مقدمه مفهومی برنامه نویسی تابعی (functional) یک پارادایم برنامه نویسی است که محاسبات را به عنوان ارزیابی توابع ریاضی در نظر می گیرد و از تغییر حالت و داده های تغییرپذیر پرهیز می کند. این رویکرد از مفاهیم ریاضی مانند توابع خالص، ترکیب توابع و بازگشت استفاده گسترده ای می کند. اصول کلیدی 1. توابع خالص (بدون اثرات جانبی) 2. تغییرناپذیری داده ها 3. بیان محاسبات به جای دستورات 4. توابع مرتبه بالاتر 5. ارزیابی تنبلانه (Lazy Evaluation) مزایا - قابلیت اشکال زدایی آسان تر - قابلیت موازی سازی بهتر - کد مختصرتر و بیان گراتر - قابلیت استنتاج ریاضی - کاهش خطاهای ناشی از حالت اشتراکی زبان های تابعی محبوب 1. Haskell (کاملاً تابعی) 2. Erlang (برای سیستم های توزیع شده) 3. Clojure (زبان تابعی روی JVM) 4. F# (زبان تابعی مایکروسافت) 5. Scala (ترکیب شیءگرا و تابعی) کاربردهای صنعتی - پردازش داده های موازی - سیستم های تحمل پذیر خطا - محاسبات علمی پیچیده - توسعه وب سرورهای مقیاس پذیر - تحلیل داده های مالی چالش ها - منحنی یادگیری شیب دار - محدودیت های عملکردی در برخی موارد - عدم تطابق با برخی معماری ها - کمبود ابزارهای توسعه در برخی حوزه ها - مشکلات یکپارچه سازی با کدهای موجود روندهای جدید 1. افزایش محبوبیت در صنعت 2. توسعه چارچوب های تابعی برای زبان های اصلی 3. استفاده در سیستم های توزیع شده 4. یکپارچه سازی با یادگیری ماشین 5. بهبود عملکرد زمان اجرا
مقدمه مفهومی برنامه نویسی تابعی (functional) یک پارادایم برنامه نویسی است که محاسبات را به عنوان ارزیابی توابع ریاضی در نظر می گیرد و از تغییر حالت و داده های تغییرپذیر پرهیز می کند. این رویکرد از مفاهیم ریاضی مانند توابع خالص، ترکیب توابع و بازگشت استفاده گسترده ای می کند. اصول کلیدی 1. توابع خالص (بدون اثرات جانبی) 2. تغییرناپذیری داده ها 3. بیان محاسبات به جای دستورات 4. توابع مرتبه بالاتر 5. ارزیابی تنبلانه (Lazy Evaluation) مزایا - قابلیت اشکال زدایی آسان تر - قابلیت موازی سازی بهتر - کد مختصرتر و بیان گراتر - قابلیت استنتاج ریاضی - کاهش خطاهای ناشی از حالت اشتراکی زبان های تابعی محبوب 1. Haskell (کاملاً تابعی) 2. Erlang (برای سیستم های توزیع شده) 3. Clojure (زبان تابعی روی JVM) 4. F# (زبان تابعی مایکروسافت) 5. Scala (ترکیب شیءگرا و تابعی) کاربردهای صنعتی - پردازش داده های موازی - سیستم های تحمل پذیر خطا - محاسبات علمی پیچیده - توسعه وب سرورهای مقیاس پذیر - تحلیل داده های مالی چالش ها - منحنی یادگیری شیب دار - محدودیت های عملکردی در برخی موارد - عدم تطابق با برخی معماری ها - کمبود ابزارهای توسعه در برخی حوزه ها - مشکلات یکپارچه سازی با کدهای موجود روندهای جدید 1. افزایش محبوبیت در صنعت 2. توسعه چارچوب های تابعی برای زبان های اصلی 3. استفاده در سیستم های توزیع شده 4. یکپارچه سازی با یادگیری ماشین 5. بهبود عملکرد زمان اجرا
مقدمه مفهومی تابع (Function) در برنامه نویسی به بلوکی از کد گفته می شود که یک وظیفه مشخص را انجام می دهد، می تواند پارامتر دریافت کند، مقداری را برگرداند و بارها در برنامه فراخوانی شود. توابع پایه و اساس برنامه نویسی ساخت یافته و ماژولار هستند. اجزای اصلی تابع 1. نام تابع (Function Name) 2. پارامترهای ورودی (Parameters) 3. بدنه تابع (Function Body) 4. مقدار بازگشتی (Return Value) 5. محدوده (Scope) انواع توابع 1. توابع کتابخانه ای (Built-in) 2. توابع تعریف شده توسط کاربر 3. توابع بازگشتی (Recursive) 4. توابع بی نام (Anonymous/Lambda) 5. متدهای شیءگرا (Methods) مزایای استفاده از توابع 1. کاهش تکرار کد 2. افزایش خوانایی و نظم برنامه 3. تسهیل اشکال زدایی و تست 4. امکان استفاده مجدد از کد 5. تقسیم مسئولیت ها در تیم های توسعه اصول طراحی خوب توابع - انجام یک وظیفه واحد (Single Responsibility) - نام گذاری گویا و دقیق - اندازه کوچک و مدیریت پذیر - حداقل وابستگی به محیط خارج - مستندسازی کامل چالش ها - مدیریت وابستگی های پیچیده - اشکال زدایی زنجیره فراخوانی ها - تعادل بین ماژولار بودن و عملکرد - مدیریت حالت در توابع خالص - بهینه سازی فراخوانی های مکرر روندهای جدید 1. توابع سرورلس در محاسبات ابری 2. برنامه نویسی تابعی پیشرفته 3. توابع هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین 4. بهینه سازی خودکار توسط کامپایلرها 5. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور
مقدمه مفهومی تابع (Function) در برنامه نویسی به بلوکی از کد گفته می شود که یک وظیفه مشخص را انجام می دهد، می تواند پارامتر دریافت کند، مقداری را برگرداند و بارها در برنامه فراخوانی شود. توابع پایه و اساس برنامه نویسی ساخت یافته و ماژولار هستند. اجزای اصلی تابع 1. نام تابع (Function Name) 2. پارامترهای ورودی (Parameters) 3. بدنه تابع (Function Body) 4. مقدار بازگشتی (Return Value) 5. محدوده (Scope) انواع توابع 1. توابع کتابخانه ای (Built-in) 2. توابع تعریف شده توسط کاربر 3. توابع بازگشتی (Recursive) 4. توابع بی نام (Anonymous/Lambda) 5. متدهای شیءگرا (Methods) مزایای استفاده از توابع 1. کاهش تکرار کد 2. افزایش خوانایی و نظم برنامه 3. تسهیل اشکال زدایی و تست 4. امکان استفاده مجدد از کد 5. تقسیم مسئولیت ها در تیم های توسعه اصول طراحی خوب توابع - انجام یک وظیفه واحد (Single Responsibility) - نام گذاری گویا و دقیق - اندازه کوچک و مدیریت پذیر - حداقل وابستگی به محیط خارج - مستندسازی کامل چالش ها - مدیریت وابستگی های پیچیده - اشکال زدایی زنجیره فراخوانی ها - تعادل بین ماژولار بودن و عملکرد - مدیریت حالت در توابع خالص - بهینه سازی فراخوانی های مکرر روندهای جدید 1. توابع سرورلس در محاسبات ابری 2. برنامه نویسی تابعی پیشرفته 3. توابع هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین 4. بهینه سازی خودکار توسط کامپایلرها 5. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور