مقدمه مفهومی الگو (Pattern) در مهندسی نرم افزار به راه حل های عمومی و قابل استفاده مجدد برای مشکلات متداول در طراحی سیستم ها اشاره دارد. این الگوها بهترین روش های طراحی را مستند کرده و به توسعه دهندگان کمک می کنند از تجربیات دیگران بهره ببرند. کاربرد در فناوری اطلاعات 1. در طراحی نرم افزار: الگوهای طراحی (Design Patterns) 2. در معماری سیستم: الگوهای معماری 3. در تحلیل سیستم: الگوهای تحلیل 4. در برنامه نویسی: الگوهای کدنویسی مثال های واقعی - الگوی Singleton برای ایجاد یک نمونه منفرد - الگوی Observer برای سیستم های رویدادمحور - الگوی MVC برای جداسازی اجزا نقش در توسعه نرم افزار دسته بندی الگوها: - الگوهای خلاقانه (Creational) - الگوهای ساختاری (Structural) - الگوهای رفتاری (Behavioral) تاریخچه تکامل الگوهای طراحی: - 1970: کارهای اولیه کریستوفر الکساندر در معماری - 1994: کتاب ’’Design Patterns’’ توسط گانگ آو فور - 2000: گسترش به حوزه های دیگر مهندسی نرم افزار تفاوت با مفاهیم مشابه - با ’’Algorithm’’ که مراحل دقیق حل مسئله است - با ’’Framework’’ که پیاده سازی مشخصی ارائه می دهد پیاده سازی فنی - در Java: پیاده سازی الگوهای GoF - در Python: استفاده از decoratorها برای برخی الگوها - در JavaScript: الگوهای Module و Observer چالش ها - انتخاب الگوی مناسب برای مسئله - سوءاستفاده از الگوها (Over-engineering) - تطبیق الگوها با نیازهای خاص نتیجه گیری استفاده صحیح از الگوهای طراحی، کیفیت، انعطاف پذیری و قابلیت نگهداری نرم افزار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.