روش. (غیاث اللغات) (منتهی الارب) (ناظم الاطباء). نوع. (مهذب الاسماء). دستور. (غیاث اللغات) (ناظم الاطباء). طرح. (ناظم الاطباء). گونۀ چیزی. (منتهی الارب). گونه و طریقۀ چیزی. (ناظم الاطباء). طرز. طراز. قبیل. سنخ. جنس. منوال. طریق. طریقه. فن. (یادداشت مؤلف) : بلاغت نگه داشتندی و خط کسی کو بدی چیره بر یک نمط. فردوسی. تا سایۀ او دور شد از دولت محمود دیدی که جهان بر چه نمط بود و چه کردار. فرخی. تا تو بدانی که سخن بر چه نمط باید گفت. (تاریخ بیهقی ص 213). اگر آن همه قصاید آورده شدی سخت دراز گشتی و معلوم است که در جشن ها بر چه نمط گویند. (تاریخ بیهقی ص 539). ولیکن این نمط که از تخت ملوک به تخت ملوک باید نبشت دیگر است. (تاریخ بیهقی ص 71). این سخن باز هم از آن نمط است نه چو دیگر سخن حدیث بط است. سنائی. حور را حرز و هیکل است آن خط که نیابی بر آن نهاد و نمط. سنائی. هر زمان تازه تر بودنمطش خصم خواند همی حدیث بطش. سنائی. شکال هم بدین نمط فصلی آغاز نهاد. (کلیله و دمنه). و هم بر این نمط افتتاح کرده شود. (کلیله و دمنه). بر یک نمط نماند کار بساط ملکت مهره به دست ماند چون خانه گشت ششدر. خاقانی. کافرم گر پیش از او یا بیش از این اسلام را زین نمط کاو ساخت تمهید و مقرر ساختند. خاقانی. گر به جهان زین نمط کس سخنی گفته است بنده به شمشیر شاه باد بریده زبان. خاقانی. و از این نمط همه شب با زن سخن می گفت. (سندبادنامه ص 92). زآن نمطها که رفت پیش از ما نوبری کس نداد بیش از ما. نظامی. نظامی زین نمط در داستان پیچ که از تو نشنوند این داستان هیچ. نظامی. بعد از این اگر بر این نمط بگفت. (جهانگشای جوینی). زین نمط بسیار برهان گفت شیر کز جواب آن جبریان گشتند سیر. مولوی. زین نمط زین نوع ده طومار و دو برنوشت آن دین عیسی را عدو. مولوی. خاطر رنجور جویان صد سقط تا که پیغامش کند از هر نمط. مولوی. منافع سفر بر این نمط که گفتی بسیار است. (گلستان). گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی. سعدی. مها زورمندی مکن بر کهان که بر یک نمط می نماند جهان. سعدی. ، فرش و بساط رنگین. (غیاث اللغات). نوعی از گستردنی نگارین. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) : پروز سبزه دمید بر نمط آبگیر زلف بنفشه خمید بر غبب جویبار. خاقانی. آنجا که سمند او زند سم شیر از نمط زمین شود گم. نظامی. کاین نمط از چرخ فزونی کند با قلمم بوقلمونی کند. نظامی. مرصع بسی تیغ گوهرنگار نمطهای زرافۀ آبدار. نظامی. ، ابرۀ هر فرش که باشد. (منتهی الارب). ابره از هر پوشاک و هر بالاپوش، پوشش و گلیم و پوشاک و بالاپوش. (ناظم الاطباء). لباده. نمد. معرب نمد است. (یادداشت مؤلف) ، جامۀ پشمین که بر هودج افکنند. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء). جامۀ پشمین که پرزی رقیق دارد و بر هودج پوشند. (یادداشت مؤلف). ج، اَنْماط، نِماط: کشیدند بر طرۀ کوی و بام شقایق نمطهای بیجاده فام. نظامی. ، بساط شطرنج. (غیاث اللغات) (ناظم الاطباء) : عشق بیفشرد پا بر نمط کبریا برد به دست نخست هستی ما را ز ما. خاقانی. طاق پذیر است عشق جفت نخواهد حریف برنمط عشق اگر پای نهی طاق نه. خاقانی. ، پوست پلنگ. (فرهنگ خطی) : گرنه سگش بود فلک چون نمط پلنگ و مه پر نقط بهق شود روی عروس خاوری. خاقانی. ، به معنی پردۀ سرود نیز آمده. (غیاث اللغات). نمطهای تنگ، پرده های دقیق از سرود. (غیاث اللغات از شرح اسکندرنامه) (از آنندراج) : به هر نسبتی کآمد از بانگ چنگ سخن شد بسی در نمطهای تنگ. نظامی. ، گروه مردم که بر یک کار باشند. (از منتهی الارب). گروه مردم. (مهذب الاسماء) ، سبدمانندی که زنها در آن اسباب کار خود را می گذارند. (ناظم الاطباء)
