جدول جو
جدول جو

معنی Vertex

Vertex
مفاهیم پایه
رأس (Vertex) در گرافیک کامپیوتری و ریاضیات به نقطه ای گفته می شود که محل تلاقی دو یا چند خط، منحنی یا لبه در یک شکل هندسی است. در مدل سازی سه بعدی، رأس ها نقاط پایه ای هستند که ساختار مش (mesh) را تشکیل می دهند.
ویژگی های رأس در گرافیک کامپیوتری
- موقعیت (x,y,z) در فضای سه بعدی
- مختصات بافت (texture coordinates)
- نرمال (بردار عمود بر سطح)
- رنگ (رنگ اختصاص داده شده به رأس)
- وزن های استخوان بندی (برای انیمیشن)
انواع رأس
1- رأس ساده: فقط دارای مختصات موقعیت
2- رأس رنگی: دارای اطلاعات رنگ
3- رأس بافت دار: دارای مختصات بافت
4- رأس نورپردازی شده: دارای بردار نرمال
5- رأس استخوان بندی شده: دارای اطلاعات انیمیشن
کاربردها
- مدل سازی سه بعدی
- پردازش تصویر
- سیستم های موقعیت یاب
- تحلیل شبکه های اجتماعی
- الگوریتم های مسیریابی
پیاده سازی در OpenGL
float vertices[] = {
// مختصات // رنگ // مختصات بافت
0.5f, 0.5f, 0.0f, 1.0f, 0.0f, 0.0f, 1.0f, 1.0f, // رأس بالا راست
0.5f, -0.5f, 0.0f, 0.0f, 1.0f, 0.0f, 1.0f, 0.0f, // رأس پایین راست
-0.5f, -0.5f, 0.0f, 0.0f, 0.0f, 1.0f, 0.0f, 0.0f, // رأس پایین چپ
-0.5f, 0.5f, 0.0f, 1.0f, 1.0f, 0.0f, 0.0f, 1.0f // رأس بالا چپ
};
بهینه سازی ها
- استفاده از Vertex Buffer Objects (VBO)
- بهره گیری از Vertex Array Objects (VAO)
- فشرده سازی داده های رأس
- استفاده از Instanced Rendering برای رأس های تکراری
تصویری از Vertex
تصویر Vertex
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT