جدول جو
جدول جو

معنی Instructor - جستجوی لغت در جدول جو

Instructor
مربّی
دیکشنری انگلیسی به فارسی

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

مربّی
دیکشنری اسپانیایی به فارسی
سازنده
دیکشنری اسپانیایی به فارسی
مربّی
دیکشنری لهستانی به فارسی
دستورالعمل
دیکشنری انگلیسی به فارسی
تصویری از Instruction
تصویر Instruction
مقدمه مفهومی
دستورالعمل (Instruction) در معماری کامپیوتر به کوچکترین عملیاتی گفته می شود که یک پردازنده می تواند اجرا کند. هر دستورالعمل شامل کد عملیاتی (Opcode) و ممکن است شامل عملوندها باشد. این دستورالعمل ها اساس کار برنامه های کامپیوتری را تشکیل می دهند.
کاربرد در فناوری اطلاعات
در معماری پردازنده ها - در زبان های اسمبلی - در کامپایلرها - در شبیه سازهای پردازنده - در برنامه نویسی سطح پایین
مثال های واقعی
دستور ADD در اسمبلی - دستور MOV در x86 - دستور LOAD در معماری RISC - دستورات شرطی مانند JMP
نقش در توسعه نرم افزار
پایه ای برای اجرای برنامه ها - بهینه سازی عملکرد - اشکال زدایی سطح پایین - توسعه درایورها - برنامه نویسی سیستم عامل
تاریخچه و تکامل
اولین مجموعه دستورالعمل ها در کامپیوترهای اولیه مانند ENIAC (1945) بسیار ساده بودند. با ظهور معماری های CISC و RISC در دهه های 1970 و 1980، مجموعه دستورالعمل ها پیچیده تر شدند.
تفکیک از مفاهیم مشابه
با ’’دستور’’ در زبان های سطح بالا که ممکن است به چندین دستورالعمل ماشین ترجمه شود متفاوت است.
پیاده سازی در معماری های مختلف
در x86: مجموعه دستورات پیچیده (CISC) - در ARM: دستورات کاهش یافته (RISC) - در GPUها: دستورات برداری - در کوانتومی: دستورات کوانتومی
چالش ها و ملاحظات
سازگاری عقب گرا - امنیت دستورالعمل ها - بهینه سازی مصرف انرژی - پیچیدگی پیاده سازی - تأخیر در اجرا
بهترین روش ها
استفاده از دستورالعمل های بهینه - کاهش وابستگی ها - استفاده از دستورالعمل های برداری - توجه به خط لوله پردازنده
کاربرد در معماری های مدرن
در پردازنده های چندهسته ای - در واحدهای پردازش گرافیکی - در پردازنده های کوانتومی - در معماری های عصبی
نتیجه گیری
درک مجموعه دستورالعمل ها برای برنامه نویسی سطح پایین و بهینه سازی عملکرد ضروری است و پایه ای برای درک عمیق تر معماری کامپیوتر محسوب می شود.
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT
تصویری از Destructor
تصویر Destructor
مقدمه مفهومی درباره واژه
ویرانگر (Destructor) در برنامه نویسی شیءگرا به متد ویژه ای اشاره دارد که به طور خودکار هنگام نابودی یک شیء فراخوانی می شود. این مفهوم مکمل سازنده (Constructor) است و مسئولیت آزادسازی منابع اختصاص داده شده به شیء و انجام هرگونه عملیات پاک سازی لازم را بر عهده دارد. ویرانگرها نقش کلیدی در پیشگیری از نشت حافظه و مدیریت صحیح منابع دارند.
کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در مدیریت حافظه: آزادسازی حافظه تخصیص یافته. در کار با فایل: بستن توصیفگرهای فایل باز. در شبکه: بستن اتصالات شبکه. در پایگاه داده: آزادسازی اتصالات. در گرافیک: آزادسازی منابع GPU. در برنامه نویسی سیستم: آزادسازی منابع سیستمی.
مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
آزادسازی حافظه در C++. بستن خودکار فایل در Python با with. آزادسازی texture در بازی های کامپیوتری. بستن اتصال به پایگاه داده در ORMها. آزادسازی سوکت های شبکه. پاک سازی کش در destructor.
نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
در معماری نرم افزار، ویرانگرها بخشی از الگوی RAII (تخصیص منبع برابر است با مقداردهی اولیه) هستند. در سیستم های بلادرنگ، تخریب به موقع منابع حیاتی است. در کتابخانه ها، ویرانگرهای صحیح از مشکلات استفاده مشترک جلوگیری می کنند. در برنامه نویسی ایمن، ویرانگرها از نشت اطلاعات جلوگیری می کنند. در مدیریت حافظه، ویرانگرها مکانیسم اصلی آزادسازی منابع هستند.
شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
مفهوم ویرانگر از اولین زبان های شیءگرا مانند Simula در دهه 1960 وجود داشت. در دهه 1980 با ظهور C++ رسمیت یافت. امروزه در زبان های مدرن مانند Rust، ویرانگرها به صورت پیچیده تری پیاده سازی می شوند.
تفکیک آن از واژگان مشابه
ویرانگر با Finalizer (که در برخی زبان ها مانند Java وجود دارد و رفتار متفاوتی دارد) و Dispose (که در الگوی IDisposable دات نت استفاده می شود) متفاوت است. همچنین با Garbage Collector که به صورت خودکار حافظه را مدیریت می کند تفاوت دارد.
شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در C++ با ~ClassName(). در Python با متد __del__. در PHP با __destruct(). در Perl با DESTROY. در Ruby با finalize. در زبان های دارای GC مانند Java، ویرانگر به صورت متد finalize() پیاده سازی می شد که اکنون منسوخ شده است.
چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن
سوءبرداشت: ویرانگرها همیشه بلافاصله فراخوانی می شوند (در زبان های دارای GC ممکن است تأخیر داشته باشند). چالش اصلی: مدیریت استثناها در ویرانگرها که می تواند خطرناک باشد.
نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی
درک صحیح از ویرانگرها و پیاده سازی مناسب آن ها برای توسعه نرم افزارهای پایدار ضروری است. در آموزش مفاهیم شیءگرایی، رابطه بین سازنده و ویرانگر باید به وضوح توضیح داده شود.
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT
تصویری از Constructor
تصویر Constructor
مقدمه مفهومی درباره واژه
سازنده در برنامه نویسی شی گرا به متد خاصی گفته می شود که هنگام نمونه سازی یک شیء جدید به طور خودکار فراخوانی می شود. این متد مسئولیت مقداردهی اولیه شیء و تنظیم حالت اولیه آن را بر عهده دارد.