شات (Shot) به کوچک ترین واحد یک فیلم اشاره دارد که معمولاً یک تک تصویر پیوسته است که توسط یک دوربین در یک زمان خاص ثبت می شود. شات ها واحدهای بنیادین تدوین فیلم هستند و ترکیب و ترتیب آن ها به خلق صحنه ها و در نهایت به کل فیلم می انجامد. انواع شات در سینما 1. شات طولانی (Long Shot) : - در این نوع شات، کل بدن شخصیت و معمولاً بخش قابل توجهی از محیط اطراف او نشان داده می شود. این شات به تماشاگر کمک می کند تا درک بهتری از فضای کلی صحنه داشته باشد. 2. شات میانه (Medium Shot) : - در شات میانه، شخصیت از کمر به بالا نشان داده می شود. این نوع شات برای نمایش تعاملات و گفتگوها به کار می رود و به تماشاگر اجازه می دهد تا واکنش ها و حالات چهره شخصیت ها را مشاهده کند. 3. شات نزدیک (Close-up) : - در این نوع شات، چهره یا بخشی از بدن شخصیت به طور بسیار نزدیک نمایش داده می شود. شات نزدیک برای نمایش احساسات و جزئیات دقیق چهره یا اشیاء مهم به کار می رود. 4. شات بسیار نزدیک (Extreme Close-up) : - در این نوع شات، بخش کوچکی از چهره یا شیء به صورت بزرگ نمایی شده نمایش داده می شود. این نوع شات به تأکید بر جزئیات خاص و ایجاد حس اضطراب یا تعلیق کمک می کند. 5. شات بلند (Wide Shot) : - این شات نمای وسیعی از صحنه را نشان می دهد و برای نمایش مکان های بزرگ یا تعداد زیادی از شخصیت ها به کار می رود. شات بلند می تواند به تماشاگر کمک کند تا موقعیت مکانی و فضا را بهتر درک کند. 6. شات باز (Establishing Shot) : - شات باز معمولاً در ابتدای یک صحنه قرار می گیرد و مکان یا محیط کلی صحنه را نشان می دهد. این شات به تماشاگر کمک می کند تا درک بهتری از زمان و مکان داستان پیدا کند. 7. شات زاویه بالا (High Angle Shot) : - در این نوع شات، دوربین از بالا به پایین نگاه می کند. این زاویه معمولاً برای نمایش ضعف یا کوچک بودن شخصیت استفاده می شود. 8. شات زاویه پایین (Low Angle Shot) : - در این نوع شات، دوربین از پایین به بالا نگاه می کند. این زاویه برای نمایش قدرت، بزرگی یا تسلط شخصیت استفاده می شود. 9. شات پان (Pan Shot) : - در شات پان، دوربین به صورت افقی از یک سمت به سمت دیگر حرکت می کند. این حرکت معمولاً برای دنبال کردن یک شخصیت یا نشان دادن محیط به کار می رود. 10. شات تیلت (Tilt Shot) : - در این نوع شات، دوربین به صورت عمودی از بالا به پایین یا برعکس حرکت می کند. این حرکت برای نمایش ارتفاع یا عمق به کار می رود. اهمیت شات در سینما شات ها اساس ساختار یک فیلم را تشکیل می دهند و ترکیب و توالی آن ها به خلق داستان، ایجاد احساسات و انتقال پیام های مختلف به تماشاگر کمک می کند. فیلم سازان با استفاده از انواع مختلف شات ها، می توانند جزئیات و دیدگاه های متفاوتی را ارائه دهند و تجربه تماشای فیلم را برای مخاطبان غنی تر و جذاب تر کنند. جمع بندی شات به عنوان واحد اصلی فیلم سازی نقش حیاتی در خلق و تدوین فیلم ها ایفا می کند. انتخاب نوع شات، زاویه دوربین و ترکیب آن ها با دیگر شات ها، ابزارهای قدرتمندی هستند که فیلم سازان برای بیان داستان ها و ایجاد تجربه های دیداری استفاده می کنند. از شات های طولانی و میانه تا شات های نزدیک و زاویه ای، هر کدام نقش خاصی در ایجاد فضای فیلم و انتقال احساسات به تماشاگر دارند.