراحی ماژول های با مسئولیت واحد، در کدنویسی برای نوشتن توابع کوچک و متمرکز، در طراحی رابط کاربری برای ایجاد تجربه کاربری شهودی، در الگوریتم نویسی برای انتخاب راه حل های بهینه و در مستندسازی برای ارائه توضیحات قابل فهم برای همه سطوح. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT پروتکل HTTP/1.1 که نسبت به نسخه های بعدی ساده تر است، زبان برنامه نویسی Python که برای سادگی و خوانایی طراحی شده، معماری میکروسرویس که سیستم های پیچیده را به سرویس های ساده تقسیم می کند، الگوی طراحی Singleton که یک راه حل ساده برای مدیریت نمونه های جهانی ارائه می دهد و سیستم عامل های embedded که به دلیل محدودیت منابع باید ساده باشند. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری سیستم های مقیاس پذیر، سادگی شرط بقای سیستم است. در DevOps، سادگی فرآیندها باعث افزایش قابلیت اطمینان می شود. در امنیت سایبری، سیستم های ساده آسیب پذیری کمتری دارند. در مدیریت پروژه، سادگی باعث کاهش ریسک ها می شود. در طراحی API، سادگی رابط ها باعث پذیرش بهتر می شود. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف اصل KISS در مهندسی نظامی دهه 1960 مطرح شد. در دهه 1970 در معماری UNIX به عنوان «هر برنامه فقط یک کار را انجام دهد» تجلی یافت. دهه 1990 شاهد تاکید بر سادگی در روش های چابک بود. امروزه در معماری های مدرن مانند Serverless، سادگی یک اصل کلیدی است. تفکیک آن از واژگان مشابه «ساده» با «پیش پاافتاده» متفاوت است که بار منفی دارد. با «کم ویژگی» نیز فرق دارد که به معنی فقدان قابلیت است. با «اولیه» که به نسخه های ابتدایی اشاره دارد متفاوت است. با «عامیانه» که به سادگی غیرحرفه ای اشاره دارد نیز تفاوت دارد. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در Python با پیروی از فلسفه «خوانایی مهم است»، در Go با تاکید بر سادگی ذاتی زبان، در JavaScript با استفاده از توابع pure، در Java با بهره گیری از اصل single responsibility، در C با نوشتن توابع کوتاه و مستقل. در تمام زبان ها با رعایت اصول SOLID و DRY. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن سوءبرداشت رایج که سادگی به معنی عدم توانایی است. چالش در یافتن تعادل بین سادگی و کامل بودن. مشکل در قانع کردن ذینفعان به ارزش سادگی. اشتباه در ساده سازی بیش از حد که منجر به ناکارآمدی می شود. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی سادگی یک مزیت رقابتی در توسعه نرم افزار است. در مستندات فنی باید ارزش سادگی توضیح داده شود. در آموزش مهندسی نرم افزار، اصول طراحی ساده باید تأکید شود.
مقدمه مفهومی درباره واژه در مهندسی نرم افزار و طراحی سیستم، «ساده» به سیستم ها، الگوریتم ها یا کدهایی اشاره دارد که با رعایت اصل حداقل پیچیدگی (KISS) طراحی شده اند، به راحتی قابل درک هستند و نگهداری آنها آسان است. این مفهوم در تضاد با پیچیدگی غیرضروری است. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در معماری نرم افزار برای طراحی ماژول های با مسئولیت واحد، در کدنویسی برای نوشتن توابع کوچک و متمرکز، در طراحی رابط کاربری برای ایجاد تجربه کاربری شهودی، در الگوریتم نویسی برای انتخاب راه حل های بهینه و در مستندسازی برای ارائه توضیحات قابل فهم برای همه سطوح. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT پروتکل HTTP/1.1 که نسبت به نسخه های بعدی ساده تر است، زبان برنامه نویسی Python که برای سادگی و خوانایی طراحی شده، معماری میکروسرویس که سیستم های پیچیده را به سرویس های ساده تقسیم می کند، الگوی طراحی Singleton که یک راه حل ساده برای مدیریت نمونه های جهانی ارائه می دهد و سیستم عامل های embedded که به دلیل محدودیت منابع باید ساده باشند. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری سیستم های مقیاس پذیر، سادگی شرط بقای سیستم است. در DevOps، سادگی فرآیندها باعث افزایش قابلیت اطمینان می شود. در امنیت سایبری، سیستم های ساده آسیب پذیری کمتری دارند. در مدیریت پروژه، سادگی باعث کاهش ریسک ها می شود. در طراحی API، سادگی رابط ها باعث پذیرش بهتر می شود. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف اصل KISS در مهندسی نظامی دهه 1960 مطرح شد. در دهه 1970 در معماری UNIX به عنوان «هر برنامه فقط یک کار را انجام دهد» تجلی یافت. دهه 1990 شاهد تاکید بر سادگی در روش های چابک بود. امروزه در معماری های مدرن مانند Serverless، سادگی یک اصل کلیدی است. تفکیک آن از واژگان مشابه «ساده» با «پیش پاافتاده» متفاوت است که بار منفی دارد. با «کم ویژگی» نیز فرق دارد که به معنی فقدان قابلیت است. با «اولیه» که به نسخه های ابتدایی اشاره دارد متفاوت است. با «عامیانه» که به سادگی غیرحرفه ای اشاره دارد نیز تفاوت دارد. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در Python با پیروی از فلسفه «خوانایی مهم است»، در Go با تاکید بر سادگی ذاتی زبان، در JavaScript با استفاده از توابع pure، در Java با بهره گیری از اصل single responsibility، در C با نوشتن توابع کوتاه و مستقل. در تمام زبان ها با رعایت اصول SOLID و DRY. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن سوءبرداشت رایج که سادگی به معنی عدم توانایی است. چالش در یافتن تعادل بین سادگی و کامل بودن. مشکل در قانع کردن ذینفعان به ارزش سادگی. اشتباه در ساده سازی بیش از حد که منجر به ناکارآمدی می شود. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی سادگی یک مزیت رقابتی در توسعه نرم افزار است. در مستندات فنی باید ارزش سادگی توضیح داده شود. در آموزش مهندسی نرم افزار، اصول طراحی ساده باید تأکید شود.