مقدمه مفهومی واسط نگاره ای کاربر (GUI) نوعی رابط کاربری است که به جای دستورات متنی، از عناصر گرافیکی مانند آیکون ها، دکمه ها و پنجره ها برای تعامل کاربر با کامپیوتر استفاده می کند. این رابط ها درک و استفاده از سیستم های کامپیوتری را برای کاربران عمومی بسیار ساده تر کرده اند. مولفه های اصلی - پنجره ها (Windows) - آیکون ها (Icons) - منوها (Menus) - اشاره گر (Pointer) - دکمه ها (Buttons) اصول طراحی 1. سازگاری (Consistency) 2. بازخورد (Feedback) 3. سادگی (Simplicity) 4. تحمل خطا (Forgiveness) 5. کنترل کاربر (User Control) سیستم عامل های معروف - ویندوز (Windows) - مک اواس (macOS) - لینوکس با محیط های دسکتاپ مختلف - اندروید برای موبایل - iOS برای آیفون و آیپد روندهای طراحی - اسکئومورفیسم (شبیه اشیا واقعی) - فلت دیزاین (تخت و ساده) - متریال دیزاین (گوگل) - نئومورفیسم (ترکیب نور و سایه) - طراحی واکنش گرا چالش ها - سازگاری بین پلتفرم ها - دسترسی پذیری برای کاربران خاص - تعادل بین زیبایی و کارایی - یادگیری الگوهای جدید - بهینه سازی برای دستگاه های مختلف روندهای جدید 1. رابط های لمسی و چندلمسی 2. رابط های صوتی و گفتاری 3. واقعیت مجازی و افزوده 4. رابط های مبتنی بر حرکات 5. طراحی تطبیقی و هوشمند