مقدمه مفهومی وقفه (Interrupt) در معماری کامپیوتر به مکانیزمی گفته می شود که پردازنده را از اجرای برنامه جاری آگاه کرده و آن را مجبور به پرداختن به رویداد دیگری می کند. این مفهوم اساسی برای سیستم های بلادرنگ و چندوظیفه ای است. کاربرد در فناوری اطلاعات در سیستم های عامل - در دستگاه های ورودی/خروجی - در سیستم های بلادرنگ - در کنترل سخت افزار - در مدیریت منابع مثال های واقعی وقفه صفحه کلید - وقفه تایمر - وقفه شبکه - وقفه های سخت افزاری - وقفه های نرم افزاری نقش در توسعه نرم افزار مدیریت رویدادها - پاسخگویی به سخت افزار - پیاده سازی چندوظیفه ای - بهبود کارایی سیستم - کنترل جریان برنامه تاریخچه و تکامل مفهوم وقفه از معماری اولیه کامپیوترها در دهه 1950 وجود داشته است. در سیستم های مدرن، وقفه های چندسطحی و نرم افزاری توسعه یافته اند. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’استثنا’’ که در سطح برنامه رخ می دهد متفاوت است. پیاده سازی در معماری های مختلف در x86: IDT (Interrupt Descriptor Table) - در ARM: بردارهای وقفه - در میکروکنترلرها: handlerهای وقفه چالش ها و ملاحظات اولویت بندی وقفه ها - زمان پاسخ - مسدود شدن وقفه ها - امنیت - همگام سازی بهترین روش ها کوتاه نگه داشتن روال های وقفه - مدیریت اولویت ها - جلوگیری از مسدود شدن - مستندسازی وقفه ها کاربرد در معماری های مدرن در سیستم های اینترنت اشیا - در پردازنده های چندهسته ای - در سیستم های تعبیه شده - در رایانش لبه نتیجه گیری مدیریت صحیح وقفه ها برای عملکرد بهینه سیستم های کامپیوتری حیاتی است.