جدول جو
جدول جو

معنی Interrupt

Interrupt
مقدمه مفهومی
وقفه (Interrupt) در معماری کامپیوتر به مکانیزمی گفته می شود که پردازنده را از اجرای برنامه جاری آگاه کرده و آن را مجبور به پرداختن به رویداد دیگری می کند. این مفهوم اساسی برای سیستم های بلادرنگ و چندوظیفه ای است.
کاربرد در فناوری اطلاعات
در سیستم های عامل - در دستگاه های ورودی/خروجی - در سیستم های بلادرنگ - در کنترل سخت افزار - در مدیریت منابع
مثال های واقعی
وقفه صفحه کلید - وقفه تایمر - وقفه شبکه - وقفه های سخت افزاری - وقفه های نرم افزاری
نقش در توسعه نرم افزار
مدیریت رویدادها - پاسخگویی به سخت افزار - پیاده سازی چندوظیفه ای - بهبود کارایی سیستم - کنترل جریان برنامه
تاریخچه و تکامل
مفهوم وقفه از معماری اولیه کامپیوترها در دهه 1950 وجود داشته است. در سیستم های مدرن، وقفه های چندسطحی و نرم افزاری توسعه یافته اند.
تفکیک از مفاهیم مشابه
با ’’استثنا’’ که در سطح برنامه رخ می دهد متفاوت است.
پیاده سازی در معماری های مختلف
در x86: IDT (Interrupt Descriptor Table) - در ARM: بردارهای وقفه - در میکروکنترلرها: handlerهای وقفه
چالش ها و ملاحظات
اولویت بندی وقفه ها - زمان پاسخ - مسدود شدن وقفه ها - امنیت - همگام سازی
بهترین روش ها
کوتاه نگه داشتن روال های وقفه - مدیریت اولویت ها - جلوگیری از مسدود شدن - مستندسازی وقفه ها
کاربرد در معماری های مدرن
در سیستم های اینترنت اشیا - در پردازنده های چندهسته ای - در سیستم های تعبیه شده - در رایانش لبه
نتیجه گیری
مدیریت صحیح وقفه ها برای عملکرد بهینه سیستم های کامپیوتری حیاتی است.
تصویری از Interrupt
تصویر Interrupt
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT