مقدمه مفهومی وارونه (Invert) در برنامه نویسی و پردازش داده به عملیاتی گفته می شود که ترتیب، جهت یا حالت یک ساختار داده، تصویر یا مقدار را معکوس می کند. این مفهوم در الگوریتم ها، پردازش تصویر و ریاضیات کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش تصویر - در ساختارهای داده - در رمزنگاری - در تحلیل سیگنال - در گرافیک کامپیوتری مثال های واقعی معکوس کردن یک لیست - وارونه کردن رنگ های تصویر - محاسبه ماتریس وارون - معکوس کردن بیت ها - وارونه کردن رشته نقش در توسعه نرم افزار پیاده سازی الگوریتم ها - تبدیل داده ها - پردازش سیگنال - ایجاد افکت های تصویری - محاسبات ریاضی تاریخچه و تکامل مفهوم وارونگی از ریاضیات کلاسیک آغاز شد و در الگوریتم های اولیه کامپیوتری در دهه 1950 پیاده سازی شد. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’چرخش’’ که جهت را تغییر می دهد متفاوت است. پیاده سازی در زبان های مختلف پایتون: list.reverse() - JavaScript: array.reverse() - C++: std::reverse - پردازش تصویر: invert() چالش ها و ملاحظات کارایی روی داده های بزرگ - حفظ یکپارچگی داده - پیچیدگی محاسباتی - مدیریت حافظه - موارد مرزی بهترین روش ها استفاده از توابع کتابخانه ای - تست موارد مرزی - مستندسازی رفتار - انتخاب الگوریتم بهینه کاربرد در معماری های مدرن در پردازش تصویر با یادگیری عمیق - در سیستم های بلادرنگ - در رمزنگاری مدرن - در اینترنت اشیا نتیجه گیری عملیات وارونه کردن ابزار مهمی در پردازش و تبدیل داده ها است.
مقدمه مفهومی وارونه (Invert) در برنامه نویسی و پردازش داده به عملیاتی گفته می شود که ترتیب، جهت یا حالت یک ساختار داده، تصویر یا مقدار را معکوس می کند. این مفهوم در الگوریتم ها، پردازش تصویر و ریاضیات کاربرد دارد. کاربرد در فناوری اطلاعات در پردازش تصویر - در ساختارهای داده - در رمزنگاری - در تحلیل سیگنال - در گرافیک کامپیوتری مثال های واقعی معکوس کردن یک لیست - وارونه کردن رنگ های تصویر - محاسبه ماتریس وارون - معکوس کردن بیت ها - وارونه کردن رشته نقش در توسعه نرم افزار پیاده سازی الگوریتم ها - تبدیل داده ها - پردازش سیگنال - ایجاد افکت های تصویری - محاسبات ریاضی تاریخچه و تکامل مفهوم وارونگی از ریاضیات کلاسیک آغاز شد و در الگوریتم های اولیه کامپیوتری در دهه 1950 پیاده سازی شد. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’چرخش’’ که جهت را تغییر می دهد متفاوت است. پیاده سازی در زبان های مختلف پایتون: list.reverse() - JavaScript: array.reverse() - C++: std::reverse - پردازش تصویر: invert() چالش ها و ملاحظات کارایی روی داده های بزرگ - حفظ یکپارچگی داده - پیچیدگی محاسباتی - مدیریت حافظه - موارد مرزی بهترین روش ها استفاده از توابع کتابخانه ای - تست موارد مرزی - مستندسازی رفتار - انتخاب الگوریتم بهینه کاربرد در معماری های مدرن در پردازش تصویر با یادگیری عمیق - در سیستم های بلادرنگ - در رمزنگاری مدرن - در اینترنت اشیا نتیجه گیری عملیات وارونه کردن ابزار مهمی در پردازش و تبدیل داده ها است.
