مقدمه مفهومی درباره واژه مهار (Control) در توسعه نرم افزار به عناصر رابط کاربری یا واحدهای کدی اطلاق می شود که رفتار سیستم را مدیریت و کنترل می کنند. این مفهوم هم در طراحی رابط کاربری و هم در معماری نرم افزار کاربرد دارد. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در طراحی رابط کاربری برای عناصر کنترل مانند دکمه ها و فیلدهای ورودی، در برنامه نویسی برای ساختارهای کنترل جریان، و در معماری نرم افزار برای ماژول های کنترل کننده استفاده می شود. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT دکمه های ارسال فرم در وب سایت ها، نوارهای لغزنده تنظیم صدا در اپلیکیشن ها، کنترل کننده های MVC در فریم ورک های وب، و کلیدهای میانبر در برنامه های دسکتاپ. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری MVC، کنترل کننده ها نقش واسط بین مدل و نمایش را ایفا می کنند. در سیستم های بلادرنگ، کنترل کننده ها رفتار سیستم را تنظیم می کنند. در میکروکنترلرها، کنترل کننده ها سخت افزار را مدیریت می کنند. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف مفهوم کنترل از اولین روزهای محاسبات وجود داشته است. در دهه 1970 با ظهور رابط های کاربری گرافیکی، کنترل های بصری اهمیت یافتند. امروزه در فریم ورک های مدرن، کنترل کننده ها انتزاعی تر شده اند. تفکیک آن از واژگان مشابه مهار با widget تفاوت دارد: widget به عنصر بصری اشاره دارد در حالی که مهار می تواند هم بصری و هم غیربصری باشد. همچنین با command که یک عمل خاص است متفاوت است. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در HTML با تگ های
مقدمه مفهومی درباره واژه مهار (Control) در توسعه نرم افزار به عناصر رابط کاربری یا واحدهای کدی اطلاق می شود که رفتار سیستم را مدیریت و کنترل می کنند. این مفهوم هم در طراحی رابط کاربری و هم در معماری نرم افزار کاربرد دارد. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در طراحی رابط کاربری برای عناصر کنترل مانند دکمه ها و فیلدهای ورودی، در برنامه نویسی برای ساختارهای کنترل جریان، و در معماری نرم افزار برای ماژول های کنترل کننده استفاده می شود. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT دکمه های ارسال فرم در وب سایت ها، نوارهای لغزنده تنظیم صدا در اپلیکیشن ها، کنترل کننده های MVC در فریم ورک های وب، و کلیدهای میانبر در برنامه های دسکتاپ. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری MVC، کنترل کننده ها نقش واسط بین مدل و نمایش را ایفا می کنند. در سیستم های بلادرنگ، کنترل کننده ها رفتار سیستم را تنظیم می کنند. در میکروکنترلرها، کنترل کننده ها سخت افزار را مدیریت می کنند. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف مفهوم کنترل از اولین روزهای محاسبات وجود داشته است. در دهه 1970 با ظهور رابط های کاربری گرافیکی، کنترل های بصری اهمیت یافتند. امروزه در فریم ورک های مدرن، کنترل کننده ها انتزاعی تر شده اند. تفکیک آن از واژگان مشابه مهار با widget تفاوت دارد: widget به عنصر بصری اشاره دارد در حالی که مهار می تواند هم بصری و هم غیربصری باشد. همچنین با command که یک عمل خاص است متفاوت است. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در HTML با تگ های