مقدمه مفهومی وقفه (Interrupt) در معماری کامپیوتر به مکانیزمی گفته می شود که پردازنده را از اجرای برنامه جاری آگاه کرده و آن را مجبور به پرداختن به رویداد دیگری می کند. این مفهوم اساسی برای سیستم های بلادرنگ و چندوظیفه ای است. کاربرد در فناوری اطلاعات در سیستم های عامل - در دستگاه های ورودی/خروجی - در سیستم های بلادرنگ - در کنترل سخت افزار - در مدیریت منابع مثال های واقعی وقفه صفحه کلید - وقفه تایمر - وقفه شبکه - وقفه های سخت افزاری - وقفه های نرم افزاری نقش در توسعه نرم افزار مدیریت رویدادها - پاسخگویی به سخت افزار - پیاده سازی چندوظیفه ای - بهبود کارایی سیستم - کنترل جریان برنامه تاریخچه و تکامل مفهوم وقفه از معماری اولیه کامپیوترها در دهه 1950 وجود داشته است. در سیستم های مدرن، وقفه های چندسطحی و نرم افزاری توسعه یافته اند. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’استثنا’’ که در سطح برنامه رخ می دهد متفاوت است. پیاده سازی در معماری های مختلف در x86: IDT (Interrupt Descriptor Table) - در ARM: بردارهای وقفه - در میکروکنترلرها: handlerهای وقفه چالش ها و ملاحظات اولویت بندی وقفه ها - زمان پاسخ - مسدود شدن وقفه ها - امنیت - همگام سازی بهترین روش ها کوتاه نگه داشتن روال های وقفه - مدیریت اولویت ها - جلوگیری از مسدود شدن - مستندسازی وقفه ها کاربرد در معماری های مدرن در سیستم های اینترنت اشیا - در پردازنده های چندهسته ای - در سیستم های تعبیه شده - در رایانش لبه نتیجه گیری مدیریت صحیح وقفه ها برای عملکرد بهینه سیستم های کامپیوتری حیاتی است.
مقدمه مفهومی وقفه (Interrupt) در معماری کامپیوتر به مکانیزمی گفته می شود که پردازنده را از اجرای برنامه جاری آگاه کرده و آن را مجبور به پرداختن به رویداد دیگری می کند. این مفهوم اساسی برای سیستم های بلادرنگ و چندوظیفه ای است. کاربرد در فناوری اطلاعات در سیستم های عامل - در دستگاه های ورودی/خروجی - در سیستم های بلادرنگ - در کنترل سخت افزار - در مدیریت منابع مثال های واقعی وقفه صفحه کلید - وقفه تایمر - وقفه شبکه - وقفه های سخت افزاری - وقفه های نرم افزاری نقش در توسعه نرم افزار مدیریت رویدادها - پاسخگویی به سخت افزار - پیاده سازی چندوظیفه ای - بهبود کارایی سیستم - کنترل جریان برنامه تاریخچه و تکامل مفهوم وقفه از معماری اولیه کامپیوترها در دهه 1950 وجود داشته است. در سیستم های مدرن، وقفه های چندسطحی و نرم افزاری توسعه یافته اند. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’استثنا’’ که در سطح برنامه رخ می دهد متفاوت است. پیاده سازی در معماری های مختلف در x86: IDT (Interrupt Descriptor Table) - در ARM: بردارهای وقفه - در میکروکنترلرها: handlerهای وقفه چالش ها و ملاحظات اولویت بندی وقفه ها - زمان پاسخ - مسدود شدن وقفه ها - امنیت - همگام سازی بهترین روش ها کوتاه نگه داشتن روال های وقفه - مدیریت اولویت ها - جلوگیری از مسدود شدن - مستندسازی وقفه ها کاربرد در معماری های مدرن در سیستم های اینترنت اشیا - در پردازنده های چندهسته ای - در سیستم های تعبیه شده - در رایانش لبه نتیجه گیری مدیریت صحیح وقفه ها برای عملکرد بهینه سیستم های کامپیوتری حیاتی است.
مقدمه مفهومی در برنامه نویسی و سیستم های کامپیوتری، افتراق (Intercept) به تکنیکی گفته می شود که در آن درخواست ها، پیام ها یا رویدادها قبل از رسیدن به مقصد اصلیشان گرفته شده و ممکن است تغییر یابند یا پردازش اضافه روی آنها انجام شود. این مفهوم در الگوهای طراحی مختلف کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در برنامه نویسی Aspect-Oriented - در سیستم های امنیتی - در لاگ گیری و مانیتورینگ - در middlewareها - در اشکال زدایی مثال های واقعی Proxyهای شبکه - Interceptorها در فریمورک های وب - Aspectها در AOP - هوک های سیستم - فایروال های برنامه ای نقش در توسعه نرم افزار افزایش قابلیت های سیستم بدون تغییر کد اصلی - پیاده سازی cross-cutting concerns - بهبود امنیت - مانیتورینگ عملکرد - افزونگی و تحمل خطا تاریخچه و تکامل مفهوم افتراق از هوک های سیستم عامل در دهه 1980 آغاز شد. در دهه 1990 با ظهور AOP و در دهه 2000 با middlewareهای پیشرفته توسعه یافت. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’فیلتر’’ که ممکن است فقط مسدود کند متفاوت است. همچنین با ’’تغییر مسیر’’ که مقصد را عوض می کند فرق دارد. پیاده سازی در فناوری های مختلف در جاوا: AspectJ - در پایتون: decoratorها - در شبکه: پروکسی ها - در سیستم عامل: هوک ها - در وب: middlewareها چالش ها و ملاحظات افزایش پیچیدگی - تأثیر بر عملکرد - مشکلات اشکال زدایی - تداخل interceptorها - امنیت خود interceptorها بهترین روش ها مستندسازی دقیق - محدود کردن دامنه اثر - نظارت بر عملکرد - رعایت اصول امنیتی - استفاده از کتابخانه های استاندارد کاربرد در معماری های مدرن در میکروسرویس ها با sidecarها - در سیستم های service mesh - در معماری های event-driven - در سیستم های observability نتیجه گیری الگوهای افتراق زمانی که به درستی استفاده شوند می توانند انعطاف پذیری و قابلیت نگهداری سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
مقدمه مفهومی در برنامه نویسی و سیستم های کامپیوتری، افتراق (Intercept) به تکنیکی گفته می شود که در آن درخواست ها، پیام ها یا رویدادها قبل از رسیدن به مقصد اصلیشان گرفته شده و ممکن است تغییر یابند یا پردازش اضافه روی آنها انجام شود. این مفهوم در الگوهای طراحی مختلف کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در برنامه نویسی Aspect-Oriented - در سیستم های امنیتی - در لاگ گیری و مانیتورینگ - در middlewareها - در اشکال زدایی مثال های واقعی Proxyهای شبکه - Interceptorها در فریمورک های وب - Aspectها در AOP - هوک های سیستم - فایروال های برنامه ای نقش در توسعه نرم افزار افزایش قابلیت های سیستم بدون تغییر کد اصلی - پیاده سازی cross-cutting concerns - بهبود امنیت - مانیتورینگ عملکرد - افزونگی و تحمل خطا تاریخچه و تکامل مفهوم افتراق از هوک های سیستم عامل در دهه 1980 آغاز شد. در دهه 1990 با ظهور AOP و در دهه 2000 با middlewareهای پیشرفته توسعه یافت. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’فیلتر’’ که ممکن است فقط مسدود کند متفاوت است. همچنین با ’’تغییر مسیر’’ که مقصد را عوض می کند فرق دارد. پیاده سازی در فناوری های مختلف در جاوا: AspectJ - در پایتون: decoratorها - در شبکه: پروکسی ها - در سیستم عامل: هوک ها - در وب: middlewareها چالش ها و ملاحظات افزایش پیچیدگی - تأثیر بر عملکرد - مشکلات اشکال زدایی - تداخل interceptorها - امنیت خود interceptorها بهترین روش ها مستندسازی دقیق - محدود کردن دامنه اثر - نظارت بر عملکرد - رعایت اصول امنیتی - استفاده از کتابخانه های استاندارد کاربرد در معماری های مدرن در میکروسرویس ها با sidecarها - در سیستم های service mesh - در معماری های event-driven - در سیستم های observability نتیجه گیری الگوهای افتراق زمانی که به درستی استفاده شوند می توانند انعطاف پذیری و قابلیت نگهداری سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.