مقدمه مفهومی درباره واژه چرت در سیستم های نرم افزاری به عملکردی اشاره دارد که به کاربر اجازه می دهد اعلان یا هشداری را برای مدت زمان مشخصی به تعویق بیندازد. این ویژگی در برنامه های مدیریت زمان، ساعت های دیجیتال و سیستم های یادآوری کاربرد گسترده ای دارد. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در برنامه های ساعت و زنگ دار برای به تعویق انداختن هشدار، در سیستم های یادآوری برای موکول کردن اعلان ها، در برنامه های مدیریت کار برای تأخیر در مهلت ها و در سیستم های پیام رسان برای تعویق اعلان های پیام استفاده می شود. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT قابلیت snooze در برنامه ساعت گوشی های هوشمند، به تعویق انداختن یادآوری ها در تقویم های دیجیتال، تأخیر در اعلان های ایمیل در برنامه های مدیریت ایمیل و موکول کردن هشدارها در برنامه های To-Do از نمونه های کاربردی این مفهوم هستند. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری برنامه های مدیریت زمان، چرت به انعطاف پذیری سیستم کمک می کند. در رابط کاربری، تجربه کاربری بهتری ایجاد می کند. در سیستم های یادآوری، به کاربران کنترل بیشتری می دهد. در برنامه های موبایل، از مزاحمت بی موقع جلوگیری می کند. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف مفهوم چرت از ساعت های زنگ دار مکانیکی در دهه 1950 نشأت گرفت. در دهه 1990 با دیجیتالی شدن ساعت ها گسترش یافت. امروزه در اکثر سیستم های عامل و برنامه های موبایل پیاده سازی می شود. تفکیک آن از واژگان مشابه چرت با dismiss که حذف کامل اعلان است متفاوت است. با postpone که تغییر زمان اصلی است فرق می کند. با ignore که نادیده گرفتن است نیز تفاوت دارد. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در Android با AlarmManager، در iOS با UNNotificationRequest، در JavaScript با setTimeout()، در Python با threading.Timer، در برنامه های دسکتاپ با timerهای سیستمی. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن سوءبرداشت رایج در تفاوت بین چرت و لغو اعلان. چالش اصلی در مدیریت چرت های متعدد. مشکل دیگر در همگام سازی چرت بین دستگاه های مختلف. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی قابلیت چرت یکی از ویژگی های مهم در برنامه های مدیریت زمان است. در مستندات فنی باید مدت زمان و رفتار چرت مشخص شود. در آموزش طراحی رابط کاربری، پیاده سازی صحیح چرت باید آموزش داده شود.