مقدمه مفهومی وراثت (Inheritance) یکی از ارکان اصلی برنامه نویسی شیءگرا (OOP) است که به موجب آن یک کلاس (به نام کلاس فرزند) می تواند ویژگی ها و متدهای کلاس دیگر (به نام کلاس والد) را به ارث ببرد و آنها را گسترش یا تغییر دهد. این مفهوم رابطه ’’is-a’’ بین کلاس ها را ایجاد می کند. کاربرد در فناوری اطلاعات در طراحی سیستم های شیءگرا - در ایجاد سلسله مراتب کلاس ها - در استفاده مجدد از کد - در پیاده سازی چندشکلی - در فریمورک های بزرگ مثال های واقعی کلاس ’’ماشین’’ که از ’’وسیله نقلیه’’ ارث بری می کند - کلاس ’’کاربر ویژه’’ که از ’’کاربر معمولی’’ مشتق می شود - سلسله مراتب کامپوننت های UI نقش در توسعه نرم افزار کاهش تکرار کد - ایجاد ساختارهای منطقی - امکان گسترش پذیری - پیاده سازی انتزاع - بهبود قابلیت نگهداری تاریخچه و تکامل مفهوم وراثت از زبان Simula (1967) آغاز شد و در Smalltalk (1972) توسعه یافت. در زبان های مدرن مانند جاوا و سی پلاس پلاس به صورت پیشرفته تری پیاده سازی شده است. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’ترکیب’’ (Composition) که رابطه ’’has-a’’ را ایجاد می کند متفاوت است. همچنین با ’’اینترفیس’’ که فقط قرارداد را تعریف می کند فرق دارد. پیاده سازی در زبان های مختلف در جاوا با کلمه کلیدی extends - در سی پلاس پلاس با : - در پایتون با قرار دادن کلاس والد در پرانتز - در سی شارپ با : چالش ها و ملاحظات سلسله مراتب عمیق - وابستگی های قوی - مشکلات طراحی - تست پذیری - انعطاف پذیری بهترین روش ها استفاده محتاطانه از وراثت چندگانه - اولویت ترکیب بر وراثت - طراحی سلسله مراتب کم عمق - رعایت اصل جایگزینی لیسکوف کاربرد در معماری های مدرن در طراحی فریمورک ها - در الگوهای طراحی - در سیستم های مبتنی بر کامپوننت - در ORMها نتیجه گیری وراثت ابزار قدرتمندی در برنامه نویسی شیءگرا است، اما نیاز به طراحی دقیق دارد تا از ایجاد ساختارهای پیچیده و شکننده جلوگیری شود.
مقدمه مفهومی وراثت (Inheritance) یکی از ارکان اصلی برنامه نویسی شیءگرا (OOP) است که به موجب آن یک کلاس (به نام کلاس فرزند) می تواند ویژگی ها و متدهای کلاس دیگر (به نام کلاس والد) را به ارث ببرد و آنها را گسترش یا تغییر دهد. این مفهوم رابطه ’’is-a’’ بین کلاس ها را ایجاد می کند. کاربرد در فناوری اطلاعات در طراحی سیستم های شیءگرا - در ایجاد سلسله مراتب کلاس ها - در استفاده مجدد از کد - در پیاده سازی چندشکلی - در فریمورک های بزرگ مثال های واقعی کلاس ’’ماشین’’ که از ’’وسیله نقلیه’’ ارث بری می کند - کلاس ’’کاربر ویژه’’ که از ’’کاربر معمولی’’ مشتق می شود - سلسله مراتب کامپوننت های UI نقش در توسعه نرم افزار کاهش تکرار کد - ایجاد ساختارهای منطقی - امکان گسترش پذیری - پیاده سازی انتزاع - بهبود قابلیت نگهداری تاریخچه و تکامل مفهوم وراثت از زبان Simula (1967) آغاز شد و در Smalltalk (1972) توسعه یافت. در زبان های مدرن مانند جاوا و سی پلاس پلاس به صورت پیشرفته تری پیاده سازی شده است. تفکیک از مفاهیم مشابه با ’’ترکیب’’ (Composition) که رابطه ’’has-a’’ را ایجاد می کند متفاوت است. همچنین با ’’اینترفیس’’ که فقط قرارداد را تعریف می کند فرق دارد. پیاده سازی در زبان های مختلف در جاوا با کلمه کلیدی extends - در سی پلاس پلاس با : - در پایتون با قرار دادن کلاس والد در پرانتز - در سی شارپ با : چالش ها و ملاحظات سلسله مراتب عمیق - وابستگی های قوی - مشکلات طراحی - تست پذیری - انعطاف پذیری بهترین روش ها استفاده محتاطانه از وراثت چندگانه - اولویت ترکیب بر وراثت - طراحی سلسله مراتب کم عمق - رعایت اصل جایگزینی لیسکوف کاربرد در معماری های مدرن در طراحی فریمورک ها - در الگوهای طراحی - در سیستم های مبتنی بر کامپوننت - در ORMها نتیجه گیری وراثت ابزار قدرتمندی در برنامه نویسی شیءگرا است، اما نیاز به طراحی دقیق دارد تا از ایجاد ساختارهای پیچیده و شکننده جلوگیری شود.