جدول جو
جدول جو

معنی Pattern

Pattern
مقدمه مفهومی
الگو (Pattern) در مهندسی نرم افزار به راه حل های عمومی و قابل استفاده مجدد برای مشکلات متداول در طراحی سیستم ها اشاره دارد. این الگوها بهترین روش های طراحی را مستند کرده و به توسعه دهندگان کمک می کنند از تجربیات دیگران بهره ببرند.
کاربرد در فناوری اطلاعات
1. در طراحی نرم افزار: الگوهای طراحی (Design Patterns)
2. در معماری سیستم: الگوهای معماری
3. در تحلیل سیستم: الگوهای تحلیل
4. در برنامه نویسی: الگوهای کدنویسی
مثال های واقعی
- الگوی Singleton برای ایجاد یک نمونه منفرد
- الگوی Observer برای سیستم های رویدادمحور
- الگوی MVC برای جداسازی اجزا
نقش در توسعه نرم افزار
دسته بندی الگوها:
- الگوهای خلاقانه (Creational)
- الگوهای ساختاری (Structural)
- الگوهای رفتاری (Behavioral)
تاریخچه
تکامل الگوهای طراحی:
- 1970: کارهای اولیه کریستوفر الکساندر در معماری
- 1994: کتاب ’’Design Patterns’’ توسط گانگ آو فور
- 2000: گسترش به حوزه های دیگر مهندسی نرم افزار
تفاوت با مفاهیم مشابه
- با ’’Algorithm’’ که مراحل دقیق حل مسئله است
- با ’’Framework’’ که پیاده سازی مشخصی ارائه می دهد
پیاده سازی فنی
- در Java: پیاده سازی الگوهای GoF
- در Python: استفاده از decoratorها برای برخی الگوها
- در JavaScript: الگوهای Module و Observer
چالش ها
- انتخاب الگوی مناسب برای مسئله
- سوءاستفاده از الگوها (Over-engineering)
- تطبیق الگوها با نیازهای خاص
نتیجه گیری
استفاده صحیح از الگوهای طراحی، کیفیت، انعطاف پذیری و قابلیت نگهداری نرم افزار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
تصویری از Pattern
تصویر Pattern
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT