مقدمه مفهومی درباره واژه در علوم کامپیوتر، ماشین به هر دستگاه فیزیکی یا مجازی اطلاق می شود که توانایی پردازش داده ها و اجرای دستورات را دارد. این مفهوم از ماشین های محاسباتی اولیه مانند ماشین تورینگ تا کامپیوترهای مدرن را در بر می گیرد. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات ماشین ها در تمامی حوزه های IT از سخت افزار پایه و سیستم های توکار تا ماشین های مجازی و محیط های ابری کاربرد دارند. در یادگیری ماشین، سیستم های توزیع شده و اینترنت اشیا نیز این مفهوم نقش محوری دارد. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT نمونه های متعدد شامل سرورهای فیزیکی، ماشین های مجازی مانند VMware، کامپیوترهای شخصی، دستگاه های IoT، ماشین های محاسباتی ابری و حتی ماشین های تورینگ نظری است. در پروژه هایی مانند توسعه سیستم های توزیع شده یا پیاده سازی الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می شود. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری سیستم ها، ماشین به عنوان واحد پایه اجرا عمل می کند. مفهوم ماشین های حالت (State Machines) در طراحی سیستم های پیچیده، ماشین های مجازی در اجرای کدهای پلتفرم های مختلف و ماشین های تورینگ در نظریه محاسبات نقش اساسی دارند. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف مفهوم ماشین محاسباتی به قرن 17 و ماشین های مکانیکی محاسبه بازمی گردد. در سال 1936 آلن تورینگ مدل نظری ماشین تورینگ را ارائه داد. از دهه 1940 با ظهور کامپیوترهای الکترونیکی، این مفهوم تکامل یافت و امروزه شامل ماشین های مجازی و کانتینرها نیز می شود. تفکیک آن از واژگان مشابه ماشین با کامپیوتر (Computer) تفاوت دارد، چرا که همه ماشین ها کامپیوتر نیستند. همچنین با دستگاه (Device) که ممکن است قابلیت پردازش نداشته باشد متفاوت است. ماشین های مجازی نیز نوع خاصی از ماشین ها هستند. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در زبان های سطح پاین مانند C با دسترسی مستقیم به سخت افزار، در جاوا با ماشین مجازی JVM، در پایتون با مفسر CPython و در سیستم های مدرن با تکنولوژی هایی مانند Docker و Kubernetes پیاده سازی می شوند. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن چالش های اصلی شامل مدیریت منابع ماشین های فیزیکی، امنیت ماشین های مجازی و بهینه سازی عملکرد است. سوءبرداشت رایج این است که همه ماشین ها باید فیزیکی باشند، در حالی که ماشین های مجازی و نظری نیز وجود دارند. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی مفهوم ماشین پایه ای ترین جزء در علوم کامپیوتر است که در تمامی سطوح از نظریه تا پیاده سازی کاربرد دارد. در آموزش باید به انواع ماشین ها و کاربردهای عملی آن ها در سیستم های مدرن تأکید شود.