مقدمه مفهومی نگاره ای (graphic) به هر چیزی اشاره دارد که مربوط به ایجاد، نمایش، دستکاری یا پردازش تصاویر و عناصر بصری در سیستم های کامپیوتری باشد. این مفهوم طیف وسیعی از فناوری ها و تکنیک ها را در بر می گیرد که با تصاویر دیجیتال سروکار دارند. انواع نگاره ها 1. نگاره های برداری (Vector) 2. نگاره های پیکسلی (Raster) 3. نگاره های سه بعدی (3D) 4. نگاره های متنی (Text-based) 5. نگاره های پویا (Dynamic) فرمت های رایج - JPEG, PNG, GIF (پیکسلی) - SVG, EPS (برداری) - OBJ, FBX (سه بعدی) - PDF (ترکیبی) - WebP (مدرن) کاربردها - طراحی رابط کاربری - بازی های کامپیوتری - پردازش تصویر پزشکی - چاپ و نشر دیجیتال - واقعیت مجازی و افزوده فناوری های مرتبط - کتابخانه های گرافیکی (OpenGL, DirectX) - پردازنده های گرافیکی (GPU) - زبان های نشانه گذاری گرافیکی (SVG) - ابزارهای طراحی (فتوشاپ، ایلوستریتور) - موتورهای رندرینگ چالش ها - مدیریت فایل های حجیم - حفظ کیفیت در تبدیل فرمت ها - بهینه سازی برای دستگاه های مختلف - چالش های امنیتی در گرافیک وب - نیاز به منابع محاسباتی زیاد روندهای جدید 1. گرافیک های واقع گرایانه با Ray Tracing 2. گرافیک ابری (Cloud Rendering) 3. فرمت های جدید فشرده سازی 4. یکپارچه سازی با یادگیری ماشین 5. پیشرفت در نمایشگرهای HDR