سازندهها معمولاً نامی مشابه نام کلاس دارند و می توانند پارامترهای مختلفی بپذیرند تا شیء را به صورت سفارشی شده مقداردهی کنند. در برخی زبان ها مانند JavaScript، سازندهها به صورت صریح تعریف نمی شوند اما مفهوم مشابهی وجود دارد.

کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
سازندهها در زمینه های مختلفی کاربرد دارند از جمله:
- مقداردهی اولیه خصوصیات شیء
- تخصیص منابع مورد نیاز شیء
- اعمال اعتبارسنجی های اولیه
- پیاده سازی الگوهای طراحی مانند Singleton
- انجام تنظیمات اولیه پیچیده

در برنامه نویسی مدرن، سازندهها اغلب برای اجرای تزریق وابستگی (Dependency Injection) استفاده می شوند.

مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
- سازنده کلاس Person با پارامترهای name و age
- سازنده Singleton برای ایجاد تنها نمونه از یک کلاس
- سازندههای تزریق وابستگی در Spring
- سازنده کپی برای ایجاد نمونه های جدید از روی موجود
- سازندههای پیش فرض در C++

نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
در معماری نرم افزار، سازندهها نقش مهمی در موارد زیر دارند:
- کنترل فرآیند ایجاد شیء
- تضمین صحت حالت اولیه
- مدیریت چرخه حیات شیء
- پیاده سازی الگوهای طراحی

در سیستم های بزرگ، طراحی مناسب سازندهها می تواند به کاهش وابستگی ها و افزایش قابلیت تست کمک کند.

شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
مفهوم سازنده به زبان Simula در دهه 1960 بازمی گردد. در دهه 1980 با محبوبیت C++، سازندهها به یک ویژگی استاندارد در زبان های شی گرا تبدیل شدند.

امروزه در زبان های مدرن، سازندهها امکانات پیشرفته تری مانند overloading، default parameters و syntactic sugarهای مختلف دارند.

تفکیک آن از واژگان مشابه
سازنده با متد معمولی که باید صراحتاً فراخوانی شود متفاوت است. همچنین با فابریک (Factory) که مسئول ایجاد اشیاء از نوع های مختلف است فرق می کند.

شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
- Java: تعریف با نام کلاس و بدون نوع بازگشتی
- Python: متد __init__
- C++: تعریف با نام کلاس و امکان overloading
- JavaScript: تابع constructor در کلاس ها
- C#: سازندههای استاتیک و نمونه

چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن
چالش های اصلی در کار با سازندهها شامل:
- مدیریت خطا در سازندهها
- جلوگیری از کارهای سنگین در سازنده
- تفاوت رفتار سازندهها در زبان های مختلف

برخی توسعه دهندگان تصور می کنند سازندهها باید تمام منطق مقداردهی را انجام دهند یا تفاوت بین سازنده و متد معمولی را درک نمی کنند.

نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی
طراحی مناسب سازندهها یک مهارت مهم در برنامه نویسی شی گرا است. درک عمیق نقش سازندهها و تفاوت های پیاده سازی آنها در زبان های مختلف می تواند به نوشتن کدهای تمیزتر و قابل نگهداری تر کمک کند.
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT
مربّی
دیکشنری پرتغالی به فارسی
آموزش دادن، دستور دادن
دیکشنری انگلیسی به فارسی
مربّی گری
دیکشنری انگلیسی به فارسی